Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Opkrikken T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Opkrikken T4

Bericht door Multivan Generation »

Succes met de klus en hopelijk met positief resultaat.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opkrikken T4

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Pascal-141 schreef:Afbeelding
Ja, tuurlijk kan dat.
Diameter van schotel een cm of 5?
Ik zal je eens een foto sturen van mijn schotel, en dan kun je dat dus niet.
de schotel van deze krik (op de foto) is 12cm diameter ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: Opkrikken T4

Bericht door willemvanbenthem »

Winterbanden erop zetten voor de eerste keer met de originele krik: ga ik niet weer doen; de boel begon gelijk eng te kraken en ik was bang dat de dorpelrand zou vervormen. Doe het gewoon met de garagekrik.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Opkrikken T4

Bericht door Beckontheroad »

willemvanbenthem schreef:Winterbanden erop zetten voor de eerste keer met de originele krik: ga ik niet weer doen; de boel begon gelijk eng te kraken en ik was bang dat de dorpelrand zou vervormen. Doe het gewoon met de garagekrik.
Vw krik naar t oud ijzer
Potkrikhe oid met plankjes in de bus

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: Opkrikken T4

Bericht door S E B A S »

Vw krik niet weggooien, is handige tool bij bakwissel
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Opkrikken T4

Bericht door Hanz »

Krik is ook handig om paaltjes uit de grond te trekken als je je tuin/schutting/steiger gaat aanpassen of veranderen. Een stevige ketting een paar slagen om de paal en dan met de krik omhoog draaien.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Alco
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2017, 19:41

Re: Opkrikken T4

Bericht door Alco »

Ik heb een (6 tons) potkrik gekocht en zou graag eens horen wat jullie vinden van mijn keuze van het opkrikpunt en wijze van afsteunen. Voordat ik er een keer echt onder moet. Zie foto.
20171014_164633 resized.jpg
Ik heb assteunen geschikt voor 40mm balken en die werken goed achter het voorwiel, maar aan de achterkant moet ik me behelpen met een stapel stenen, 15x25cm maar vanwege het kacheluitlaatje is de bovenste steen half groot. Bovenop nog een houten plaatje.

Of toch maar beter een echte assteun? Die zou ik dan ook graag onder dat U-profiel zetten, maar de assteunen die ik vind lijken me daarvoor niet geschikt. Lijkt me niet zo fijn om ver onder de auto te reiken om een steun onder een kokerbalk te zetten terwijl de auto alleen door een krik wordt gesteund.

Als opkrikpunt gebruik ik de kokerbalk die in dwarsrichting loopt. Omdat de stapel stenen bediening van de krik verhinderen als ik deze onmiddelijk achter de stenen plaats staat deze wat naar het midden van de auto, zodat ik voorbij het kruispunt met de lengtebalk de dwarsbalk opkrik.

Ik zou graag een garagekrik gebruiken, maar heb geen idee of dat gaat werken op grindtegels die niet helemaal top vlak liggen - zo'n krik moet wel vrij kunnen rijden lijkt me en als die achter een kiezel of groef blijft hangen dan is dat wel een probleem denk.

Bedankt!

Alco
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opkrikken T4

Bericht door Pascal-141 »

Alco schreef: 14 okt 2017, 20:37 Ik heb een (6 tons) potkrik gekocht en zou graag eens horen wat jullie vinden van mijn keuze van het opkrikpunt en wijze van afsteunen. Voordat ik er een keer echt onder moet. Zie foto.

20171014_164633 resized.jpg

Ik heb assteunen geschikt voor 40mm balken en die werken goed achter het voorwiel, maar aan de achterkant moet ik me behelpen met een stapel stenen, 15x25cm maar vanwege het kacheluitlaatje is de bovenste steen half groot. Bovenop nog een houten plaatje.

Of toch maar beter een echte assteun? Die zou ik dan ook graag onder dat U-profiel zetten, maar de assteunen die ik vind lijken me daarvoor niet geschikt. Lijkt me niet zo fijn om ver onder de auto te reiken om een steun onder een kokerbalk te zetten terwijl de auto alleen door een krik wordt gesteund.

Als opkrikpunt gebruik ik de kokerbalk die in dwarsrichting loopt. Omdat de stapel stenen bediening van de krik verhinderen als ik deze onmiddelijk achter de stenen plaats staat deze wat naar het midden van de auto, zodat ik voorbij het kruispunt met de lengtebalk de dwarsbalk opkrik.

Ik zou graag een garagekrik gebruiken, maar heb geen idee of dat gaat werken op grindtegels die niet helemaal top vlak liggen - zo'n krik moet wel vrij kunnen rijden lijkt me en als die achter een kiezel of groef blijft hangen dan is dat wel een probleem denk.

Bedankt!

Alco
Een rolkrik/garagekrik werkt altijd , ik gebruik die van mij gewoon in de kiezels op de oprit , zelfs in mijn gazon , met een plankje eronder.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Opkrikken T4

Bericht door limburger »

Alco schreef: 14 okt 2017, 20:37 Ik heb een (6 tons) potkrik gekocht en zou graag eens horen wat jullie vinden van mijn keuze van het opkrikpunt en wijze van afsteunen. Voordat ik er een keer echt onder moet. Zie foto.

Ik heb assteunen geschikt voor 40mm balken en die werken goed achter het voorwiel, maar aan de achterkant moet ik me behelpen met een stapel stenen, 15x25cm maar vanwege het kacheluitlaatje is de bovenste steen half groot. Bovenop nog een houten plaatje.
ik leg er ook vaker stenen onder, zeker dat plankje als laatste niet vergeten. misschien de hele stapel nog een beetje schuiven en de bovenste halve steen in het midden op de stapel leggen. als je zorgt dat de auto niet meer kan rollen valt de stapel ook niet om.

:driveT4 :T44EVER
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Opkrikken T4

Bericht door freek »

Pascal-141 schreef: 15 okt 2017, 07:18 rolkrik/garagekrik werkt altijd , ik gebruik die van mij gewoon in de kiezels op de oprit , zelfs in mijn gazon , met een plankje eronder.
Ik heb toch een andere ervaring. Een rolkrik moet echt kunnen rollen anders gaat hij duwen. Ik werk vaak op een oprit met grove klinkertjes. Een voorzijde had ik op een assteun staan en toen ik de andere kant omhoogkrikte duwde de krik de auto zo opzij van de assteun af omdat de krik niet goed rolde. Gelukkig zonder schade maar nu let ik toch beter op. Een vlakke plaat waar de krik op staat kan dit voorkomen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opkrikken T4

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef: 15 okt 2017, 22:51
Pascal-141 schreef: 15 okt 2017, 07:18 rolkrik/garagekrik werkt altijd , ik gebruik die van mij gewoon in de kiezels op de oprit , zelfs in mijn gazon , met een plankje eronder.
Ik heb toch een andere ervaring. Een rolkrik moet echt kunnen rollen anders gaat hij duwen. Ik werk vaak op een oprit met grove klinkertjes. Een voorzijde had ik op een assteun staan en toen ik de andere kant omhoogkrikte duwde de krik de auto zo opzij van de assteun af omdat de krik niet goed rolde. Gelukkig zonder schade maar nu let ik toch beter op. Een vlakke plaat waar de krik op staat kan dit voorkomen.
Het is inderdaad beter om een vlakke vloer te hebben . Maar een stevige krik (niet zo eentje uit een supermarkt) helpt wel , als je zoals ik in kiezels bezig bent. Doe dat al jaaaaren zo , en meermaals per week . :werkaanT4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Opkrikken T4

Bericht door onrust66 »

En wat is voldoende vermogen voor zo'n potkrik? Theoretisch zou een potkrik van 2 ton toch één kant van m'n busje met max. gewicht 2800 kg. kunnen liften en dus voldoende zijn bij een lekke band onderweg? Of denk ik daar 'te licht' over? :bonk
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Opkrikken T4

Bericht door onrust66 »

Schopje :yes
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Opkrikken T4

Bericht door Multivan Generation »

Potkrikje van 2000 kg kun je prima gebruiken hoor.
Wel altijd op een stabiele ondergrond.
onrust66
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Opkrikken T4

Bericht door onrust66 »

Bedankt! :jumpklap
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace
Plaats reactie