Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kabelboom repareren - kleuren van de draden
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Zijn klem lipjes van schakelaars in het algemeen. Waarschijnlijk in jouw geval van het blok met schakelaars bovenop linker deurpaneel.
Even blok met schakelaar naar boven halen.
Dan de lipjes er weer inschuiven en weer terug plaatsen.
Even blok met schakelaar naar boven halen.
Dan de lipjes er weer inschuiven en weer terug plaatsen.
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Erdem en Peter, beiden bedankt voor het oplossen van het klemmetjesraadsel. Ik zal ze morgen weer op hun plaats zetten.
Vandaag meteen even naar de bijrijdersdeur gekeken en daar ook dreigende draadbreuk. Minder ernstig maar toch maar direct gerepareerd. 7 draden voorzien van nieuw tussenstuk, de rest was nog in prima staat. Aan de bijrijderskant heeft de kabelboom wat meer ruimte en daardoor blijkbaar minder te lijden dan aan de bestuurderskant waar het allemaal wel erg krap zit. De kabelboom aan de bijrijderskant is ook veel makkelijker te verwijderen, even het aflegvak onder de airbag weghalen en je kunt er prima bij.
Voor degenen die zelf repareren te veel werk vinden heb ik hier nog de artikelnummers van de kabelbomen. Het gaat om kabelbomen voor elektrische verstelbare en verwarmde spiegels, elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling en luidsprekers. FAAG 7D0971120AG is Fahrertuer (bestuurderskant links) en BFAP 7D0971120AP is Beifahrertuer (bijrijderskant rechts).
Tip: Wat ik ook ontdekte is dat er onder de rubber doorvoertule wat roest zat. Dit meteen maar verholpen, dit is zo'n plekje dat je niet zo snel in de gaten hebt, je ziet het pas als je het rubber opzij trekt.
Vandaag meteen even naar de bijrijdersdeur gekeken en daar ook dreigende draadbreuk. Minder ernstig maar toch maar direct gerepareerd. 7 draden voorzien van nieuw tussenstuk, de rest was nog in prima staat. Aan de bijrijderskant heeft de kabelboom wat meer ruimte en daardoor blijkbaar minder te lijden dan aan de bestuurderskant waar het allemaal wel erg krap zit. De kabelboom aan de bijrijderskant is ook veel makkelijker te verwijderen, even het aflegvak onder de airbag weghalen en je kunt er prima bij.
Voor degenen die zelf repareren te veel werk vinden heb ik hier nog de artikelnummers van de kabelbomen. Het gaat om kabelbomen voor elektrische verstelbare en verwarmde spiegels, elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling en luidsprekers. FAAG 7D0971120AG is Fahrertuer (bestuurderskant links) en BFAP 7D0971120AP is Beifahrertuer (bijrijderskant rechts).
Tip: Wat ik ook ontdekte is dat er onder de rubber doorvoertule wat roest zat. Dit meteen maar verholpen, dit is zo'n plekje dat je niet zo snel in de gaten hebt, je ziet het pas als je het rubber opzij trekt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Ik weet nog een paar van zulke plekjes.Hanz schreef:Tip: Wat ik ook ontdekte is dat er onder de rubber doorvoertule wat roest zat. Dit meteen maar verholpen, dit is zo'n plekje dat je niet zo snel in de gaten hebt, je ziet het pas als je het rubber opzij trekt.
- Haal het schuifdeurrubber bij de voorste onderste ronding maar eens weg en kijk hier onder.
- Achterklep rubber eens verwijderen en vanaf rondingen halverwege naar beneden eens het rubber loshalen.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Beste mensen, ook ik heb de kabelbreuk kwaal ben ik bang.... Uitval van schuiframen, links en alleen naar beneden rechts
CV wil de auto wel afsluiten maar vaak niet meer openen, dus dat wordt solderen!
Mijn vraag is nu kan ik als ik de Kabelboom verwijderd heb de auto nog wel gebruiken (waarschijnlijk de deuren met de sleutel ouderwets dicht doen) en is het verstandig bij de onderdelen die het betreft de zekering te verwijderen? Kan ik namelijk van droge dag naar droge dag werken
CV wil de auto wel afsluiten maar vaak niet meer openen, dus dat wordt solderen!
Mijn vraag is nu kan ik als ik de Kabelboom verwijderd heb de auto nog wel gebruiken (waarschijnlijk de deuren met de sleutel ouderwets dicht doen) en is het verstandig bij de onderdelen die het betreft de zekering te verwijderen? Kan ik namelijk van droge dag naar droge dag werken
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Als de kabelboom eruit ligt kunnen de spiegels niet meer verstellen, dus eerst even goed zetten. Zorgen dat je ramen dicht zijn en inderdaad met de sleutel in het slot elke deur apart open en dicht doen. En je hebt even geen muziek meer uit je luidsprekers maar rijden is verder geen probleem.
Ik heb geen zekeringen verwijderd en dat heeft ook geen probleem gegeven. De kabelboom zit aan alle kanten met stekkers vast dus je hoeft niet echt elektrische dingen open te maken.
Ik heb geen zekeringen verwijderd en dat heeft ook geen probleem gegeven. De kabelboom zit aan alle kanten met stekkers vast dus je hoeft niet echt elektrische dingen open te maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Dank je Hanz, ga ermee aan de slagHanz schreef:Als de kabelboom eruit ligt kunnen de spiegels niet meer verstellen, dus eerst even goed zetten. Zorgen dat je ramen dicht zijn en inderdaad met de sleutel in het slot elke deur apart open en dicht doen. En je hebt even geen muziek meer uit je luidsprekers maar rijden is verder geen probleem.
Ik heb geen zekeringen verwijderd en dat heeft ook geen probleem gegeven. De kabelboom zit aan alle kanten met stekkers vast dus je hoeft niet echt elektrische dingen open te maken.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Beste MultivanGeneration en anderen. Ik heb hetzelfde probleem: elektrische ramen willen niet meer open. Nieuwe kabelboom besteld, GEWIE Ecoline-reparatursatz. Goede kwaliteit, soepel, siliconen isolatie. Maar het lukt me niet met mijn vingers bij de drie stekkers te komen. De beugel die voor de zekeringkast langsloopt heb ik al verwijderd. Maar ik krijg met geen mogelijkheid de zekeringkast naar voren weggeklapt, de tip van MultivanGeneration. Mis ik iets of doe ik iets fout?
Onze T4 is een 88 pK 5 cilinder, van 1998 en ex Marechaussee.
Onze T4 is een 88 pK 5 cilinder, van 1998 en ex Marechaussee.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Heb je het kunststof vergrendelingetje links en rechts ook eerst losgemaakt? Zitten aan de buitenzijde van de beugel.
En haal de zwarte afdekking aan de onderzijde ook even weg, dat werkt wel zo gemakkelijk..
En haal de zwarte afdekking aan de onderzijde ook even weg, dat werkt wel zo gemakkelijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...