Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door ktmkrik »

Misschien is LED een optie, heb ze zelf ook en ben er super over te spreken!

https://hilox.eu/?gclid=Cj0KEQiAh4fEBRC ... AoWP8P8HAQ
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door heemskerk »

Ik ben mij bewust van de voordelen van LED. Wat ik een nadeel vind en ik vroeg mij zo af of anderen daar ook last van hebben: Ik vind het LED licht nogal intens, indringend aan mijn ogen, zeker in het donker, dan is het contrast nóg groter. Wanneer ik achter een vrachtauto rijd met LED verlichting bemerk ik dat ik het echt vervelend vind om er naar/in te kijken, al helemaal wanneer de remlichten aangaan; alsof er een laser op je ogen wordt gericht.... :bonk
De traditionele gloeilampen zijn zo heerlijk rustig aan de ogen.. Niet zozeer de felheid maar de intensiteit/frequentie is wat ik bedoel..

Iemand dit ook?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 21 jan 2017, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Patatbakker
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 21:26
Locatie: Noord-Holland

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Patatbakker »

ktmkrik schreef:Misschien is LED een optie, heb ze zelf ook en ben er super over te spreken!

https://hilox.eu/?gclid=Cj0KEQiAh4fEBRC ... AoWP8P8HAQ
Had al het eea gelezen van je hierover. Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid, om het makkelijker te maken.... :bonk
Nu nog een degelijke inbouwer om dit allemaal op een goede manier te installeren.
Ik hou jullie op de hoogte! Dank! :zwaai
Patatbakker
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 21:26
Locatie: Noord-Holland

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Patatbakker »

Jeroen T5 204 schreef:http://www.retrofitlab.com verder geen binding mee!
Mail gestuurd of er ook ter plekke ingebouwd kon worden.
Mailtje terug gehad van Wouter dat dat helaas niet mogelijk was.

Dus units demonteren, opsturen en even niet rijden.
Als dit de oplossing is, heb ik het er wel voor over.

Bedankt Jeroen. :yes

Ook nog de Duitse firma www.T5xenon.de gemaild. Al vaker gekeken op hun site, ziet er top uit.
Kreeg snel een mail terug. Hebben helaas geen dealer in Nederland.
Dus ritje richting Berlijn of zij kunnen het opsturen.

Wel zag ik in de zoekfunctie al een eerdere aanvraag. €2000 inclusief inbouw.
Dat moet het wel hele mooie verlichting zijn.... :lach :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Multivan Generation »

Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Enige "minpunt" vind nog steeds de verlichting. Erg veel strooilicht.
Ik heb destijds een Pilot xenon 8000k in de bestaande koplamp unit ingebouwd
ktmkrik schreef:Misschien is LED een optie, heb ze zelf ook en ben er super over te spreken!

https://hilox.eu/?gclid=Cj0KEQiAh4fEBRC ... AoWP8P8HAQ
Ik denk niet dat dit voor de topic starter een oplossing is.
Zijn koplampen zijn ontworpen voor halogeen lampen.
Daar is de reflector op ontworpen.
Hij heeft daar destijds een pilot xenon set in gezet, die wat blauw/paarser is,
en die set heeft een output van (naar mijn schatting) 3200 Lumen.
Met die set heeft hij dus last van strooilicht.

Dat zal hij ook hebben met leds.
Die koplampen veranderen dan immers niet, en je gaat dan van 1 lichtbron naar 2 lichtbronnen in dezelfde reflector.
Met ook nog eens een langere output in lumen.
Hoge lichtopbrengst 2800 Lumen per lamp
Ik vermoed dat het eerder achteruitgang zal zijn als dat het beter wordt.
Ook als ik de foto's kijk hier:
https://hilox.eu/blog/h7-led-dimlicht-c ... antreview/

dan zie je op deze foto:
Afbeelding
dat die set behoorlijk last van strooilicht heeft.

De enige manier waarop je strooilicht kunt wegvangen en als je toch veel licht functioneel op de straat wilt, is door gebruik te maken van lenzen.
Want lenzen zijn wel in staat om een mooi lichtbeeld op het wegdek neer te leggen.
Je zult ook zien dat de OEM led lampen, meestal maar één lichtbron hebben, een enorm koellichaam aan de achterzijde en een lens aan de voorzijde.
heemskerk schreef:Ik ben mij bewust van de voordelen van LED. Wat ik een nadeel vind en ik vroeg mij zo af of anderen daar ook last van hebben: Ik vind het LED licht zo intens, indringend aan mijn ogen, zeker in het donker, dan is het contrast nóg groter. Wanneer ik achter een vrachtauto rijd met LED verlichting bemerk ik dat ik het echt vervelend vind om er naar/in te kijken, al helemaal wanneer de remlichten aangaan; alsof er een laser op je ogen wordt gericht.... :bonk
De traditionele gloeilampen zijn zo heerlijk rustig aan de ogen.. Niet zozeer de felheid maar de intensiteit/frequentie is wat ik bedoel..

Iemand dit ook?
Dit kan heel goed te maken hebben met de kleurtemperatuur van het licht, en het 100% aan-uit karakter en responsiteit van de led-verlichting.
Gloeilampen komen wat langzamer op gang, hebben voor jou misschien een prettiger lichtkleur, en zijn minder invasief voor het brein.

Ik heb bij de ombouwprojecten van de koplampen hier ook veel naar gekeken.

Misschien is het interessant om de principes van licht, lichtbreking en lenzen weer eens op te duikelen uit de natuurkunde boeken :knipoog
Ik blijf het interessante materie vinden.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door robertTREBOR »

Ik geloof dat Xenon zo langzamerhand ook geschiedenis gaat worden.
De LED lampen geven minstens zo veel licht en hebben niet het nadeel van de langzame opstart van de lichtbundel.


LED heeft alleen maar voordelen t.o.v. Xenon
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 21 jan 2017, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door ktmkrik »

Patatbakker schreef:
ktmkrik schreef:Misschien is LED een optie, heb ze zelf ook en ben er super over te spreken!

https://hilox.eu/?gclid=Cj0KEQiAh4fEBRC ... AoWP8P8HAQ
Had al het eea gelezen van je hierover. Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid, om het makkelijker te maken.... :bonk
Nu nog een degelijke inbouwer om dit allemaal op een goede manier te installeren.
Ik hou jullie op de hoogte! Dank! :zwaai
Mag er van uit gaan dat jezelf wel een lamp kan vervangen of word dit ook lastig?
Met LED is het oude er uit nieuwe er weer in, niets meer niets minder.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef:
Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Enige "minpunt" vind nog steeds de verlichting. Erg veel strooilicht.
Ik heb destijds een Pilot xenon 8000k in de bestaande koplamp unit ingebouwd
ktmkrik schreef:Misschien is LED een optie, heb ze zelf ook en ben er super over te spreken!

https://hilox.eu/?gclid=Cj0KEQiAh4fEBRC ... AoWP8P8HAQ
Ik denk niet dat dit voor de topic starter een oplossing is.
Zijn koplampen zijn ontworpen voor halogeen lampen.
Daar is de reflector op ontworpen.
Hij heeft daar destijds een pilot xenon set in gezet, die wat blauw/paarser is,
en die set heeft een output van (naar mijn schatting) 3200 Lumen.
Met die set heeft hij dus last van strooilicht.

Dat zal hij ook hebben met leds.
Die koplampen veranderen dan immers niet, en je gaat dan van 1 lichtbron naar 2 lichtbronnen in dezelfde reflector.
Met ook nog eens een langere output in lumen.
Hoge lichtopbrengst 2800 Lumen per lamp
Ik vermoed dat het eerder achteruitgang zal zijn als dat het beter wordt.
Ook als ik de foto's kijk hier:
https://hilox.eu/blog/h7-led-dimlicht-c ... antreview/

dan zie je op deze foto:
Afbeelding
dat die set behoorlijk last van strooilicht heeft.

De enige manier waarop je strooilicht kunt wegvangen en als je toch veel licht functioneel op de straat wilt, is door gebruik te maken van lenzen.
Want lenzen zijn wel in staat om een mooi lichtbeeld op het wegdek neer te leggen.
Je zult ook zien dat de OEM led lampen, meestal maar één lichtbron hebben, een enorm koellichaam aan de achterzijde en een lens aan de voorzijde.
heemskerk schreef:Ik ben mij bewust van de voordelen van LED. Wat ik een nadeel vind en ik vroeg mij zo af of anderen daar ook last van hebben: Ik vind het LED licht zo intens, indringend aan mijn ogen, zeker in het donker, dan is het contrast nóg groter. Wanneer ik achter een vrachtauto rijd met LED verlichting bemerk ik dat ik het echt vervelend vind om er naar/in te kijken, al helemaal wanneer de remlichten aangaan; alsof er een laser op je ogen wordt gericht.... :bonk
De traditionele gloeilampen zijn zo heerlijk rustig aan de ogen.. Niet zozeer de felheid maar de intensiteit/frequentie is wat ik bedoel..

Iemand dit ook?
Dit kan heel goed te maken hebben met de kleurtemperatuur van het licht, en het 100% aan-uit karakter en responsiteit van de led-verlichting.
Gloeilampen komen wat langzamer op gang, hebben voor jou misschien een prettiger lichtkleur, en zijn minder invasief voor het brein.

Ik heb bij de ombouwprojecten van de koplampen hier ook veel naar gekeken.

Misschien is het interessant om de principes van licht, lichtbreking en lenzen weer eens op te duikelen uit de natuurkunde boeken :knipoog
Ik blijf het interessante materie vinden.
Ligt er aan hoe perfect je het wil hebben, heb mijn xenon gewisseld voor LED en ben er super tevreden mee.
Mijn units zijn ook voor halogeen en met LED een voor mij perfect lichtbeeld aan de kast, in ieder geval 110% beter dan met xenon en daar ben ik tevreden mee.
Wat ik idd ook wel eens hoor is dat het irritant licht is maar heb deze discussie wel eens vaker gevoerd en heb zelf zoiets als het irritant word gevonden dan kijk je ook recht in de lampen... heb zelf nergens last van en kom vele auto's met LED tegen maar kijk er ook niet bewust in.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Jeroen T5 204 »

Hoe gaat het met de hitte van die led lampen?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Patatbakker
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 21:26
Locatie: Noord-Holland

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Patatbakker »

ktmkrik schreef:
Patatbakker schreef:
ktmkrik schreef:Misschien is LED een optie, heb ze zelf ook en ben er super over te spreken!

https://hilox.eu/?gclid=Cj0KEQiAh4fEBRC ... AoWP8P8HAQ
Had al het eea gelezen van je hierover. Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid, om het makkelijker te maken.... :bonk
Nu nog een degelijke inbouwer om dit allemaal op een goede manier te installeren.
Ik hou jullie op de hoogte! Dank! :zwaai
Mag er van uit gaan dat jezelf wel een lamp kan vervangen of word dit ook lastig?
Met LED is het oude er uit nieuwe er weer in, niets meer niets minder.
Dat red ik!! :jump :jump
Patatbakker
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 21:26
Locatie: Noord-Holland

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Patatbakker »

ktmkrik schreef:
Multivan Generation schreef:
Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Enige "minpunt" vind nog steeds de verlichting. Erg veel strooilicht.
Ik heb destijds een Pilot xenon 8000k in de bestaande koplamp unit ingebouwd
ktmkrik schreef:Misschien is LED een optie, heb ze zelf ook en ben er super over te spreken!

https://hilox.eu/?gclid=Cj0KEQiAh4fEBRC ... AoWP8P8HAQ
Ik denk niet dat dit voor de topic starter een oplossing is.
Zijn koplampen zijn ontworpen voor halogeen lampen.
Daar is de reflector op ontworpen.
Hij heeft daar destijds een pilot xenon set in gezet, die wat blauw/paarser is,
en die set heeft een output van (naar mijn schatting) 3200 Lumen.
Met die set heeft hij dus last van strooilicht.

Dat zal hij ook hebben met leds.
Die koplampen veranderen dan immers niet, en je gaat dan van 1 lichtbron naar 2 lichtbronnen in dezelfde reflector.
Met ook nog eens een langere output in lumen.
Hoge lichtopbrengst 2800 Lumen per lamp
Ik vermoed dat het eerder achteruitgang zal zijn als dat het beter wordt.
Ook als ik de foto's kijk hier:
https://hilox.eu/blog/h7-led-dimlicht-c ... antreview/

dan zie je op deze foto:
Afbeelding
dat die set behoorlijk last van strooilicht heeft.

De enige manier waarop je strooilicht kunt wegvangen en als je toch veel licht functioneel op de straat wilt, is door gebruik te maken van lenzen.
Want lenzen zijn wel in staat om een mooi lichtbeeld op het wegdek neer te leggen.
Je zult ook zien dat de OEM led lampen, meestal maar één lichtbron hebben, een enorm koellichaam aan de achterzijde en een lens aan de voorzijde.
heemskerk schreef:Ik ben mij bewust van de voordelen van LED. Wat ik een nadeel vind en ik vroeg mij zo af of anderen daar ook last van hebben: Ik vind het LED licht zo intens, indringend aan mijn ogen, zeker in het donker, dan is het contrast nóg groter. Wanneer ik achter een vrachtauto rijd met LED verlichting bemerk ik dat ik het echt vervelend vind om er naar/in te kijken, al helemaal wanneer de remlichten aangaan; alsof er een laser op je ogen wordt gericht.... :bonk
De traditionele gloeilampen zijn zo heerlijk rustig aan de ogen.. Niet zozeer de felheid maar de intensiteit/frequentie is wat ik bedoel..

Iemand dit ook?
Dit kan heel goed te maken hebben met de kleurtemperatuur van het licht, en het 100% aan-uit karakter en responsiteit van de led-verlichting.
Gloeilampen komen wat langzamer op gang, hebben voor jou misschien een prettiger lichtkleur, en zijn minder invasief voor het brein.

Ik heb bij de ombouwprojecten van de koplampen hier ook veel naar gekeken.

Misschien is het interessant om de principes van licht, lichtbreking en lenzen weer eens op te duikelen uit de natuurkunde boeken :knipoog
Ik blijf het interessante materie vinden.
Ligt er aan hoe perfect je het wil hebben, heb mijn xenon gewisseld voor LED en ben er super tevreden mee.
Mijn units zijn ook voor halogeen en met LED een voor mij perfect lichtbeeld aan de kast, in ieder geval 110% beter dan met xenon en daar ben ik tevreden mee.
Wat ik idd ook wel eens hoor is dat het irritant licht is maar heb deze discussie wel eens vaker gevoerd en heb zelf zoiets als het irritant word gevonden dan kijk je ook recht in de lampen... heb zelf nergens last van en kom vele auto's met LED tegen maar kijk er ook niet bewust in.
De meest ideale situatie is dus LED in combinatie met lenzen.
Een absolute vooruitgang t.o.v. halogeen en xenon.

Helaas was mijn bus een jaar oud dat ik deze kocht en niet uitgerust met een betere verlichtingsoptie. :huilen
Weet wel dat op mijn volgende deze uitrusting wel zit.
Maar mijn volgende duurt nog wel even...deze rijd namelijk zo lekker! Geniet elke dag!
Misschien toch een set aanschaffen op marktplaats en richting retrolab en uitrusten met LED.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken! :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Multivan Generation »

robertTREBOR schreef:Ik geloof dat Xenon zo langzamerhand ook geschiedenis gaat worden.
Dat denk ik ook zeker voor de toekomst.
Ook zijn er design-technisch meer mogelijkheden met led verlichting aan voor en achterzijde.
Om ook maar niet te vergeten het stroomverbruik, maar dat kan wel lijden met draaiende motor.
Ook is LED beter geschikt voor dagrij verlichting en de respons op het signaal van de licht sensor is ook veel beter.
robertTREBOR schreef:De LED lampen geven minstens zo veel licht en hebben niet het nadeel van de langzame opstart van de lichtbundel.
Dat ben ik niet met je eens voor wat betreft de hoeveelheid licht. Een goede xenon lamp, ik heb bijvoorbeeld D1S Osram cool blue intense in 4300K, die geven 3200 Lumen +/- 400 Lumen. Maar de ervaring leert dat er positieve sortering uitgeleverd wordt. De aftermarket led lampen geven bijvoorbeeld in theorie 2800 lumen, maar het gaat er ook om waar dit gemeten wordt. De lichtoutput op de plaats waar je het wilt hebben, het wegdek, is toch nog wat minder.
Zie ook dit:


Dat is een mooie eerlijke vergelijking: de basis setup is exact hetzelfde, alleen de lichtbron is verschillend.

Alles wat ik over led vermeld is gebaseerd op de voor aftermarket beschikbare lampen.
OEM af-fabriek is het een ander verhaal, dan kan de LED verlichting beter meekomen met xenon en soms zelfs beter zijn.
Trend is wel voor koplampen dat led technologie voor de premium merken al weer achterhaald is, en dat de trend richting laser licht gaat.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat ik over een tijdje naar deze lampen ga kijken/ombouwen:
:jump


Verder een leuk filmpje over kleurverschil en het effect op de straat:

De CBI heb ik er nu inzitten (de CBH waren toen 4 jaar geleden nog niet beschikbaar)

EDIT:
ik kwam nog een leuk informatief filmpje tegen van Volkswagen TV,
over led-verlichting in de nieuwste passat.
Laserblue
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 sep 2015, 22:13

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Laserblue »

De enige nette optie op dit moment is nog steeds retrofitten met xenon.
Is niet super veel werk als je het gewoon simpel houdt.

Led is helaas nog geen echt gelijkwaardig alternatief voor dimlicht (grootlicht projectors voor ofroad even niet meegerekend)
Patatbakker
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 21:26
Locatie: Noord-Holland

Re: Te veel strooilicht T5GP 2011! Iemand de perfecte oplossing?

Bericht door Patatbakker »

Laserblue schreef:De enige nette optie op dit moment is nog steeds retrofitten met xenon.
Is niet super veel werk als je het gewoon simpel houdt.

Led is helaas nog geen echt gelijkwaardig alternatief voor dimlicht (grootlicht projectors voor ofroad even niet meegerekend)
Daar komt het wel op neer.
Ga morgen even langs bij een specialist bij mij in de buurt.
Ik laat het jullie weten!
Plaats reactie