Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door bvddobb »

Een paar weken terug waren we met onze bus op pad, toen het 's nachts echt koud was. Dat hadden we al wel vaker bij de hand gehad, maar toevallig stonden we tot nu toe op echt koude nachten waar we de heteluchtkachel de hele nacht wilden laten branden steeds aan de landstroom. Nu stonden we 'vrij', en waren dus aangewezen op de huishoudaccu's. Onze kachel sloeg na zo'n anderhalf uur al af, toen de display nog 12,4V aangaf. Als we de motor even aanzetten, liep de kachel al gauw weer een hele tijd. De volgende ochtend, met maar een paar minuten de zon op onze zonnepanelen, liep de kachel ook weer probleemloos door.
Wij kenden verhalen op diverse fora waar mensen hun kachel een hele nacht op de huishoudstroom konden laten branden. En bij ons sloeg 'ie af, dus dat moest worden uitgezocht!

Na flink wat fora doorspitten (vooral het Duitse Caliboard en het forum van de Engelse California-club waren heel informatief) 5 mogelijke oorzaken beschreven gevonden, die onafhankelijk van elkaar kunnen spelen (je kunt in principe dus van ELK van die vijf tegelijk last hebben...):
  1. De huishoudaccu's kunnen oud zijn, en te weinig vermogen leveren (dûh...).
  2. De slechte massaverbinding van de meetweerstand is in oudere Cali's (van vóór 2010, zoals de onze) een bekend probleem, dat veel vreemde verschijnselen kan opleveren, waaronder een slecht functionerende kachel op accustroom. Daar bestaat inmiddels al een aantal jaren een goed gedocumenteerde oplossing voor.
  3. In de boordcomputer is een bepaalde afschakelwaarde voor de heteluchtstandkachel voorgeprogrammeerd. Zakt de spanning van de huishoudaccu's onder die waarde, dan slaat de kachel af. In een bepaalde serie Cali's (grofweg van 2007-2010, zoals de onze) is die waarde hoger geprogrammeerd dan nodig, waardoor de kachel eerder afslaat dan nodig.
  4. Er zitten twee huishoudaccu's in de Cali. De ene is gezekerd met een zekering van 80A (ruim voldoende), de andere met een zekering van 50A (netaan voldoende, naar het schijnt komen de berekende piekstromen rond de 48A uit...). Nu schijnt het nogal eens voor te komen dat die van 50A doorgebrand is. Je merkt dat niet echt, want je huishoudcircuit heeft nog steeds stroom van de andere accu. Maar waar je denkt twee accu's te hebben, heb je er feitelijk maar één beschikbaar, en dus houdt alles er eerder mee op dan je zou denken.
  5. Een iets ander probleem kan zijn dat de brander en gloeibougie zodanig vervuild zijn dat de brander niet meer aanslaat. Dan komt er alleen koude lucht uit het rooster, het is dan niet zo dat de kachel wel aanslaat, maar (te vroeg) weer uit gaat. Dit probleem en de oplossing staan verderop in dit topic beschreven.
Omdat alle oorzaken onafhankelijk van elkaar naast elkaar kunnen bestaan, besloten we ze allemaal nader te bekijken.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 04 dec 2021, 14:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af - oorzaak 1: huishoudaccu's

Bericht door bvddobb »

We hebben onze huishoudaccu's na laten kijken: die zijn nog prima! Dat kan het probleem niet zijn.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 04 dec 2021, 14:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af - oorzaak 2: Caliground

Bericht door bvddobb »

Dat wij ook het probleem hadden van de slechte massaverbinding van de meetweerstand wisten we al wel. Je merkt dat bijvoorbeeld heel goed als er ineens véél stroom geleverd moet worden (bijvoorbeeld als de standkachel aanslaat). Dan begint de binnenverlichting te flakkeren.
Het probleem is op vele fora en websites uitgebreid beschreven (zoek op het Duitse Caliboard bijv. op Shuntumbau, of Messeshunt, of op het Engelse op earth shunt). Sinds enige tijd is er via de webshop van het Duitse Caliboard ook een standaardsetje materiaal te verkrijgen om e.e.a. te verhelpen, onder de naam Caliground. Het komt erop neer dat je aan de massakant van de meetweerstand een extra massakabel zet, die dan met de carrosserie verbonden wordt door hem vast te zetten in een er vlakbij zittend voorgeboord/getapt gat op de achterste wielkast (oorspronkelijk bedoeld voor het vastzetten van de achterste veiligheidsgordel in de Multivan-uitvoering)

Wij besloten dat setje te bestellen en in te bouwen. Twee dagen na de bestelling kwam dat setje netjes met de post thuis:
Caliground inbouwen
Caliground inbouwen
Zondagmiddag hebben we dat ingebouwd. We zullen hier niet een hele inbouwbeschrijving geven, want de inbouw staat o.a. uitgebreid beschreven op zowel het Duitse als het Engelse forum, met nette stap-voor-stap instructies en plaatjes. Bij de Caliground-set zit ook zo'n beschrijving met hele duidelijke foto's. Een paar punten van aandacht willen we wel geven:
  • We hebben wel even geaarzeld. De meetweerstand zit onder de koelkast, en om daar bij te kunnen moet je eerst de hele koelkast uitbouwen en later weer inbouwen. Bij nog oudere Cali's moet zelfs de koelkast én het hele aanrecht eerst uitgebouwd worden, met losmaken van de gas- en waterleidingen, enz. Wij zijn niet zulke knutselaars, dus hier hadden we wel enige aarzeling. Als bij ons ook het hele aanrecht eruit had gemoeten hadden we het niet aangedurfd...
  • Om de koelkast eruit te tillen (je hebt van boven geen enkel houvast) en later er weer in te tillen moet je echt wel even met zijn tweeën zijn. De één kan hem na losmaken van onder naar boven duwen, en de ander kan hem dan boven aanpakken.
  • Je moet iets zoeken dat onder de koelkast past waar 'ie op kan staan als je hem losmaakt (de schroeven zitten in de linker aanrechtkast (3), en in de garderobekast (3)). Anders zakt 'ie meteen naar beneden. Ook bij het terugplaatsen wel handig, want je kunt anders niet echt goed zien of 'ie op de goede hoogte zit om 'm weer vast te schroeven. Dat is best wel een gepruts, waar het ook handig is als er een tweede persoon bij is, die hem een beetje heen-en-weer en op-en-neer kan bewegen tot je schroeven 'pakken'.
  • De koelkast past héél krap. Om de kans op krassen op de kast te verminderen, hebben wij die afgeplakt met duct tape.
  • Doe vantevoren je dak omhoog, anders is het heel lastig om de koelkast hoog genoeg te kunnen tillen...
  • De extra massakabel uit het setje wordt vastgezet in een voorgeboord en van draad voorzien gat in de wielkast, dat oorspronkelijk bedoeld is voor het monteren van de veiligheidsgordel in de Multivan. Om goed massacontact te maken wil je daar de lak vanaf halen. Dat is nog best lastig, die lak zit er keihard op! We zijn een hele tijd aan het vijlen geweest...
De kabel zit er inmiddels in, de koelkast is teruggebouwd en na een reset van de CamperUnit (de stroom was er natuurlijk afgeweest) lijkt alles weer te functioneren. Nu nog wachten op een gelegenheid om de kachel een nacht lang op de accu's te laten branden, kijken of het ook geholpen heeft...
:nuts
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af - oorzaak 3: afschakelwaarde

Bericht door bvddobb »

In de boordcomputer zit voor de hetelucht standkachel een afschakelwaarde geprogrammeerd, register 0B (standkachel) record 08 (afschakelwaarde). Vóór ca 2007 werd daar '153' in gezet, wat betekent dat de kachel als de spanning van de huishoudaccu's zakt tot 9V + 1,53V = 10,53V zichzelf uitzet. Vanwege de massa-problemen met de meetweerstand (zie hierboven in dit draadje) is dat toen verhoogd. Vanaf 2010 (toen de massa-problemen ook werden opgelost) zou dat weer lager staan. Op de diverse fora lees je regelmatig verhalen ven mensen met vergelijkbare problemen met de standkachel als wij die met VCDS die waarde verlagen tot 153, en dat dan alles weer goed loopt.

We hebben daar al eerder op dit forum over geschreven. Met hulp van HanG hebben we hier even naar gekeken. Maar met zijn versie van de software konden we alleen zien dat er inderdaad een foutmelding was weggeschreven dat de kachel was afgeschakeld vanwege te lage spanning, maar hij kon niet de waarde uitlezen of veranderen.

HIER KUNNEN WE DUS NOG STEEDS HULP GEBRUIKEN: heeft er iemand een 'open' versie van VCDS waarmee dit wel kan?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af - oorzaak 4: 50A zekering

Bericht door bvddobb »

We hebben inmiddels een extra 80A-zekering om de 50A-zekering van de ene (welke?) huishoudaccu te vervangen, mocht dit probleem bij ons spelen. Alleen...: waar zitten die 80A en 50A-zekeringen? Wij hebben gezocht, maar ze niet kunnen vinden... :nuts

HIER KUNNEN WE DUS NOG WAT HULP GEBRUIKEN: kan iemand van jullie aangeven wáár de verdachte 50A-zekering zit?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door Oviivo »

Ik weet niet wat je met "open" bedoelt, maar ik heb een originele en legale versie van VCDS met kabel. Kan ik helpen?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door Oviivo »

In Amersfoort plaatsen ze de extra aardkabel voor een paar tientjes. Ik weet niet hoe ze het doen overigens, maar ze raadden het aan tien ik er was voor een de beurt, na de camper check. :toppie

Niet dat de verlichting nu niet meer flikkert overigens :bonk
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:Ik weet niet wat je met "open" bedoelt, maar ik heb een originele en legale versie van VCDS met kabel. Kan ik helpen?
Hai Ivo, ik bedoel een versie die ook in de registers kan lezen en schrijven, om de afschakelwaarde te verlagen (als 'ie hoger staat dan 153). Met de versie van Han konden we alleen de foutcode lezen.

JanP had ook al aangeboden te helpen, maar die woont een heel eind bij ons vandaan, en we zijn sindsdien die kant nog niet op geweest. Jij woont ook niet echt naast onze deur, dus we hadden gehoopt dat er iemand iets dichter in de buurt van Utrecht over een systeem beschikte.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:In Amersfoort plaatsen ze de extra aardkabel voor een paar tientjes. Ik weet niet hoe ze het doen overigens, maar ze raadden het aan tien ik er was voor een de beurt, na de camper check. :toppie

Niet dat de verlichting nu niet meer flikkert overigens :bonk
Nou ja, we hebben het inmiddels dus zelf gedaan, was te doen, zelfs voor ons. Het flikkeren is niet helemaal weg (ik had vast nog meer lak moeten wegvijlen ;-), maar wel beduidend minder!
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door EvD »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en nog niet goed op de hoogte van de procedures.
Ik ga het toch proberen.
Onze california T5 uit 2009 heeft soort gelijke problemen. Kachel werkte alleen als er 230V op de camper was aangesloten. De verlichting knipperde als de kachel brandde. Nu heb ik het eerste probleem opgelost, de zekering van 50A op de 3e accu bleek stuk te zijn. Als ik de kachel nu opstart doet hij het weer op de huishoud accu´s, echter de aanloopstroom in het display geeft aan uberbelastet waardoor hij dreigt weer af te slaan.
Kan iemand mij vertellen welke kachel er in de T5 california 2009 is ingebouwd?
Wat zou de normale stroom moeten zijn die de kachel gebruikt?
Is er al een extra massakabel aangebracht in de T5 california 2009?
Kan de shunt weerstand door de hoge stromen beschadigen of de meetpunten over de weerstand inbranden, waardoor de meting verkeerd gaat?
Kan de 50A zekering zonder problemen vervangen worden voor een 75A zekering?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door bvddobb »

Ik weet niet het antwoord op al je vragen, maar ik zal er een paar proberen:
Kan iemand mij vertellen welke kachel er in de T5 california 2009 is ingebouwd?
Er zouden stickers moeten zitten, meestal op de A-stijl bij het linkervoorportier (daar zitten ze bij ons, in ieder geval), met de gegevens van je kachels. Een Cali heeft er twee: een koelwaterbijverwarming en een interieurstandkachel.
Is er al een extra massakabel aangebracht in de T5 california 2009?
Van de Duitse forums heb ik begrepen dat het massa-probleem vanaf 2010 volgens VW verholpen zou zijn. Veel Duitse Cali-rijders vinden het toch onvoldoende, en brengen nog steeds de Caliground aan.
Kan de shunt weerstand door de hoge stromen beschadigen of de meetpunten over de weerstand inbranden, waardoor de meting verkeerd gaat?
Dat schijnt voor te komen, ja.
Kan de 50A zekering zonder problemen vervangen worden voor een 75A zekering?
Volgens de Duitse forums wel, veel mensen doen dat. Zij en de Engelse California Club verkopen in hun webwinkels een 80A vervanger.
Wij hebben die ook klaar liggen, maar nog niet geplaatst. Ik heb de 50A zekering nog niet kunnen vinden... Weet jij waar die zit (foto?)
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door EvD »

De zekering is een zogenaamde CF8 zekering van 58V. Deze is gemonteerd op de pluspool van de 3e accu en wordt ingeklemd en op zijn plaats gehouden door een kunststof moer.
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door EvD »

3e accu.jpg
Zekering is het vierkante witte blokje onder het rode kapje.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door Oviivo »

Goede aanvulling op dit topic :yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
RemonK
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019, 20:38

Re: T5 California: heteluchtkachel slaat te snel af

Bericht door RemonK »

Dag beste wjw'ers!

Ook ik heb problemen met mijn AT3500st standkachel (California uit 2009).
Stap voor stap zal ik al de bovenstaande 4 punten af gaan lopen om te kijken of die de oplossing bieden.

Vanavond als eerste maar eens langs iemand die de software uit kan lezen en indien nodig het setpoint aanpassen.
Dan de zekering eens nalopen en vervangen indien nodig.

Zie nog een beetje op tegen het compleet verwijderen van de koelkast, gelukkig zijn de beschrijvingen van de werkzaamheden goed, dus moet het wel lukken.

Is er een manier om te checken of de "caliground" reeds geïnstalleerd is, zonder de koelkast te hoeven verwijderen?
Plaats reactie