Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Import T4 zonder onderhoudsboekje

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
seppemorris
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2016, 16:14

Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door seppemorris »

Hoi, ik heb een T4 af fabriek uit '91 op het oog met 240k op de teller. Nu blijkt er geen onderhoudsboekje bij te zitten. Hij is geimporteerd in 2006 via Poptop en er vanaf 2008 zijn er wel regelmatige onderhoudsfacturen aanwezig van een andere garage waar hij kennelijk is onderhouden door de toenmalige eigenaar. Zijn er mogelijkheden om de historie van deze bus te achterhalen? En hoe belangrijk is een onderhoudsboekje volgens jullie (ook met het oog op verkopen in de toekomst)?
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door Noorfalia »

Hoe completer hoe beter natuurlijk, maar m.i. is de recente historie veel belangrijker dan wat er langer geleden gebeurt is.

Als het overzicht sinds 2008 compleet is, kun je i.c.m. de kilometerstand heel aardig nagaan of het onderhoud up-to-date is. Laatste distributieriem vervanging zou er b.v. in voor moet komen.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
seppemorris
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2016, 16:14

Re: Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door seppemorris »

dank vcor de tips, ga ermee aan de slag. Is het aan te bevelen om een aankoopkeuring te doen? Om ook iets meer zekerheid te krijgen over tellerstand (is best laag voor zijn jaartal namelijk). Iemand tips waar?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door Multivan Generation »

Dat bouwjaar? Ik zou bijzonder argwanend kijken naar roest aan de onderzijde, wielkasten voorzijde, naad bij C-stijl en rondom de ramen.

Ook zou ik alle (!) camper gerelateerde elektronica uitgebreid testen(paar uur) en garantie hierop bedingen.

Let op leeftijd huishoud accu,
bedienpaneel in hemel,
acculader en omvormer,
koelkast aansturing.

Dat zal hoogstwaarschijnlijk nog nooit vervangen kunnen zijn, met behoorlijke mogelijke vervang kosten.

Doe vooraf de handleiding op de poptop website eens bestuderen, zodat je al een beetje weet hoe je bepaalde dingen moet doen.

Succes met de aanschaf.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door Multivan Generation »

Lekker relativerend Jan, mijn complimenten.
En wat heb je gelijk :toppie
frits k

Re: Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door frits k »

Heb ooit eens geprobeerd om via een dealer de onderhouds historie van een VW boven tafel te krijgen, was niet mogelijk, bij de eerste beste dealer in een kleine plaats in Oostenrijk geen enkel probleem meneer,
De eerder vernoemde dealer wilde niet snappen hoe dit mogelijk was toe ik hem de uitdraai liet zien.
Later voor aankoop nog eens geprobeerd, niet gelukt via een ingewijde toch gelukt en mijn voordeel mee kunnen doen.
Voor de rest ga ik met Jan 2009 mee.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door odorf »

Bij een 2003 California van zeg 24.000 euro of zoiets zou ik wat kritischer zijn op een volledige onderhoudshistorie.

Ik heb mijne destijds ook zonder enige historie gekocht. Twijfelde ik toen ook over. Maar daar heb ik geen spijt van. Ik was toen wel blij met de garantie van 6 maanden. Er is nog best wat gebeurd in die periode.

Zoals hierboven vermeld, het laatste aantal jaren is belangrijker. Maar hij kan ook altijd piekfijn onderhouden zijn, maar in een paar maanden tijd door een vorige gebruiker helemaal over de rode gereden zijn. Dan heb je een mooie historie en ineens toch een lekke koppakking.

Kijk inderdaad goed de berucht roestplekken na, aankoopkeuring kan. Al is dat ook een momentopname waarbij zeker niet alles ontdekt kan worden. Lees je goed in hier op het forum. (Zoekfunctie).

En over de restwaarde. Dat is maar net afhankelijk van hoe de politieke kwartjes gaan vallen. Als Rotterdam in 2018 de norm voor de milieuzone opschroeft naar euro 4. En wat andere gemeentes daarin gaan volgen heb je een grote kans dat de restwaarde verdampt. Als andere gemeenten zones a'la Amsterdam invoeren waarbij campers ongemoeid worden gelaten zou het kunnen zijn dat er wel sprake blijft van een redelijke restwaarde. Maar dat is echt koffiedik-kijken.

Maar dat zijn slechts mijn bescheiden bedenkingen.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door LAYCA »

Neem contact op met POPTOP.
Mogelijk dat je dan meer te weten komt.
Dit bedrijf staat goed aangeschreven en importeert veel VW busjes.
http://www.poptop.nl/

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
arjangr

Re: Import T4 zonder onderhoudsboekje

Bericht door arjangr »

Kan beamen dat Poptop goede service biedt.
Zojuist terug van een weekendje met onze 'nieuwe' T4 Cali.
Vlak voordat we vertrokken startproblemen. Poptop gebeld (had nog garantie) met de vraag of ik de startmotor hier plaatselijk mocht laten vervangen. Geen probleem. factuur gemaild en meteen overgemaakt. :jumpklap
Plaats reactie