Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WiFi in de bus: De EZwi-fi V4; Lite & VPN

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Sieds,

Ik heb geen vergelijking met de Alfa set gemaakt. Heb er dan ook geen oordeel over.

Het enige wat ik geven kan is mijn ervaringen met de EnGenius en nu de EzWifi.

Voor een goede vergelijking moet ik die alphaset in handen hebben en kunnen proberen.
Een vergelijking alleen op specs geeftt mij te weinig echte informatie. Die vergelijking kun je overigens zelf ook maken.

In het verleden twee keer een Alfa apparaat gehad. De eerste verkocht, omdat er geen nieuwe drivers voor de mac kwamen. De tweede verkocht, omdat ik blij was, dat er met de En Genius geen fysieke verbinding meer noodzakelijk was en ik de laptop dus kon thuis laten.

Maar wellicht organiseer ik binnenkort een mini-meeting en is er iemand die de Alfa set mee wil nemen om te vergelijken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door de Viking »

Gobert schreef:Enkele jaren geleden was de Alfa de top. Maar heeft niet doorontwikkeld en is inmiddels ingehaald de EZWI-FI.
Je kunt dit inderdaad niet zo maar roepen zonder bewijs.
------------------------------------------------------------------------------

Goed idee Geert, ik koop de Alfa set en we gaan het vergelijken.
Deze lijkt mij iets handiger qua formaat, maar of hij beter is gaan we zien.
Misschien kan ik met AROB afspreken dat wanneer de EZ beter is dat ik hem terug breng. (kan swz wel wanneer iets niet voldoet)
https://www.arobantennebouw.nl/draadloo ... routerset/

Mijn bus staat tot april in de stalling, misschien idee om te vergelijken op het zelfbouwweekend van 5-6-7 mei.

Gr.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Het zelfbouwweekend kan altijd natuurlijk.

Zo weer even een vervolgje.

Afbeelding

Omdat de ZTE dongle mij niet zo kon bekoren, o.a. omdat het een 3g dongle is, op Ebay een met de EZ compatible Huawei gekocht. De E3372. Net als mijn mifi weer een Rus. Dat scheelt toch gauw een paar tientjes. Naast dat dit een 4g dongle is, heeft deze ook aansluitingen voor een externe mimo antenne. Nu heb ik deze al bij mijn mifi. Niet veel gebruikt, omdat ik met de mifi niet veel verbetering zag. Maar voor gebieden met een slecht bereik toch gehouden.

Deze huawei heeft dus die antenne aansluiting.

Afbeelding

Afbeelding
Voor meer info over de antenne zie mijn blog:

https://mickelmoen.blogspot.nl/2012/12/ ... e-bus.html

Meteen geprobeerd natuurlijk. Daarvoor de EZ geplaatst in een wat moeilijke situatie. Op de vloer van de woonkamer voor een radiator en met luxaflex voor het raam. De Panorama DMM-7-27 antenne voor een klein zijraampje geplaatst. Het verschil was indruwekkend.

Zonder antenne:

Afbeelding

Met antenne:

Afbeelding
Later dit ook in de bus geprobeerd. Op de plaats waar ik de EZ gedacht heb 4 groene streepjes zonder antenne en met de antenne op een gunstiger plaats, alle 5 streepjes groen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Deskman »

Om de kwaliteit van een signaal te bekijken is iStumbler (Mac) een handig tooltje.

Omdat repeaters voor zover ik weet in de meeste gevallen doorlopend switchen tussen zenden en ontvangen, is de signaalsterkte met repeater wel een stuk beter maar de up en download snelheid flink verminderd. Een keertje met speedtest.net een testje doen...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Ik ben al druk aan het testen inderdaad met Speedtest.

Ik moet er weer even een verhaal van maken. Wordt vervolgd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Black Bulli,

Bedankt voor de aanvulling. Er leiden meer wegen naar Rome. Voor wie een nieuwe keuze maken wil, iets om te vergelijken.

We zouden ze eens in de praktijk moeten kunnen vergelijken. Heb je ook plannen om naar het zelfbouw camperweekend te komen?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Tijd voor een eerste test.

Test 1.

Een eerste test laat een goed resultaat zien. Binnen het "Advanced Dashboard" kun je de opdracht geven te scannen op alle netwerken. Je krijgt dan een overzicht van alle hotspots waarvan de EZ een signaal detecteert. Dat ziet er zo uit:

Afbeelding

In totaal is deze lijst veel langer. Bij deze sessie heb ik 74 netwerken gedetecteerd. Het grootste gedeelte is natuurlijk beveiligd. Nu zit er ook een KPN Fon bij zoals je ziet, met een goede signaalsterkte. Ik heb geen idee, hoever deze van mijn huis verwijderd is, maar aangezien ik een inlogcode heb voor FON, kan ik deze mooi gebruiken om te testen.

Afbeelding

Bij zo'n Fon wordt een klein gedeelte van de bandbreedte van de eigenaar gedeeld. Verwacht dus geen opzienbarende snelheden, maar om leuk te kunnen internetten is het voldoende. Wat hier geldt zijn de testen van 4 februari. De onderste drie zijn met de EnGenius. De bovenste 7 zijn met de EZwi-fi. Een zeer bevredigend resultaat en je ziet dat er hier geen verschil is tussen de EnGenius en de EZ. Wel heb ik verschil bemerkt tussen geregistreerde signaalsterkte, maar dat wil ik nader uitzoeken. Ondermeer met de verschillende antennes en een exact dezelfde positie in de bus, aangezien ik gemerkt heb, dat een meter verschil in hoogte van plaatsing al verschil maakt. Daarover later meer.

Overigens werkt dit in België exact hetzelfde met Proximus Fon. Ook daarlukt het mij met de FON inlogcode in te loggen bij de Proximus FON's.

Wat ook interessant is, is dat ik het signaal van een nabijgelegen school detecteerde met een signaalsterkte van 40%. Natuurlijk geen verbinding gemaakt, maar ik ben onder de indruk, dat de EZ dit signaal ziet. Lopend is deze hotspot toch zo'n 400 meter van mijn huis. Er tussen allemaal bebouwing van voornamelijk woonhuizen. EZ geeft aan, dat het vanaf een signaalsterkte van zo'n 35% mogelijk moet zijn verbinding te maken.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Zoals bij veel van dit soort keuzes, gaat het om de balans van de voor en nadelen. De balans tussen investering, gebruiksgemak en resultaat.

Op de EZ zijn zeker andere antennes aan te sluiten. Of het resultaat in verhouding staat met de extra investering en het gebruiksgemak is maar de vraag.

Zeker in een compact busje met een hefdak speelt de factor gebruiksgemak een grote rol.

Ik ben even kwijt, waar ik het tegenkwam, maar ik heb ooit eens ergens gelezen, dat bijvoorbeeld de 5 db rubberducks vervangen door grotere nauwlijks uitmaakt. Uit ervaring met een Alfa kan ik dit bevestigen. Een 10db maakte vrijwel geen verschil. Dan moet je gaan werken met speciale (richt) antennes. En dan komt de factor gebruiksgemak weer ondrer druk te staan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

He Jan volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Ik heb het over grotere rubberducks.

Dat een rubberduck van 10db vrijwel niets uitmaakt met een van 5db. Eigenlijk ook niet verbazend. Want als het zoveel zou uitmaken, dan werden deze apparaten wel geleverd met grotere. De meerkosten voor de fabricage zullen minimaal zijn.

Wat er verder op antennegebied mogelijk is betekent een grotere installatie. Wel dat kan, voor als je dat wenst en de mogelijkheid hebt. Er zijn zeer veel antennes op de markt die je erop aan kunt sluiten. Voor mijn situatie vind ik het geen alternatief. De door jou aangehaalde antenne valt voor mij al af i.v. m. het formaat.

Als er een antenne is die net zo compact is en ik net zo makkelijk in mijn hefdak kan hangen als de externe die er nu bij geleverd is, en beduidend beter presteert houd ik mij aanbevolen voor de info.

Waarbij ik wel wil zeggen, dat ik niet alleen op specs afga. Het mooiste is toch een vergelijking in het echt.

Het is ook geen wedstrijd Jan. Het enige wat ik doe, is mijn ervaringen met een bepaald apparaat met jullie delen. Voor mij heeft dat ding bepaalde voordelen. En ik heb hem nu toevallig, dus ik kan hem uittesten.

Over de voorloper de EnGenius ben ik ook zeer tevreden. Vrijwel op iedere camping met een fatsoenlijke hotspot kon ik het signaal oppikken. Er zullen allicht systemen zijn die het nog beter doen in het oppikken en versterken van het signaal. Of die dezelfde voordelen hebben die ik belangrijk vind is de vraag.

Weten zullen we het pas, als je in een praktijktest kunt vergelijken en de voor en nadelen van de verschillende systemen op een rijtje kunt zetten.

Eerstvolgende wat ik nu ga doen, is de EnGenius en de EZwi-fi eerlijk vergelijken. Kan overigens nog wel even duren, want daar heb ik de komende week geen tijd voor.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

He Jan

Bedankt.

Je hebt wifi-versterkers en je hebt antennes en combinaties daarvan. Wat werkt weet je pas als je het kunt testen en vergelijken.

Over het verdedigen van keuzes. Ik weet niet of het verdedigen is. Vrijwel altijd probeer ik het zo te formuleren, dat ik aangeef waarom ik ergens voor gekozen heb met de ruimte dat andere keuzes net zo goed kunnen. Het is altijd weer de afweging van de eigenschappen op basis van jouw prioriteiten. De een gaat voor optimale fubctionaliteit de ander vindt dat het er mooi ui moet zien.

Overigens heb ik zeer bewust gekozen voor de EnGenius. De EZwi-fi kreeg ik toegestuurd om te testen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Vandaag een nieuwe test gedaan.

Test 2

Bij deze test heb ik de EZwi-fi vergeleken met de EnGenius. Ik was natuurlijk wel benieuwd of de EZ ook beter presteert dan de EnGenius.

Voor deze vergelijking heb ik ze op dezelfde hoogte geplaatst namelijk op de onderrand van het hefdak, dit is de hoogte van de bus, dus±2 meter hoogte. Beide met alleen de twee rubberducl antennes. Bus voor mijn huis in een woonwijk met huizen uit de jaren dertig en vlak na de oorlog.

1. Hoeveel netwerken worden er gedetecteerd?

Hier scoort de EZ aanzienlijk beter dan de EnGenius. De EZ ziet er welgeteld 80 terwijl de EnGenius er 49 ziet. Hang ik de EnGenius hoger in het hefdak, dan ziet deze er ook ongeveer 80. Een meter hoogte meer scheelt dus zeker. Het vervangen van een antenne op de EZ door de externe antenne en deze ook zo hoog te hangen maakt niet veel uit.

2. Is er verschil in signaal sterkte?

Daarvoor heb ik een aantal netwerken uit de buurt genomen en daarbij de signaalsterkte in procenten vergeleken. Bij ieder netwerk is de EZ steeds het eerste percentage en de EnGenius het tweede percentage.

Fritzbox: 100% en 97%
UPC: 98% en 92%
Schaapmobiel: 72% en 71%
Postmus: 64% en 74%
Fugelvrij: 85% en 80%
Luchtpoort: 77% en 65%
Ziggo: 54% en 58%
KPN Fon: 82% en 81%

Conclusie: Bij de EZ zijn de percentages in signaalsterkte gemiddeld iets hoger dan de EnGenius.

3. Is er verschil bij de speedtest?

Daarvoor heb ik weer de KPN Fon als netwerk genomen. Hier met een signaalsterkte van respectievelijk 82% en 81%, dus vrijwel hetzelfde.

De onderste 4 op 18 feb zijn met de EZ en de bovenste 4 met de EnGenius.
Conclusie. Is de verbinding eenmaal gemaakt, dan is er geen verschil.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Van de fabrikant heb ik vandaag een update van de firmware gekregen. Deze heeft nog de beta status en is nog niet regulier te downloaden. Wel mag ik er over schrijven. De mooiste nieuwe toevoeging is, dat je het apparaat nu zo kunt instellen, dat je automatische updates van de apparaten waarmee je verbinding maakt kunt uitzetten. Dat is handig, als je over de 3g/4g dongel internet.

Verder kun je een zwarte lijst activeren, waardoor automatisch ongewenste sites worden geblokkeerd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Deskman »

Een en ander met belangstelling gelezen. Dat uitzetten van updates lijkt me een welkome uitbreiding.

Verder zijn die snelheden die je op je lijstje hebt staan zo laag dat ik dan allang was overgestapt op mobiel internet. :/ Ik hoef geen video's te kijken onderweg maar als de NOS-app of met deze snelheden te maken krijgt mag je hopen dat je nog voor de bui de weersverwachting binnen hebt. En dan vind ik zo'n hele kit een hoop gedoe en ook best kostbaar. Zeker nu de roamingkosten er in Europa van de zomer af gaan.
Laatst gewijzigd door Deskman op 18 feb 2017, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Gobert »

In ieder geval begrijp ik dat mijn Engenius de hoogte in moet. Hij hangt nu aan de rail, dus ik overweeg nu om een stukje rail aan de bovenzijde van het dak te lijmen. Ik wil hem nl niet aan de binnenzijde van de bus.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WiFi in de bus: De EZwi-fi V4

Bericht door Mickel Moen »

Deskcamp.

Over die snelheden. Dat is dus van een kpn fon ergens in de buurt. Deelt een klein beetje van zijn bandbreedte. Die snelheid zegt dus niets. Was alleen om een vergelijking tussen de EZ en de EnGenius. Of verbinding met dit netwerk ook snelheidverschil zou geven.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie