jan2009 schreef:Tja het nieuwe rijden , dan ga je gelijk een flinke roetwolk zien bij een roettest.
Met wat geluk stuurt de garagehouder je dan naar huis om eerst eens goed in de toeren een stuk te gaan rijden.
En naar mijn idee belast je met het nieuwe rijden je motor veel zwaarder dan nodig.
Ik weet niet jan waarom jij zo gek bent op die hoge toerentallen? en waar je die theorie vandaan haalt ? je verhaal over die hoge toerentallen gaat op bij de nieuwere roetfilter wagens, die moeten hoge temperaturen hebben zodat die prul niet gaat verstoppen, maar niet bij een T4 (ik heb er niet eens een roetkat in zitten)maar een RVS pijp
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
hoge temperaturen en hoge toerentalen is echt allemaal onnodig verstoken van diesel.
heb echt niet het volle koppel van 250 nm nodig om met een lege bus op te trekken en ik hoef er ook niet als snelste mee weg te zijn aan het verkeerslicht want dan reed ik geen bus maar wat anders.
Ik rijdt al 15 jaar (vanaf 2002 T4) en deze ACV al vanaf 2006 (zelf 190.000 erbij gedraaid nu totaal 341000) en we rijden altijd onder de 2000 toeren behalve in de 5e versnelling op de autoweg natuurlijk
en er rookt helemaal niks!!!! en de motor gebruikt ook niet meer dan 1 kleine mok olie op 20.000 km en is kerngezond, motorblok is ook kurkdroog, we rijden helaas voor de motor vrij veel korte afstanden. wel meestal met een onbeladen wagen. als ik altijd flink beladen zou rijden of met een zware aanhanger altijd zou rijden dan is dat weer een ander verhaal.