Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.4 loopt warm

vragen over de T4
Dingesweer
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2016, 23:08

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Dingesweer »

Beste,

Op de foto van deze bus hier bij dit onderwerp zie ik een buisje horizontaal lopen langs de radiator en dan via een zwarte slang naar de motorruimte lopen. Waar dient dit buisje voor en waar wordt het aangesloten aan de andere kant?

Mijn garagist is van plan het dicht te maken.

Ik heb een 2.4 westfalia met standverwarming

Dankjewel
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door odorf »

Als ik begrijp dat je het zilveren geribbelde buisje bedoelt dat horizontaal bovenaan loopt?

Dat is de koeling van de stuurbekrachtigings-olie
(Servo-olie) als je stuurbekrachtiging hebt, zeer waarschijnlijk wel, dan loopt vanaf deze koeler links net zo'n zwarte slang naar je ronde tankje achter de koplamp en vanaf daar weer naar de stuurbekrachtigings pomp.

Waarom wil je garagist dit afdoppen/ weghalen?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Pascal-141 »

Dingesweer schreef:Beste,

Op de foto van deze bus hier bij dit onderwerp zie ik een buisje horizontaal lopen langs de radiator en dan via een zwarte slang naar de motorruimte lopen. Waar dient dit buisje voor en waar wordt het aangesloten aan de andere kant?

Mijn garagist is van plan het dicht te maken.

Ik heb een 2.4 westfalia met standverwarming

Dankjewel
Waar haalt je garagist het idee vandaan om die koeler zomaar af te gaan sluiten ? :muur
Als die koeler/buisje lekt , gewoon een ander monteren , kost weinig . ... of een andere garagist zoeken die niet zomaar ee, koeler gaat afsluiten :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Beckontheroad »

Joostt5 schreef:Het is wel echt dat de motor te warm wordt, je voelt de warmte dan ook echt het interieur in komen, ook via de versnellingsbak en pook.

Dat van warm worden in het interieur, heb ik ook altijd ( zomers) ervaren, met name bij hogere buiten temperturen, dat terwijl koeling van de motor volgens dashboard temp-meter normaal bleef ( net onder t midden).
Temp meter reageerde wel op extra belasting door te stijgen, en weer te dalen bij volgende lager belastnig.

Vroeger ooit eerder vraag over gesteld, maar weinig response gehad. We hebben in Zuid Frankrijk met 39C in de bus-cabine gereden!
Motor heeft nooit kuren gehad, zelfs gecheckt of bijv een hitte schild ontbrak, nix van dat alle.

Is gewoon een 2.4 5 cylinder.... :yes

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Dingesweer
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2016, 23:08

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Dingesweer »

Het is een buisje van een cm diameter ongeveer. De dikke buizen zijn aangesloten op de motor. Maar ik weet niet waar dat dunne buisje voor dient.Op de foto te zien hier bij dit onderwerp bij een andere T4, de blauwe met de extra koeler op de radiator.
Dingesweer
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2016, 23:08

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Dingesweer »

hij wil het afstoppen omdat hij niet weet waar het voor dient. Slim.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Pascal-141 »

Dingesweer schreef:Het is een buisje van een cm diameter ongeveer. De dikke buizen zijn aangesloten op de motor. Maar ik weet niet waar dat dunne buisje voor dient.Op de foto te zien hier bij dit onderwerp bij een andere T4, de blauwe met de extra koeler op de radiator.
Dat is , zoals al eerder vermeld , de koeler van de stuurbekrachtiging . Dat zit er niet voor niks .Het is als het ware ook een "radiator" .
Niet zomaar afsluiten ... Als je stuurhuisdichtingen eraan gaan door de te hoge temperatuur (zonder koeler) , kost het je al gauw 500eur om het stuurhuis te vervangen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Servo olie koeler

Bericht door odorf »

Voor alle duidelijkheid;

Waar Pascal en ik het over hebben:
Servo-olie-koeler.jpg
(Ik heb je foto even geleend Pascal :toppie )
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Noorfalia »

Dingesweer schreef:hij wil het afstoppen omdat hij niet weet waar het voor dient. Slim.
:ie :huilen :politie

Daar zou ik mijn auto niet meer aan toe vertrouwen. Ik wist ook niet waar het buisje voor diende en heb toen gewoon de slangen gevolgd.
Dat moet iemand die zich automonteur noemt toch ook kunnen lijkt me. :bonk
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Ceyhun
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 00:24

Re: 2.4 loopt warm

Bericht door Ceyhun »

De 2.4 heeft lamellen achterop de radiator ventilatoren. Deze gaan automatisch open als het koelwater heter wordt. Bij heel veel oude busjes gaat het mechanisme een beetje vast zitten. Je kan het automaatje eraf schroeven en de lamellen open zetten en dan in de open stand vastschroeven. Je kan ook een nieuwe automaatje kopen en het mechanisme gangbaar maken.
Acv power
Plaats reactie