Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

terugslaande deuren

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

terugslaande deuren

Bericht door Erwin L »

Graag wil ik jullie raadplegen over een verschijnsel waarover ik hier nog nooit iets heb gelezen (als ik niet goed gezocht heb hoor ik het graag) namelijk dat de portieren soms niet goed in het slot vallen.

Het enige dat ik vrij zeker weet is dat het temperatuur gerelateerd is want in de zomer heb ik het nooit en in het koude seizoen regelmatig.

Bij het sluiten van de deur valt die normaal gesproken netjes in de sluiting, al dan niet op slot middels het van tevoren indrukken van het vergrendelingsknopje. Bij mijn bus gebeurt het vaak dat de deur dan "terugslaat" tot de positie die je hebt als je de deur niet hard genoeg sluit. Dus zeg maar in de eerste stand, waarop de deur op een kier staat maar niet open kan. Dit gebeurt bij de beide voorportieren en soms bij de schuifdeur, maar ik heb het nog nooit bij de achterdeuren gehad.

Hard dichtgooien helpt niet, ook niet 6 keer achter elkaar..... het is gewoon volhouden tot-ie een keer pakt. Rete-irritant, vooral omdat het onvoorspelbaar is. Sommige dagen gebeurt het wel, andere dagen niet. Het is niet 1 op 1 met ruiten krabben.

Ik heb geen idee of het probleem in de sloten zelf zit, dus aan de buitenkant, of in het mechanisme binnen in de deur. In dit stadium voelt het als vrij zinloos om de deurpanelen eraf te halen, want ik weet niet waar ik naar moet kijken. En om het goed te kunnen zien als deuren dicht zijn moeten waarschijnlijk de stoelen eruit.......

iemand een briljant idee ??
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: terugslaande deuren

Bericht door Pascal-141 »

Hoe goed onderhoud je de deursloten ? Of doe je dat helemaal niet ? Af en toe eens wat spray erop (bvb teflon olie of zo , maar zeker géén WD40 want dat smeert niet)
Af en toe de sloten eens smeren verhinderd dat ze stram beginnen te gaan , zeker in combi atie met wat vocht en koude ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: terugslaande deuren

Bericht door Multivan Generation »

@ Erwin,
ik zou de klem lipjes in je slot, die over de slotvanger vallen en daarna vergrendelen,
eens goed inspuiten met iets van teflon olie, zodat die in ieder geval soepel gaan.

Ook kan het zeker geen kwaad om gezien de leeftijd van alle T4's, eens het complete deurslot te demonteren en op een werkbank goed schoon te maken, al het oude verharde vet er uit, en netjes voorzien van verse slotveertjes, nieuw smeervet en gewoon lekker alles eens goed smeren, en dan weer terug te bouwen.

Heb een tijdje terug eens samen met iemand een slot gedemonteerd op een meeting (ja Charles ook wel chv),
en dat hebben we toen ook netjes schoongemaakt, gesmeerd en voorzien van een nieuw slotveertje, en nadat we alles hadden gedaan,
bewoog het slot ook veel soepeler.

Oud vet is verhard, smeert niet meer en houd vocht ook niet goed meer buiten.
Ik zou, als je buiten moet werken, het even laten voor wat het is, en als het wat warmer is een voor een aanpakken.
Als je de auto binnen kunt zetten, dan zou ik er niet mee wachten, en het meteen aanpakken (irritatie factor best hoog)

Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: terugslaande deuren

Bericht door Sjoerds »

Pascal-141 schreef: maar zeker géén WD40 want dat smeert niet)
Daar zijn de meningen over verdeeld... ;-)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: terugslaande deuren

Bericht door Multivan Generation »

Sjoerds schreef:
Pascal-141 schreef: maar zeker géén WD40 want dat smeert niet)
Daar zijn de meningen over verdeeld... ;-)
Als je op wd40.com kijkt,
dan zie je een hele range aan producten van WD40.

De welbekende blauwe spuitbussen lijken in het begin goed te smeren,
maar later wordt het drastisch minder om metalen bewegende delen.
Ook op schakel bolletjes is het niet echt een aanrader, wordt het schakelen op den duur stroever van als je niet blijft spuiten.
Als vochtverdrijver en eenvoudige losmaker van bijvoorbeeld rubberen slangen vind ik het lekker werken.

Vanaf de website:
WD-40® Multi-Use Product protects metal from rust and corrosion, penetrates stuck parts, displaces moisture and lubricates almost anything. It even removes grease, grime and more from most surfaces.
Het onderlijnde wil je in mijn ogen nu net niet hebben bij een slot (removes grease).

Voor metalen onderdelen die echt vast zitten, gebruik ik deblockoil van innotec
voor langdurige vloeibare smering teflon derailleurolie met PTFE van kroonolie
En voor langduriger dikkere smering pak ik grease with PTFE van superlube.

Maar het blijft natuurlijk zo, dat wat je gewend bent, of wat je in voorraad hebt, dat je daarnaar grijpt in de kast :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: terugslaande deuren

Bericht door Pascal-141 »

Sjoerds schreef:
Pascal-141 schreef: maar zeker géén WD40 want dat smeert niet)
Daar zijn de meningen over verdeeld... ;-)
De gewone WD40 is geen smeermiddel , eerder een tijdelijke oplossing. WD40 droogt vrij snel uit , waardoor de "smerende werking" verloren gaat.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: terugslaande deuren

Bericht door koensch »

heb je het idee dat de deuren niet goed sluiten vanwege de luchtdruk in de cabine?

in de zomer heb je de ventilatie mogelijk in een andere stand staan dan in de winter, waardoor de deuren anders sluiten. Sluit de deur wel goed als je het raam open hebt?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2371
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: terugslaande deuren

Bericht door spyke »

Ben het met Pascal eens.
WD 40 is een noodmiddel.
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: terugslaande deuren

Bericht door Erwin L »

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het heeft niet te maken met de vergrendelknopjes (inderdaad geen cv) en ook niet met de luchtdruk, die opties heb ik al uit kunnen sluiten. Dus dan zal het onderhoud zijn, en moet ik de adviezen van Peter en Pascal gaan opvolgen. Ik heb er ooit wel eens wat in/op gespoten, en ook al eens de garage opdracht gegeven (bij een beurt) om de sloten na te lopen - maar dat is al weer lang geleden.

Helaas heb ik geen plek meer om de auto binnen te zetten, dus nu even Teflon spray kopen als lapmiddeltje en in het voorjaar uitgebreider aan de slag.

Wat betreft al dan niet WD40 als smeermiddel: ik gebruik al jaren TurboSpray van Brunox om van alles en nog wat te smeren, is dat net zo goed/slecht als WD40 ?
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
jetta16v
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2017, 21:32
Locatie: Veluwe

Re: terugslaande deuren

Bericht door jetta16v »

Turbospray is praktisch hetzelfde als wd40 .... oplossend maar niet langdurig smerend
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: terugslaande deuren

Bericht door havo »

Hoi Erwin
Je beschrijft exact het zelfde probleem dat ik had met het rechter voorpoortier; wat 40WD ingespoten en het was opgelost maar voor hoe lang blijft
wel de vraag. Vooral de temperatuur lijkt hier verantwoordelijk te zijn; tenminste ik had er zomers nooit last van.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: terugslaande deuren

Bericht door Ronald-T4 »

Anders eens proberen om de slotvanger iets te verstellen.
Kan zijn dat de deur iets verzakt is, ( iets ruimte op de schanieren).
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: terugslaande deuren

Bericht door Pascal-141 »

Ronald-T4 schreef:Anders eens proberen om de slotvanger iets te verstellen.
Kan zijn dat de deur iets verzakt is, ( iets ruimte op de schanieren).
Dan moet je niet de slotvanger verstellen , maar wel de scharnieren , zodat de deur terug recht hangt :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: terugslaande deuren

Bericht door Ronald-T4 »

Pascal-141 schreef:
Ronald-T4 schreef:Anders eens proberen om de slotvanger iets te verstellen.
Kan zijn dat de deur iets verzakt is, ( iets ruimte op de schanieren).
Dan moet je niet de slotvanger verstellen , maar wel de scharnieren , zodat de deur terug recht hangt :knipoog
Dat klopt, maar om het te controleren is dit de makkelijkste manier.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: terugslaande deuren

Bericht door Erwin L »

Dat verschijnsel heb ik bij mijn Audi 80, maar dat is heel anders. Ook nog een uitdaging voor in het voorjaar - andere pen erin frotselen. Die is al te ver heen om nog met afstellen iets te bereiken.

Voor de bus heb ik de hierboven genoemde teflon spray gekocht en gebruikt, sindsdien is het verschijnsel weggebleven :-) Daar ben ik dus wel blij mee.
Bij normale buitentemperaturen maar eens een voor een de sloten demonteren. Heb ik nog nooit gedaan, dus wel even moed verzamelen......
T5 1,9 Tdi 2004
Plaats reactie