Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

vragen over de T5
Plaats reactie
arizona
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:02

zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door arizona »

Beste mensen,
Om de camper een dag of drie ergens vrij te laten staan komt de accu (=80 Amp) capaciteit tekort. Vooral de koelkast is de 'boosdoener', die gebruikt dagelijks zo'n 350 Watt (geen TV in gebruik!) Nu is er te weinig ruimte tussen de twee dakramen voor een zonnepaneel van 130 Watt dat de accu meer - en volgens mij mbv deze uitvoering voldoende - uithoudingsvermogen moet geven.

Heeft iemand ervaring met of inzicht in het gebruik van flexibele panelen, los te gebruiken? Die zijn m.i. dunner en lichter dan gangbare panelen. En vooral in het laagseizoen te richten op de eveneens laag staande zon.
Er is overigens in de camper weinig ruimte om die op te slaan. Hooguit een plek van 90 x 70 en ik ben bang dat een 130 Watt zonnepaneel groter is.

Of weet iemand toch een oplossing, zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt.

Arie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Mickel Moen »

Hoewel het idee van verplaatsbare en te richten panelen niet onaardig is, denk ik dat het in de praktijk tegenvalt om steeds weer te moeten opzetten, verplaatsen en opruimen.

Ik zou eerst nog eens onderzoeken, of je op je dak toch niet een of meer kleinere panelen kwijt kunt.

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html


Zo heb ik een paneel op mijn dak geplakt:

Afbeelding

Je kunt panelen van verschillende Wp prima naast elkaar gebruiken, zolang je ze maar parallel schakelt.

Afbeelding

In serie moeten ze gelijk zijn:

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
arizona
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:02

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door arizona »

Dank je wel jan2009 en Mickel Moen voor jullie duidelijke uitleg en het dilemma t.a.v. los opzetbare panelen.
Ik zit echter 'vast' aan het beschikbare = bruikbare dakgedeelte tussen twee dakramen; bovendien ligt dat gedeelte iets lager en meet 71 x 68 cm. Levert al met al te weinig op.
Inmiddels had iemand in mijn omgeving (net als ik een leek) het al over een generator die ik simpel kan aansluiten op de 230 input van de camper. Maar weer de maat: de enige opslagplaats voor het apparaat is een kastje achterin van 45 x 24 x 25 (l.b.h) omdat-ie wel iets zal stinken en beter niet in de auto kan worden meegenomen.
We blijven verder oriënteren en iig hartelijk dank voor jullie moeite.
Arie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
ik heb voor je zitten zoeken,
maar ik vond geen foto's van de bovenzijde van het dak.
Zelfs niet in de originele Westfalia club joker folder :nuts

Kun je de maat tussen de 2 dakramen opmeten (er van uitgaande dat je een hoogdak hebt)?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Beckontheroad »

arizona schreef: Inmiddels had iemand in mijn omgeving (net als ik een leek) het al over een generator die ik simpel kan aansluiten op de 230 input van de camper.
Arie
Onder je kap zit toch al een generator...?


JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Thé Vier »

Je kan ook 's avonds en 's nachts je koelkast uitzetten. Het blijft toch koud genoeg binnen. Ook toen het zo warm was van 't zomer heb ik spullen in de koelkast gehad voor een halve dag zonder de koelkast aan. Bleef toch koel. En deze tijd doe ik hem helemaal niet aan, als ik een dag wegga. Als het maar gekoeld in de box gezet wordt. Volgens mi levert het ook minder condens in de box op. Ga je meer dagen weg zet hem dan gerust uit als het buiten niet te warm is en aan, als de motor draait.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Mickel Moen »

Dit laatste advies zou niet mijn ding zijn. Als een koelkast 's nachts opwarmt, moet deze overdag weer extra werken. Is alleen een idee bij een absorptiekoeler en dan kun je beter op gas koelen.

Alternatieve denkwijze:

Als jouw koeler 350 watt verbruikt op een dag vind ik dat nogal veel. Mijn 50 liter koelbox verbruikt gemiddeld nog niet de helft. Dan zou ik eerst eens nadenken over een zuiniger koeler. Op jouw dak moet het wel lukken met een 50Wp paneel, als ik die maten zie. Tot slot kun je nog overwegen een zwaardere accu te nemen.

Op mijn blog kun je de diverse rekeningen maken: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html

Een generator heb je denk ik snel genoeg van. Veel gedoe voor een kleine bus, maakt lawaai en stinkt.

Een alternatief voor een generator is een brandstofcel: https://www.nkc.nl/advies/techniek/stro ... andstofcel.
Hier komt echter ook wel het een en ander bij kijken en is erg duur.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef:Alternatieve denkwijze:

Als jouw koeler 350 watt verbruikt op een dag vind ik dat nogal veel. Mijn 50 liter koelbox verbruikt gemiddeld nog niet de helft. Dan zou ik eerst eens nadenken over een zuiniger koeler.
Zou ik geen alternatief vinden en economisch niet verantwoord om bij zo'n vrij recente auto een andere koelbox te gaan monteren.
Zeker niet als je jezelf realiseert wanneer de Westfalia Club Joker pas weer op de markt is gekomen op basis van de T5GP.
Je kunt een paneeltje plaatsen, maar waar je eerst uit moet zien te komen is, wat zijn nu daadwerkelijk mijn grootste verbruikers en hoe zou ik daarop kunnen besparen.
Bijvoorbeeld door er iets anders mee om te gaan?

Het voorbeeld van anders omgaan met een koelbox door hem af en toe uit te zetten, is er eentje wat wij ook wel eens gedaan hebben.
Maar een zelf temperatuur regelende koelkast/box, die zelf pas aanslaat als het nodig is, lijkt me wat functioneler en beter.
Maar die tip heeft als achtergrond ook een onderliggende rede zo schat ik in, en dat is, hoe je er creatief mee om kunt gaan. Ook kun je bijvoorbeeld bij een camping in een vriezer een paar koelelementen laten bevriezen en als je verder gaat, in je koelbox doen.

Koelkast gebruik hangt ook erg af van het kampeer gebied af. In zonnig Zuid-Europa zal je hem veel meer horen aanslaan en verbruikt hij meer om de inhoud op temperatuur te houden, als in veel koeler Scandinavië.
De vraag is ook: moet die koelkast echt wel aanstaan voor: ....??

Er zijn ook zonnepaneeltjes te krijgen die je achter de voorruit als afdekking kunt gebruiken en meteen als verduistering, want het geheel bedekte meteen de gehele voorruit zo zag ik in Düsseldorf op de kampeer en Caravan salon. Maar prijzig waren die wel.
In jouw geval zou ik niet voor een flexibel paneel gaan, maar voor een vast paneel met aluminium frame.
Dat is iets hoger, maar valt binnen de hoogte van je dakramen, en heeft door die hoogte sneller meer zon en minder schaduw door een dakraam-rand.
Heb je er al eens bij stilgestaan hoe je de kabels wilt gaan laten lopen richting omvormer/mppt-tracker?

Een paar bedrijven die veel keuze hebben:
http://www.wattstunde.de
http://www.solara.de
Let wel even op, dit zijn Duitse aanbieders (logisch op een Duitse beurs), maar je kunt eigenlijk bij iedere zonnepaneel boer terecht in Nederland.
Zodra er camper of boot genoemd wordt, gaat meestal de prijs met een factor naar boven.

Ik zat net nog even in de folder van de westfalia club joker te kijken, en je zou er ook gemakkelijk eentje voor het eerste dakraam kunnen monteren, en dat zou ik zelfs nog wel zonder spoiler durven ook.

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Mickel Moen »

@Peter.

Ik heb me niet verdiept in het type bus, want dat verandert niets aan het probleem van TS.
Als hij inderdaad een verbruik van 350Wh / dag heeft, zou dat betekenen, dat deze een vermogen heeft van zo'n 70W. Bij een gemiddelde omlooptijd van een compressor koeler van 20% zou dit betekenen, dat hij alleen op de koeler al 28Ah / dag verbruikt. Dat is fors.

Bij een 80Ah accu zou dit betekenen, dat hij inderdaad maar 1 dag vrij kan staan en dan wordt de accu al voor meer dan 25% ontladen. Als dit standaard is voor dit type camper met deze koeler, dan is er naar mijn idee iets goed mis.

Ik heb een en ander in mijn rekenmodule uitgewerkt met naast de koeler alleen een paar kleine verbruikers.

Afbeelding

Interessant is dan om te kijken, wat er gebeurt, als je een zonnepaneel van 50Wp plaatst. Berekening op basis van Locatie Amsterdam, een vlak liggend paneel en de opbrengst in de 4 meest gunstige maanden nml april t/m juli. Gemiddelde opbrengst 15Ah / dag.
(Let op dit is dus in de meest gunstige dagen, wil je ook in de winter vrijstaan, dan krijg je heel andere gegevens.)

Afbeelding

Als je een zonnepaneel van 50Wp neemt wordt het al gunstiger en zou je 2 dagen vrij kunnen staan.

Afbeelding

Pas bevredigend wordt het als je daarnaast de accucapaciteit ook nog verdubbelt.

Afbeelding

Allemaal gegevens op gemiddelden en wat het paneel betreft dus alleen in de 4 meest gunstige zonnemaanden.

Mijn conclusie: Als dit een normaal verbruik van de koeler is, is deze niet geschikt.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 23 okt 2016, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Mickel Moen »

Multivan Generation schreef: Koelkast gebruik hangt ook erg af van het kampeer gebied af. In zonnig Zuid-Europa zal je hem veel meer horen aanslaan en verbruikt hij meer om de inhoud op temperatuur te houden, als in veel koeler Scandinavië.
Dit is natuurlijk waar. Overigens kun je in Zweden ook temperaturen boven de 30 C hebben. Regelmatig meegemaakt. Twee jaar geleden was het zelfs heftig met bosbranden in midden Zweden.

Maar goed.

Ik heb dit ook nog even uitgewerkt naar mijn koeler met een gemiddelde omgevingstemperatuur van 32 C. Daarbij accu capaciteit van TS aanhoudend en een paneeltje van 50Wp in de 4 meest gunstige zonnemaanden. In zuid Europa is de opbrengst overigens nog gunstiger, maar dat heb ik nu niet verwerkt.

Dan krijg je dit beeld.

Afbeelding

Ik heb zelf een 100Wp paneel en dan is het resultaat bij mijn koeler en ook bij deze temperatuur oneindig vrij staan, gewoon, omdat het paneel de accu's iedere dag in deze omstandigheden weer vol krijgt.
heb je zwaar bewolkte dagen met wel een hoge temperatuur, is het weer anders natuurlijk.


Overigens ben ik het met je eens, dat ik ook bij een dak met dakluiken de meerwaarde van een flexibel paneel niet zie. Een vast paneel kan dan net zo goed. Voor een complete eenvoudige installatie met een 50Wp paneel ben je voor zo'n €110,-- klaar. https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... AyBnKOiHdQ
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Mickel Moen »

jan2009 schreef:Persoonlijk zou ik in/op het dak van zo,n mooie bus al helemaal niet willen lijmen/kitten en boren of wat dan ook .
:groteogen
Jan, ik ben van mening, dat je hier het enige juiste argument levert, om niet voor een vast paneel te gaan, of je moet het leuk vinden om steeds weer met zo'n portable ding om te klooien. Ik heb ze wel gezien. De hele dag er mee bezig, om maar het meeste rendement te halen. Niet mijn ding. Thuis vind ik het leuk om mij met de techniek bezig te houden. Op reis moet alles zorgeloos werken. Ik werp alleen zo nu en dan een blik op de accumonitor, om voldaan te constateren, dat alles prima werkt.

Ik denk, dat je uiteindelijk met een 100Wp portable paneel nog niet de helft bereikt van een 50Wp vast paneel.

De denkfout die vaak gemaakt wordt, is dat men het benadert als zonnepanelen op een huis.

Er is echter voor mobiel gebruik (camper, boot) maar een gegeven: Compenseert het paneel het nachtelijke verbruik en dat van overdag. Als een 100Wp paneel om 12 uur de accu's weer vol heeft en een 50Wp paneel om 15.00 uur dan is het effect hetzelfde. De accu is weer vol.

Een portable paneel kun je alleen gebruiken, als de omstandigheden gunstig zijn. Je staat op een plek waar je dat ding vertrouwd neer kunt zetten en/of je bent in de buurt. Ga je een middag naar het strand heb je al weer de twijfel of je hem laat staan of toch opruimt, want het kan zo hard gaan waaien.

Een vast paneel doet het altijd. Als je een dag een stad bezoekt en die bus staat in de brandende zon, het paneel compenseert geheel of gedeeltelijk het verbruik. Met de gegevens van TS zou de accu aan het eind van de dag wel eens flink leeggetrokken zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Multivan Generation »

Wat voor voordeel heeft het om een 5,5 A 18V paneel te monteren?
Waarom die 18V?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door Mickel Moen »

Peter,

????????

Ik begrijp jouw vraag niet.

Dat is de maximale spanning waarop het paneel stroom levert. De solarregelaar zet dat om naar de juiste laadspanning.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
arizona
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:02

Re: zonnepaneel op/bij VW Club Joker camper

Bericht door arizona »

Allen ontzettend bedankt voor de vaak uitgebreide beschouwingen en voorbeeld berekeningen!!! Geweldig.
Eerst maar eens extra goed bestuderen wat praktisch is. Na eerste lezing denk ik: ja inderdaad, die generator onder de motorkap... Als je die gebruikt zonder buren lastig te vallen (evt even solitair gaan staan).
Geklooi met losse panelen is ook niet ideaal. Vaak weg, fietsen of zwemmen. En opslagruimte is er in feite niet.
Die ruimte van 78 x 82 tussen de dakramen is uiteindelijk toch te weinig...klopt.

Mij is verteld dat de accu in een uur opgeladen is bij een stationair draaiende motor. En dat kost misschien een liter diesel.
Ga ik binnenkort testen voor we in de wintermaanden naar de Zuid-oostelijke kust van Spanje gaan.

Nogmaals dank en excuus voor het nu pas reageren door enkmele onvoorziene omstandigheden!!!

Arie
Plaats reactie