Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Busman »

Hoi allemaal,
Ten eerste allemaal de beste wensen voor 2017 :) :yes
Nu mijn probleem :(
De bus wil niet meer starten. Vorig jaar februari ( 2016 ) zijn er al nieuwe gloeispiralen in gekomen.
Zijn deze nu weer kapot ? of zou het iets anders kunnen zijn.
( er zijn ook nog nooit nieuwe verstuivers ingekomen bij mij weten )
Ik heb hier een linkje van het starten ( poging ) geplaatst.
Kunnen jullie hieruit op maken wat het zou kunnen zijn ?

Groetjes Busman :driveT4
Gebruikersavatar
eaglebear
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 dec 2016, 23:13
Locatie: Marknesse

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door eaglebear »

Voorgloei relais of gloeibougies? Minklem accu ontkoppelen en 5 stuks nakijken/schoonmaken...Verder kom ik ff niet...
:T44EVER Afbeelding :T44EVER
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Snautzer »

Simpel beginnen ,zet er eens een andere bus naast met start kabels. Kennis van mij had laast zo iets , motor draaide prima rond enzo maar starten ho maar. Mijn bus ernaast met startkabels et voila presto starten.
Kijk ook even naar relais 109 zwarte uitvoering is oud en geeft problemen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Multivan Generation »

Hoi topicstarter,
het is jammer dat je even niet vermeld welke motor er in je bus zit.
Ik vermoed een 1,9 of 2.4 diesel gezien de leeftijd.

Toen je dit filmpje maakte, heb je toen de startvervroegingshendel die links naast je stuur zit, uitgetrokken?
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Busman »

Hallo,
Het is inderdaad een 2.4 diesel uit 1996.
De startvervroegingshendel heb ik de laatste dagen allebei geprobeerd: geheel uitgetrokken en juist niet. Bij geheel uittrekken leek het of de motor verzuipt, bij niet uittrekken pakt de motor wel aan, maar loopt hij heel schraal.

Telkens laad ik de accu geheel op met een druppellader. en telkens gebruik ik er ook wel een losse opgeladen accu erbij met startkabels om hem te starten.
Wanneer hij eenmaal gelopen heeft doet hij het de hele dag wel weer goed.
Ik heb nog wel een zwarte 109 relais erin zitten. Ook heb ik een volt meter die constant aan staat.
Hierop kan ik zien dat de relais voorgloeit. De stroom zakt dan behoorlijk in. Het lampje gaat dan op een gegeven moment uit. Echter wacht ik meestal even totdat ik een klik hoor. Er is mij verteld dat dan het gloeien op z'n hoogst was. het voltage schiet dan ook weer omhoog waarna ik de bus start.
Groetjes,

Busman
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Busman »

Oepsss ...sorry ik was niet helemaal duidelijk ... beetje vlot getypt ben ik bang voor.

Ik start eerst de start accu leeg ( gaat vlot rond in het begin deze is 100 ampere accu best wel een grote ). wanneer deze leeg wordt, sluit ik pas een tweede accu ( 80 ampere ) aan met start kabels. wel met tussenpozen starten.Heel vaak deed hij het dan na een tijdje gestart te hebben.
Omdat ik niet met lege accu wil zitten zet ik deze aan de lading ( start accu meestal in het weekeind als het redelijk is ) en de andere zodra die leeg is.
groetjes Busman
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Snautzer »

Ben het met bulli en mezelf eens dat de accu de eerste verdachte is. Daarom zet er een bus naast ( als je een beetje in de buurt woont tuf ik wel langs) en dan start kabels. Kunnen we gelijk de relais even omzetten om te kijken of dat dan helpt.
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Busman »

Ik wordt een konijn ;) ...... :muur
Trek ik net de zekeringkast los om te kijken naar het relais 109 die mogelijk voor ook voor problemen zou kunnen zorgen. Zie ik tot mijn verbazing dat er helemaal geen 109 relais in zit !! . :ie
( zou toch zweren dat ik die ooit al een keertje vervangen had door een andere zwarte )
Nu is de bus wel een paar keer weg geweest naar een garage...mogelijk iets veranderd ?
Het rare is dat hij wel gewoon voorgloeid , lampje uitgaat , klikt en de spanning weer omhoog gooit zodat het wel lijkt dat de gloeispiralen gewoon werken ....
Hier een foto van m'n zekeringkast.
Zekeringkast verkleind.jpg
groetjes Busman

Ik denk dat ik straks maar zo'n relais ga halen ....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Pascal-141 »

Busman schreef:Ik wordt een konijn ;) ...... :muur
Trek ik net de zekeringkast los om te kijken naar het relais 109 die mogelijk voor ook voor problemen zou kunnen zorgen. Zie ik tot mijn verbazing dat er helemaal geen 109 relais in zit !! . :ie
( zou toch zweren dat ik die ooit al een keertje vervangen had door een andere zwarte )
Nu is de bus wel een paar keer weg geweest naar een garage...mogelijk iets veranderd ?
Het rare is dat hij wel gewoon voorgloeid , lampje uitgaat , klikt en de spanning weer omhoog gooit zodat het wel lijkt dat de gloeispiralen gewoon werken ....
Hier een foto van m'n zekeringkast.
Zekeringkast verkleind.jpg

groetjes Busman

Ik denk dat ik straks maar zo'n relais ga halen ....

relais 109 in een 2.4D ?? Waar zou je dat relais dan laten ? In het handschoen kastje ? Relais 109 heeft alleen betrekking op de TDI's .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Pascal-141 »

Busman schreef: Hierop kan ik zien dat de relais voorgloeit. De stroom zakt dan behoorlijk in. Het lampje gaat dan op een gegeven moment uit. Echter wacht ik meestal even totdat ik een klik hoor. Er is mij verteld dat dan het gloeien op z'n hoogst was. het voltage schiet dan ook weer omhoog waarna ik de bus start.
Groetjes,

Busman
verkeerde werkwijze : als jij wacht met starten tot je een klik hoort nadat het voorgloeilampje is uitgegaan , dan is het gloeien dus ook al voorbij en zijn de gloeiers al aan het afkoelen , dus weg is het voorgloei effect .
Starten moet je doen meteen nadat het voorgloeilampje uitgaat . Niet wachten tot je een klik hoort .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Pascal-141 »

Hoeveel km heeft de motor gelopen ?
Maakt de motor onderdruk /carterdruk ?
Is er al eens een compressietest gedaan ?
Hoelang zit de distributie er al op , en staat de timing nog correct ? (gemeten met de meetklok op de pomp?)

In het filmpje is te zien dat hij meteen rookt zodra je begint te starten , dus hij krijgt zowieso brandstof. Dan is de volgende vraag : krijgt hij deze brandstof op het correcte tijdstip ? En heeft de motor compressie genoeg om de brandstof te ontbranden ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Busman »

Heel vreemd. Ik weet zeker dat ik ooit een keer z'n zwarte 109 relais heb opgehaald. misschien was het toch voor een andere t4 bus die ik destijds gesloopt heb. maar goed als die hier niet in hoeft prima :)
Om even terug te komen met het starten. Beiden probeer ik , met gelijk starten , en wachten op de klik. Geen verschil helaas.

hee nog een reactie...

Distributie is februari vorig jaar vernieuwd. met alle toebehoren.
De bus heeft meer dan 3.5 ton gelopen.
2 jaar terug brandstofpomp op tijd te laten zetten
hoe het zit met de compressie geen idee eigenlijk.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Multivan Generation »

Distributie is februari vorig jaar vernieuwd. met alle toebehoren.
De bus heeft meer dan 3.5 ton gelopen.
2 jaar terug brandstofpomp op tijd te laten zetten
hoe het zit met de compressie geen idee eigenlijk....
Normaal zet je de brandstofpomp pas op tijd na een distributieriemwissel.

Zoals Pascal al schreef, zou ik het eerst eens in de brandstofpomp timing zoeken.
En gezien de kilometerstand ook eens de brandstofpomp zelf goed laten bekijken en eventueel reviseren.
Deksel van brandstofpomp en afdichtingen daarin slijten, dat kun je redelijk vaak hier op het forum terug lezen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Harry 341 »

Even off topic....wel een mooi filmpje...doet mij denken aan de oude binnenvaart boot met 1 cilinder lister diesel waar ik een tijdje mee gevaren heb......die maakte hetzelfde geluid... :yes :zwaai
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus start niet Gloeispiralen ? met youtube film

Bericht door Pascal-141 »

Busman schreef:Heel vreemd. Ik weet zeker dat ik ooit een keer z'n zwarte 109 relais heb opgehaald. misschien was het toch voor een andere t4 bus die ik destijds gesloopt heb. maar goed als die hier niet in hoeft prima :)
Om even terug te komen met het starten. Beiden probeer ik , met gelijk starten , en wachten op de klik. Geen verschil helaas.

hee nog een reactie...

Distributie is februari vorig jaar vernieuwd. met alle toebehoren.
De bus heeft meer dan 3.5 ton gelopen.
2 jaar terug brandstofpomp op tijd te laten zetten
hoe het zit met de compressie geen idee eigenlijk.....

Ditributieriem en brandstofpomp moeten eigenlijk samen vervangen worden .
Als de riem van de pomp er al 2 jaar opzit , dan is de kans groot dat die riem nu wat gerokken is (is normaal) , maar dat kan ook betekenen dat de pomp hierdoor buiten de max "speling" in de afstelling valt en dus van tijd af staat .

Dus , meten = weten ...
-afstelling pomp laten opmeten/afstellen
- compressie test laten doen
-als die 2 OK zijn , dan is de volgende stap : verstuivers in een Bosch center laten controleren (en met zo'n km stand , waarschijnlijk ook voorzien van nieuwe nozzles)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie