Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR klep

vragen over de T5
Plaats reactie
nomade
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jan 2013, 10:10

EGR klep

Bericht door nomade »

vw 2012 met 70000 km. nieuwe EGR klep nodig. 832 euri....... is dit normaal? hoe voorkom je dit? dealer zegt additif bij diesel gooien, maar komt het echt door vervuiling en is dit met additief te voorkomen? of ''gewoon'' slijtage en elke 70000km 832 aftikken? tja.....
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: EGR klep

Bericht door heemskerk »

Ik mis de ervaring hoe het er aan toe gaat bij andere merken maar ben bang dat dit een common issue is? Vervuilen (met alle gevolgen van dien) doen ze allemaal. Eventueel vervangen en afsluiten is de remedie..
Laatst gewijzigd door heemskerk op 09 nov 2016, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: EGR klep

Bericht door Ralph Bakker »

Maand terug ook dit probleem gehad.

1e instantie wilde ik enkel de sensor vervangen maar deze zat muurvast in de combikoeler.

Dus het gehele combikoelerpakket met sensor laten vervangen. 1300 incl.

Betreft een 132kw uit 2012

Afbeelding
Gebruikersavatar
zonweringen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28

Re: EGR klep

Bericht door zonweringen »

Herkenbaar probleem maar dan bij 40.000km (bj 2012 oktober 132KW) gelukkig toen net onder garantie vervangen, zit nu op 110.000 km probleem vrij. Zelfde vraag gesteld bij dealer mbt additief maar zegt dat dit niet noodzakelijk is.
Later een monteur gesproken die in een 140pk rijdt, enige probleem was ook de EGR, misschien is er bij VW een coulance regeling?.
Zijn toch een aantal rijders op het forum die de EGR er uit halen/schrijven (JD tuning).
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: EGR klep

Bericht door Titus »

Onze egr is vervangen op 170.000 km. T5 1900 turbo uit 2009. Wij zijn tweede eigenaar, ik weet niet of het al eerder is gebeurd.
De garage vertelde dat de egr met name bij korte ritten, of even starten, vies wordt. Juist dan komt er veel troep vrij die de beweging van de egr kan bemoeilijken/verhinderen. Vertelde men mij. Ik ben geen deskundige.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: EGR klep

Bericht door Ronald-T4 »

Het beste is om bij een erkend tuningsbedrijf de EGR uit te laten schrijven.
Dit voorkomt een hoop ellende.
Het zit er alleen op voor een iets betere uitstoot, maar daardoor vervuilt de motor inwendig veel sneller.
Het kost zelfs extra vermogen en brandstof.

Bij het keuren is dit ook geen enkel probleem, rij zelf al jaren zonder EGR en de katalysator staat ook al een paar
jaar achter in de schuur.
Tot en met bouwjaar 2004 kan dit nog doormiddel van een dicht plaatje te monteren bij de EGR klep, maar
de jongere versies, krijgen zonder uitschrijven een foutcode.
De prestaties en het rijgenot worden een stuk beter zonder millieu maatregelen.
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: EGR klep

Bericht door Teet »

Bij mijn bus (1.9tdi 140pk 170000km 2009) begaf de EGR klep het vorige week. Sstoringsmeldng en voorgloeilampje knipperen. Motor haperde na een tijdje wat dus aan de kant en ANWB er bij. Die tikte er met een hamer zachtjes op totdat hij ‘los’ kwam en haalde toen het stekkertje er af. Motor liep toen weer normaal (EGR klep dus permanent dicht) maar zoals te verwachten viel bleef motorstoringsmelding staan, knipperde het voorgloei lampje continue en brandde even later ook het motor blok lampje. Olie gecheckt, peil was normaal. Vandaag heeft de garage voor 700 incl btw het volgende gedaan:
-EGR klep vervangen door nieuwe.
-Gastoevoerklep los gehaald en gereinigd.
-Middeltje in de (warme) motor gedaan en daarmee de motor en alle buisjes ge‘flusht’.
-Oliefilter vervangen
-Nieuwe 5W30 longlife olie er in.

Volgens mijn garage man is dat de manier. Soms is de EGR alleen vast komen te zitten door een overdaad aan roet en olie. (Oude motor) Dan kan het zijn dat hij nog wel werkt als hij goed is schoongemaakt. Maar deze was niet zo vies dus ‘waarschijnlijk’ in het elektronische deel (huisje met servo en zo) kapot. Aan dat niet zo vieze kon hij ook zien, zei hij, dat de motor nog niet zo versleten was. (En weinig olie de verbrandingskamers in komt) Dus als ik hem mag geloven dan is mijn motor nu weer tiptop voor nog eens een heleboel kilometers.

Misschien heeft iemand anders hier wat aan. Ik hoor ook graag als hier andere meningen over zijn, want ik heb het ook maar van horen zeggen.
Plaats reactie