Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Starten met de huishoud-accu

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 306
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Starten met de huishoud-accu

Bericht door Deskman »

Een automaat kun je niet aanduwen (een handbak lijkt me ook al een hele duw...) dus heb je startkabels bij de hand voor het geval dat. Dat geval heb ik nu twee keer meegemaakt. Weliswaar door een fout aangesloten radio maar toch. Bij beide gelegenheden kon ik een beroep doen op de auto van de buurman.

Nu zit mijn mailbox weer vol met aanbiedingen van auto- en onderdelenbedrijven die jumpstarters aanbieden. Handig dacht ik en ik had er al bijna een gekocht toen ik me bedacht dat het raar is dat je met drie accu's aan boord nog een vierde mee zou moeten nemen.

Is er niet een of andere slimme manier waarop je, via een aparte stekker-aansluiting of zo, de accu onder de bestuurdersstoel kunt gebruiken om de auto weer tot leven te wekken?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik de eerste ben die het bedenkt maar ik heb er niet echt iets over kunnen vinden.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Starten met de huishoud-accu

Bericht door Mickel Moen »

Dat kan inderdaad prima. Zoals Jan al zegt dient de bekabeling wel dik genoeg te zijn.

Afbeelding

Ik adviseer het relais te onzeilen. De kans dat deze het niet overleeft is te groot, ook al beweert de fabrikant van wel. Zie hiervoor ook mijn blog, ergens halverwege de bladijde: http://mickelmoen.blogspot.nl/2012/12/stroom-dc.html

Indien je je relais handmatig kunt uitschakelen doe je dat eerst.

Zoek de kabel vanaf de startaccu naar de huishoudaccu.

Vervolgens kun je met een startkabel een bypass maken.

In het schema hierboven koppel ik dus de startkabel op de aansluiting na de zekering direct na het cyrix-relais.

Vervolgens wacht je een 10 a 15 minuten. De hh-accu zal de startaccu dan eerst weer wat bijladen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 13 jan 2017, 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 306
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Starten met de huishoud-accu

Bericht door Deskman »

Ah, dat is natuurlijk veel logischer.
In mijn simpele voorstelling had ik bedacht om een soort mega-stekker onder de bestuurdersstoel te koppelen aan de accu waar je dan de startkabels in kunt prikken - als vervanging van de klemmen. Maar die kabel ligt er natuurlijk al.

Sommige vragen kun je beter niet in de vroege morgen bedenken. :muur

Ik duik eens onder de klep. Merci.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Starten met de huishoud-accu

Bericht door Mickel Moen »

:toppie

Bedenk wel, dat mijn schema en aanleg zelfbouw is. Hoe een en ander vanaf fabriek aangelegd is weet ik niet, maar er zijn vast andere :wjw die dit wel weten.

Succes.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 13 jan 2017, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 306
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Starten met de huishoud-accu

Bericht door Deskman »

Yep,

Maar er gaat natuurlijk gewoon een dikke kabel naar het HH systeem. Eens kijken of ik die kan vinden en of er voorbij het schakelrelais bij te komen is. Behalve in het dashboard ben ik nog niet erg ver achter de bekleding van mijn bus geweest :D En mijn natuurlijke behoefte daaraan is vrij groot. Open wat open kan!
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie