Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

Omdat iemand vroeg (in een ander T5 onderwerp) of ik wilde delen wat wij van ons busje hebben gemaakt, hierbij in het kort in vier delen:
Hierbij de 'buitenkant'. Eerst zoals 'ie was en dan met Reimo slaap- hefdak en Fiamma F45 luifel (beiden laten monteren).
Multivan 1.jpg
Multivan 3-k.jpg
Multivan 2-k.jpg
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

Keukenblokje gemaakt door mijn broer (meubelmaker).
Gemaakt van populieren multiplex. Wasbakje, kraan, kookpit, 2 x 10l tankjes, gasfles, aansluitingen, slangen, 12v en usb aansluitingen bij de Wit Schijndel vandaan.
Keukentje is op maat en symmetrisch gemaakt, zodat hij links en rechts in de rails gemonteerd kan worden (we hebben 2 schuifdeuren).
Ook is 'ie zo gemaakt dat hij even hoog als het standaard Multivan tafeltje is en dat deze ook aansluit.
Multivan 6-k.jpg
20170207_170506.jpg
20170207_170458.jpg
20170227_133446.jpg
20161130_111838.jpg
20170227_153537.jpg
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

Voor de walstroom aansluiting heb ik gekozen voor de Ratio (Victron) RVS ronde (boot-) aansluiting (moet je wel de gele kabel bij nemen).
Ik heb deze in het kunststof paneel onder het linker achterlicht gemonteerd, zodat ik niet in staal hoefde te boren en zodat het later eventueel makkelijk te vervangen is. Ook is het handig dat je voor de kabeldoorvoer het - al aanwezige - gat van de achterlichtbekabeling kunt gebruiken.
Vanuit daar de kabel achter de zij-panelen en onder de instap van de linker schuifdeur door getrokken en via een stekker aan het kastje met de aardlek schakelaar en de zekeringen aangesloten. Van daaruit een drievoudig stopcontact en de acculader (Ctek MXS 5.0) aangesloten.
20170227_153803.jpg
20170104_115347.jpg
20170104_115357.jpg
20170227_133507.jpg
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

Blauwe gordijntjes met rails onder en boven gemonteerd op alle ramen in het camper gedeelte.
Samen met de verduistering die er standaard in zit wordt het donker genoeg.
Het cabine gordijn op drukknopen hebben ze helaas niet in blauw, dus maar grijs genomen. Is dubbellaags, dus laat ook geen licht door.

Beneden bed met uitvouwbaar matras is d.m.v. bedverlenger achter de bank maar liefst ca. 160 cm breed en ca. 190 cm lang!

Campertje is nu helemaal klaar en we zullen nu regelmatig naar leuke, mooie en soms wat meer afgelegen plekken op zoek gaan!

Al met al maakt de ombouw je wel 8 á 9 duizend euro armer, maar dan heb je wel een mooi compleet en degelijk compacte camper voor, met nog heel veel jaren reis- en kampeer plezier. :driveT5
20170227_151537.jpg
20170227_152118.jpg
20170227_152200.jpg
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Mister Green
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jan 2017, 10:44
Locatie: Rosmalen

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Mister Green »

Mooie bus en goede foto`s
Ik ben zelf ook een multivan aan het ombouwen.
Maar was er nog niet achter hoe ik dat zou gaan doen met de clima regeling in de hemel bekleding.
Maar ik zie dat er 1 toch weer terug in kan, dat vindt ik wel prettig om te zien.
Als u voor mij binnenkort wat meer foto`s van de hemel zou willen maken dan heel graag. (u mag ze ook door mailen ofzo)
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

Ik wilde per se dat er een balk met ook de airco bediening en display bleef zitten boven de achterbank/bed en dat kan inderdaad met dit Reimo dak.
Ik zal binnenkort foto's van de hemel maken.
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

Dank je Jan.

Het blijft inderdaad een mooie bus met een nette uitstraling. Heb best lang gezocht, want ik wilde perse een Multivan 4Motion om én de dochters met vriendinnen te kunnen vervoeren, én grote spullen te kunnen vervoeren én lekker te kunnen kamperen, ook op minder verhard en/of niet vlak terrein.
Uiteindelijk gelukt om deze 'wens' waar te kunnen maken. Super blij, op die kolere piepjes van de schuifdeuren na.... :lach

De verspringende zijkanten in het keukenblokje zijn om het tafeltje strak te kunnen laten aansluiten.
Het tafeltje is van onder - met aan weerszijde een opberg/tijdschriften bak - breder dan aan de bovenkant.
Maar aangezien we het keukenblokje waarschijnlijk voornamelijk links laten zitten vond ik het wel mooi om de elektra in die linker verspringing te monteren; valt mooi naar binnen weg.

Het beneden bed is door het uitvouw matras (op maat), dat bij de bedverlenger zat, mooi vlak.
Het bed heb je binnen een minuut liggen, zo soepel gaat dat met die bank.

Jouw bus is ook een heel project geweest als ik het zo zie! Ziet er goed uit.
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

Mister Green schreef:Mooie bus en goede foto`s
Ik ben zelf ook een multivan aan het ombouwen.
Maar was er nog niet achter hoe ik dat zou gaan doen met de clima regeling in de hemel bekleding.
Maar ik zie dat er 1 toch weer terug in kan, dat vindt ik wel prettig om te zien.
Als u voor mij binnenkort wat meer foto`s van de hemel zou willen maken dan heel graag. (u mag ze ook door mailen ofzo)
Goede foto's van de hemelbekleding nemen is een beetje lastig, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

De clima regeling zit nu helemaal rechts omdat de lichtbalk verder naar achter zit en de kabel voor het display daardoor niet lang genoeg meer is om hem in het midden te plaatsen.

Redelijk tevreden met de dakenbouwer; het dak zit er op zich keurig in en is ook best netjes afgewerkt, maar men had kennelijk geen zin om de handen te wassen of handschoentjes aan te doen, want er zitten diverse zwarte vingers en vegen op de witte hemelbekleding. Ook is er een kop van een van de schroefjes afgedraaid, wat ook wat minder mooi is. Men had ook de stofzuiger er wat beter door mogen halen; ik vind nog steeds 'metaalzaagsel' van het uitzagen van het dak in de auto....

Het gat met hefdak omhoog en bedplanken opgevouwen is ca. 130 cm lang en ruim 100 cm breed en met het bed geheel klaargemaakt nog ruim genoeg om er gemakkelijk in te klimmen. Bovenbed is meen ik ca. 190 cm x 120 cm.
20170228_110759.jpg
20170228_110836.jpg
20170228_110730.jpg
20170228_110655.jpg
Auto momenteel in 'winterstandje'......kan wel een wasbeurt gebruiken.
20170228_111921.jpg
20170228_111850.jpg
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Mister Green
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jan 2017, 10:44
Locatie: Rosmalen

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Mister Green »

:jumpklap daar kan ik wat mee, mooi voorbeeld.

Dat ijzer zaagsel moet er toch echt goed uit geblazen /gezogen worden.
Anders heb je binnen de kortste tijd roestvorming op de gekste plekken.
Zelfs op je vloerbedekking kunnen dan roestpuntjes komen dat zijn gewoon bruine vlekjes en wordt niet direct als roest gezien omdat de mensen daar niet aan denken.
Ik doe zelf autoschade en dan het plaatwerk gedeelte, en voor ons is dat uit de boze als er zaagsel achterblijft.
Ik ga mijn dak ook zelf plaatsen en ben van plan zoveel mogelijk af te plakken.
Dat is veel werk maar nadien een groot genot.
pompier
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2017, 16:03

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door pompier »

bij elke firma heb je het dak laten plaatsen ?
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

pompier schreef:bij elke firma heb je het dak laten plaatsen ?
Ik wilde in eerste instantie bijna alles laten doen bij een bedrijfje hier in de buurt, die Multivans inkoopt (voornamelijk uit Duitsland) en dan ombouwt naar campertjes (het bedrijfje heet ook Multivans), maar nadat het dak opgebouwd was en de luifel gemonteerd verliep de communicatie steeds slechter en hij werkt vind ik nogal chaotisch, zonder systeem. Gevraagd of er bepaalde spullen nou eindelijk, na maanden, al een keer binnen waren, wist 'ie niet meer welke spullen ik ook alweer voor mijn bus wilde hebben....niet fijn. Geannuleerd en zelf besteld via internet en alles binnen een week in huis!
Om een lang verhaal wat korter te maken: hij blijkt het monteren van de daken uit te besteden bij 'een bedrijf in Friesland' en ik vermoed dat dat Atrion (www.dubbelcabine.com) is, maar weet het niet zeker (zijn er nog anderen in Friesland ?) Niet dat ik ontevreden ben met het dak, maar er had wel wat netter gewerkt kunnen worden. Het dak heeft inclusief montage, spuiten in de kleur van de auto (zwart metallic) en BTW 5200 euro gekost. Lijkt mij een redelijk gemiddelde prijs (?)
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Nekam »

Mister Green schreef::jumpklap daar kan ik wat mee, mooi voorbeeld.

Dat ijzer zaagsel moet er toch echt goed uit geblazen /gezogen worden.
Anders heb je binnen de kortste tijd roestvorming op de gekste plekken.
Zelfs op je vloerbedekking kunnen dan roestpuntjes komen dat zijn gewoon bruine vlekjes en wordt niet direct als roest gezien omdat de mensen daar niet aan denken.
Ik doe zelf autoschade en dan het plaatwerk gedeelte, en voor ons is dat uit de boze als er zaagsel achterblijft.
Ik ga mijn dak ook zelf plaatsen en ben van plan zoveel mogelijk af te plakken.
Dat is veel werk maar nadien een groot genot.
Bedankt voor de tip! Heb het meeste er denk ik nu wel uit, maar zal nog een keer grondig controleren en opzuigen.
Heb pas in een filmpje over de montage van een dergelijk dak gezien dat men idd alles afplakt met folie.
Filmpje zal niet bij mijn dakenbouwer vandaan komen denk ik...
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Walda »

Mooie bus, dank voor het delen.

Walter
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: T5 Multivan Highline omgebouwd naar camper

Bericht door Blue Star »

Hoi :wjw 'ers,

Even ter info, ben gisteren ook bij Multivans geweest.
Zie mijn topic New Blue Star Bulli en inderdaad, Norbert laat de Reimo en Atrion daken inbouwen bij Atrion te Steggerda.
Alleen de Theo daken worden door Theo ( hoe kan het ook anders ) in Lisse gefabriceerd en gemonteerd.
Ook de airco ventilatie worden dan gemonteerd.
Prijzen vanaf € 2950,= inclusief montage, dak in de kleur, aircopaneel en kleurdoek naar keuze.
Lijkt mij niet verkeerd.
Maar aangezien Multivans dit dus niet zelf doet, kan je beter bij probemen contact opnemen met de Theo,
die dus de daken zelf maakt en monteert.

Slaaphefdak type Theo
Slaaphefdak type Theo
20170408_140139[472].jpg (46.19 KiB) 2653 keer bekeken
Spoiler voor dak
Spoiler voor dak
20170408_140239.jpg (48.56 KiB) 2653 keer bekeken

Doe je er voordeel mee.

Grüsse Fred
New Blue Star Bulli :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Plaats reactie