Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Holle Bolle Bus

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kipvogel
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2007, 09:05
Locatie: On the banks of the river Nete

Holle Bolle Bus

Bericht door Kipvogel »

Hallo iedereen,

Mijn TDi uit 2001 met 300k op de teller begint zo stilletjesaan last te krijgen van ouderdomskwaaltjes.

Zo was er de laatste tijd een luide bonk te horen bij de minste oneffenheid in de weg. Het geluid kwam duidelijk van de voorzijde, zelfs iets meer aan de rechter kant. Omdat bij de laatste passage in de garage reeds werd opgemerkt dat de silentblocks zo goed als versleten waren, besloot ik deze te laten vervangen.
Deze ingreep bleek een serieuze verbetering, maar ... blijkbaar toch niet de oplossing van alle problemen.
Er zijn nog steeds 2 storende geluiden waar te nemen.

Enerzijds is er soms nog die luide bonk. Niet zozeer bij de minste oneffenheid, maar toch ...
Anderzijds is er een soort "hol rolgeluid" geluid te horen. Het lijkt een beetje op een afgezwakte versie van een leeg olievat dat over de grond rolt.
Bij een perfect egaal wegdek hoor ik niets. Vanaf het ogenblik dat het wegdek ruwer wordt, begint het. Het geluid is ook constant, het varieert dus niet met de snelheid.

Bij stapvoets rijden is er geen probleem. Vertikale (op en neer) bewegingen van de ophangen zijn geen probleem.
De bus staat ook mooi recht (ze zakt nergens door).
Sturen heeft geen invloed op de 2 geluiden.
Ik merk de geluiden vooral op vanaf het ogenblik dat ik ietwat snelheid heb. Ze lijken dus te ontstaan uit horizontale (voor/achter) bewegingen van de ophanging.

Wat hebben we al bekeken?
- silentblocks en rubbers stabilisatorstang zijn 2 weken geleden vervangen.
- kogelgewrichten zijn een half jaar geleden vervangen. (terug stuk ?)
- torsieveren lijken in orde (had ergens gelezen dat die ook wel eens durven loskomen)
- voor het overige lijkt alles vast te hangen wat vast moet hangen

Waaraan denken we nog?
- de wiellagers. Maar ... verandert het geluid dan niet naargelang de snelheid? Bovendien rijdt de bus nog perfect rechtdoor.
- de schokdempers. Inwendig stuk? bevestigingsrubber versleten?

In elk geval, ideeën / tips / suggesties zijn welkom ;-)

Greetz
Fille
=- In illusion comfort lies -=
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Holle Bolle Bus

Bericht door frank884 »

Kipvogel schreef:Hallo iedereen,

Mijn TDi uit 2001 met 300k op de teller begint zo stilletjesaan last te krijgen van ouderdomskwaaltjes.

Zo was er de laatste tijd een luide bonk te horen bij de minste oneffenheid in de weg. Het geluid kwam duidelijk van de voorzijde, zelfs iets meer aan de rechter kant. Omdat bij de laatste passage in de garage reeds werd opgemerkt dat de silentblocks zo goed als versleten waren, besloot ik deze te laten vervangen.
Deze ingreep bleek een serieuze verbetering, maar ... blijkbaar toch niet de oplossing van alle problemen.
Er zijn nog steeds 2 storende geluiden waar te nemen.

Enerzijds is er soms nog die luide bonk. Niet zozeer bij de minste oneffenheid, maar toch ...
Anderzijds is er een soort "hol rolgeluid" geluid te horen. Het lijkt een beetje op een afgezwakte versie van een leeg olievat dat over de grond rolt.
Bij een perfect egaal wegdek hoor ik niets. Vanaf het ogenblik dat het wegdek ruwer wordt, begint het. Het geluid is ook constant, het varieert dus niet met de snelheid.

Bij stapvoets rijden is er geen probleem. Vertikale (op en neer) bewegingen van de ophangen zijn geen probleem.
De bus staat ook mooi recht (ze zakt nergens door).
Sturen heeft geen invloed op de 2 geluiden.
Ik merk de geluiden vooral op vanaf het ogenblik dat ik ietwat snelheid heb. Ze lijken dus te ontstaan uit horizontale (voor/achter) bewegingen van de ophanging.

Wat hebben we al bekeken?
- silentblocks en rubbers stabilisatorstang zijn 2 weken geleden vervangen.
- kogelgewrichten zijn een half jaar geleden vervangen. (terug stuk ?)
- torsieveren lijken in orde (had ergens gelezen dat die ook wel eens durven loskomen)
- voor het overige lijkt alles vast te hangen wat vast moet hangen



Waaraan denken we nog?
- de wiellagers. Maar ... verandert het geluid dan niet naargelang de snelheid? Bovendien rijdt de bus nog perfect rechtdoor.
- de schokdempers. Inwendig stuk? bevestigingsrubber versleten?

In elk geval, ideeën / tips / suggesties zijn welkom ;-)

Greetz
Fille

die bonk dan denk ik toch aan de onderste fuseekogel, je schrijft dat die een half jaar geleden is vervangen maak ik heb dat ook gehad
dat die het maar 1 jaar heeft volgehouden, toen we hem hebben gedemonteerd, en erin gekeken was die helemaal droog
daarna hebben we weer een nieuwe gemonteerd maar die eerst open gemaakt helemaal vol smeervet gespoten met een naald onder het hoesje
klemring er weer op en toen monteren.
wiellager als je hem opkrikt en je draait aan het wiel of je beweegd het op en neer moet je wat merken ook kan het bij lange afstanden dan heter zijn dan de andere zijde, maar een wiellager van een T4 kan veel hebben.

mijn torsie vering maakt ook een geluid met remmen in/uitveren dat doet die al 2 jaar... ik stoor me er niet meer aan het kan ook geen kwaad, dat hoort eenmaal bij een outo die al een tijdje geleden uit de folder is gereden
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Kipvogel
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2007, 09:05
Locatie: On the banks of the river Nete

Re: Holle Bolle Bus

Bericht door Kipvogel »

Vandaag de schokdempers vervangen ...
het kon zeker geen kwaad, maar het bleek spijtig genoeg geen oplossing van mijn probleem.
Dat kunnen we alvast ook al van de lijst schrappen ...

Op naar de fuseekogels (opnieuw)

greetz
Fille
=- In illusion comfort lies -=
Plaats reactie