Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

(Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

(Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door de Viking »

Nadat mijn T5 camper door de RDW was gekeurd, ik de BPM had berekend en betaald, kreeg ik enige weken later het nieuwe kenteken.
Hierna met mijn verzekeraar gebeld omdat ik nu een camper had ipv een bestelbus.
De verzekering werd beëindigd en ik kreeg een kale WA dekking op mijn camper.
Bijverzekeren (WA plus of WA Casco) kon nog niet aangezien eerst de waarde van de camper vastgesteld moest worden.
Hiervoor gaf Univé een expertisebureau opdracht en een taxateur meldde zich enige weken later.
Hele camper bekeken, foto's gemaakt en zelfs met mijn trap een foto van het zonnepaneel op het dak gemaakt.
Een week later belde hij mij dat hij de waarde vast gesteld had op € 16.000,- Ik vond het iets te laag maar hij kon niet hoger.
Vervolgens heb ik Univé gebeld en de camper WA plus casco verzekerd, het taxatie rapport moest dan nog wel binnenkomen.
De nieuwe verzekeringspapieren kwamen binnen en klaar is kees.
Aangezien ik toch wel nieuwsgierig was naar dat taxatierapport belde ik afgelopen week met Univé of het al binnen was en of ik een afschrift mocht ontvangen.
De telefoniste ging op zoek in het systeem, vond het en mailde mij het rapport.
En toen schrok ik,
- velgen: stalen velgen, terwijl er lichtmetalen California velgen onder zitten
- stroomvoorziening: niet aanwezig.
De camper heeft een 12 volt stroomvoorziening d.m.v. een zonnepaneel en 2 AGM accu’s en er is een 220V aansluiting.
- zonnepaneel: niet aanwezig
Op het dak is een 130W zonnepaneel geïnstalleerd waarvan door de taxateur een foto werd gemaakt maar niet in het rapport voorkomt.
De hele 12V installatie met zonnepaneel en compressorkoelkast was een investering van €2500,- wat niet genoemd wordt.
Bovendien zit er een Fiamma Turbo-Vent Polar Control dakluik in de camper welke niet genoemd wordt.
-Algehele indruk: 3 - goede staat (de taxateur kent nog een waardeoordeel toe aan de camper cijfers 1 t/m 5)
Aldus gedaan naar beste weten en kunnen, d.d. 12 oktober 2016 aldus de heer Drenthen

En dan komen mijn schriftelijke vragen aan Univé, hoe kan dit ??
Een taxateur die niet de waarheid opschrijft !! Welke gevolgen heeft dit voor mij als ik schade heb ??
Hierop werd ik teruggebeld door de mevrouw die het mij gestuurd had. Toen bleek dat ze het taxatierapport niet had mogen sturen voor inzage !!
De taxateur zal mij terugbellen.

Wie van jullie heeft ervaringen met taxaties?
Is het normaal dat je het rapport niet mag inzien? Oke, de verzekeraar is de opdrachtgever maar wie controleert die taxateur.
Wat is de reden dat hij (met opzet?) zaken niet juist weergeeft.

Graag jullie reactie

Gr. Sieds

mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Laatst gewijzigd door de Viking op 21 nov 2016, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: (Onjuiste) Keuring van een T5 camper

Bericht door bvddobb »

Wij vinden het een heel raar verhaal.

Wij hebben net een her-taxatie van onze California achter de rug. De waardevaste periode van de verzekering was verlopen en om een nieuwe waardevaste periode (5 jaar) te krijgen moest de bus gehertaxeerd worden.

Wij hebben uitgebreid samen met de taxateur de bus en alle investeringen doorgenomen, hadden ook al wat printjes van vergelijkbare bussen in Nederland en op mobile.de (4Motions zijn hier in NL niet zó gangbaar) en een overzicht van alle investeringen en bonnen ervan enz. voor hem, en hij heeft ons gewoon zijn concept-taxatierapport eerst toegestuurd zodat wij evt. nog commentaar konden leveren als we het met bepaalde zaken niet eens waren, vóór het naar de verzekeraar ging.

Hoezo zouden jullie het taxatierapport niet mogen inzien? Het is toch jullie bus, en zoals uit je verhaal blijkt, het is toch belangrijk om zeker te weten dat alles klopt!? Het is wel zo dat bij ons wij de opdrachtgever waren en ook de taxatie betaalden. Weet niet hoe dat bij jullie was.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: (Onjuiste) Keuring van een T5 camper

Bericht door Beckontheroad »

Vreemd verhaal zowel van de taxateur als verzekering.
Jij bent opdracht gever voor de taxatie en dus eigenaar van het rapport.
Kreeg na taxatie een draft van het rapport ter goedkeuring.daarna werd het pas doorgestuurd naar de verzekering.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: (Onjuiste) Keuring van een T5 camper

Bericht door Thé Vier »

Wordt lid van de NKC en sluit bij hen een camperverzekering af. Laat hem door hen taxeren en dan blijft die waarde 5 jaar staan. Ben je ook nog waarschijnlijk goedkoper uit maar in ieder geval veel beter verzekerd.
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: (Onjuiste) Keuring van een T5 camper

Bericht door Scandibus »

Mijn aanmelding bij de verzekeraar werd probleemloos geaccepteerd en er werd een voorlopige waarde aan de camper toegekend in afwachting van de taxatie.
Twee weken later kwam de taxateur en heeft, terwijl ik nog bezig was met de inbouw en de meeste spullen (koelkast, accu, aanrecht, kasten) nog naast de auto stonden, zijn rapport opgemaakt. Na een week kreeg ik van de verzekering het taxatierapport (per mail) met de waardetoekenning. Omdat ik dit aan de lage kant vond, heb ik hun een lijst met onderdelen en prijzen toegestuurd, waarna de waarde probleemloos met €2.000,- werd verhoogd.
Ik ben bij bij Camperverzekerd naar volle tevredenheid WA + Volledig Casco (All-risks) verzekerd met een 5jarige taxatiewaardegarantie.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door de Viking »

Bedankt voor jullie reactie.
Univé is opdrachtgever van de taxatie en ik hoef hiervoor ook niet te betalen. Voorheen deden hun eigen taxateurs dit.
Nu laten ze het uitvoeren en de waardevaststelling is voor 3 jaar.
NKC is ook een optie, maar ik heb alle verzekeringen al 50 jaar lopen bij Unive, DLG en al haar Onderlinge voorgangers.
Heeft ook z'n voordelen en Univé is toch een goedkopere verzekeraar.
Wacht nu op telefoontje van de taxateur.
Vervolgens kan ik kijken welke stappen ik neem richting de taxateur aangezien het niet de waarheid spreken grote gevolgen heeft bij verzekeringen.
Dit geldt toch zeker ook voor een taxateur !
Volgens artikel 7:928 BW ben je verplicht om bij het aanvragen van een verzekering alle feiten te vermelden die voor de beoordeling van belang kunnen zijn.
M.a.w. liegen en je staat op de zwarte lijst en je kan je nergens meer verzekeren.
Wordt vervolgd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door Beckontheroad »

de Viking schreef:Bedankt voor jullie reactie.
Univé is opdrachtgever van de taxatie en ik hoef hiervoor ook niet te betalen. Voorheen deden hun eigen taxateurs dit.
Nu laten ze het uitvoeren en de waardevaststelling is voor 3 jaar.
NKC is ook een optie, maar ik heb alle verzekeringen al 50 jaar lopen bij Unive, DLG en al haar Onderlinge voorgangers.
Heeft ook z'n voordelen en Univé is toch een goedkopere verzekeraar.
Wacht nu op telefoontje van de taxateur.
Vervolgens kan ik kijken welke stappen ik neem richting de taxateur aangezien het niet de waarheid spreken grote gevolgen heeft bij verzekeringen.
Dit geldt toch zeker ook voor een taxateur !
Volgens artikel 7:928 BW ben je verplicht om bij het aanvragen van een verzekering alle feiten te vermelden die voor de beoordeling van belang kunnen zijn.
M.a.w. liegen en je staat op de zwarte lijst en je kan je nergens meer verzekeren.
Wordt vervolgd.

Goede reden om eens rond te kijken! Ben zelf uiteindelijk bij CamperVerzekerd terecht gekomen, ik betaal de taxateur, dus ik krijg ook de taxatie.
Waarom Univé daar vaag over doet, bevreemd mij al erg..
En, met verZEKERingen, t zit in de naam, t is ZEKER dat je je geld kwijt bent, dat je t terug krijgt moet je maar afwachten.

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door de Viking »

Klopt JB, als het op uitbetalen aankomt kan de verzekeraar altijd argumenten vinden om niet of minder te betalen.
We verzekeren ons voor alles en nog wat omdat wij Nederlanders nou eenmaal angst hebben en daar varen de maatschappijen wel bij.
Maar de claimcultuur is ook groot, alles moet maar door de verzekeraar vergoed worden.
Eigen preventie komt op de eerste plaats en dat vergeten velen.

Ik ben het met je eens, als het dan toch moet, dan maar zo goedkoop mogelijk, liefst met eigen risico.
Heb de premie bij Zelfverzekerd even bekeken en die is maar € 9,- lager dan bij Univé dus dan ga ik niet van maatschappij veranderen.
Univé kost mij € 36,- WA + casco en inzittenden verzekering per maand.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door otzie »

wij hebben ook via camper-verzekerd de verzekering lopen,
tot op heden bevalt het ons prima!, ook contact met de maatschappij gaat vlot, veel dingen online te regelen en ook erg goed betaalbaar

wij hebben onze bus all-risk verzekerd, ook taxateur kwam bij ons thuis de taxatie verrichten, kregen eerst een concept doorgestuurd via de mail,
en deze konden we dan even controleren of alles juist was ingevuld,
daarna heeft de taxateur ons de aangepaste versie in pdf-formaat gestuurd en deze heeft hij rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij gestuurd

ook hebben wij naderhand de verzekering aangepast incl pechhulp-europa, en inboedel van de camper.. dan heb je één aanspreekpunt, in het geval dat er wat mocht gebeuren.. wel zo fijn

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door de Viking »

En toen hoorde ik 10 dagen niets van de taxateur die mij terug zou bellen.
Maar weer bij Univé aan de bel getrokken en ik begreep dat er toen op hoger niveau wel e.e.a. is uitgewisseld.
Al met al werd ik nu wel door de taxateur teruggebeld en hij deed er nogal laconiek over hoe het kon dat hij de waarheid niet in het taxatierapport had vermeld. Ik blijf het een kwalijke zaak vinden.
Hij zou het zonnepaneel alsnog opnemen en ook de lichtmetalen velgen.
Zelf vond ik dat de waarde nu ook wat hoger mocht en is nu vastgesteld op 18.000,- vervangingswaarde.
Een verhoogde Transporter van 2005 in Dld kost zo'n 7.500,- en het bouwen komt ook op 10.000,-

Het blijkt inderdaad dat hij het taxatierapport van Univé niet naar de eigenaar van de auto mag sturen, maar vandaag kreeg ik toch ongevraagd het nieuwe rapport toegestuurd van Univé.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door otzie »

Univé daar plukt u de vruchten van ?

Voorheen had mijn vriendin haar auto ook WA verzekerd bij Univé, alleen plukte ze daar niet de vruchten van,
de standaard WA dekking op haar 22 jaar oude bmw, was maar liefst 125.- euro duurder per jaar bij univé dan bij de concurrent,
zeker bij een standaard WA-verzekering is het appels met appels vergelijken en peren met peren,
dus jaren geleden overgestapt.

Nu wil ik geen enkele verzekering kwaad spreken, maar je maakt natuurlijk wel vreemde dingen mee met verzekeringsbedrijven,
hoe de telefonist(e) je aanspreekt of behandeld, de schadeafhandeling, het niet dekken van een schade etc etc.

belangrijkste is denk ik dat je er een goed gevoel over hebt waar je verzekerd bent en je niet "bedonderd/belazerd" voelt.
en dat ze adequaat op eventuele aanpassingen/wijzigingen reageren, daar betaal je tenslotte de organisatie voor waarbij je verzekerd bent.

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door Beckontheroad »

otzie schreef:Univé daar plukt u de vruchten van ?

Nu wil ik geen enkele verzekering kwaad spreken, maar je maakt natuurlijk wel vreemde dingen mee met verzekeringsbedrijven,
hoe de telefonist(e) je aanspreekt of behandeld, de schadeafhandeling, het niet dekken van een schade etc etc.

belangrijkste is denk ik dat je er een goed gevoel over hebt waar je verzekerd bent en je niet "bedonderd/belazerd" voelt.
en dat ze adequaat op eventuele aanpassingen/wijzigingen reageren, daar betaal je tenslotte de organisatie voor waarbij je verzekerd bent.

otzie
Ja daar zeg je wat..maar kom je pas achter als het zover is. Ooit iemand die er een spiegel afsloeg, politie, veroordeling en mijn verzekering die zegt t niet te kunnen verhalen op zijn brommerverzekering...lekker makkelijk zeg...dus was snel over bij die assuradeur..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door otzie »

dus was snel over bij die assuradeur..
JB
hier hetzelfde, bedrijven hoeven geen herinneringen te sturen van betalingsachterstand, want die hebben we nooit,
altijd alles keurig binnen de termijn betaald, het liefste een jaar voorruit.

maar ook hier eens een gevalletje waterschade gehad (geschatte schade rond de 10.000)
dan bel je natuurlijk "even apeldoorn" dus centraal beheer met je all-risk woonhuis-verzekering, en dan denk je dat je goed geholpen word,
uiteindelijk wordt er verteld "meneer we gaan het regelen, doet u alles om de schade te beperken" ...
na 1,5 week maar een keer gebeld naar centraal beheer dat ik maar niets hoorde en wanneer de "hulp-troepen zouden komen" ...

dan krijg je als antwoord van je verzekeringsmaatschappij waar je elke maand RUIM voor betaald: "maar meneer daar bent u niet voor verzekerd"
dan is het contractdatum afwachten, heel snel afscheid nemen van zo'n club, en NOOIT meer daar verzekeren!
en als klap op de vuurpijl mag iedereen het weten, hoe je daar behandeld word.

je denkt goed verzekerd te zijn, en krijgt een mes in je rug.. (tenminste zo voelt het)

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door de Viking »

dagwaarde - vervangingswaarde - taxatiewaarde

Nadat mijn camper getaxeerd was door Univé ging ik er van uit dat dit de 'taxatiewaarde' was die ik zou terug krijgen bij total loss door toedoen van derden.
Niet is minder waar, Univé taxeert de camper alleen maar om vast te stellen wat de nieuwwaarde van de camper zou moeten zijn, vandaar dat ik het taxatierapport niet kreeg.
Aan de hand van de nieuwwaarde gaan ze de premie berekenen.
In mijn polis staat namelijk dat ik verzekerd ben voor 'vervangingswaarde' en dat zal ieder jaar minder worden om dezelfde camper terug te kopen, m.a.w. geen taxatiewaarde.

- Je kunt je camper WA verzekeren, dan krijg je de 'dagwaarde' bij aanrijding door een derde.
- Verzekeren voor 'vervangingswaarde' was nieuw voor mij.
- En dan is er nog een 'vaste taxatie waarde' op basis van artikel 7:960 BW, vaak voor 5 jaar en gebruikelijk bij oldtimers maar bij campers kan dit dus ook.

Dit laatste is toch wel interessant omdat de premie lager is dan mijn Univé verzekering met vervangingswaarde.
M.a.w. met de kennis van nu stap ik toch maar over naar Camperverzekerd.nl.
NKC is weer duurder.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: (Onjuiste) Taxatie van mijn T5 camper

Bericht door de Viking »

Echter, Camperverzekerd wil VW campers alleen maar verzekeren voor WA + volledig casco met een Bearlock!
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie