Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M-J
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2016, 11:39

Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door M-J »

Zoals de meesten hier wil ik ook graag een externe stroombron hebben in de bus dmv een 2e (huishoud) accu.
Morgen komt mijn nieuwe (start)accu (Varta 100Ah) binnen, want ik krijg het idee dat hij het nu al moeilijker heeft met starten, in dit iets koudere weer. En dan is de winter nog niet begonnen, dus vandaar meteen een nieuwe en kan ik er weer jaren tegen. Ik hou niet van verrassingen.

Nu wil ik voor nu, de huidige accu gebruiken voor huishoudaccu. Voor zolang het duurt en er ook een nieuwe komt. Uiteraard heb ik dan ook een omvormer nodig. Nu wil ik me er eentje aanschaffen van 1200 W permanent vermogen en een gemodificeerde sinus. Ik zie er bij conrad.nl inderdaad wel een tweetal degelijke staan. Maar ben wel benieuwd wat jullie ervaringen met een omvormer is.

En natuurlijk de positie van de huishoudaccu en de omvormer in de bus zelf. De lege ruimte onder de bestuurdersstoel benutten misschien?

Ik hoor het graag.
Lichtblauwe VW T4 2.5 TDI, 1999, verlengd :toppie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door Mickel Moen »

De vraag is wat je met de omvormer wilt doen?

En inderdaad kun je de ruimte onder de stoelen benutten, maar dan zul je eerst moeten meten of het wel kan. Onder mijn stoelen past een normale startaccu niet rechtop. Daarom heb ik onder iedere stoel een Optima Bluetop op z'n zij liggen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door Multivan Generation »

Een accu met een hoogte van 17,5 cm is geen probleem. Met 19 cm hoogte kun je met wat aanpassingen weg komen.

Meestal kun je maximaal rond de 75-80 A kwijt in een stoelconsole bij rechtop montage.
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door kimisinnl »

Als je de omvormer vaak ook voor het volle vermogen gaat aanspreken zou ik overwegen om als je de tijdelijke accu vervangt, om dan twee accu's parallel te zetten.

Victron heeft erg mooi spul, daar komt ook de bekende Cyrix vandaan...
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door J vd Pal »

Houdt er bij de omvormer rekening mee dat 1200 Watt vanaf een 12 volt batterij 100 ampere is! De accu is al niet best schrijf je dus dikke kans dat je maar 5-10 minuten of minder de omvormer op vol vermogen kan gebruiken.

Ik heb onderweg ook nog nooit een omvormer gemist maar dat geldt ook voor de TV, elektrisch koffiezet apparaat, waterkoker, elektrische kachel oid. Zoals Jan al aangeeft is het meeste op een andere manier vervangbaar. Voor de telefoon, navigatie, Ipad e.d. heb ik een USB aansluiting ingebouwd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2372
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door spyke »

Daglichtpaneel doet wonderen :yes
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
M-J
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2016, 11:39

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door M-J »

J vd Pal schreef:Houdt er bij de omvormer rekening mee dat 1200 Watt vanaf een 12 volt batterij 100 ampere is! De accu is al niet best schrijf je dus dikke kans dat je maar 5-10 minuten of minder de omvormer op vol vermogen kan gebruiken.

Ik heb onderweg ook nog nooit een omvormer gemist maar dat geldt ook voor de TV, elektrisch koffiezet apparaat, waterkoker, elektrische kachel oid. Zoals Jan al aangeeft is het meeste op een andere manier vervangbaar. Voor de telefoon, navigatie, Ipad e.d. heb ik een USB aansluiting ingebouwd.
Voor de telefoon en navigatie gebruik ik ook de sigarettenaansteker contactdozen. De laptop zou ik er ook nog op kunnen aansluiten.
Voor koffie te maken of water te koken gebruik ik ook het gaspitje. Heel makkelijk. Maar vooral als we op vakantie gaan of meerdere dagen er op uit,
wil ik een koelkastje kunnen gebruiken. Verder ben ik ook aan het denken om eens een standkachel aan te schaffen. Een tv, tja... Zo luxe hoeft het van mij ook nog niet :lach
Lichtblauwe VW T4 2.5 TDI, 1999, verlengd :toppie
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door HenkK »

Een koelkastje aansluiten op 230 volt kan natuurlijk, als je een externe 230 volt aansluiting hebt. Deze zou dan ook op een accu kunnen draaien met gebruikmaking van een omvormer.

Een andere mogelijkheid is een koelkastje, zoals gebruikt in veel campers die draait op 12VDC, komend van een HH-accu. Bij stilstand heb je een lader nodig die de HH-accu oplaad. De nieuwste uitvoering van deze koelkastjes kunnen standaard ook op 230 volt werken.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door wilko »

en ter aanvulling op Henkk, er zijn ook koelkastjes die daarnaast ook op gas kunnen koelen. Dat kan alleen als je niet rijd, maar stil staat.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door Mickel Moen »

Een koelkast op een omvormer zie je eigenlijk alleen in grote zelfbouwcampers, waar men een goedkope keukenkoelkast plaatst omdat deze veel goedkoper zijn dan recreatieve.

Voor in een busje niet echt de oplossing.

Eerst maar eens over de omvormer. Als je deze dus niet voor koelen gebruikt en er geen zware verbruikers op wilt gebruiken, gezien de beoogde accu ook niet echt aan de orde, zou ik toch gaan voor een kleinere zuivere sinus.

Een hele mooie met een goede prijkwaliteit verhouding is de Victron 350 VA
https://www.stroomwinkel.nl/p-2163-vict ... chuko.aspx

Dit is een hele mooie allrounder voor een gunstige prijs.

Nu wat het koelen betreft.


Er zijn verschillende systemen:

Afbeelding

Voor koeling in een busje zijn absorptiekoelers en compressorkoelers het geschiktst. Absorptie omdat die ook op gas werken, compressor omdat dat op12V het zuinigste systeem is.

Op een rijtje:

1. De goedkoopste oplossing is een losse absorptiekoeler. Onder het rijden op 12V, bij stilstaan aan de paal op 230V en wil je vrij staan, dan zet je deze buiten de bus aan een gasfles. Niet geschikt voor vrijstaan op de accu, want het verbruik is veel te hoog.

2. Een ingebouwde absorptiekoeler. Onder het rijden op 12V, bij stilstaan aan de paal op 230V en bij vrijstaan op gas. Nadeel je zult roosters in de zijkant van je bus moeten maken, voor aanvoer van lucht en de afvoer van de verbrandingsgassen. Voordeel: in aanschaf goedkoper dan een compressorkoeler.

3. De mooiste oplossing vind ik is een recreatieve compressorkoeler. Aan de paal op 230V en verder op 12V. Op 12V in verbruik het zuinigste en enige geschikte systeem. Nadeel hoge aanschafprijs. Verder zal je 12V systeem er op berekend moeten zijn. Met een oude startaccu zul je niet lang vrij kunnen staan. Dus je zult of een zwaardere accubank moeten hebben of moeten combineren met een zonnepaneel.

Handig is om eerst eens je verwachtte verbruik te berekenen. Op mijn blog kun je dat hier doen:

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html

Meer over koelen in een bus: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
M-J
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2016, 11:39

Re: Vraag over huishoudaccu, startaccu en omvormer.

Bericht door M-J »

Dank je wel voor de informatie en reacties. Heb ondertussen al vierkante ogen gekregen van al het zoek- en speurwerk, maar ik ben al een heel eind geholpen in de keus die ik ga maken met de aan te schaffen spullen. :wjw
Lichtblauwe VW T4 2.5 TDI, 1999, verlengd :toppie
Plaats reactie