Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Westfalia 2.4D projectje gekocht

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Nicolaas »

Hallo T4 Fanaten,
Ik zal me eerst even voorstellen, mn naam is Nico en ik kom uit het noord-oosten van Nederland. Na verschillende VW T3 camperbusjes (Westfalia 3x en Reimo 1x en Wesseling SCA 1x) te hebben opgeknapt heb ik 2 weken geleden een echte T4 gekocht :jumpklap
Het betreft een (originele) Westfalia uit 1992, uitgerust met een 2.4D (AAB)met 430K op de klok.
Misschien hebben sommige deze wel op MP zien staan.
Direct even bekijken hoe het dak eruit ziet van buiten en binnen.
Direct even bekijken hoe het dak eruit ziet van buiten en binnen.
Het is opzich een mooie bus die goed is bijgehouden qua roest, onderhoud etc. Complete onderhoudshistorie is aanwezig, een flink boekwerk..
Echter kan deze T4 wel wat TLC gebruiken. De vorige eigenaar had een vrij goede band met zijn hond en dat is goed te zien aan het interieur..
Ook zat er wel wat onderhoud aan te komen. De koppeling zat heel diep weg en de distributieriem was ook aan vervanging toe (100K km)

Ik ben direct maar begonnen met het opfrissen van de bus.
Eerst maar eens een nieuwe distributieriem, Waterpomp, dieselpompriem en koppeling set gemonteerd
Distributieset met Waterpomp
Distributieset met Waterpomp
Nieuwe Koppeling met drukgroep en lager
Nieuwe Koppeling met drukgroep en lager
Direct ook maar een beurt uitgevoerd, dus Olie+Filter, luchtfilter (kun je goed bij trouwens) brandstof filter en Remblokken vervangen.
De bus loop prima, starten en lopen, ondanks de toch wel flinke km stand.

Tevens nog wat kleine probleempjes opgelost, zo deed de brandstofmeter het af en toe wel/niet, na enig speurwerk op dit fantastische forum heb ik de spanningsregelaar in het dashboard maar eens gechecked en doorgesoldeerd.
Spanningsregelaar doorgesoldeerd
Spanningsregelaar doorgesoldeerd
Ook was waarschijnlijk door de extreem snelle gas respons van deze 2.4D de toerenteller naald afgebroken, met een sateprikker en wat witte verf is dit weer mooi opgelost :-)
Sateprikker, verf en seconde-lijm
Sateprikker, verf en seconde-lijm
Als nieuw!
Als nieuw!
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Nicolaas »

Het Tentdoek was ook niet al te fris meer, het was behoorlijk vies en aan de achterkant had iemand zich waarschijnlijk iets te enthousiast uitgerekt tijdens het wakker worden. Hier zat dus een flink gat in wat provisorisch was dicht gemaakt.
Behoorlijk vies tentdoek, maar niet gescheurd oid
Behoorlijk vies tentdoek, maar niet gescheurd oid
Provisorisch dichtgemaakt met een oude regenjas?!?
Provisorisch dichtgemaakt met een oude regenjas?!?
Flink boenen met een sopje met bleek
Flink boenen met een sopje met bleek
Het is er erg van opgeknapt!
Het is er erg van opgeknapt!
Ik heb er over nagedacht om er een nieuw tentdoek in te zetten, maar na het reinigen is het doek eigenlijk toch nog prima. geen gaten of gare plekken, het zag er alleen wat aftands uit.
Bij de plaatselijke zeilmaker heb ik een mooi stukje tentdoek gekocht, hier heb ik het doek mee gerepareerd, ik heb de originele bies losgehaald en daar is de onderkant van het nieuwe doek mee vastgezet. De overige zijden heb ik met Bison contactlijm vastgemaakt. Het is me 100% meegevallen hoe sterk en strak het is geworden :-)
Nieuw stuk tentdoek ingezet.
Nieuw stuk tentdoek ingezet.
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Nicolaas »

Verder nog wat kleine dingen aangepast en vervangen. De schakelpook-knop was helemaal versleten en via Boelm.nl heb ik een nieuwe besteld voor nog geen 7,-euro
Oude schakelpook
Oude schakelpook
Nieuwe schakelpook
Nieuwe schakelpook
Ook heb ik wat kleine verbeteringen doorgevoerd voor het hefdak, ook via dit forum gevonden, waarvoor hartelijk dank!! Dit zou ik ook prima op mijn T3 busjes kunnen toepassen.
Simpele deur uitzetter voor het openhouden van het dak zodat je het tentdoek goed kunt leggen.
Simpele deur uitzetter voor het openhouden van het dak zodat je het tentdoek goed kunt leggen.
Beveiliging van het scharnier dmv klitteband
Beveiliging van het scharnier dmv klitteband
Ook waren de deur klinken wat beschadigd door de 25 jaar trouwe dienst, deze dus maar even gedemonteerd (gaat erg eenvoudig) en na een primer behandeling uiteindelijk in half glans zwart gespoten.
Deurklinken en ruitenwissers geschuurd, in de primer en afgelakt
Deurklinken en ruitenwissers geschuurd, in de primer en afgelakt
Ziet er direct een stuk netter uit.
Ziet er direct een stuk netter uit.
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Nicolaas »

Voor de rest wil ik de bus aankomende week van binnen en buiten goed (laten) cleanen en reinigen. De lak is redelijk dof,maar is nog wel goed. Er zit alleen wat minimale roestvorming op de beide voor wielranden dit ga ik nog aanpakken. Heb al een spuitbus rode verf liggen (vw paprikar-rood)

Ook heb ik de gaskabel nog vervangen, die was bijna door, hing nog aan 1 draadje..
Gaskabel was bijna kapot, hing nog aan 1 draadje..
Gaskabel was bijna kapot, hing nog aan 1 draadje..

Ook merk ik tijdens het rijden dat de bus vrij veel toeren maakt, misschien is dit normaal voor een 2.4D met een 5-bak, maar als ik 100Km/uur rij dan zit ik al snel op 3000RPM? Iemand evaring mee?

Voor de rest bevalt de T4 me nog uitstekend!
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Hanssyncro »

Welkom Nico en veel veilige kilometers :T44EVER :yes :yes
Groetjes, Petra
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Noorfalia »

Welkom hier. Busje heeft een goed baasje gekregen zo te zien. Leuk dat je ons meteen bij praat.

3000 TPM bij ruim 100 km/u is normaal voor een 2.4 D. Veel harder moet je er ook niet mee willen in mijn ervaring; ik zit op de snelweg meestal tussen 100 en 110 km/u.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door odorf »

Welkom,

Slijtplek aan de achterzijde heb je mooi opgelost zo.
Deze slijtage ontstaat vaak doordat gebruikers bij het inklappen het tentdoek niet zorgvuldig naar binnen stoppen.
Doek gaat dan klapperen/schuren/doorslijten.

Voor wat betreft de lak;
Ik denk dat je met een polijstbeurt en dan een voedende waxlaag de kleur weer een heel eind op kunt halen.
Dat geldt ook voor je dak.

Als je vooraan aan de slag gaat;
Check meteen de zogenaamde 'compostbak' achter de voorspatborden.
(Zoek maar eens hier op wjw, is al veel over geschreven)
Jouw spatborden zitten gelast, maar je kunt met goed doorspoelen via de afwateringsgaten links en rechts van de voorruit en met wat borsteltjes en haakjes via de openingen onder de deurscharnieren de boel redelijk leeghalen.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Snautzer »

Hoi Nicolaas, aardig het tempo erin gezet, wordt vast een pracht bus :jump
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door raf_construct »

Goed bezig!
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door J vd Pal »

Busje heeft mazzel met zo'n goede baas!!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Nicolaas »

Gisteren de beide voor spatbord randen aangepakt. Zat niet veel roest op, maar toch beter om het te verwijderen en opnieuw te conserveren.
Roest was oppervlakkig, hoefde gelukkig niet te lassen. De binnenkant vd wielkast ook geschuurd, in de primer en getectyleerd.
Binnenkant van de wielranden had wat last van roest.
Binnenkant van de wielranden had wat last van roest.
Roest weggehaald met staalborstel op slijptol, in de primer gezet
Roest weggehaald met staalborstel op slijptol, in de primer gezet
Afgelakt met op kleur gemaakte spuitbus. Is weer netjes
Afgelakt met op kleur gemaakte spuitbus. Is weer netjes
De rest van de Carrosserie ook goed gechecked, maar vd rest valt de roest reuze mee. Zelfs bij de 220V aansluiting en bij de ramen, niks te zien. :-)

Ander puntje wat me nogal stoorde waren biesjes op de kastjes. Deze zijn wat gekrompen door de jaren heen, waarschijnlijk wat uitgedroogd. Maar met een verfbrander/fohn heb ik deze weer prima in vorm gekregen.
De kunstof bies is wat gekrompen, hierdoor zijn de hoeken losgetrokken
De kunstof bies is wat gekrompen, hierdoor zijn de hoeken losgetrokken
Met een Fohn de bies opgewarmd en toen deze soepel was iets uitgetrokken, nu zit alles weer mooi in de vorm.
Met een Fohn de bies opgewarmd en toen deze soepel was iets uitgetrokken, nu zit alles weer mooi in de vorm.
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door ikfiets »

Geweldig verslag van het opknappen van je bus! Ik heb een vraag, je hebt de biesjes weer passend gekregen, hoe heb je dit gedaan? Er eerst uit gehaald of ter plaatse? Verwarmd met een föhn of verfbrander, hoe warm? Altijd leuk dit soort wetenswaardigheden.
Groet Jeroen
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door schnarf »

Veel plezier met je 'nieuwe' bus hoor. :toppie

goede tip van die biesjes, ga ik ook doen.
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door Nicolaas »

Bedankt voor jullie positieve reacties!
Voor wat betreft de biesjes Jeroen, ik heb een verfbrander gebruikt en hiermee warm je de biesjes op. Je warmt ze eerst een beetje op als ze nog op hun plek zitten, dan worden ze wat soepel en dan trek je voorzichtig een deel eruit. Dit warm je dan nog wat meer op en dan rek je die bies wat op. Is niet heel moeilijk, gewoon proberen. Wel uitkijken dat je ze niet te heet laat worden, dan verbranden ze en krijg je zwarte randjes.. Als ze afkoelen dan worden ze weer hard.

Het opknappen van deze campers is een hobby van, zoals aangegeven heb ik verschillende T3's opgeknapt en doorverkocht.
Ik heb nu ook deze T4 te koop gezet. Kijken of er wat animo voor is, anders hou ik de bus zelf. Rijdt echt prima, lekker veel ruimte en ook gunstig in de wegenbelasting.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht

Bericht door brugseb »

héhé weer wat geleerd, super tip van die biesjes :toppie
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie