Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Ik wilde ook graag een multirail, als regengoot maar ook voor de luifel. Dus bij zwerf campers er één besteld en een paar dagen later opgehaald want zo'n ding van 3 meter verstuur je niet zomaar. Geheel volgens de gebruiksaanwijzing de juiste Sikaflex lijm gekocht en ook een aantal boortjes zoals beschreven stond. Ik heb van te voren mijzelf ingelezen en gekeken op dit forum en ook op Youtube is wel wat te vinden van Engelse camperbouwers. Één ding bij al deze externe kennis is dat je zelf ook goed blijft nadenken en de juiste delen van de geboden informatie tot je neemt (ik doel hierbij niet op iets specifieks maar zo kijk en lees ik informatie of ervaringen).
Daar ik even geen hulp kon krijgen heb ik besloten het in mijn eentje te doen, achteraf geen spijt van, ging best.

Vervolgens de bus afgeplakt en schilders tape aangebracht om beschadigingen tijdens het passen en meten tegen te gaan, de achter zijde van de rail heb ik eerst in een touwtje gehangen en daarna de voorkant op de juiste plaats vastgeplakt met tape, daarna touwtje los en achter vastplakken. Uit de beschrijving van Reimo blijkt dat het spoilertje aan de voorkant net op de ruit moet uitkomen, door het buigen van het flexibele spoilertje kan de rails er op meerdere manieren op zodat ik het hele proces nog wel een paar keer herhaald heb, ook de rails is voorgebogen voor een T5 dus even zoeken hoe ook hij het mooist aansluit. Vervolgens het eerste gaatje afgetekend en de rails er af gehaald.
Dan is er geen weg meer terug, centertje slaan en boren. Het boortje schiet maar een millimeter of 8 door en dan zit er weer staal dus dat scheelt weer. Rails weer terug in het touwtje, eerste schroefje er in. Vervolgens met tape helemaal vast geplakt en alle gaatjes afgetekend. Rails er weer af, allemaal gecenterd en geboord en weer passen, rondom schilder tape geplakt, rails er weer af, schuren en ontvetten en alle gaatjes behandelt met zink primer.

De reden dat ik niet door de rail geboord heb is omdat ik de annodisatie laag van de rails niet wilde beschadigen zodat daar misschien vroegtijdige corrosie zou kunnen ontstaan, om de zelfde reden heb ik de gezaagde voor en achterkant van de rails al eerder in de zwarte lak gezet. Dit idee had ik van zo'n Engelse Youtube video. Het voorgaande heeft ongeveer anderhalf uur geduurd, toen eerst koffie.

Vervolgens de lijm aanbrengen, ik kwam er toen achter dat mijn kitspuit van het type waardeloos was maar ik kon niet meer terug, de hele rails van een grote hoeveelheid zwarte lijm voorzien en toen naar de auto, achter weer in het touwtje en voor het eerste schroefje er in en zo naar achteren werken en op een gegeven moment het touwtje met een klaar liggende schaar doorgeknipt. De zwarte lijm kwam er bijna overal goed tussen vandaan en ik begon met het verwijderen van de overmatig aanwezige lijm met een hoek van een verfroerstokje, daarna het aangebrachte schilders tape eraf, en toen begon de ellende. Om een lang verhaal kort te maken, 3 uur, 4 keukenrollen, een halve liter thinner en hoeveelheid dode hersencellen verder was alles weer schoon en zat de rails er naar tevredenheid op. Nog even wat stukjes bij gelijmd en weer schoonmaken.

Mocht je dit ook willen doen, op een van de Youtube filmpjes uit Engeland zag ik (en nu snap ik achteraf waarom) dat ze alleen zwarte lijm in het midden van de rail deden en later de boel gingen afkitten. Ik denk dat dit zakelijk beter is maar ik ben er van overtuigt dat bij mij de rails echt niet vaster kan zitten dan nu, of de lak moet los komen.
Een andere tip is, als je foto's van dit proces wil, zorg dan voor een niet helpend persoon.
Ik heb nog een week met kramp in mijn zwarte, niet schoon te krijgen handen gelopen van dat rottige kit pistool en al dat gepoets om die zwarte bende te verwijderen.

Groeten,

Walter
Bijlagen
multirail 1.jpg
multirail 2.jpg
multirail 3.jpg
mulitirail 4.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Ik ben ook van mening dat na kitten niet de beste oplossing is, nu weet je zeker dat overal voldoende lijm zit. Ik kan mij voorstellen dat de profi. camperbouwers het anders doen omdat het reinigen nu eenmaal tijd en dus geld kost maar of dit de beste methode is trek ik in twijfel, het kan dan goed dat er ruimtes zijn zonder lijm die als het siliconenkit randje wat gaan doorlaten vol komen te zitten met vocht en allerlei ellende gaat veroorzaken.

Groeten,

Walter
redbaron
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2016, 20:01

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door redbaron »

Tja... watergebruik is erg persoonlijk. Wij hebben 3 x 10 liter cans staan. 2 schoonwater en ééntje voor vuilwater.
De Vuilwatertank is na een dag of drie nog niet half vol. Per dag gebruiken wij met twee personen 10 liter per dag. Koffie, een beetje koken, handen wassen, en elke dag 2 personen douchen ( natmaken, inzepen en afspoelen.
Wij staan nooit op een camping, maar altijd wild.( douchen naast de auto)
En water halen we altijd op een begraafplaats. Bijna elk dorp heeft er een, alleen even opletten of de kraan op een waterleidingnet zit aangesloten.
Ook wassen wij onze kleding in de buurt van een begraafplaats...Wij drinken wij geen water uit de kraan maar uit de fles..
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Redbaron, bedankt voor het idee van het water bij de begraafplaatsen, daar was ik nooit opgekomen, echt super goed en zeer bruikbaar.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Wat ik nog niet heb verteld is dat ik het kooktoestel in het keukentje in de bus niet op gas wil hebben. Reden daarvoor is dat ik geen zin heb om een geventileerde gas bun/-kast te maken, die heel veel ruimte kost en met gasfles ook zwaar is, voor een binnen kook toestel wat mij betreft minimaal gebruikt gaat worden. Ook zo'n mooie dieselkookplaat valt af om de simpele reden "te duur en te groot voor mijn toepassing". Buiten koken we nu eigenlijk altijd als we stroom hebben op de camping op een één pit inductie kookplaat (van de Aldi of Lidl, geen foto), wattage is in stappen van 200 watt te regelen tot 2000 watt. Dit werkt helemaal top, nog nergens problemen gehad met de stroomvoorziening (Zweden, Frankrijk, Kroatië). Kookt prima en geen last van de wind en als het regent gebruiken we het binnen in de tent met de koekenpan er op als een soort gourmet. Willen we de grillpan gebruiken of meer pitten dan hebben we ook nog een Coleman petrol cooker dus ook geen gas en het bevalt ons prima. Stroom betaal je toch al en een beetje benzine in 3 weken kan er ook wel af.
Dus verder gezocht en gekeken naar de mogelijkheden, en kwamen, heel ouderwets, uit op een spiritus kooktoestel. Vroeger naar ik las gebruikt in de Westfalia 's maar nu nog steeds in zwang bij enkele maar veel bij het bootjes volk. Fabrikant Origo heeft zelfs een moderne, elektrisch ontsteekbare, inbouw serie de A 100 en A 200, inderdaad 1 of 2 pitten van 2Kw. Na nog wat meer speurwerk op de diverse camper en bootjes fora kwam ik er achter dat de meningen nog al verschillen over het hebben en gebruik van spiritus kooktoestellen met name over het wel of niet stinken en de snelheid van koken.
Intussen nog wat wijzer geworden bleek dat spiritus maar 85% alcohol bevat en de rest is water, dit verdampt dus, gaat ruiken en komt de hitte niet ten goede, maar zo was dat vroeger. Tegenwoordig hebben we ook bio ethanol met gegarandeerd minimaal 99% alcohol dus dat scheelt nog al wat. De opgegeven 2Kw van Origo is met dit alcohol percentage. Nog wat verder speurend zag ik dat veel gaspitten in de kleinste inbouw kook/was combi's maar 800 of 1000 watt zijn dus die 2Kw van de Origo lijkt mij genoeg. De brander van de Origo brand 4,5 uur op 1,2 liter bio ethanol, ik zag op het www. dat de beste bio ethanol, verkrijgbaar per doos van 12, thuisgestuurd, ongeveer 4 euro per liter kost, dus een fles of 3 mee voor 3 weken in combi met de voorgenoemde buiten kookmiddelen moet genoeg zijn en bovendien is het uitstekend verkrijgbaar in Europa.
Ook kan er op de A100 nog een pannenhouder gemonteerd worden, normaal voor op de boot die schommelt maar ik zie het ook als uitstekend veiligheids middel om bijvoorbeeld je hoge, dunne percolator vast te zetten. Orige levert ook vrijstaande toestellen in vierkante of meer afgeronde vorm en ook een combi op bio ethanol en elektra.
Ik heb dus zo'n Origo A100 besteld en ben zeer benieuwt hoe het gaat bevallen.... Er is nu al een nadeel, hij is pas leverbaar over een week of drie, maar goed, ik heb geen haast alleen moet ik wachten met het maken van het blad op het keukentje.

Groeten

Walter
Bijlagen
Origo A100.jpg
Origo A100.jpg (12.56 KiB) 3982 keer bekeken
Pannenhouder.jpg
Pannenhouder.jpg (6.66 KiB) 3982 keer bekeken
petrol cooker.jpg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Mickel Moen »

Mooi project. Complimenten. :yes

Wat de keuzes betreft. Er zijn geen beste keuzes. Het is helemaal afhankelijk van je referentiekader en je (verwachte) campergedrag.

Zelfbouwers met hun roots als tentkampeerder komen vaak tot geheel andere keuzes dan diegenen die de overstap vanuit een caravan maken.

Voordeel van zelfbouw is, dat je als je eisen toch veranderen, je vaak makkelijk kunt aanpassen.

Mooie oplossing met de spiritusbrander. Mijn ervaring is dat 1 pitje zeker genoeg is in de bus. Ik heb dan een brander op gas welliswaar. Ze hebben in de botenwereld inderdaad ook prachtig spul. Ook daar veel oplossingen voor compact reizen.
Wat het vuilwater betreft. Reimo heeft een tank voor in de zijwand. Scheelt weer ruimte. Zie verder mijn blog.

Veel succes verder en ik volg het met genoegen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank je wel Geert, wordt vervolgd.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Er zijn tussen de eerder genoemde bouwactiviteiten nog een paar dingetjes gedaan.
chrome gril.jpg
Het chroom van de onderste kunststof sierrand in de gril is kapot, door een toeval zag ik op marktplaats dat Profiglas hier in ijlst er één te koop had, nieuw voor 30 euro, dus opgehaald maar nog niet geplaatst.

Ik heb de schuifdeurrailbeschermkap er af gehaald om de boel schoon te maken en te smeren. Klikjes kapot natuurlijk, dus nieuwe gekocht bij de VW dealer, 9 stuks voor een lwb en niet 7 zoals in hun computerprogramma staat. De boel gesmeerd en de grote zwarte dop ernaast en de bovenkant van de rail afgekit zodat daar geen nattigheid door komt of achter blijft zitten.

Het rubberafdichtings snoer van het derde remlicht was kapot en dus lek, bij de dealer niet los te krijgen werd mij verteld, wel helemaal nieuw voor 57 euro. Via rubbermagazijn.nl 1 mtr, wit in plaats van rood, 4mm siliconenrubber snoer 70 shore besteld voor 18 euro. Dit is heel duur voor een ruime meter maar veel goedkoper dan alles vervangen. Snoer op de lampunit geplakt met secondelijm en terug geplaats, weer top nu (ik heb nog over voor nog een derde remlicht).

De cruise control werkte niet. Ik had hier al overgelezen en vermoede dat de koppelingsschakelaar stuk was. Daar ik toch wel heel nieuwsgierig was naar het wel of niet al gekieteld zijn van de bus vanwege de wel heel frisse rijindruk ben ook ik naar Fedde Noppert gegaan (bedankt voor de tip Viking) om de bus uit te laten lezen. Nog niet aangepast dus, maar de koppelings sensor bleek wel stuk. En ook hier een al beschreven pad gevolgd naar Schaap en Bron voor een andere, 5 euro en 2 minuten later werkte de cruise control weer. Over het aanpassen van de bus (chippen) denk ik nog even na, het heeft geen haast en Fedde heeft zijn bedrijf 200 meter van mijn hobby ruimte, dus geen probleem.

Ik heb de binnenverlichting en achteruitrij lampen vervangen door led, het zelfde als bij mijn andere bus.

Tenslotte het bankje weer van het draaiplateau afgehaald en er een 2mm aluminium plaat op gemaakt zodat de console van de bank ne een bodem heeft en de eventuele inhoud niet over het draaiplateau schuurt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

redbaron schreef:Tja... watergebruik is erg persoonlijk. Wij hebben 3 x 10 liter cans staan. 2 schoonwater en ééntje voor vuilwater.
De Vuilwatertank is na een dag of drie nog niet half vol. Per dag gebruiken wij met twee personen 10 liter per dag. Koffie, een beetje koken, handen wassen, en elke dag 2 personen douchen ( natmaken, inzepen en afspoelen.
Wij staan nooit op een camping, maar altijd wild.( douchen naast de auto)
En water halen we altijd op een begraafplaats. Bijna elk dorp heeft er een, alleen even opletten of de kraan op een waterleidingnet zit aangesloten.
Ook wassen wij onze kleding in de buurt van een begraafplaats...Wij drinken wij geen water uit de kraan maar uit de fles..
He Walda,

* Mooi project en mooi gemaakt wat ik op de foto's zie.
Jammer dat je het berkenmultiplex gaat schilderen, heeft nml een mooie tekening. Ik heb het blank gelakt, maar dat is ieder zijn voorkeur.
Ik heb het voor de zijpanelen vd bus gebruikt. Het interieur heb ik gemaakt van populieren multiplex omdat ik 12 mm berkentriplex veel te zwaar vond. :knipoog

* Als je een Multirail gebruikt, is het dan de bedoeling dat je niet een luifel monteert?

* Tja dat water, wel een grappig onderwerp.
Ik heb ook 2x 10 liter schoon en 1x een 10 liter afvaltank. Flessenwater gebruiken wij zelden, alleen in landen waar het water niet veilig is.
Het is ons afgelopen zomer in Italië opgevallen dat afvalwater snel gaat stinken, maar je kunt het elk moment in een berm legen.
We gebruiken ongeveer 10 liter schoon water per dag. Kleren wassen doen we minimaal in de vakantie :knipoog
Dat vullen doen wij overal waar een kraan is, bij benzinestations, wc's met een fonteintje (waar dan ook geen fles onder de kraan kan)
Wat je dan altijd bij je moet hebben is een Maas Easy-fill vulslang, past op iedere kraan en o.a.verkrijgbaar bij de Wit.
Gebruik ik ook altijd bij de zeilboot.

* Die 140 pk zou ik weer terug willen in deze T5, trekt veel soepeler, ik vond de 102 pk echt wat te weinig.
Fedde Noppert uit Joure is een perfecte tuner: Brandemeer 3, doet dit ook voor Schaap en Bron.

Succes
Sieds Grou
vulslang
vulslang
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Eerst even wat recht zetten, in het begin heb ik geschreven dat ik de meubels aan het maken ben van berken multiplex, dit is niet juist het is populieren multiplex, sorry hier voor.

Sieds, ik denk dat je bedoelt een cassette luifel en die wil ik nu nog niet. In de Multi rail kan gewoon een luifel met pees geschoven worden en later eventueel een cassette luifel met adapter beugeltjes. Omdat er een slaaphefdak gepland is kan het niet met een aluminium profieltje in de gleuf van het dak omdat daar het dak in valt en de scharnieren en gasveren er vast zitten. Handige vulslang, ook weer een goed idee!

En weer verder bezig geweest, in de kast voor links achter led verlichting gemaakt zodat je makkelijk alles kan vinden en het keuken blokje voorzien van de deurtjes met slotjes en de 230 en 12 volt aansluitingen en voeding voor het waterpompje (via relais) en aansluiting voor de elektrische ontsteking van het kooktoestel. Die Origo A100 is overigens nog steeds niet leverbaar zodat ik met het blad nog niet verder kan. Ook nog even 2 fotootjes van dat eerder genoemde schroefluikje, kost 6,95 euro.

Intussen aardig wat spulletjes verzameld om int e bouwen of nodig. Wat nu al super handig is gebleken is de soldeerbout op aansteker gas (laatst gekocht bij de Aldi) echt top geen geknoei met snoeren en zo warm.

Ik kan maar max 5 foto's plaatsen dus ik maak zo nog een stukje over het keuken meubeltje
Bijlagen
gas soldeerbout.jpg
veel spulletjes.jpg
kast met led.jpg
schroef luik 2.jpg
schroef luik 1.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Zoals gezegd, hier de foto's van het keukenblokje. De rail voor het tafeltje zit er ook al op. De 12 volt aansluiting en de usb gaan via het 20 ampère schakelaartje met controle ledje bij aan.

Groeten,

Walter
Bijlagen
stroom 3.jpg
stroom 4.jpg
stroom 1.jpg
stroom 2.jpg
stroom 5.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Jan,

Klopt helemaal, relais kost minder dan 4 euro en ontlast de schakelaar in de kraan. Volgens de specificaties zou de kraan schakelaar 4 ampère aan moeten kunnen, maar ja, beter geen risico nemen, nu is het makkelijk bij plaatsen, als het onderweg stuk gaat baal je ontzettend.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Eindelijk een keus gemaakt voor het materiaal van de aanrecht en tafel. Het is een beuken timmerpaneel geworden, wel wat zwaar maar het zijn maar 2 kleine stukjes. Helaas kan ik het kooktoestel nog niet uit zagen maar de rest van de werkzaamheden kan wel. Ik weet nog niet wat ik er op ga smeren en ben nu een proefje aan het doen met antiek was, bijenwas met terpentine geloof ik. Is er iemand met ervaring met dergelijke was op de aanrecht in plaats van formica of lak?
Ik heb de stoelen op deze plek gezet als test, keukentje komt dan iets verder naar achteren maar er blijft nog ruim 2 meter over. Even laten bezinken en nog een paar keer langs lopen voor dat ik een definitieve beslissing neem voor het plaatsen, ze staan wel heel gemakkelijk om snel te pakken.

Groeten,

Walter
Bijlagen
aanrecht 2.jpg
aanrecht 1.jpg
wax.jpg
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door GertjanvD »

Wij hebben een Ikea beukenhouten aanrechtblad in ons huis. Vanwege het gemak daar ook impregneer spul gekocht. Dacht dat het Behandla heet of iets dergelijks. Werkt prima, ook bij intensief gebruik. Als het wat lelijker wordt, heel licht opschuren en weer het spul aanbrengen. Wat ook belangrijk is: het is ongevaarlijk in contact met levensmiddelen. Succes met de verdere bouw. Het wordt een mooi busje. Groet, Gertjan
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb alle meubels in de bus inclusief het keukenblad in de Osmo Hardwaxolie gezet.

Mooier als lak, zeer makkelijk in aanbrengen en onderhoud.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie