Het vervelende is dat de roetmeting domweg verplicht is bij een steekproef, je kunt op je kop gaan staan dat je dat niet wilt, het hoort (helaas) bij de keuring. Overigens kunnen de 5 cilinder tdi's goed tegen hoge toerentallen, wij trekken hem, zeker wanneer er iets achter hangt, regelmatig door naar 3500tpm. Onder 2000tpm zijn vooral de 88 en 102pk uitvoeringen al niet al te bijster bij de les, de turbo doet pas vanaf 1900tpm echt mee. Ook op hoge snelheden komt de toerenteller regelmatig bij de 4000tpm. Motor is nog niet uit elkaar geweest, geen turbo of verstuivers die hersteld zijn, en nu toch 560000km verder.....en vanaf 200000km in ons bezit.
Jos.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?
Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?
Laatst gewijzigd door jos_br op 14 feb 2017, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?
Bij ons is het ook heel simpel, roetmeting is verplicht voor diesel tot 2006 bij de apk dus moet gewoon gedaan worden.
Heb je daar bezwaar tegen dan moet je naar een andere garage gaan die het risico wel wil nemen. Krijgen wij een steekproef en is de roetmeting niet goed dan lopen wij als bedrijf en de keurmeester zelf strafpunten op.
Heb je daar bezwaar tegen dan moet je naar een andere garage gaan die het risico wel wil nemen. Krijgen wij een steekproef en is de roetmeting niet goed dan lopen wij als bedrijf en de keurmeester zelf strafpunten op.
Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?
Het zijn Heel goeie motoren die veel kunnen hebben, veel beter dan datgene wat erna is geproduceerd, ben zowieso niet zo kapot van veel vermogen halen uit (te) kleine motoren. (natuurlijk moet wel op tijd die distributieriem worden vervangen en de juiste olie erin enz) maar bij zorgvuldig onderhoud gaan ze heel lang mee,...jos_br schreef:Het vervelende is dat de roetmeting domweg verplicht is bij een steekproef, je kunt op je kop gaan staan dat je dat niet wilt, het hoort (helaas) bij de keuring. Overigens kunnen de 5 cilinder tdi's goed tegen hoge toerentallen, wij trekken hem, zeker wanneer er iets achter hangt, regelmatig door naar 3500tpm. Onder 2000tpm zijn vooral de 88 en 102pk uitvoeringen al niet al te bijster bij de les, de turbo doet pas vanaf 1900tpm echt mee. Ook op hoge snelheden komt de toerenteller regelmatig bij de 4000tpm. Motor is nog niet uit elkaar geweest, geen turbo of verstuivers die hersteld zijn, en nu toch 560000km verder.....en vanaf 200000km in ons bezit.
Jos.
mijn ervaring met de turbo nadat ik de de roetkat voor een rvs pijp heb vervangen doet die wel ongeveer 300 rpm eerder mee dan voorheen "obstakels" in de uitlaat laten het schoepenwiel niet zo snel op tempo komen dan als die rommel eruit is, en die goed kan doorblazen. maar die zal jou ook wel hebben verwijderd
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?
Geen idee of die kat er nog in zit bij mij. Ik zal er een keer naar kijken of de vorige eigenaren er wat mee gedaan hebben.
Motor loopt op zich goed en 140 op de teller haalt die makkelijk. Hard zat want het verbruikt >80 gaat in het kwadraat omhoog :-)
Groet,
Jan
Motor loopt op zich goed en 140 op de teller haalt die makkelijk. Hard zat want het verbruikt >80 gaat in het kwadraat omhoog :-)
Groet,
Jan
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?
Goed gekeurd. Geen steekproef gehad dus zonder roetmeting :-)
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)