Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HH en start accu beide laden op 1 lader

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door arjanzevenaar »

Beste weetjewellers,

Ik heb een technische vraag die ik wil voorleggen hoe jullie hier naar kijken. Het gaat over het laden van beide accu's door 1 acculader. Ik heb op mijn HH accu een Ctek lader gemonteerd, deze laad de accu bij. Wat mij altijd opvalt is dat als de auto op contact wordt gezet de laadspanning zakt. Mijn redenering is dus dat door het scheidingsrelais wat wordt ingeschakeld op het moment dat je de auto op contact zet beide accus's kan laden door 1 acculader. Is mijn redenering juist en zou het kwaad kunnen om op die manier de beide accu's op te laden of op spanning te houden ? ( mijn bus staat soms wel eens 6 weken stil vandaar deze vraag )
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door Multivan Generation »

Dat zou ik niet doen, je bus op contact laten staan.
Ik weet niet wat je aan scheidingsrelais nu hebt.
Als je een cyrix intelligent relais zou gebruiken, dan brugt deze als de spanning die opgewekt wordt door de dynamo hoog genoeg is, boven de drempelwaarde, en dan worden rijdend beide accu's opgeladen. Wel is het zo, dat de startaccu en de huishoud accu waarschijnlijk een andere laadkarakteristiek hebben/vereisen.
Ook kan het zo zijn, dat zodra de start accu vol is, dat de laadspanning op de huishoudaccu in elkaar dondert.
Zie ook dit artikel wat nuttig kan zijn:
http://www.promobil.de/ratgeber/praxis- ... 42941.html

Je kunt met een ctek, mits de uitvoering zwaar genoeg is, zowel de huishoudaccu, als de startaccu laden.
Bij een scheidingsrelais wat werkt met een D+ signaal kan dit niet, omdat het D+ signaal van de dynamo komt en alleen bij draaiende motor.
Met een intelligent relais kan dit dus wel..

Dus de hamvraag is, wat voor soort scheidingsrelais heb je?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door Pascal-141 »

arjanzevenaar schreef:Beste weetjewellers,

Ik heb een technische vraag die ik wil voorleggen hoe jullie hier naar kijken. Het gaat over het laden van beide accu's door 1 acculader. Ik heb op mijn HH accu een Ctek lader gemonteerd, deze laad de accu bij. Wat mij altijd opvalt is dat als de auto op contact wordt gezet de laadspanning zakt. Mijn redenering is dus dat door het scheidingsrelais wat wordt ingeschakeld op het moment dat je de auto op contact zet beide accus's kan laden door 1 acculader. Is mijn redenering juist en zou het kwaad kunnen om op die manier de beide accu's op te laden of op spanning te houden ? ( mijn bus staat soms wel eens 6 weken stil vandaar deze vraag )
contact aanzetten = inschakelen van voorgloeing , dashboard, sensoren , ECU ,radio , enz ... wil je dat wel ??
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door CapoJan »

Ik ben zelf druk aan het bijleren (ook T4, Multivan, met HH-accu). Kun je de zaak niet omdraaien? Via de lader de startaccu laden, waarna 'vanzelf' de HH-accu geladen wordt een keer de eerste vol is?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door koekie520 »

Je kan de huishoudaccu kapot laden, die verdraagd immers niet zoveel spanning als je motoraccu. Het scheidingrelais wordt gestuurd door de alternator, maar als de motor draait heb je verbruikers op staan en die zorgen wel voor beperking van de stroom naar achter.
Mij heeft men verteld dat de lader van een gelaccu geschikt is voor een zuur-batterij, maar andersom niet.
Wat ik hier op het forum heb geleerd is dan weer dat de lader van de huishoudaccu nogal fragiel is, en overigens ook de temperatuur meet in de batterijkast.
Dus als ik mijn Cali weer eens een weekje laat staan om met de motor te gaan werken, plug ik hem in en stop ik een aparte lader langs binnen in de aansteker. Bij vertrek heb ik dan ff een laadspanning van 14.4 op de display maar na een stukje rijden zakt het wat.

Een vriend van mij heeft zo'n peugeot partner met ecodrive. Hij had er een huishoudaccu in gezet omdat bij het vissen de radio uit ging na 2 minuten en extra verbruikers zoals elektrische recaro stoelen verdroeg die al helemaal niet. Dat ding geeft een laadspanning van 14.6V en die huishoudaccu werd een ballon.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door koekie520 »

jan2009 schreef:Capojan heeft een multivan geen Californa , dus gewoon lekker basic
:knipoog
Maakt niet uit, is maar gewoon om aan te tonen welke lader gebruikt wordt en welk type batterij.

Sinds jaar en dag worden er al accu,s parallel geschakeld om te laden zonder dat ze om je oren knallen.
Gaat perfect zolang je een lader gebruikt die de zwakste batterij kan verdragen en al zeker geen snel-lader

Dat het niet optimaal is vanwege verschillende soorten accu,s is weer een ander verhaal.
En de laadstroom bij een accu die vol is neemt automatisch af.

Gaan accu,s borrelen of bol staan door een te hoge spanning dan is er wat mis met je lader.
Of je gebruikt een lader (of laadspanning) die niet geschikt is voor je batterij.
Wat ik wil zeggen is. Als je een zo goed als volle gelbatterij samen met een zuur-batterij aan een lader hangt kan je hem even goed ineens weggooien.
Op het werk had een collega, bij gebrek aan een zuurbatterij, enkel een gelbatterij gemonteerd in een machine. Na 1 shift was ze rijp voor't stort.
Als je verschillende batterijen aan 1 lader hangt ben je een beunhaas, punt
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door Mickel Moen »

Veel te kort door de bocht dit punt van niet beun de haas.

Een en ander is sterk afhankelijk van het gebruikte materiaal maar bijvoorbeeld ook de spanningsval van de bekabeling. Maar ook van je verbruiksgedrag.

Het klopt, dat gelaccu's kritisch zijn in de laadmarges. Ik ben dan ook niet zo voor gelaccu, als je kennis over accu's niet zo groot is.

Maar er is meer dan gelaccu's.

Ik zelf heb al zo'n 7 jaar 2 Optima AGM liggen als hh-accu. Optima's hebben zeer ruime laadmarges. Middels een cyrix verbonden met een Varta Silver Dynamic startaccu. Opladen middels de dynamo, een Victron Mppt solarlader en een Ctek acculader in de normale stand.
Solarlader en cyrix manueel schakelbaar gemaakt.

Geen enkel probleem.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door Leo45 »

In al mijn campers die ik heb gehad (4 stuks) is het eerste dat ik deed het relais dat geschakeld wordt met de D+ eruit halen en vervangen voor een slim relais.
https://www.victronenergy.nl/battery-is ... -combiners

Voordeel is dat dan ook je startaccu geladen wordt zodra de HH-accu vol is en omgekeerd als je rijdt.
Nog nooit een defecte accu gehad door teveel laden.
Overigens rij ik nu in een auto van de baas die heeft dat zelfs in 3-traps uitvoering met een HH-accu, een accu voor de standkachel en de gewone startaccu. Ook dit rijdt nu al 5 jaar zonder problemen ook als de auto soms 2 weken continu aan de stroom staat.


Leo

P.S. Voor het einde van het jaar een :T6NOLESS
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
gijsje
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 aug 2016, 23:40
Contacteer:

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door gijsje »

Ik wil er ook nog een hh accu bij plaatsen.
Ik heb een Ctek MXS 10 acculader.
de start accu is een berga accu van 100ah

Nu zat ik aan zo iets te denken als hh accu.
https://www.amperewinkel.nl/agm-100a-se ... eaut-solar

ze worden geschakeld via een cyrix-ct

Zou dit een goede combo zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door Multivan Generation »

Is denk ik een mooie combinatie :toppie
Daar kun je veel plezier aan beleven..

Groeten Peter
Gebruikersavatar
gijsje
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 aug 2016, 23:40
Contacteer:

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door gijsje »

Ik heb geen idee of 100ah voor een hh accu overkill is en hoe lang je er mee kan doen als je geen walstroom hebt.
Heb niet veel in de bus zitten maar voor bijvoorbeeld een tv of radio kachel laptop enzo
Gebruikersavatar
gijsje
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 aug 2016, 23:40
Contacteer:

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door gijsje »

Ik lees ook op veel plaatsen dan een agm accu een laad spanning tussen de 14.5-14.9V moet hebben.
Ik heb de laatspanning nog niet gemeten bij de bus maar zou het een probleem kunnen zijn voor de accu na langere tijd?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door Mickel Moen »

gijsje schreef:Ik heb geen idee of 100ah voor een hh accu overkill is en hoe lang je er mee kan doen als je geen walstroom hebt.
Heb niet veel in de bus zitten maar voor bijvoorbeeld een tv of radio kachel laptop enzo
Daar is niets zinnigs over te zeggen, behalve, dat je verwarming eigenlijk wel kunt vergeten. Alles is afhankelijk van het vermogen van het apparaat en hoe lang je gebruikt.

Wil je het precies weten, dan kun je dit berekenen. Op mijn blog vind je een tool waarmee je dat kunt doen.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: HH en start accu beide laden op 1 lader

Bericht door Mickel Moen »

gijsje schreef:Ik lees ook op veel plaatsen dan een agm accu een laad spanning tussen de 14.5-14.9V moet hebben.
Ik heb de laatspanning nog niet gemeten bij de bus maar zou het een probleem kunnen zijn voor de accu na langere tijd?
Het juiste antwoord vind je bij de fabrikant. Ook tussen AGM accu's zitten verschillen. De ene accu is kritischer in de laadvoorwaarden dan de ander.

Ik heb Optima opgerolde cel AGM. Die heeft ruime laadmarges. Maar het hangt ook af van het gebruik. Wordt de accu dagelijks veel ontladen en 's nachts weer geladen dan is de juiste herlading belangrijker voor een lange levensduur, dan bij een accu voor recreatief gebruik. Bij professioneel gebruik zie je vaak dat de laadkarakteristiek geheel afgestemd is op de accu.

Een AGM die op een lager voltage geladen wordt, komt heus wel vol. Het duurt alleen wat langer. Wel is het belangrijk, dat een AGM na ontlading zo spoedig mogelijk weer helemaal vol geladen wordt.

Ook een AGM kun je prima op de dynamo laden. Zo nu en dan vertroetelen met een acculader op AGM stand is echter niet verkeerd.

Als voorbeeld de laadvoorwaarden van de Optima.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie