Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dakraam doet gek

vragen over de T5
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

dakraam doet gek

Bericht door chrisjemol »

Goedendag
Ik heb een T5 uit 2007 en die heeft een mooi dakraampje (kiepkantel)
nu gaat hij in de 'schuin omhoog' stand prima
maar als ik de knop in de stand draai dat het raam open moet schuiven zakt hij alleen naar beneden om weer omhoog te gaan
normaal moet hij naar beneden zakken en dan naar achteren open gaan.

Ook hoorde ik laatst tijdens het rijden (met de knop in de 'raam-dicht' stand) dat hij een aantal keer zakte en weer omhoog ging.

Is de schakelaar kapot, of de motor, of iets anders?
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: dakraam doet gek

Bericht door Jeroen T5 204 »

Zit het rubber aan de voorkant niet vast gekleefd, dat heb ik ook eens gehad.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Warner
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2014, 14:49

Re: dakraam doet gek

Bericht door Warner »

Ik heb dat probleem ook al een paar jaar. Soms schuift het dak open maar meestal niet. Ze hebben er al vier keer naar gekeken, schoonmaken en smeren. Maar na een paar weken is het probleem er weer.
Ze gaan het dak volgende week er helemaal uit halen om het probleem op te lossen.
Ik heb een T5GP 140 DSG uit Jan 2013. En die is bijna uit de garantie, vandaar dat ze er nu echt werk gaan maken.
Ik laat weten hoe het gegaan is.
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: dakraam doet gek

Bericht door runnerted »

Mijn 2007 busje heeft ook problemeb gehad met het dakje.. na het schoonmaken het dakraam dicht gedaan.. het glazen paneel losgedraaidt in de dicht stand om vervolgens daarna geen problemen meer te geven..

Kan dus zijn dat de rails niet gelijk met elkaar loopt en daardoor het dak schuin open of dicht wil doen
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: dakraam doet gek

Bericht door heemskerk »

Ik heb ook een schuif-kantelgevalletje, tot op heden geen problemen. Bij de T4 zat er een afwerkdop/deksel bij de bediening die verwijderd kon worden om het dak handmatig te kunnen openen en sluiten. Is dat bij de T5 ook het geval? Nog niet onderzocht. Zo ja, dan misschien een keer handmatig (volledig) openen en weer sluiten om een en ander gangbaar te maken. Een idee?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 22 dec 2016, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: dakraam doet gek

Bericht door chrisjemol »

heemskerk: ik zal er eens een blik op werpen de komende weken

wat ik wel vreemd vond is dat ik vd week tijdens het rijden het raam omlaag en weer omhoog hoorde gaan terwijl de knop in de 'gesloten' stand stond
dan kreeg het raam toch ergens vandaan een signaal om iets te gaan doen. Zou dat geen los contact/kortsluiting kunnen zijn (en zo ja waar?)
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dakraam doet gek

Bericht door Multivan Generation »

chrisjemol schreef:heemskerk: ik zal er eens een blik op werpen de komende weken
Goed werpen, dat kan het probleem in één klap oplossen :gekte
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: dakraam doet gek

Bericht door Jeroen T5 204 »

chrisjemol schreef:heemskerk: ik zal er eens een blik op werpen de komende weken

wat ik wel vreemd vond is dat ik vd week tijdens het rijden het raam omlaag en weer omhoog hoorde gaan terwijl de knop in de 'gesloten' stand stond
dan kreeg het raam toch ergens vandaan een signaal om iets te gaan doen. Zou dat geen los contact/kortsluiting kunnen zijn (en zo ja waar?)
Dat vanzelf omlaag en omhoog gaan heb ik ook gehad, meestal door hoge luchtvochtigheid buiten :bonk Heb nu een vochtvreter in de buis liggen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: dakraam doet gek

Bericht door heemskerk »

Jeroen T5 204 schreef:
chrisjemol schreef:heemskerk: ik zal er eens een blik op werpen de komende weken

wat ik wel vreemd vond is dat ik vd week tijdens het rijden het raam omlaag en weer omhoog hoorde gaan terwijl de knop in de 'gesloten' stand stond
dan kreeg het raam toch ergens vandaan een signaal om iets te gaan doen. Zou dat geen los contact/kortsluiting kunnen zijn (en zo ja waar?)
Dat vanzelf omlaag en omhoog gaan heb ik ook gehad, meestal door hoge luchtvochtigheid buiten :bonk Heb nu een vochtvreter in de buis liggen.

Dat lijkt dan meer op een electronica-issue dan? Had jij niet al eens eerder lekkage ellende gehad meen ik?
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: dakraam doet gek

Bericht door chrisjemol »

ik heb wel eens lekkage gehad. de afwatering zat verstopt, na uitspuiten met compressor was het over (je hoorde ook echt iets wegknallen uit die slang)

maar zal vd week eens schoonmaken, smeren ed
en dan aankijken wat er gebeurt
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: dakraam doet gek

Bericht door Jeroen T5 204 »

@heemkerk inderdaad, daar is een heel topic over geweest :bonk Ik heb er trouwens nog steeds ellende mee.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: dakraam doet gek

Bericht door heemskerk »

Jeroen T5 204 schreef:@heemkerk inderdaad, daar is een heel topic over geweest :bonk Ik heb er trouwens nog steeds ellende mee.

Da's een gezamenlijk issue dan Jeroen, beiden hebben jullie lekkage (gehad), beide spookstoringen vochtgerelateerd? Is de drainleiding nog wel intact en niet ergens (deels) losgeschoten? Misschien de plafondbekleding eens verwijderen en een en ander visueel inspecteren (terwijl je door de wasstraat rijdt)?
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: dakraam doet gek

Bericht door chrisjemol »

had toen met doorblazen leiding de hemelbekleding er wel afgehaald (nogal klotewerk vond ik)
en alles gecheckt of de slangen nog goed vastzeten.
Wel vond ik het vreemd dat halverwege het dakraam onder de hemel er aan de zijkant een dun slangetje over een palletje geschoven zat (op een manier dat het nooit lekvrij kan zijn)
er zitten toch maar 2 afwateringsslangen in, die door de voorste stijlen naar beneden lopen?
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: dakraam doet gek

Bericht door heemskerk »

chrisjemol schreef:had toen met doorblazen leiding de hemelbekleding er wel afgehaald (nogal klotewerk vond ik)
en alles gecheckt of de slangen nog goed vastzeten.
Wel vond ik het vreemd dat halverwege het dakraam onder de hemel er aan de zijkant een dun slangetje over een palletje geschoven zat (op een manier dat het nooit lekvrij kan zijn)
er zitten toch maar 2 afwateringsslangen in, die door de voorste stijlen naar beneden lopen?

Kijk even naar de plaatjes in het topic van Jeroen.

viewtopic.php?t=38642
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: dakraam doet gek

Bericht door chrisjemol »

hmm bij mij ziet het er niet zo uit
ik heb maar 1 slang links en 1 rechts die vanuit de hoek van het dakraam schuin naar voren de stijl in loopt
zo'n verdeelstuk heb ik niet
ook geen blauwe slang...
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Plaats reactie