Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische storing thermotop c

vragen over de T5
Bertvdboon
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2016, 13:58

Elektrische storing thermotop c

Bericht door Bertvdboon »

Goedemiddag ieder,

Sinds een maand of 4 doet onze thermotop c het niet meer. Ik ben hiervoor bij meerdere "experts" geweest en iedereen wist mij te vertellen dat het regelapparaat op de kachel defect is. Nu heb ik hiervoor een nieuw exemplaar besteld bij de lokale vw dealer en deze vanmorgen gewisseld onder de bus. Erg jammer is het dan ook te melden dat er nog steeds geen communicatie mogelijk is met het regelaparaat. Nog niet geverifieerd maar waarschijnlijk de boosdoener, geen spanning op de kachel. Ik heb in de afgelopen maanden ook al een electrische schuifdeur gehad die er compleet mee stopte en de aanjager van de climatronic die het zo ineens niet meer wou doen. Ook allemaal onverklaarbare elektrische storingen. Dagen is er naar gezocht door de vw dealer maar de storing was nooit gevonden. Beide gevallen zijn opgelost met een nieuwe draad vanaf de bestuurdersstoel naar het betreffende onderdeel. Zou dit ook het geval kunnen zijn met de standkachel? En is er iemand die zoiets eerder heeft meegemaakt of gehoord? Ik kan wel nieuwe draden blijven aansluiten maar daarmee is de oorzaak nog niet weggenomen.
Bertvdboon
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2016, 13:58

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Bertvdboon »

Niemand hier met enig idee?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens in een berichtje van jacobsenentertainment over beschadigde kabels onder de mat bij de voorstoelen..
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door heemskerk »

Heb je al geverifieerd of er spanning op de module van de standkachel komt? Zo niet: meten op de kabel na de zekering of daar wel spanning op staat. Zou idd een probleem met een gedeelde oorzaak kunnen zijn.

De suggestie van Peter is een goede om eerst te onderzoeken, de mat verwijderen is goed te doen, zou daar beginnen.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door otzie »

Is die spaghetti standaard bij een T5 ?
is bij onze t5gp ook.. stikt van de kabels en zekeringen, schrok ook toen ik onze plastic-mat naar vloerbedekking wisselde


groet otto
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Bertvdboon
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2016, 13:58

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Bertvdboon »

Ik heb geen spanning op de standkachel. Dat weet ik nu zeker. Met de goede tips van jullie ga ik eens kijken hoe ik de vloermat eruit kan krijgen. Ik heb helaas nooit veel tijd over en het weer buiten maakt dat ik hier waarschijnlijk niet snel aan toe kom. Ik zal zeker ff wat foto's maken en als ik de oorzaak heb gevonden zal ik het hier laten weten.
Bertvdboon
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2016, 13:58

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Bertvdboon »

Hallo weetjewellers,

Vandaag ff weer met de bus bezig geweest. Ik heb de bestuurderstoel en de bak die eronder staat verwijderd en de 2e accu aldaar ook. Toen zag ik dat ook onze bus doorgerotte bekabeling had liggen. Ik heb 4! Kabels weer in ere hersteld.. Ik had goede hoop dat ik daarmee de standkachel weer in bedrijf kreeg maar niets lijkt minder waar. Daarop is de rechter elektrische schuifdeur er ook mee op gehouden. Ik geloof dat ik toch maar iets verder de kabelboom in moet duiken.. de eerst volgende keer ga ik weer onder de bus liggen en meten of de kachel nu wel of geen spanning heeft. En dan ga ik vanaf daar omhoog. Ik hou u op de hoogte
Bertvdboon
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2016, 13:58

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Bertvdboon »

Storing opgelost :toppie

De stekker die de webasto van 12 v en massa voorziet was compleet doorgerot. Deze heb ik er tussenuit geknipt en de draden aan elkaar gesoldeerd. Nu werkt de kachel weer naar behoren. Scheelt gigantisch in deze tijd van het jaar. De bus blaast al warme lucht als ik 400m vanaf huis ben op een koude morgen. Super. Alleen de afstandsbediening snap ik nog niet helemaal. Ik kan het systeem dus remote aan en uit zetten. De kachel gaat aan en de climatronic begint te blazen met de letters HE in het scherm. Maar welk nut biedt dit als er na 30 min nog geen warme lucht het interieur in komt? Ding ventileert 30 minuten ennde kachel warmt 30 minuten. Heb al heeel wat draadjes gelezen hier over deze materie maar kan nog geen eenduidig antwoord vinden. De zoektocht gaat door.
Coco
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 okt 2016, 22:19
Locatie: Brabant

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Coco »

En werkt de rechter elektrische schuifdeur ook weer ?
:T54LIFE VW T5 2.5TDI 174PK LWB 19 INCH 245 VOOR 275 ACHTER :wjw
WivanKo
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2013, 11:58

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door WivanKo »

Ik denk ook dat je de verwarming 30 min VOOR vertrek aan moet zetten
zodat je met een warme motor, cabine en ijs vrij ramen kan vertrekken.
Maar mooi dat je het nu allemaal voor elkaar is.
Willem.
Bertvdboon
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2016, 13:58

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Bertvdboon »

De electrische schuifdeur is nog niet functioneel. Daar was geen tijd meer voor. Maar voor nu is dat ook niet heel boeiend. Daar duik ik snel weer in. En wat de afstandbediening betrefd: een half uur van te voren aanzetten heeft bij ons geen nut. De kachel gaat aan en doet z'n ding. De motor zal al wel voorverwarmd worden maar warme luclcht in de kabine komt er niet. Terwijl de climatronic toch wel blaast. En of ik de kachel nou wel of niet inschakel alvorens ik vertrek, de bus blijft net zo snel op temperatuur komen. Toch raar dat de clima begint te blazen maar die lucht niet warm wordt.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door heemskerk »

Is het een aftermarked geval of af-fabriek? M.a.w: Heb je een Webasto zapper of een met VW-logo?
Bertvdboon
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2016, 13:58

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Bertvdboon »

Ik heb alles af fabriek. Dus ook een ab met vw logo
Bertvdboon
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2016, 13:58

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Bertvdboon »

Nou, vandaag weer onder de bus gelegen. De standkachel warmt op en gaat weer uit. En in de 30 minuten dat hij aanstaat gebeurd dit 5-6 x. Ik heb de aan en afvoerleidingen gevolgd en de aanvoer wordt loeiheet tot aan het schutbord in de motorruimte. De retour blijft koud. Na een half uur veranderd daar nog niks aan. Iemand een idee?
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Elektrische storing thermotop c

Bericht door Walda »

Bert, ik ben geen thermotop deskundige maar ik heb wel veel ervaring met verwarmings systemen. Als ik het zo hoor doet de kachel het nu prima maar kan hij zijn hete water niet kwijt en slaat dus af op de max. temp. veiligheid. ik zou denken dat je het verder in het circuit moet zoeken en wel bij de eerst volgende regelbare klep, als die in de verkeerde stand blijft staan dan kan het hete water niet verder. Wellicht dat de aansturing van deze klep ook stagneert door draadbreuk of iets dergelijks. De bedoeling van het systeem is dat het water een vrij rondje moet kunnen maken.

Groeten en succes,

Walter
Plaats reactie