Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rest bmp na 5 jaar oud

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Umfufu
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2017, 11:16

Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Umfufu »

Wanneer ik de zoekterm bpm hanteer krijg ik teveel treffers. Zoals jullie weten wil ik een 2010 of 2011 t5 camper project gaan starten. Nu zag ik dat ik sowieso btw moet betalen voor een tweedehands transporter, maar ik wilde de rest bpm berekenen omdat de bus ouder dan 5 jaar is en nu zag ik op een site dat wanneer een bus ouder is dan 5 jaar dit niet meer nodig is wanneer ik de bestelbus ombouw naar personenbus. Kan iemand mij op weg helpen?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad »

Staan genoeg calculatoren op t net voor een indicatie

Van belang is de netto cataloguswaarde van je bus in NL.
Dus zonder bpm zonder btw
Met accessoires.
Dan afspraak bij rdw voor keuring was €109,-
Dan bpm aangegifte inleveren. Berekening kan via autoscout kost als eerder gezet €20.-
Dan week wachten op accept van de fiscus
Na betaling krijg je van rdw je kentekenpas
Suc6!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door de Viking »

Voor mijn 10 jaar oude T5 moest ik ook nog € 602,- BPM afdragen.
Belastingdienst doet niets voor je, je kunt alle gegevens op hun site invullen en het wordt dan automatisch berekend.
Ook de nieuwwaarde van je bus, zonder BPM met evt alle extra's moet je zelf achterhalen via bv PON
Ik kreeg van Pon keurig een prijslijst van 10 jaar terug.
Vond het idd veel gedoe.
En voordat alles rond is met kwarttarief ben je 4 maanden verder op dit moment.
Laatst gewijzigd door de Viking op 26 feb 2017, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Walda »

Jan heeft gelijk. Als een bestelauto, bestelauto blijft bij overgaan van zakelijk naar particulier dan is er naar 5 jaar geen rest BPM maar als het een geelkenteken/personenauto of camper kenteken wordt vervalt de BPM niet. Als je bij RDW OVI je kenteken invoert zie je onder het kopje "fiscaal" het originele BPM bedrag. De rest BPM wordt steeds lager naarmate de auto ouder wordt. BV bij een auto van tussen de 30 en 42 maanden oud is de rest BPM volgens mij nog "maar" 48% van het begin bedrag. Ik kan het linkje zo snel niet vinden maar er is een overzicht staatje van te vinden.

Succes,

Walter
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad »

de Viking schreef:Voor mijn 10 jaar oude T5 moest ik ook nog € 602,- BPM afdragen.
Belastingdienst doet niets voor je, je kunt alle gegevens op hun site invullen en het wordt dan automatisch berekend.
Ook de nieuwwaarde van je bus, zonder BPM met evt alle extra's moet je zelf achterhalen via bv PON
Ik kreeg van Pon keurig een prijslijst van 10 jaar terug.
Vond het idd veel gedoe.
En voordat alles rond is met kwarttarief ben je 4 maanden verder op dit moment.
Misschien allemaal betrekkelijk, inmiddels 3x een motorvoertuig ingevoerd en alles ging eigenlijk heel soepel.
En als je realiseert dat, in mijn geval, de all in kosten ruim onder kosten liggen van een vergelijkbaar voertuig, zeg ik, voor dat uurtje admin werk...(als het dat al is).
Als je direct je kwart tarief bij de RDW aanvraagt, betaal je die zelfs al voor de 1ste periode, maar dat moet je wel even weten.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Umfufu
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2017, 11:16

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Umfufu »

Ok dank allemaal. Dan heb ik iets verkeerds gelezen. Dus gewoon btw en bpm betalen voor 5 jaar oude bus. Dat zal dan snel ruin 5000 euro zijn.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad »

bobv schreef:
Beckontheroad schreef:Als je direct je kwart tarief bij de RDW aanvraagt, betaal je die zelfs al voor de 1ste periode, maar dat moet je wel even weten.
JB
kwarttarief moet je bij de belastingdienst aanvragen.
Helemaal eens :sjaal
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad »

Umfufu schreef:Ok dank allemaal. Dan heb ik iets verkeerds gelezen. Dus gewoon btw en bpm betalen voor 5 jaar oude bus. Dat zal dan snel ruin 5000 euro zijn.
dat was ik lang niet kwijt met een bus van 4 jaar oud...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door veerman »

Mijn multivan was n enkele cabine op grijs kenteken en met 12 jaar om laten bouwen tot camper. Moest nog ruim € 900 rest bpm betalen. Ligt an de prijs toen de bus nieuw was.
Mvg Frank
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door otzie »

wij hebben helemaal geen bpm betaald :yes
voor onze 2011 bus, na ombouw was de knip ook leeg .. dus kwam goed uit ... :knipoog

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Scandibus »

otzie schreef:wij hebben helemaal geen bpm betaald :yes
voor onze 2011 bus
Leg eens uit? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :nuts
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door otzie »

Leg eens uit? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
heel makkelijk, eerst goed alles uitzoeken, en daarna pas de keuze's maken mbt de aanschaf van de bus.
wij wilde een jonge bus, toen wij onze bus kochten was deze precies 4 jaar oud.

belangrijk aspect is dat een camper altijd een personenauto is en geen bedrijfsauto.
als je dus het "juiste" model op papier koopt dus "mpv of personenauto" ipv bedrijfsauto, sla je de stap bij de belastingdienst over :yes

op deze manier heb je dus een jonge bus, waar je geen bpm voor hoeft te betalen,
wel is het zo dat deze busjes over het algemeen ook wat hoger geprijsd zijn omdat deze redelijk jong zijn
en er ook nog flink wat geld "rest bmp" in zit.(de bpm is destijds wel betaald in tegenstelling tot bedrijfsbusjes)
(uitzondering is overheidsvoertuigen deze zijn bpm vrij)

busjes zijn er genoeg, maar de busjes met een "vol geel" kenteken maar erg weinig die ook fatsoenlijk zijn uitgevoerd,
de standaard kale taxibus van een bedrijf voor bijvoorbeeld luchthaven transport heeft doorgaans geen leuk vw-pakket of dsg-bak,
dus de spoeling is zeer dun

zodra je van bedrijfsbus naar personenauto gaat, moet je langs het belastingloket..
en afhankelijk van de leeftijd en opties van de bus willen deze nog een flinke duit ontvangen ivm de bpm

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Mister Green
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jan 2017, 10:44
Locatie: Rosmalen

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Mister Green »

Ik heb een bus uit duitsland en heb een taxatie rapport met gebruikers schade laten maken.
Kost een paar centen (150€ ex) maar ik heb nu een berekening die uitkomt op 174€ bpm.
Meteen een berekening voor camper ervan laten maken, dus kan personenbus nu invoeren en meteen wijzigen.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad »

Mister Green schreef:Ik heb een bus uit duitsland en heb een taxatie rapport met gebruikers schade laten maken.
Kost een paar centen (150€ ex) maar ik heb nu een berekening die uitkomt op 174€ bpm.
Meteen een berekening voor camper ervan laten maken, dus kan personenbus nu invoeren en meteen wijzigen.

berekening voor camper...?
BPM betaal je alleen over het "bus-deel. camper gerelateerde onderdelen betaal je geen BPM over....

JB
Laatst gewijzigd door Beckontheroad op 28 feb 2017, 03:02, 1 keer totaal gewijzigd.
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad »

otzie schreef:
Leg eens uit? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
heel makkelijk, eerst goed alles uitzoeken, en daarna pas de keuze's maken mbt de aanschaf van de bus.
wij wilde een jonge bus, toen wij onze bus kochten was deze precies 4 jaar oud.

belangrijk aspect is dat een camper altijd een personenauto is en geen bedrijfsauto.
als je dus het "juiste" model op papier koopt dus "mpv of personenauto" ipv bedrijfsauto, sla je de stap bij de belastingdienst over :yes

op deze manier heb je dus een jonge bus, waar je geen bpm voor hoeft te betalen,
wel is het zo dat deze busjes over het algemeen ook wat hoger geprijsd zijn omdat deze redelijk jong zijn
en er ook nog flink wat geld "rest bmp" in zit.(de bpm is destijds wel betaald in tegenstelling tot bedrijfsbusjes)
(uitzondering is overheidsvoertuigen deze zijn bpm vrij)

busjes zijn er genoeg, maar de busjes met een "vol geel" kenteken maar erg weinig die ook fatsoenlijk zijn uitgevoerd,
de standaard kale taxibus van een bedrijf voor bijvoorbeeld luchthaven transport heeft doorgaans geen leuk vw-pakket of dsg-bak,
dus de spoeling is zeer dun

zodra je van bedrijfsbus naar personenauto gaat, moet je langs het belastingloket..
en afhankelijk van de leeftijd en opties van de bus willen deze nog een flinke duit ontvangen ivm de bpm

otzie
Otzie, kun je t nog eens uitleggen...? begrijp er nix van.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie