Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door CapoJan »

Hoi

ik ben Jan en woon in Gent (België). Sinds augustus ben ik eigenaar van een oude T4 Multivan (1994). Wel Multivan, maar erg basic: 1,9d (neen, geen turbo), basisdashboard en minimale elektronica aan boord.
Zoals wellicht de meesten die zich hier aanmelden, begon het met reinigen van de auto en uitzoeken hoe alles werkt.

In dit exemplaar zit geen zitje achter de bestuurdersstoel. Dat is in het verre verleden vervangen door een kastje en fornuis, om aan de minimumvoorwaarden als kampeerauto te voldoen. Da's mooi meegenomen, want zo is de auto veel goedkoper in gebruik (in België toch). Mijn doel was een auto vinden die geschikt is voor enkel vrijetijdsgebruik en waar elk van mijn fietsen in kan (één daarvan is een velomobiel). Dat lukt prima met een Transporter. Dat ermee gekampeerd kan worden, is mooi meegenomen.

Een eerste ergernis was snel verholpen: knipperlichthendel bleef niet staan in de stand naar rechts. Die is vervangen door een nieuw exemplaar, net als het linker achterlichtblok (gebarsten).
Om de gps (een Nexus 7 tablet doet dienst hiervoor) te voeden, kocht ik een usb-voeding voor de 12V aansluiting. Die werkte prima, maar - zoals wie het ook ervaren heeft al weet - de radio had daardoor geen ontvangst meer (hoogfrequente storingen)... Dat bleek dus niet mijn beste idee :nuts

Die radio (een Pioneer DEH-4000UB) was ook niet mijn beste vriend: hopeloos complex, sierlijst viel er continu af, kon niet vast in het montageframe... Nu zit er een Pioneer MVH-X580DAB in. DAB dus, aangezien FM binnen enkele jaren uit de ether verdwijnt. Dat was ook een uitdaging, want DAB vraagt een andere antenne, waarvoor de bekleding op de rechter A-stijl eruit moest. De ontvangst is nu wel prima.

Op die manier ontstaan plannen, projecten. Daaruit vloeien dan weer vragen voort. Zoals deze: in de Multivan zit een hh-accu, maar die lijkt zo ongeveer enkel een binnenverlichting aan te sturen. De vorige eigenaar takte de 12V voeding van de vermoedelijk ooit aanwezige koelkast af en zette daar een 12V verdeeldoos op. Zo te zien is die direct op de accu aangesloten en dat lijkt me niet ideaal.
Wat ik op dat vlak wil doen: 12V en 5V (usb) aansluitingen inbouwen, maar dan vanaf de verdeeldoos onder links aan het dashboard.
Vraag 1: loopt er een verbinding vanaf die hh-accu daar naartoe? Ik vond het nog niet meteen terug.
Vraag 2: hoe leg je de leidingen best? Sommigen doen het blijkbaar onder de auto door, anderen binnenin. De bekleding van de B-zuil haalde ik er al uit; nu is het zoeken hoe de zijwand waar de tafel tegenaan zit eruit moet. Ook de zwarte bak aan de trede voor de bestuurderskant haalde ik eruit (clips moeten vernieuwd worden).
De plaatsen die ik voorzie:
- in het dashboard, rechts van het stuur, helemaal bovenaan. Daar is een paneel waarachter plaats is voor 4 knoppen en daar zit niets. Ofwel links, naast de bediening voor de lichten. Daar bestaat de kans dat de knipperlichthendel in de weg zit. Deze aansluiting is bedoeld voor de gps. Wellicht sluit ik de adapter eerst even aan en test dan uit waar hij de radio niet stoort. Is dat al het geval rechts van het stuur, dan is dat de makkelijkste plaats.
- de kast is eruit gesloopt, want die voldeed niet (één grote ruimte, niet praktisch maar wel voldoende om als kampeerauto ingeschreven te worden). Er komt een nieuwe in, die ik aan het maken ben, waarin dan 12V en 5V zal komen. Zo kan een kampeerkoelkast aangesloten worden en kunnen allerlei toestellen via usb geladen worden. Achter de bestuurderszetel dus. Die aansluitingen moeten samen met de kast afgekoppeld kunnen worden. Dat lukt wel met de koppelingen uit de modelbouwwereld. Die kunnen vaak 30A aan.
- dan nog 12V en usb achterin. Ofwel naast de achterbank ofwel helemaal achterin.

Als energiebron voor al die stopcontacten wil ik de hh-accu. De vraag is waar je de leidingen laat beginnen. Vermoedelijk in die verdeeldoos? En omdat die accu continu stroom levert, moet alles door middel van schakelaars aan en uit te zetten zijn.

Daarnaast schik ik ook 230V te voorzien. Toevoer rechtsachter in de bumper lijkt me prima. De leiding gaat wellicht best meteen via de linkerkant, aangezien de bekleding er toch uit moet? Een tweetal stopcontacten in die nieuwe kast (met afkoppelbare verbinding) zal genoeg zijn en wellicht ook een acculader. Voor die laatste moet dan ook weer een 12V leiding naar de accu's gelegd worden. Nog studeerwerk.

Daarnaast zijn wat componenten aan vervanging toe:
- de behuizing rond de stuuras is stuk. Hier moet dus een nieuw exemplaar komen, bij voorkeur tweedehands.
- bumpers voor en achter zijn flink beschadigd en achteraan ook gescheurd. Ook die worden vervangen.
- deuken rondom. Dat is niet belangrijk. Wel van belang is dat de naden net achter/onder de voordeuren roest vertonen. Daarvoor ga ik op zoek naar iemand die dit grondig kan aanpakken. Idem dito voor de tankklep, maar dat lijkt klassiek te zijn.

Daarmee ben ik nog niet rond. Er zijn nog zaken die aandacht vergen en die ik erin wil:
- de ventilatie achteraan (rij 2 en 3) werkt niet of niet goed. Ook vooraan doet de knop het enkel in bepaalde standen. Dat wordt zoeken of het aan de bediening of aan de ventilatoren ligt.
- meters voor brandstof en motortemperatuur werken meestal niet. Rommelen met het stekkerblok achter het instrumentenpaneel biedt een tijdelijke oplossing. Dat wijst op een slecht contact tussen dit blok en de multistekker. Openmaken dus en herstellen.
- achteraan wil ik een lade maken. Handiger om bij de spullen te kunnen dan liggen vissen onder die plank.
- omdat ook de velomobiel (gestroomlijnde ligfiets) erin moet kunnen, moet ik rails vinden/maken om die erin te kunnen rijden.
- slot aan de passagiersdeur doet het niet. Dit maakte ik open ter controle. Conclusie: cilinder is versleten. Dat blijft wellicht zo: via de schuifdeur is de deur ook te ontgrendelen.
- zoeken naar dakdragers. Er is een vaag plan om ook een (zeil-)kajak aan te schaffen en die moet ook meekunnen.
- kampeermogelijkheden. Ik bekeek diverse bustenten en dat oogt aantrekkelijk. Anderzijds ligt in huis een collectie tentjes en tenten; daarmee lukt het ook wel. Niet voor korte trips (slapen kan in de T4), maar om niet telkens alles mee te moeten nemen onderweg op langere trips. Dat bekijk ik later wel, als er meer ervaring is.
- de borging van de klaptafel zit vast. Ook daarvoor zou ik moeten kunnen vergelijken met een ander exemplaar om te weten wat fout is.

Tenslotte, maar erg belangrijk: ik zal de wagen mechanisch grondig moeten laten nakijken. Ik heb geen referentie, dus weet bijvoorbeeld niet in hoever de motorophanging nog in goede staat is. Filters moeten veiligheidshalve ook allemaal gewisseld worden.

Maar: zo'n T4 is leuk om mee te rijden, zo lang het niet te snel moet gaan. Het verbruik valt ook erg mee: op langere afstand (200 km) doe ik met 5,7 l 100 km (ongeveer 1/17). Dan wel aan 90 km/u, maar dat is snel genoeg. Met een 80l tank kom je zo een heel eind.

Oeps... bericht was wat langer dan verwacht. Foto's volgen nog.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door CapoJan »

Zo, als opwarmertje is een klein projectje afgewerkt: dubbele usb-voeding in de plaats van de sigarenaansteker.
Ondertussen startte ik een blog op met de T4 als thema. De hele uitleg over de installatie staat daar beschreven.
Bijlagen
usb_ingebouwd.jpg
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door Sven_Stoffelen »

In ieder geval welkom. Hier ook een transporter met velomobiel.ik heb een mango en wat rijdt jij?

Ik heb een 5v module achter mijn dasch zitten en kabel komt aan de linker kant mooi waar de GSM tegen het raam hangt omhoog. Zo heb je geen draden over je dashboard hangen.

Groeten Sven
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door CapoJan »

Bij mij is de velomobiel een Flevobike E-Orca. Duidelijk minder kilometers dan de T4 op te teller: 35000 tegenover 260000. Anderzijds doet de Orca er zowat 11000 per jaar en met de T4 zal dat vermoedelijk minder zijn, want enkel voor de vrije tijd bedoeld.

Wat nu nog moet komen, is een systeem bedenken om die Orca vlot aan boord te krijgen. Het worden wellicht twee rails: het profiel van de Fiamma fietsendrager-rails lijkt me prima, maar die rails zijn te kort. Ze moeten lang genoeg zijn om de helling doenbaar te houden; kort genoeg zodat ze nadien in de auto mee kunnen. Alleen die velomobiel optillen en laden is uitgesloten, wegens te lomp en te zwaar (50 kg met ondersteuning).

Verder wordt het veel uitzoeken en aftasten. Zo kan ik wel in de auto overnachten, maar voor langere tijden lijkt een tent me wel aangenamer. Over die plannen en ideeën zal ik het wel hebben op de blog.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door Sven_Stoffelen »

Om maar wat ideetjes op te doen: http://www.agentfiamma.co.uk/fiamma-carry-moto-pro.html
Veel te duur, maar zoiets is wel te maken met wat profielen.
Maar slapen en je velomobiel erin dan moet je bed best hoog staan?
Als mijn mango mee moet dan kan ik mijn bed eruit schuiven en thuis laten, is 5 minuutje werk. Als ik ook nog zou willen slapen dan zit je bed bijna tegen het plafond.
Wat was jouw plan?
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door EibboR »

aha tof een Gentenaar :jumpklap Wij zijn ook inwoners van Gent en hebben begin september ook een oud busje op de kop getikt... een cali uit '93, 2.4D met zo'n 20.000 meer op de teller dan die van jou...

Wij roken ook niet dus je handleiding om er een usb voeding in te zetten is wel heel handig!
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door CapoJan »

EibboR schreef:aha tof een Gentenaar :jumpklap Wij zijn ook inwoners van Gent en hebben begin september ook een oud busje op de kop getikt... een cali uit '93, 2.4D met zo'n 20.000 meer op de teller dan die van jou...

Wij roken ook niet dus je handleiding om er een usb voeding in te zetten is wel heel handig!
Behalve dan dat de plaatsing achteraf gezien niet goed is: zodra de voeding ook effectief gebruikt wordt, is de radio-ontvangst gestoord. Zal dus verder van de radio een plekje moeten vinden, vermoedelijk net rechts van het stuur. Daar zit een afdekplaatje over een stuk waar tot vier knoppen een plek kunnen vinden. Leeg in mijn T4-tje.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door Snautzer »

https://www.videofrank.nl/ferriet-ontst ... -1649.html


Misschien als je een mantelstroom filter op het kabeltje klikt dat je dat kwijt bent
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door CapoJan »

Ik denk het niet. Mocht dat het probleem zijn, dan was dat er ook al met de sigarenaansteker. De 12 V naar 5 V omvormer werkt via een geschakelde voeding (zoals bijna elke omvormer tegenwoordig). Het is die die hoogfrequente storingen veroorzaakt. De stroom die er naartoe loopt, is net dezelfde als voordien. (correct me if I'm wrong)
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door CapoJan »

Het concept is wat herwerkt. Op de plaats van de usb-voeding zit nu een spanningsmeter voor de startaccu. De usb-voeding kreeg een nieuw plekje, waar hij de radio niet stoort.

Wat meer beelden en uitleg in een blogpost.
Bijlagen
fase2-resultaat.jpg
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Voorstelling, elektrovragen en project(en)

Bericht door raf_construct »

Wat toevallig, ik heb ook nog een flevobike. Maar wel een gewone, met voorwielaandrijving. Zo eentje waarmee je al rijdend een appel kan schillen :lach
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie