Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door jos_br »

Het vervelende is dat de roetmeting domweg verplicht is bij een steekproef, je kunt op je kop gaan staan dat je dat niet wilt, het hoort (helaas) bij de keuring. Overigens kunnen de 5 cilinder tdi's goed tegen hoge toerentallen, wij trekken hem, zeker wanneer er iets achter hangt, regelmatig door naar 3500tpm. Onder 2000tpm zijn vooral de 88 en 102pk uitvoeringen al niet al te bijster bij de les, de turbo doet pas vanaf 1900tpm echt mee. Ook op hoge snelheden komt de toerenteller regelmatig bij de 4000tpm. Motor is nog niet uit elkaar geweest, geen turbo of verstuivers die hersteld zijn, en nu toch 560000km verder.....en vanaf 200000km in ons bezit.

Jos.
Laatst gewijzigd door jos_br op 14 feb 2017, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door jos_br »

Dubbelpost.......
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Sjoerds »

Bij ons is het ook heel simpel, roetmeting is verplicht voor diesel tot 2006 bij de apk dus moet gewoon gedaan worden.
Heb je daar bezwaar tegen dan moet je naar een andere garage gaan die het risico wel wil nemen. Krijgen wij een steekproef en is de roetmeting niet goed dan lopen wij als bedrijf en de keurmeester zelf strafpunten op.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door frank884 »

jos_br schreef:Het vervelende is dat de roetmeting domweg verplicht is bij een steekproef, je kunt op je kop gaan staan dat je dat niet wilt, het hoort (helaas) bij de keuring. Overigens kunnen de 5 cilinder tdi's goed tegen hoge toerentallen, wij trekken hem, zeker wanneer er iets achter hangt, regelmatig door naar 3500tpm. Onder 2000tpm zijn vooral de 88 en 102pk uitvoeringen al niet al te bijster bij de les, de turbo doet pas vanaf 1900tpm echt mee. Ook op hoge snelheden komt de toerenteller regelmatig bij de 4000tpm. Motor is nog niet uit elkaar geweest, geen turbo of verstuivers die hersteld zijn, en nu toch 560000km verder.....en vanaf 200000km in ons bezit.

Jos.
Het zijn Heel goeie motoren die veel kunnen hebben, veel beter dan datgene wat erna is geproduceerd, ben zowieso niet zo kapot van veel vermogen halen uit (te) kleine motoren. (natuurlijk moet wel op tijd die distributieriem worden vervangen en de juiste olie erin enz) maar bij zorgvuldig onderhoud gaan ze heel lang mee,...
mijn ervaring met de turbo nadat ik de de roetkat voor een rvs pijp heb vervangen doet die wel ongeveer 300 rpm eerder mee dan voorheen "obstakels" in de uitlaat laten het schoepenwiel niet zo snel op tempo komen dan als die rommel eruit is, en die goed kan doorblazen. maar die zal jou ook wel hebben verwijderd :lach
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Jan Para »

Geen idee of die kat er nog in zit bij mij. Ik zal er een keer naar kijken of de vorige eigenaren er wat mee gedaan hebben.
Motor loopt op zich goed en 140 op de teller haalt die makkelijk. Hard zat want het verbruikt >80 gaat in het kwadraat omhoog :-)

Groet,
Jan
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: Roet meting T4 2,5 TDI 2002 via ODB?

Bericht door Jan Para »

Goed gekeurd. Geen steekproef gehad dus zonder roetmeting :-)
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Plaats reactie