Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mini event Texel

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaglebear
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 dec 2016, 23:13
Locatie: Marknesse

Mini event Texel

Bericht door eaglebear »

Texel event
(1 nachtje in de motsneeuw)

Voor de goede orde; ik ben van '51 en verslond rond mijn 12e levensjaar de boeken van "Old Shatterhand" en "Winnetou" Wie de boeken van Karl May kent, weet wat een "greenhorn" is. Ik ben zo'n "greenhorn" en als ervaringsloze camperaar en liefhebber van het eiland Texel, raadpleeg ik vaak of er iets te doen is op het eiland. Vorige week zondag las ik op de site van de door mij zo geliefde Catharinahoeve, dat er een benefiet diner voor diabetici werd gehouden. Niet dat ik een diabeet ben, maar gezellig eten bij mijn goede kennis Joost laat mij niet onberoerd, Dus: aangemeld en de overtocht samen met het Texelvignet online geregeld. Waar ga ik straks met mijn eaglebear staan? Even met google maps checken...(geweldige toepassing). Ik wil gewoon ergens staan en de camper gebruiken... Er komen twee plaatsen in aanmerking: De haven op Skil (Oude Schild) en midden in het bos op een P van "het turfveld". Donderdagmorgen nog even stoeien met de tijdprogrammering en werking van de standkachel. Yes...! Als het klokje en het cijfer staat werkt het...! Vrijdagmorgen nog even boodschappen doen en dan naar Texel. Wat rijdt mijn "beertje" toch geweldig. Sinds de aanschaf in oktober vorig jaar, wat mogelijk werd door verkoop van mijn Sportage en oude Sprite caravan, heb ik gewoon plezier in het rijden gekregen...! Ik kan na controle van het thuis geprinte e-biljet de boot van 15:30 halen, en na twintig minuten mijn weg vervolgen. Eerst even de haven van Skil bekijken. Een geschikte plaats opgezocht en even naar buiten toe. Brrr...de oostenwind, de ongezelligheid en de daarmee gepaarde kou, blaast deze mogelijkheid weg. Dan maar op het turfveld kijken. Op deze parkeerplaats midden in het bos vind ik het veel aangenamer en kan ik me straks 25 minuten "warmlopen" richting de Catharina hoeve. Eerst koffie. Keteltje op het gas, schuifraam open en de standkachel handmatig aanzetten. Het hefdak blijft in ruste, er is genoeg ruimte om te bewegen en te zitten op de omgedraaide en nog steeds lege bijrijdersstoel, nadat mijn vrouw 3,5 jaar geleden aan een hersenprop is overleden. Wij kwamen heel vaak op Texel, met de bovengenoemde verkochte middelen en vaak denkend aan haar, vind ik (gelukkig) nog steeds de kracht om dingen alleen te ondernemen. De geur van koffie vult de California en met de gevulde beker rook ik aan de picknicktafels aan de overkant een sigaret. Wat is het bos mooi in de beginnend neerdwarrelende motsneeuw...
IMG_0008.JPG
Terug in de T4, is het heerlijk warm geworden en na een tweede bak ga ik een stukje lopen. Het benefiet-diner gaat om 19:30 beginnen en nadat ik weer bij de auto alles heb afgesloten en de standkachel om 22:15 laat aanslaan, loop ik richting de rozendijk naar de gezelligste eetplek op Texel.
IMG_0009.JPG
Wat een geweldig initiatief van de eigenaar Joost Hoogenbosch, die ik al jaren ken doordat ik daar al vele jaren bij mijn Texel-verblijven ga eten. Er is zelfs live muziek met fijne oude nummers, veelal uit de mooiste muziektijd: De jaren 60...En wat een geweldige avond...
IMG_0010.JPG
Om ongeveer 22:30 loop ik voldaan terug naar de "eaglebear" en verbaas me over hoe snel ik de auto na een mooie nachtelijke wandeling weer terugzie. De tracker werkt fenomenaal, en de standkachel gooit er al bijna drie kwartier warmte in. Ik zet de standkachel uit en na het lozen van mijn eigen afvalwater kruip ik op de neergehaalde achterbank om 23:30 in mijn Nomad. Het is nog warm, en ga slapen in mijn ondergoed. Om 4:00 schrik ik wakker van de kou...doe sokken aan en een trui en probeer weer te slapen. Deze "greenhorn" had de standkachel natuurlijk op een lage temperatuurstand moeten laten aanslaan...hier komt het gebrek aan ervaring aan het licht, dat overkomt me niet weer....!
Enfin, om 6:00 houd ik het voor gezien, kleed me aan, zet koffie en nuttig twee broodjes.
IMG_0015.JPG
Ik haal de boot van 7:00 uur en om 9:15 alweer thuis... Ik had het toch niet willen missen, want ik ben een ervaring in meenemen van materiaal en gebruik van de camper rijker...!

Groeten
Arend :toppie
IMG_0012.JPG
PS, dit is gelijk een beetje voorstellen :zwaai
Laatst gewijzigd door eaglebear op 13 feb 2017, 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
:T44EVER Afbeelding :T44EVER
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Mini event Texel

Bericht door J.F.A. »

Geen idee, waarom iemand deze info wenst...
Ik drink Campina melk, dat is pas nuttige informatie :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :zwaai

JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Mini event Texel

Bericht door eurocook »

Prachtig verhaal Eagelbear.

:T54LIFE :T44EVER
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mini event Texel

Bericht door Multivan Generation »

... Het is nog warm, en ga slapen in mijn ondergoed. Om 4:00 schrik ik wakker van de kou...doe sokken aan en een trui en probeer weer te slapen. Deze "greenhorn" had de standkachel natuurlijk op een lage temperatuurstand moeten laten aanslaan...hier komt het gebrek aan ervaring aan het licht, dat overkomt me niet weer....!
Zomaar wat tips die wij hanteren bij deze temperaturen:
- Met deze temperaturen is het prettig om je slaapzak op een fleecedeken te leggen
- een mummie-slaapzak is warmer als een deken model (kussen in de kap van de slaapzak
- ruim voordat je je bed in gaat je lange onderbroek en shirt met lange mouwen al aan.
- goed leeg zeiken voordat je gaat slapen, want "het plasje ophouden" kost energie en daardoor krijg je het kouder.
- meteen met sokken aan je slaapzak in.
- met donzen slaapzakken heb je helemaal geen kachel nodig :zwaai
- met deze temperaturen geen koelkast aanzetten, heb je niet nodig, dan hoef je ook je Campina niet te koelen :zwaai

Groeten Peter
Gebruikersavatar
eaglebear
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 dec 2016, 23:13
Locatie: Marknesse

Re: Mini event Texel

Bericht door eaglebear »

Multivan Generation schreef:
... Het is nog warm, en ga slapen in mijn ondergoed. Om 4:00 schrik ik wakker van de kou...doe sokken aan en een trui en probeer weer te slapen. Deze "greenhorn" had de standkachel natuurlijk op een lage temperatuurstand moeten laten aanslaan...hier komt het gebrek aan ervaring aan het licht, dat overkomt me niet weer....!
Zomaar wat tips die wij hanteren bij deze temperaturen:
- Met deze temperaturen is het prettig om je slaapzak op een fleecedeken te leggen
- een mummie-slaapzak is warmer als een deken model (kussen in de kap van de slaapzak
- ruim voordat je je bed in gaat je lange onderbroek en shirt met lange mouwen al aan.
- goed leeg zeiken voordat je gaat slapen, want "het plasje ophouden" kost energie en daardoor krijg je het kouder.
- meteen met sokken aan je slaapzak in.
- met donzen slaapzakken heb je helemaal geen kachel nodig :zwaai
- met deze temperaturen geen koelkast aanzetten, heb je niet nodig, dan hoef je ook je Campina niet te koelen :zwaai

Groeten Peter
Bedankt voor de tip Peter...ik had een fleecedeken onder de slaapzak en met deze temperaturen hoefde ik geen koelkast te gebruiken...
Ik ben blij met je aanbeveling voor een mummie-slaapzak en de te dragen kleding...top..! :winter

Had ik misschien toch de standkachel in een lage stand moeten houden? :lach
:T44EVER Afbeelding :T44EVER
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Mini event Texel

Bericht door Walda »

Mooi verhaal Arend, en een ervaring rijker.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Mini event Texel

Bericht door Mickel Moen »

Top verhaal.

Heel herkenbaar van als ik eens alleen met de bus weg ben. :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie