Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor start niet meer ná vervangen egr (-klep)

vragen over de T4
Plaats reactie
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

motor start niet meer ná vervangen egr (-klep)

Bericht door rmesman »

Gisteren tijd gehad om een egr vervang-set van Erdem in te bouwen in een AXG 2.5 TDI 150pk motor. Het was wat lastig om bij de onderdelen te komen maar het is gelukt! Wat was de EGR-klep vies van binnen!!! Na montage van afdekklepje retourleiding heb ik de egr-vervang-buis en luchtinvoer weer aangesloten en de VW gestart; geen probleem.Verder niet mee gereden.

Omdat ik zag dat de inlaat nog behoorlijk vies was heb ik nog een egr-reiniger spuitbus gekocht. Vandaag de luchtslang en vervangbuis weer ontkoppelt en daarna flink spuiten en laten intrekken en af en toe met doekje proberen de vette smurrie proberen te verwijderen. Volgens de handleiding van de reinigingsset werd gevraagd om de motor te starten naar 2000 rpm. Ik had alles nog los (dus géén egr vervang-buis en slang gemonteerd) en probeerde het: niets! de motor sloeg niet aan!! even voelde ik de startmotor een poging doen maar het leek wel of deze (of iets anders) vast draaide.

Voor de zekerheid alles maar weer gemonteerd. Helaas start de motor nog steeds niet. Omdat ik totaal geen activiteit van de startmotor hoorde heb ik de accu gecontroleerd en de acculader 2 uur aangesloten. Alles ziet er goed uit maar nog steeds niet starten; geen startmotor die aanslaat! Er zijn verder ook geen alarmlampjes die blijven branden. Accu-lampje in dashboard brand wel maar die moet pas uitgaan ná het starten.

De vraag is of het start-probleem en het vervangen van de egr met elkaar te maken hebben? Heeft iemand hier ervaring mee? Bijv. worden waarden gemeten waardoor de motor niet wil aanslaan. Kan het iets zijn met de luchtinlaat/vacuum? Of kan het zijn dat het reinigingsmidddel de luchtinlaat verder verstopt heeft? Zijn er andere dingen die ik moet doen na het vervangen van de egr (-klep) (ps: de beide slangetjes die naar de egr-klep gingen zijn afgetaped)?

Misschien nog tips voor verder onderzoek?
Dank, Robin
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor start niet meer ná vervangen egr (-klep)

Bericht door Pascal-141 »

black bulli schreef:Die spuitactie op je inlaat spruitstuk is denk ik geen goede keus geweest...waarschijnlijk wat losgekomen prut je motor ingezogen.Beter inlaat spruitstuk kunnen demonteren en schoonmaken. :ie
inderdaad , ik zat net hetzelfde te denken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Re: motor start niet meer ná vervangen egr (-klep)

Bericht door rmesman »

Ok, duidelijk. Inlaat spruitstuk krijg ik er wel af maar hoe maak ik dan alsnog de motor schoon?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: motor start niet meer ná vervangen egr (-klep)

Bericht door jos_br »

Probeer eens voorzichtig de motor met de hand te tornen door een sleutel op de krukas te zetten. Wanneer dit niet meer wil heb je een serieus probleem en ligt er spul op de zuiger......

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: motor start niet meer ná vervangen egr (-klep)

Bericht door Erdem50 »

Zag je mail voorbij komen, antwoorden staan hier reeds gegeven. Lijkt erop dat er allemaal troep in de motor zit oid. Inderdaad kijken of de krukas nog te draaien is en even aanvoelen of er überhaupt wat weerstand/compressie voelbaar is.

Succes
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie