Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door JitskeS »

Hoi allemaal,

Ik ben mijn VW T5 aan het ombouwen tot camper. Aangezien ik hier niet veel ervaring mee heb zouden allee tips welkom zijn!
Vooral over het gebruik van materiaal kan ik nog tips gebruiken;
- soort isolatie
- soort hout voor zijpanelen te maken
- soort hout om bedframe en kastjes van te maken

Voorlopig zitten er alleen onderaan zijpanelen in mijn laadruimte, omdat ik allemaal ramen rondom mijn busje heb. Omdat ik graag de achterste zijramen dicht wil maken om kastjes tegen te zetten stoot ik ook op het probleem dat ik niet goed weet hoe ik op de juiste manier een soort van mal kan maken om het zijpaneel juist uit het hout te kunnen zagen. Dan ook meteen hoe dat ik het zijpaneel moet bevestigen aangezien er bovenaan geen gaatjes zitten om de doppen van de zijpanelen in te steken.

Alle tips zeer welkom!

Jitske
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Anno »

@TS,
Indien je mijn ombouw project leest dan haal je er veel tips uit.
Ik heb goede ervaring met multiplex van berken. Heeft voordelen t.o.v. populieren.

door slimme isolatie van vloer kan je een demping krijgen van 6 dBa bij een snelheid van 120 km/uur.

de combinatie van schapenwol en ontdreuningsplaten vor zijwanden bevalt mij goed.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door de Viking »

Al jouw vragen staan bij mijn project beschreven.
Soort hout, mallen maken, isolatie
Gaatjes kun je boren en plugjes kun je bestellen via E-bay.de

Gr. Sieds
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Mickel Moen »

Op mijn blog kun je veel informatie vinden. Klikken op de link hieronder.

Succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Multivan Generation »

Anno schreef:Indien je mijn ombouw project leest dan haal je er veel tips uit.
de Viking schreef:Al jouw vragen staan bij mijn project beschreven.
Mickel Moen schreef:Op mijn blog kun je veel informatie vinden.
Ik vind het een beetje jammer om meteen naar eigen topics te wijzen..beetje negatieve trend.
Ik bedoel iedereen heeft zijn eigen ideeën en het zelf uitzoeken is het leukste van het zelf bouwen.



@ Jitske,
als je een plaatje multiplex van 3 of 4 mm zou nemen,
dan kun je dat met fijne parkertjes zo tegen de carrosserie schroeven. Wel eerst even voorboren.
Om een mal te creëren kun je prima wat steviger karton gebruiken, en past die naar je zin,
dan overtrekken op hout. Normaal gesproken zitten er rondom langs de ramen weinig gaten waar je zo die pluggen in kunt drukken.
Alleen de hoogstnodige om eventueel lijsten-clips in te drukken.

Om ideeën op te doen,
zou ik je zeker adviseren om ook in het T4 projecten forum en T4 camper forum te kijken.
Daar zitten ook veel zelfbouwers.

Om je wat meer op weg te helpen qua "hoe begin ik er aan?",
- is het van belang hoe je wilt gaan camperen,
- waar je wensen naar uit gaan,
- hoe luxe je het wilt maken,
- wil je in aanmerking komen voor het kwart-tarief (stahoogte eis van de Belastingdienst bijvoorbeeld),
- hoeveel slaapplaatsen wil je (2 of bijvoorbeeld 4), wil je een slaap hefdak of een minimaal dakje,
- wil je een standkachel of niet,
- koelkast of niet,
- hoeveel zitplaatsen op kenteken wens je?

Als je inzicht hebt gekregen in bovenstaande dingen, dan is het goed om een technische planning te maken.
Waar je zelf al over begonnen bent is het isolatie materiaal. Bij de T4 zijn er veel mensen dia Reimo Xtrem-isolator gebruikt hebben,
bij de T5 gaat de trend, vooral bij bovenstaande 3 linkjes, steeds meer richting schapenwol.
Bij schapenwol bestaat de mogelijkheid dat het, na verloop van tijd, wat begint te ruiken.
Dat heb je bij Xtrem-isolator niet, en dat is vermoed ik, ook lichter, maar moet wel eenmalig met lijm vastgeplakt worden.

Als je de vloer wilt bouwen dan kun je voor de vraag komen te staan, hoe dik wil ik een vloerplaat hebben?
Het is raadzaam om de vloer eerst te isoleren, dit kan voor geluid, voor temperatuur of voor beiden.
Je kunt hiervoor bijvoorbeeld alubutyl gebruiken voor geluids reductie, en of X-trem-isolator voor temperatuur, of materiaal wat Anno gebruikt heeft in zijn topic.

Hoe wil je je meubeltjes maken en hoe stevig (gewicht) en hoe ga je ze vastzetten aan de auto.? Ook hier maakt een iets dikkere vloer bijvoorbeeld verschil in verband met vastschroeven, maar brengt ook extra gewicht met zich mee.

Dus je hebt nog wel wat uurtjes leesplezier, tekeningen maken, bijvoorbeeld mallen maken in karton, en financiële planning voor je.

Veel succes met uitdokteren en plannen maken..
Groetjes Peter
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door JitskeS »

Multivan Generation schreef:
Anno schreef:Indien je mijn ombouw project leest dan haal je er veel tips uit.
de Viking schreef:Al jouw vragen staan bij mijn project beschreven.
Mickel Moen schreef:Op mijn blog kun je veel informatie vinden.
Ik vind het een beetje jammer om meteen naar eigen topics te wijzen..beetje negatieve trend.
Ik bedoel iedereen heeft zijn eigen ideeën en het zelf uitzoeken is het leukste van het zelf bouwen.



@ Jitske,
als je een plaatje multiplex van 3 of 4 mm zou nemen,
dan kun je dat met fijne parkertjes zo tegen de carrosserie schroeven. Wel eerst even voorboren.
Om een mal te creëren kun je prima wat steviger karton gebruiken, en past die naar je zin,
dan overtrekken op hout. Normaal gesproken zitten er rondom langs de ramen weinig gaten waar je zo die pluggen in kunt drukken.
Alleen de hoogstnodige om eventueel lijsten-clips in te drukken.

Om ideeën op te doen,
zou ik je zeker adviseren om ook in het T4 projecten forum en T4 camper forum te kijken.
Daar zitten ook veel zelfbouwers.

Om je wat meer op weg te helpen qua "hoe begin ik er aan?",
- is het van belang hoe je wilt gaan camperen,
- waar je wensen naar uit gaan,
- hoe luxe je het wilt maken,
- wil je in aanmerking komen voor het kwart-tarief (stahoogte eis van de Belastingdienst bijvoorbeeld),
- hoeveel slaapplaatsen wil je (2 of bijvoorbeeld 4), wil je een slaap hefdak of een minimaal dakje,
- wil je een standkachel of niet,
- koelkast of niet,
- hoeveel zitplaatsen op kenteken wens je?

Als je inzicht hebt gekregen in bovenstaande dingen, dan is het goed om een technische planning te maken.
Waar je zelf al over begonnen bent is het isolatie materiaal. Bij de T4 zijn er veel mensen dia Reimo Xtrem-isolator gebruikt hebben,
bij de T5 gaat de trend, vooral bij bovenstaande 3 linkjes, steeds meer richting schapenwol.
Bij schapenwol bestaat de mogelijkheid dat het, na verloop van tijd, wat begint te ruiken.
Dat heb je bij Xtrem-isolator niet, en dat is vermoed ik, ook lichter, maar moet wel eenmalig met lijm vastgeplakt worden.

Als je de vloer wilt bouwen dan kun je voor de vraag komen te staan, hoe dik wil ik een vloerplaat hebben?
Het is raadzaam om de vloer eerst te isoleren, dit kan voor geluid, voor temperatuur of voor beiden.
Je kunt hiervoor bijvoorbeeld alubutyl gebruiken voor geluids reductie, en of X-trem-isolator voor temperatuur, of materiaal wat Anno gebruikt heeft in zijn topic.

Hoe wil je je meubeltjes maken en hoe stevig (gewicht) en hoe ga je ze vastzetten aan de auto.? Ook hier maakt een iets dikkere vloer bijvoorbeeld verschil in verband met vastschroeven, maar brengt ook extra gewicht met zich mee.

Dus je hebt nog wel wat uurtjes leesplezier, tekeningen maken, bijvoorbeeld mallen maken in karton, en financiële planning voor je.

Veel succes met uitdokteren en plannen maken..
Groetjes Peter
Dag Peter,
Alvast bedankt voor je uitleg! Ben al heel wat informatie rijker & wat opzoekwerk bespaard!
De indeling van mijn camper ben ik al uit, vloerplaat ligt er ook al in!
Luxe is alles behalve de bedoeling :) ijkast of elektriciteit heb ik alvast niet nodig. Back to basic is de bedoeling!

Groetje!
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Anno »

Ik vind het een beetje jammer om meteen naar eigen topics te wijzen..beetje negatieve trend.
Ik bedoel iedereen heeft zijn eigen ideeën en het zelf uitzoeken is het leukste van het zelf bouwen.
Ik zie dit anders. Op dit forum staat een aantal projecten beschreven waarbij soms tevens aangegeven wordt waarom welke keuzes gemaakt zijn. Denk daarbij bv aan mijn geluidsmetingen bij bepaling isolatie materiaal vloer. TS kan vervolgens die kennis/ervaring tot zich nemen en geheel eigen keuzes maken. Zelf uitzoeken is soms lastig. Wie heeft bv een decibel meter?
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Multivan Generation »

Anno schreef:Wie heeft bv een decibel meter?
https://play.google.com/store/search?q=decibelmeter :knipoog
Wellicht niet helemaal betrouwbaar, maar vooraf en nadien een testje doen,
en je krijgt een goede indicatie met dezelfde meetfout..
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door de Viking »

Peter,

Ik zie dit ook anders en niet negatief, op mijn motorforum wordt ook altijd gezegd, ga eerst eens je probleem intikken bij "zoeken".
Vaak zijn het dezelfde vragen die steeds weer terug komen.
Ik ben vorig jaar ook op dit forum gaan zoeken omdat ik ook niet wist waaraan ik moest beginnen.
Via dit forum, de site van Anno, het blogspot van Mickel Moen kreeg ik alle informatie die ik nodig had.
Camperbouwers als Aad bezocht, naar beurzen geweest, Reimo boek doorgeworsteld, zoeken op de sites van de Wit Schijndel, wikken en wegen en dan komt langzaam het idee hoe ik het zelf wilde hebben.
Dat heb ik beschreven en daar verwijs ik nu naar, hoop dat iemand daar ook weer zijn voordeel mee kan doen.
Het lijkt mij handiger om te verwijzen, dan kan iemand concreet daar gaan kijken en evt vragen gaan stellen.
Succes Jitske
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Anno »

Indien je goed zoekt dan kom je er inderdaad achter dat een deel van de vragen al een keer gesteld is. Soms is er voortschrijdend inzicht, dan ontstaat er een nieuw standpunt.

Mijn tweede project is ontstaan uit mijn eerste project.

Ik had een waslijst van zaken die ik fundamenteel anders wilde. Zoals bv slapen op een breedte van 140 i.p.v. 120 cm, geen rails op de vloer en meer ruimte in de lengte. En natuurlijk een heleboel details, betere verlichting, koellade en bv apothekerskast. Allemaal zaken die ik niet via googel heb kunnen vinden maar die met de eigen ervaring te maken heeft.

Voorlopig begin ik niet aan het derde project.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Mickel Moen »

Multivan Generation schreef:
Anno schreef:Indien je mijn ombouw project leest dan haal je er veel tips uit.
de Viking schreef:Al jouw vragen staan bij mijn project beschreven.
Mickel Moen schreef:Op mijn blog kun je veel informatie vinden.
Ik vind het een beetje jammer om meteen naar eigen topics te wijzen..beetje negatieve trend.
Ik bedoel iedereen heeft zijn eigen ideeën en het zelf uitzoeken is het leukste van het zelf bouwen.


Waar je zelf al over begonnen bent is het isolatie materiaal. Bij de T4 zijn er veel mensen dia Reimo Xtrem-isolator gebruikt hebben,
bij de T5 gaat de trend, vooral bij bovenstaande 3 linkjes, steeds meer richting schapenwol.
Bij schapenwol bestaat de mogelijkheid dat het, na verloop van tijd, wat begint te ruiken.
Dat heb je bij Xtrem-isolator niet, en dat is vermoed ik, ook lichter, maar moet wel eenmalig met lijm vastgeplakt worden.
Of het een negatieve trend is om te verwijzen naar eigen topics of blogs ervaar ik niet zo. Hangt toch echt van de vraag af. Als iemand vooral in het algemeen om tips e.d. vraagt, dan verwijs ik graag naar mijn blog. Heeft iemand zeer veel vragen ook. Heeft iemand een specifieke vraag, dan antwoord ik meestal kort op zo'n vraag, als de uitgebreide informatie op mijn blog staat. Is het een discussie punt en of komen er nieuwe inzichten langs, dan antwoord ik meestal uitgebreid.
Bij schapenwol bestaat de mogelijkheid dat het, na verloop van tijd, wat begint te ruiken.
Hierbij verwijs ik graag naar het draadje wat nu weer actueel loopt. viewtopic.php?f=13&t=48056

Tot nu toe is mij alleen de klacht van Henk-1 hierover bekend. Wat daarvan de oorzaak geweest is, is mij nog steeds een raadsel. Er is iets met die wol aan de hand geweest. Een mogelijke verklaring is, dat de wol bij plaatsing te vochtig is geweest. Te natte wol ruikt inderdaad.

Om hier nu echter te stellen, dat de mogelijkheid bestaat, dat wol na verloop van tijd begint te ruiken bevreemd mij. Ik zou niet kunnen bedenken, wat daar dan de oorzaak van kan zijn. De levensduur van deze wol is vele malen langer dan de gemiddelde levensduur van een bus. Dus als de wol gaat ruiken, moet je eerder gaan denken aan een andere reden, bijvoorbeeld een lekkage, maar dan hebben we het over een geheel ander probleem.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Multivan Generation »

@ Geert,
Henk-1 is niet de enige ,
oa ook crowbie heeft er last van..
En heb het van meer mensen gehoord/vernomen.

De hamvraag in deze is dan ook:
welke leverancier en welk type schapenwol is er gebruikt..

Crowbie en Henk-1 hadden volgens mij black mountain gebruikt.
Als alleen Doscha geen problemen geeft, dan is dat dus het materiaal wat te prefereren is voor de mensen die de schapenwol route willen gaan bewandelen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Mickel Moen »

Peter bedankt voor de info.

Hebben deze mensen er ook over gepubliceerd?

Wellicht een linkje?

Ik ben hier wel nieuwsgierig naar.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Multivan Generation »

@ Geert,
viewtopic.php?f=13&t=48056&start=15 voor crowbie's ervaring.

Die andere drie zijn mij mondeling ter ore gekomen.
Je kent dat wel, zo af en toe hoor je wel eens wat,
op onverwachte plekken van mensen waarvan je het niet verwacht dat ze ook wat met een camper hebben/doen..

Vandaar de vraag van mij in een ander topic,
gelieve precies aan te geven welk merk en type schapenwol er gebruikt is,
om verwarring en mogelijke negatieve ervaringen voor te zijn.
En het duidelijk te krijgen, welke wel goed is/zijn, en welke een afrader zijn..

Ik zou voor mezelf niet voor de keuze van schapenwol gaan,
en wel voor meerdere redenen:
- prijs
- gewicht
- extra ruimte die het inneemt ten op zichte van 20 mm reimo xtrem isolator, minder kastruimte mogelijk.
- hoe een lucht spouw houden en dus ventilatie mogelijkheden --> mogelijke vezels en geurtjes
- allergie
- betere isolatie (temp+ geluid) mogelijk met een combinatie van andere producten.

Voordelen:
- je kunt het in ieder hoekje proppen
- gemakkelijker verwerkbaar in lastige hoekjes
- natuurlijk product
- bij schade aan plaatwerk gemakkelijk te verwijderen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: TIPS gevraagd voor ombouwen camper

Bericht door Mickel Moen »

Gewicht? Tja.

Ik kwam dit naar aanleiding van het andere draadje tegen.
*Alleen de Doscha schapenwol isolatie kan met garantie van de fabrikant zelfs in dampdichtere constructies worden verwerkt, denk aan daken met dakleer maar voor boten, oldtimers en campers is de GB+ DWL schapenwol isolatie (28,4 kg/m3) ook bijzonder geschikt!
28 kg per m3 vind ik wel meevallen.

Extra ruimte? Het is maar net hoe je bouwt. Bij mij zit de wol alleen achter de reguliere binnenbeplating. Bij mij heb ik dus niet te maken met ruimteverlies.

Verder zou ik als voordeel nog willen noemen, het vermogen vocht op te nemen. Vocht wat in de dubbele wand komt, zal eerst opgenomen worden in de vezels van de wol. Zodra de atmosferische omstandigheden dat toelaten staat de wol het vocht weer langzaam aan de lucht af. Beperkte ventialtie achter de wand is dus wel aan te raden. Vocht wat bij andere isolatiematerialen in in de wand komt zoekt de koude buitenwand. Ook al zijn de kiertjes tussen het materiaal nog zo miniem.

Tot slot. Het zou kunnen dat Black mountain meer ruikt. Is ook minder zuiver dan Doscha, door de bijmenging van andere vezels. Mijn advies: Gebruik Doscha.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie