Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

vragen over de T4
Travelluc
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2016, 12:36

Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Travelluc »

Hoi allemaal,

Wij hebben sinds vorig jaar een California campertje. Onze dochters hebben haar Anne-Roos genoemd ;-)

Helaas blijkt nu het motorblok defect. Testen worden nog gedaan (compressie) maar gezien het extreme olieverbruik (1L per 100km, geen lekkage), de blauwe rook en het missen van trekkracht vooral tussen 70 en 90km/u is het sterke vermoeden dat de motor echt aan vervanging toe is.

Ik begrijp dat er voor deze T4 in diesel uitvoering 1,9 (4cyl), 2,4 (5cyl) en 2,5 (5cyl turbo) motoren beschikbaar zijn. DE code op het huidige blok is AAB. Ik vraag mij af door welke motoren (inhoud/type/bouwjaar) ik het blok zou kunnen vervangen en of een upgrade qua vermogen mogelijk zou zijn.

Heerft er ook iemand een tip waar een goede betrouwbare gebruikte motor te koop is? Heb al wat rondgesnuffeld maar zonder te weten welke type motor mogelijk is.

Een ander gerelateerd vraagje: in de bus zit echt een 5cyl 2.4 diesel, op kenteken staat echter dat het een 4 cylinder zou zijn maar de motorinhoud is dan weer wel een 2400cc en zover ik kan zien zijn er geen 4 cylinders met 2400cc gemaakt? RDW geeft uiteraard aan dat het kenteken niet met de motor klopt en dat dit hersteld kan worden maar ik vind de tegenstrijdige gegevens wel vreemd...

Alvast dank voor jullie reacties.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Beckontheroad »

Travelluc schreef: 14 mar 2017, 22:15 Hoi allemaal,

Wij hebben sinds vorig jaar een California campertje. Onze dochters hebben haar Anne-Roos genoemd ;-)

Helaas blijkt nu het motorblok defect. Testen worden nog gedaan (compressie) maar gezien het extreme olieverbruik (1L per 100km, geen lekkage), de blauwe rook en het missen van trekkracht vooral tussen 70 en 90km/u is het sterke vermoeden dat de motor echt aan vervanging toe is.

Ik begrijp dat er voor deze T4 in diesel uitvoering 1,9 (4cyl), 2,4 (5cyl) en 2,5 (5cyl turbo) motoren beschikbaar zijn. DE code op het huidige blok is AAB. Ik vraag mij af door welke motoren (inhoud/type/bouwjaar) ik het blok zou kunnen vervangen en of een upgrade qua vermogen mogelijk zou zijn.

Heerft er ook iemand een tip waar een goede betrouwbare gebruikte motor te koop is? Heb al wat rondgesnuffeld maar zonder te weten welke type motor mogelijk is.

Een ander gerelateerd vraagje: in de bus zit echt een 5cyl 2.4 diesel, op kenteken staat echter dat het een 4 cylinder zou zijn maar de motorinhoud is dan weer wel een 2400cc en zover ik kan zien zijn er geen 4 cylinders met 2400cc gemaakt? RDW geeft uiteraard aan dat het kenteken niet met de motor klopt en dat dit hersteld kan worden maar ik vind de tegenstrijdige gegevens wel vreemd...

Alvast dank voor jullie reacties.
De AAB is een vijf/5 cylinder 2400cc
kennelijk een RDW foutje. is de bus eerder ingevoerd ?
een 2400 met 4 cylinders is er niet, dat zij dan 2,5 l blokken.

suc6
zullen vast wel suggestie volgen voor j blok
hoeveel heeft ie gelopen?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Pascal-141 »

Travelluc schreef: 14 mar 2017, 22:15 Hoi allemaal,

Wij hebben sinds vorig jaar een California campertje. Onze dochters hebben haar Anne-Roos genoemd ;-)

Helaas blijkt nu het motorblok defect. Testen worden nog gedaan (compressie) maar gezien het extreme olieverbruik (1L per 100km, geen lekkage), de blauwe rook en het missen van trekkracht vooral tussen 70 en 90km/u is het sterke vermoeden dat de motor echt aan vervanging toe is.

Ik begrijp dat er voor deze T4 in diesel uitvoering 1,9 (4cyl), 2,4 (5cyl) en 2,5 (5cyl turbo) motoren beschikbaar zijn. DE code op het huidige blok is AAB. Ik vraag mij af door welke motoren (inhoud/type/bouwjaar) ik het blok zou kunnen vervangen en of een upgrade qua vermogen mogelijk zou zijn.

Heerft er ook iemand een tip waar een goede betrouwbare gebruikte motor te koop is? Heb al wat rondgesnuffeld maar zonder te weten welke type motor mogelijk is.

Een ander gerelateerd vraagje: in de bus zit echt een 5cyl 2.4 diesel, op kenteken staat echter dat het een 4 cylinder zou zijn maar de motorinhoud is dan weer wel een 2400cc en zover ik kan zien zijn er geen 4 cylinders met 2400cc gemaakt? RDW geeft uiteraard aan dat het kenteken niet met de motor klopt en dat dit hersteld kan worden maar ik vind de tegenstrijdige gegevens wel vreemd...

Alvast dank voor jullie reacties.
Als je toch moet gaan vervangen , en je wil een "upgrade" , dan kun je eigenlijk maar 1 kant op : de 2.4D eruit , en ombouwen naar een 2.5TDI . Let wel op , het blijft dan niet alleen bij de motor vervangen , je moet dan het hele "pakket " vervangen : dus de motor ,maar ook de aanbouwdelen van de motor , de versnellingsbak , de kabelboom van de TDI , tellerunit , ECU , pedalenset ...
Dat is op zich nog goed te doen , en het is aan te raden dat je een donor T4 hebt waarvan je dan alles in 1 keer kan overzetten op jouw auto.
Dat word wel vaker gedaan , er zijn ook meerdere WJW-ers die dit reeds laten doen hebben. En er zijn op dit forum ook wel enkele garages bekend die het voor jou doen .
Als je overstapt van een 2.4d naar een 2.5tdi weet je niet wat je overkomt , het word een hele andere bus , de 2.5TDI heeft veel meer kracht en soepelheid , is zuiniger , en die blokken zijn (mits goed onderhoud) bijna niet kapot te krijgen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Hanssyncro »

Onze bus is een van die, die van de 2.4D omgebouwd hebben naar 2.5 TDI en we hebben er geen spijt van. Ik kan niet in jou beurs kijken en kan alleen zeggen dat als je het geld hebt, DOEN!

Onze bus is in 2003 door een aantal weetjewellers omgebouwd en zijn deze mensen nu nog dankbaar.
Groetjes, Petra
Travelluc
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2016, 12:36

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Travelluc »

[/quote]

De AAB is een vijf/5 cylinder 2400cc
kennelijk een RDW foutje. is de bus eerder ingevoerd ?
een 2400 met 4 cylinders is er niet, dat zij dan 2,5 l blokken.

suc6
zullen vast wel suggestie volgen voor j blok
hoeveel heeft ie gelopen?
JB
[/quote]

Op basis van het kenteken vermoed ik idd dat deze eerder is ingevoerd. Ga het maar eens opnemen met de RDW, of misschien pas na de vervanging van de motor, mochten we voor een ombouw gaan... Dank je wel!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je hier eens lezen,
wat er allemaal bij komt kijken.

viewtopic.php?f=12&t=29020

Groetjes Peter
Travelluc
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2016, 12:36

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Travelluc »

Hanssyncro schreef: 15 mar 2017, 08:39 Onze bus is een van die, die van de 2.4D omgebouwd hebben naar 2.5 TDI en we hebben er geen spijt van. Ik kan niet in jou beurs kijken en kan alleen zeggen dat als je het geld hebt, DOEN!

Onze bus is in 2003 door een aantal weetjewellers omgebouwd en zijn deze mensen nu nog dankbaar.
Dat ombouwen klinkt goed. Alleen geen idee waar te beginnen. Kan je mij een indicatie geven van de kosten die jullie gemaakt hebben en de onderdelen die er voor nodig waren? Alvast dank! Groet, Luc
Travelluc
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2016, 12:36

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Travelluc »

Multivan Generation schreef: 15 mar 2017, 09:11 Misschien kun je hier eens lezen,
wat er allemaal bij komt kijken.

viewtopic.php?f=12&t=29020

Groetjes Peter
Dank je wel, mooie referentie!
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Hanssyncro »

Travelluc schreef: 15 mar 2017, 09:12
Hanssyncro schreef: 15 mar 2017, 08:39 Onze bus is een van die, die van de 2.4D omgebouwd hebben naar 2.5 TDI en we hebben er geen spijt van. Ik kan niet in jou beurs kijken en kan alleen zeggen dat als je het geld hebt, DOEN!

Onze bus is in 2003 door een aantal weetjewellers omgebouwd en zijn deze mensen nu nog dankbaar.
Dat ombouwen klinkt goed. Alleen geen idee waar te beginnen. Kan je mij een indicatie geven van de kosten die jullie gemaakt hebben en de onderdelen die er voor nodig waren? Alvast dank! Groet, Luc
Pascal heeft in zijn reactie alles al geschreven wat je nodig hebt voor een ombouw. Wat de kosten zijn? Dat kan erg verschillen in welk blok en hoeveel kilometers het gelopen heeft. Wij kregen toen een blok erin wat net 30 duizend km gelopen had, dus zat daar ook een ander prijskaartje aan als dat jij nu een blok zou kopen. Wij hebben jaren later ook de keuze gemaakt de neus van kort naar de langere om te laten bouwen zodat er iets meer "speelruimte" was/is. Ook daar hadden we het geluk dat we een donor-neus hadden, ook nog in onze kleur.
Groetjes, Petra
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Mercury »

De eenvoudigste oplossing lijkt mij 1 op 1 vervangen.

Probeer een ruilmotor online te vinden, er is een onderdelenlijn waar alle demontagebedrijven zijn aangesloten.
Ebay.de zag ik ook wel eens wat voorbij komen. Ik denk dat een revisie duurder is.

Het motortje zou er toch in 8 uur uit moeten kunnen en 8 uur erin.

Schatting: €800 blok, €400 opfrisonderdelen, €750 uurloon. Totaal €2000. Dat moet toch in 4 weken te regelen zijn.

Geen ervaring met een T4 motorwissel, maar wel heel veel andere auto's.

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Pascal-141 »

Mercury schreef: 18 mar 2017, 08:20
Het motortje zou er toch in 8 uur uit moeten kunnen en 8 uur erin.



Groeten,

Adam
Dus 16u voor een motorwissel ? :ie :ie :ie

Als je daar s'morgens aan begint , moet je in de namiddag toch wel kunnen testrijden met de nieuwe motor erin . Dus ik zou op een uurtje of 6 rekenen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jordydereus

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door jordydereus »

Je mag ook pauze houden....

Dus 16 uur is beter....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 18 mar 2017, 19:57
Mercury schreef: 18 mar 2017, 08:20
Het motortje zou er toch in 8 uur uit moeten kunnen en 8 uur erin.



Groeten,

Adam

Dus 16u voor een motorwissel ? :ie :ie :ie

Als je daar s'morgens aan begint , moet je in de namiddag toch wel kunnen testrijden met de nieuwe motor erin . Dus ik zou op een uurtje of 6 rekenen .
Als het dezelfde motorcode betreft misschien wel.
Maar soms komt er nog wat extra bij kijken omdat toch alles er uit gaat.
Bij ombouw naar ander motortype kun je wel op een paar dagen extra rekenen. Kabelbanen, pedalen ,tellerunit, zekeringenkast, koelerpakket, Kabelbanen en remmen aanpassingen kosten ook tijd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Snautzer »

Er staat nu een bus in onderdelen te koop op weetjewel. Heb je alles gelijk in 1 bij elkaar
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 20 mar 2017, 19:10
Pascal-141 schreef: 18 mar 2017, 19:57
Mercury schreef: 18 mar 2017, 08:20
Het motortje zou er toch in 8 uur uit moeten kunnen en 8 uur erin.



Groeten,

Adam

Dus 16u voor een motorwissel ? :ie :ie :ie

Als je daar s'morgens aan begint , moet je in de namiddag toch wel kunnen testrijden met de nieuwe motor erin . Dus ik zou op een uurtje of 6 rekenen .
Als het dezelfde motorcode betreft misschien wel.
Maar soms komt er nog wat extra bij kijken omdat toch alles er uit gaat.
Bij ombouw naar ander motortype kun je wel op een paar dagen extra rekenen. Kabelbanen, pedalen ,tellerunit, zekeringenkast, koelerpakket, Kabelbanen en remmen aanpassingen kosten ook tijd.
Het ging om een ruilmotor , dus zelfde motor .

Een ombouw naar bvb een TDI zal uiteraard heel wat meer tijd nemen. Maar dan gaat het ook niet meer om een motorwissel , maar een ombouw
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie