Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stationair toerental

vragen over de T4
Plaats reactie
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

stationair toerental

Bericht door ailko vos »

de laatste tijd heeft mijn bus de neiging om stationair niet mooi rond te lopen .hij loopt dan wat stotterend en de toerenteal staat dan ook wat op en neer te dansen. meestal als ik hem even opnieuw start is het een tijdje weg em dan opeens is het erweer.waar moet ik het probleem zoeken .motor is een 88 pk tdi van 2002
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

Re: stationair toerental

Bericht door Marc_A »

Ik heb precies hetzelfde, zelfde blok ook. Wanneer ik de tijd heb, probeer ik de procedure uit van Gerrit Speek,

http://gerritspeek.nl/vag-com.html en dan links in het rijtje ''stotteren'' selecteren en even goed doorlezen of jij dezelfde symptomen hebt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stationair toerental

Bericht door Multivan Generation »

@ Ailko,
controleer in Vagcom of VCDS eens de temperatuursensor van de koelvloeistof..
Of die bij een koud blok een plausibele waarde aangeeft.
Marc_A
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:14

Re: stationair toerental

Bericht door Marc_A »

Bij mij is het stotteren opgelost! Ik heb eindelijk tijd gehad om de procedure van Gerrit Speek te volgen, de waarde met 50 naar beneden gehaald. Het stotteren stopte onmiddelijk.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: stationair toerental

Bericht door raf_construct »

Ik heb hetzelfde symptoom, namelijk dat mijn AXL staat te stotteren op stationair toerental. De garage vermoedt een verstuiver, welke ik nu zelf wou gaan testen.
Maar wat ik raar vind, ik heb maar 148.000km, én, hij rookt niet. De pomptiming staat dynamisch correct dus dacht ik niet meer aan een software probleem. Maar blijkbaar is het dus nog niet uitgesloten dat dit software gerelateerd is? Of lees ik dit topic verkeerd ?
Ik heb 0,0 ervaring met vag-com...
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie