Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

De twee Westfalia lampen in mijn California boven het keukenblok en rechts achterin, heb ik omgebouwd naar LED verlichting. Met dank aan Pierre (Pdegro) van wie ik de werkwijze voor een groot deel heb overgenomen en aan Geert (Mickel Moen) voor zijn informatie over LED lampen.
Zie ook topic viewtopic.php?f=12&t=46308#p352716 en de website van Geert http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/b ... hting.html
Hierbij een kort beeldverslag hoe ik het aangepakt heb. Ik heb de lampen zo gemaakt dat er twee standen mogelijk zijn. Op stand I een sfeerlichtje dat ook voldoende is om 's nachts de Porta Potti te vinden en op stand II een werk/leesverlichting die minimaal gelijk was aan de originele lamp.
De beginsituatie met de oude fitting voor het PL-lampje en de originele schakelaar.
20161014_153312.jpg
Aan de achterkant het afdekplaatje dat met een kleine platte schroevendraaier los gewipt kan worden.
20161019_112713.jpg
Dan wordt het printplaatje met de transistorsturing zichtbaar. Dit printplaatje zit achter de twee middelste nokjes geklikt. De schakelaar zit aan de printplaat op twee punten gesoldeerd. Het plaatje aan de linkerkant opwippen zodat het net uit de nokjes komt. Daarna met een fijne soldeerbout de schakelaar los smelten en tegelijkertijd de printplaat aan de rechterkant opwippen tot de schakelaar los laat. Een derde hand van een tweede persoon is dan wel handig.
20161019_112938.jpg
Voor de ombouw hebben we het volgende nodig; een printplaatje, twee spanningsregelaars, twee kabelstekkers (4 en 6 mm), 3-standen schakelaar, 1 meter LED-strip en natuurlijk een paar stukken draad. Ik heb draad van 0,75 mm2 gebruikt maar draad van 0,5 mm2 is ook goed en wat makkelijker te solderen op de printplaat. het printplaatje is op dezelfde maat gemaakt als de originele printplaat die we verwijderd hebben.
De spanningsregelaars zorgen ervoor dat er nooit meer dan 12V op de LED's komt te staan, ook niet als de accuspanning tijdens het laden boven de 12V komt. Ze zijn van het type 7812 en kunnen een stroom van 1 A(mpere) aan.
20161025_154908.jpg
Op de volgende foto is te zien hoe de bedrading aan de printplaat komt.
20161025_170140.jpg
En de andere kant van de printplaat waar de spannigsregelaars zichtbaar zijn en twee draadjes om de massa (-) door te verbinden naar de twee spanningsregelaars.
De blauwe stippellijn geeft aan hoe de stroom van de + naar de schakelaar gaat en dan van een van de twee schakeldraden weer terug om via een spanningsregelaar naar de LED-strip te stromen. Bij de onderste LED aansluiting laat de gele stippellijn zien hoe de stroom via de massa-aansluiting van de spanningsregelaar weer terugstroomt naar de stekker voor de massa-aansluiting. Hetzelfde principe geldt natuurlijk ook voor de andere aansluitingen maar voor de duidelijkheid heb ik die niet ingetekend.
20161025_170207 .jpg
Laatst gewijzigd door Hanz op 28 okt 2016, 08:05, 5 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

-- Vervolg --

Hier zijn de LED-strips aan de draden gesoldeerd. Het zijn LED-strips met 120 LED's per meter in de kleur warm-wit. De strips kun je na elke 3 LED's (2,5 cm) doorknippen en zo op de gewenste lengte maken. Ik heb twee lange strips van ieder 27 LED's gemaakt en een korte strip met 6 LED's. De twee lange strips zijn allebei op dezelfde spanningsregelaar aangesloten en branden straks dus tegelijk. Samen geven ze meer licht dan de originele PL-lamp. De korte strip is via de andere spanningsregelaar op de andere schakeldraad aangesloten en brand dus alleen en doet dienst als sfeerlicht. Stand I = 6 LED's. Stand II = 54 LED's. Op deze manier kan je met 1 meter strip twee lampen ombouwen.
20161025_173544.jpg
In de behuizing van de lamp moeten twee stukjes plastic worden weggevijld om ruimte te maken voor de zelfklevende LED-strips. Op de foto is rechts al aangepast, links moet nog. Met een klein mesvijltje is dit in twee minuten gebeurd.
20161025_174256.jpg
Dan kunnen de LED-strips naar binnen worden geschoven en kan het printplaatje op zijn plaats worden geklikt. Let op dat de draden naar de schakelaar door de opening van de schakelaar steken (zie volgende foto).
20161025_174856.jpg
De LED_strips worden nu in de behuizing geplakt. De twee lange aan de zijkant om het licht over een groot oppervlak te spreiden en de korte strip ergens daar tussen.
20161025_175159.jpg
Het afdekplaatje kan nu op zijn plaats worden geklikt.
20161025_180134.jpg
Als laatste wordt de schakelaar aan de schakeldraden gesoldeerd en vastgeklikt in zijn opening. Maak de schakeldraden niet te kort want dan wordt dit een heel gepriegel. Er is in de behuizing plaats genoeg om een centimeter of 5 aan draad weg te moffelen.
20161025_180148.jpg
De lamp kan nu weer in de camper gemonteerd worden en met de stekkertjes aangesloten op de originele bedrading.

De hele ombouw is zo gedaan dat de lamp desgewenst weer naar de oorspronkelijke staat terug gebouwd kan worden.
Laatst gewijzigd door Hanz op 28 okt 2016, 18:55, 3 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

-- Slot --

En dit is het eindresultaat. Sfeerlicht op stand I
20161026_152307.jpg
En groot licht op stand II
20161026_152334.jpg
In werkelijkheid zijn de afzonderlijke LED's iets meer te zien dan op de foto's, maar zeker niet hinderlijk.
Ik heb een LED-strip van topledshop.nl gebruikt met 120 LED's per meter in de kleur warm-wit. Deze heeft een prettige kleur licht en een hoge CRI, de kleurherkenningswaarde (zie voor uitleg de site van Mickel Moen). De eerste versie had ik gemaakt met goedkope LED-strip met 60 LED's per meter maar dit gaf te weinig licht met een lelijke groenige kleur, hoewel deze strip volgens de informatie ook warm-wit was.
In stand I gebruikt de lamp nu 0,7 Watt en in stand II 6,3 Watt. De originele PL-lamp gebruikt altijd 11 Watt, dus een flinke energiebesparing.

Om netjes te solderen op de printplaat een kleine soldeerbout met punt nemen en elektronicasoldeerdraad met ingebouwd vloeimiddel.

Kosten van de ombouw:
printplaat € 6,- (hier haal je 4 printplaatjes uit)
spanningsregelaars € 0,28 per stuk
3-standen schakelaar € 2,98 per stuk
1 meter LED strip € 12,75
draad en soldeer ongeveer € 2,-

Totale ombouw van 2 lampen heeft me nog geen € 30,- gekost.

AANVULLING:
In de schakeling zijn spanningsregelaars opgenomen om te zorgen dat de LED lampjes nooit meer spanning krijgen dan 12V. Een hogere spanning kan de levensduur verkorten.
Bij het gebruik in de praktijk gebeurde het regelmatig dat bij het openen van de waterkraan een of beide LED lampen uitgingen. Enig zoekwerk leerde dat de lampen en de kraan alleen het massapunt gemeenschappelijk hebben. Dit massapunt nagekeken en schoongemaakt maar dat hielp niet. Blijkbaar zorgt de aanloopstroom bij het openen van de kraan ervoor dat ook de spanning bij de lampen iets te hoog wordt en dan grijpt de spanningsregelaar in en schakelt de LED-jes uit. Op zich precies wat hij moet doen maar wel uiterst irritant in de praktijk. Het is niet zo handig als je 's avonds bij het tanden poetsen opeens in een stikdonkere camper zit omdat je even de kraan gebruikt.
Een beetje contactspray op de kraanschakelaar hielp wel enige tijd maar het effect was na een poosje weer verdwenen.
Ik heb de spanningsregelaars weer uit de schakeling verwijderd en zie daar, het probleem is volledig verholpen. Wellicht dat de levensduur van de LED-jes nu wat korter is omdat ze af en toe wat teveel spanning krijgen te verwerken, maar dat zien we tegen die tijd wel weer. Een nieuw LED stripje is immers zo geplaatst.
Dus wie ook denkt aan ombouw naar LED, doe hier je voordeel mee.

AANVULLING 2
Als je geen spanningsregelaars gebruikt is het ook niet perse noodzakelijk om een printplaatje te gebruiken maar kan je ook de draden direct verbinden met stekkertjes.
Laatst gewijzigd door Hanz op 23 dec 2019, 19:11, 4 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door J vd Pal »

Mooie duidelijke uitleg Hanz!

Ik heb bij de mijne de schakeling zo gemaakt dat ik of 1 of 3 strips aan kan zetten. Op de LED strip die ik heb gebruikt zitten minder LED's per meter dus de totale licht opbrangst zal vergelijkbaar zijn.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Mickel Moen »

Hanz,

Erg mooi en netjes gedaan. Ik zet een link naar dit draadje op mijn blog.

Goed om ook hier te lezen, dat er nogal verschil is in de lichtbeleving van led.

We hebben voor in huis een aantal nieuwe lampen gekocht. Deze week nogal geëxperimenteerd met diverse spaarlampen (fluorescentie), goedkope led die ik nog had liggen en nieuw bestelde ledlampen van Topledshop in de kleur extra warm-wit. Je raadt het al. In kleur en beleving winnen de ledlampen van Topledshop met afstand. Ook een paar weer terug gestuurd, niet om de kleur, maar omdat deze in lumen net iets te fel waren voor de beoogde toepassing.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen enkele binding met het bedrijf. Ik ben gewoon enthousiast, omdat ze echt leveren wat ze beloven. Prettig en mooi licht. Je ziet dat ook aan het assortiment. In tegenstelling tot veel andere ledleveranciers is het assortiment beperkter. Dat wat niet aan hun eisen voldoet wordt niet opgenomen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef:Mooie duidelijke uitleg Hanz!

Ik heb bij de mijne de schakeling zo gemaakt dat ik of 1 of 3 strips aan kan zetten. Op de LED strip die ik heb gebruikt zitten minder LED's per meter dus de totale licht opbrangst zal vergelijkbaar zijn.
Ik had een eerste versie gemaakt met 60 LED's per meter. De twee lange strips samen hadden toen 30 LED's maar dat vond ik toch te weinig licht geven, misschien ook omdat de lichtkleur van die LED's minder prettig was. Nu, met 120 LED's per meter heb ik er 54 tegelijk branden en dat is ruim voldoende, in ieder geval meer dan de originele PL-lamp.
Bij jouw schakeling met 3 strips heb je waarschijnlijk 36 of 45 LED's tegelijk branden. Ik schat in dat 36 ongeveer gelijk is aan de PL-lamp.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

Mickel Moen schreef:Hanz,

...
Goed om ook hier te lezen, dat er nogal verschil is in de lichtbeleving van led.
Dat verschil in lichtbeleving is er inderdaad en duidelijk zichtbaar. Ik heb ook geen enkele band met topledshop maar hun producten zijn prima en qua prijs vergelijkbaar met andere shops. Als je dan toch tijd en geld stopt in de ombouw dan liever maar meteen goede LED's erin.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Erdem50 »

Mooie duidelijke uitleg :yes
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door RichardK »

Ga het voorleggen aan een maatje van mij moet goed komen. Bedankt tot zo ver!!

Richard
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door BertusS »

Mooie tutorial :proost

heb zelf inmiddels ook beide lampen vervangen (een uit noodzaak, na aankoop van bleek de omvormer gefrituurd, de ander gewoon om ook LED te hebben, end de 2 standen natuurlijk :jump ).

Bij het lampje rechts achter, heb ik 1 stuk van een ikea ledberg http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90302687/ gebruikt voor de 'laag' stand; past precies als je de strip uit 't plastic haalt, en geeft over de hele lengte mooi warm licht, maar idd wel de individuele ledjes zichtbaar. mijn dame is hier echt heel blij mee, het is een mooi lampje voor het slapen gaan nu (we liggen met onze hoofden naar de klep van de bus)

bij de lamp boven de keuken, heb ik zoiets gebruikt:
https://www.banggood.com/50CM-8_6W-DC12 ... mds=search

Knip em in 2-en, en 't past met een beetje bijschuren exact naast elkaar in de behuizing. Voordeel hiervan is dat je door de diffuus kapjes de individuele leds echt nauwelijks meer ziet (geven ook een bak licht trouwens die dingen!).
Hier heb ik met een DPDT schakelaar een schakeling gemaakt, waarbij òf 1 van de twee strips, òf ze allebei tegelijk aangezet kunnen worden.

ik heb bij beide uit voorzorg trouwens wel een heat-sink aan de voltage regulator (7812 of in mijn geval een lm317), maar 't lijkt er op dat dat niet nodig was :-)
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door VerbalKint »

Tja, levensduur van LED.

In de gebruiksaanwijzing staat 50.000u.
Laat ze dat nou al eens met 100% overdreven hebben en 25.000 uur zijn.

Laat daar nou nog eens de helft vanaf gaan door verkeerd gebruik (zonder spanningsregelaar)
Dan hebben we nog altijd 12.500 uur over.

Als we 10 weken per jaar op vakantie gaan, en 4 uur licht elke avond willen?
Dat is 280 uur licht per jaar.

12.500/280 = 44 jaar vakantie licht per strip.
Denk dat de bus het dan al begeven heeft :toppie
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Fokko Brandsma
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2019, 09:21

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Fokko Brandsma »

2 lampen omgebouwd, goed te doen. Gebruikte ledstrip: 14w/meter, warm-wit dimbaar, van de TopLedShop. 2 lampen kan met 1 meter strip. Mooie oplossing!
VW T4 California Exclusive 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

Hoi Fokko, mooi dat het gelukt is. Die ledjes van topledshop zijn inderdaad heel fraai. Ik ben nog steeds blij met mijn twee-standen verlichting.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Punker73 »

Hanz schreef: 27 okt 2016, 23:11 De twee Westfalia lampen in mijn California boven het keukenblok en rechts achterin, heb ik omgebouwd naar LED verlichting. Met dank aan Pierre (Pdegro) van wie ik de werkwijze voor een groot deel heb overgenomen en aan Geert (Mickel Moen) voor zijn informatie over LED lampen.
Zie ook topic http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 08#p352716 en de website van Geert http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/b ... hting.html
Hierbij een kort beeldverslag hoe ik het aangepakt heb. Ik heb de lampen zo gemaakt dat er twee standen mogelijk zijn. Op stand I een sfeerlichtje dat ook voldoende is om 's nachts de Porta Potti te vinden en op stand II een werk/leesverlichting die minimaal gelijk was aan de originele lamp.
De beginsituatie met de oude fitting voor het PL-lampje en de originele schakelaar.
20161014_153312.jpg
Ik ga nu waarschijnlijk een hele simpelevraag stellen. Maar als ik de normale TL achtige lamp eruit haal dan moet ik deze 4 schroeven los draaien en kan de lamp eruit. Kun je niet gewoon een 12V ledstrip kopen en de plus en min draad in deze opening doen en weer vastschroeven of denk ik dan echt veel te simpel?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door J vd Pal »

Nee dat kan niet. De bestaande pl lamp werkt heel anders dan een LED.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie