Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen met vanco-2 banden

vragen over de T4
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Peter73 »

Hoi,

Ik rijd nu al een paar jaar met een set Conti 205-65-15 Vanco-2 onder mijn westy. tevreden...? Nee! Als het maar iets vochtig op de weg is glibber je alle kanten op. Bij mij in de buurt is een mooie rotonde waar je lekker hoog aan kunt rijden en in de 3 de bocht door. Als het dan geregend heeft en je iets gas bijgeeft glijdt het hele spul rechtdoor. Maar ook als je gewoon kalm aan een rotonde verlaat voel je de bus bij nat wegdek echt over de band heen gaan.(uitlijning en bandenspanning ok) Droog weer, prima band. Maar nat weer.....laat maar. is dit een bekend verhaal van deze banden? "Gelukkig" zijn ze aan vervanging toe. Heb nog een set winterwielen liggen, dus die gaan er nu onder. Maar mocht iemand tips hebben over goede banden....wees welkom :toppie

PS:
4-season overweeg ik ook. Zag wel wat goede berichten over de Michelin Cross Climate...
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door J vd Pal »

Hoi Peter,

Ik heb hetzelfde met mijn Michelin Agilis zomerbanden. Met het huidige weer gaan ze alle kanten op. Gelukkig zet ik komend weekend mijn winterbanden er weer onder. De Agilis en de Vanco's zijn banden voor bestelwagens, die moeten vaak veel km's per jaar kunnen maken. Als ze nieuw zijn dan is er weinig aan de hand maar als ze een paar jaar oud zijn dan hardt het rubber verder uit en hebben ze steeds minder grip. Meestal zijn ze voor die tijd vervangen maar de meeste van onze busjes maken geen 50.000 km per jaar en dan krijg je het geglibber dat jij omschrijft. Na de winter zijn de winterbanden die ik nu heb waarschijnlijk versleten en komen er Michelin CrossClimate banden oid onder.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Multivan Generation »

Met welke bandenspanning rijden jullie rond?

Vanco-2 staan er om bekend dat ze erg hard en duurzaam zijn, maar ook met de negatieve aspecten die jij ervaart.
Mogelijk kan een iets lagere bandenspanning iets opleveren?
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Sjoerds »

J vd Pal schreef:Na de winter zijn de winterbanden die ik nu heb waarschijnlijk versleten en komen er Michelin CrossClimate banden oid onder.
Ik werk bij een bandenbedrijf en ik heb bijna alleen maar slechte ervaringen met die Michelin Crossclimates. Gaan heel snel cuppen (onregelmatig slijten) waardoor ze heel veel herrie gaan maken en ook qua trillingen al hoop ellende mee gehad.

Als je dan toch een viersiezoenenband wilt, ga dan voor Vredestein. Die maken ze al veel langer en zijn nog goedkoper ook.
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef:Met welke bandenspanning rijden jullie rond?

Vanco-2 staan er om bekend dat ze erg hard en duurzaam zijn, maar ook met de negatieve aspecten die jij ervaart.
Mogelijk kan een iets lagere bandenspanning iets opleveren?
Met de voorgeschreven spanning, maar heb hem op advies van een mdw van Conti ook al een keer 0,2 - 0,3 lager gehad. Haalde niet veel uit (niet merkbaar?). Ze gaan eraf, en op zoek naar wat anders...
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Sjoerds »

De echte bestelwagenbanden zoals Vanco (2) en Agilis hebben heel andere eigenschappen hebben dan een personenwagenband. Ze moeten veel slijtvaster zijn en hebben daarom onder andere harder rubber. Dat geeft een langere levensduur, maar hoe harder de band hoe minder de grip... Ik rij zelf met personenwagenbanden en die slijten wel wat harder maar je hebt veel meer comfort en grip.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Multivan Generation »

Kijk anders eens naar Hankook Ventus prime..
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Remco181 »

Ik ga voor de Vredestein ComTrac, hoor ik veel goede verhalen over
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Multivan Generation »

Peter73 schreef: Met de voorgeschreven spanning,
en dat is??
Als je met 3.8 en 4.0 rondrijdt dan wordt het een stuiterbak.
Ik zou met die banden met rondom 3,3 - 3,4 bar rijden.

Maar het blijven bagger banden hoor, maar misschien wordt het wat draagdelijker hier mee?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef:
Peter73 schreef: Met de voorgeschreven spanning,
en dat is??
Als je met 3.8 en 4.0 rondrijdt dan wordt het een stuiterbak.
Ik zou met die banden met rondom 3,3 - 3,4 bar rijden.

Maar het blijven bagger banden hoor, maar misschien wordt het wat draagdelijker hier mee?
Ik rijd zelf met Conti Vanco banden, zomer 225/60-16 en winter 215/65-16. Ik heb nog nooit problemen of twijfel gehad over de grip van deze banden. Ook niet met de winterbanden in Zweden waar ik regelmatig kom, ook in de winter met natte en koude wegen of met sneeuw. Voor het comfort moet je ze inderdaad niet met te hoge spanning rijden. Mijn zomerbanden rijd ik op 3,0 en als de camper vol geladen s op vakantie iets harder, 3,2. De max. spanning van deze band is 3,5 bar, dus 3,8 of 4,0 is voor deze banden in ieder geval te hard. Ik merk geen ongelijkmatige slijtage en ook qua verbruik is dit een prima spanning, de bus rijdt gemiddeld 1:14. Voor de smallere uitvoeringen gelden wellicht iets andere waarden.
Ook in bandentesten scoren de Conti's altijd goed dus ik zou dit geen bagger banden noemen.
Laatst gewijzigd door Hanz op 04 nov 2016, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Harry 341 »

Remco181 schreef:Ik ga voor de Vredestein ComTrac, hoor ik veel goede verhalen over
Werd mij gisteren ook aangeraden bij de bandenboer....ook al omdat de bus altijd leeg is...heb er 4 besteld...en van Ismet 4 mooie stalen velgen
gekregen...dus laat de winter maar komen. :winter
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door Harry 341 »

Sjoerds schreef:De echte bestelwagenbanden zoals Vanco (2) en Agilis hebben heel andere eigenschappen hebben dan een personenwagenband. Ze moeten veel slijtvaster zijn en hebben daarom onder andere harder rubber. Dat geeft een langere levensduur, maar hoe harder de band hoe minder de grip... Ik rij zelf met personenwagenbanden en die slijten wel wat harder maar je hebt veel meer comfort en grip.
Is je bus van vóór '98?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door bvddobb »

Harry 341 schreef:
Remco181 schreef:Ik ga voor de Vredestein ComTrac, hoor ik veel goede verhalen over
Werd mij gisteren ook aangeraden bij de bandenboer....ook al omdat de bus altijd leeg is...heb er 4 besteld...en van Ismet 4 mooie stalen velgen
gekregen...dus laat de winter maar komen. :winter
Wij hebben de Comtrac nu 3 jaar als winterband. Qua grip enzo nooit problemen gehad, ze hebben als M+S zelfs een wat agressief profiel, dus ook in de blubber zijn we er altijd goed mee weggekomen.

Toch vinden wij ze ook nogal oncomfortabel hard, het blijven bestelbusbanden. Wij laten ze ook altijd iets zachter dan de voorgeschreven spanning. Ze zijn wel met een relatief hoge load index (109), daar kan het ook aan liggen. Met deze load index zouden we ze niet weer kopen, echt té hard 103/104 is voor ons mooi genoeg.
Gebruikersavatar
motorjan
Berichten: 394
Lid geworden op: 28 dec 2011, 12:01

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door motorjan »

rij al jaren ook vd zaak bussies,
van alles geprobeerd.
beste bevalt ons de Toyo Ho8 :yes
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: ervaringen met vanco-2 banden

Bericht door J vd Pal »

Harry 341 schreef:
Sjoerds schreef:De echte bestelwagenbanden zoals Vanco (2) en Agilis hebben heel andere eigenschappen hebben dan een personenwagenband. Ze moeten veel slijtvaster zijn en hebben daarom onder andere harder rubber. Dat geeft een langere levensduur, maar hoe harder de band hoe minder de grip... Ik rij zelf met personenwagenbanden en die slijten wel wat harder maar je hebt veel meer comfort en grip.
Is je bus van vóór '98?
Want? Zolang het draagvermogen voldoende is mag je volgens mij gebruiken wat je wilt. Mijn winterbanden zijn Continental Winter Contact TS 830P met een draagvermogen van 825 kg (101), meer grip en meer comfort dan de bestelauto winterbanden die ik ervoor had.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie