Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

Áls ik dat was had ik je wel aangesproken. En nee die blauwe bus is niet van mij gelukkig.
Laserblue
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 sep 2015, 22:13

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Laserblue »

jos_br schreef:Wanneer de egr helemaal afgesloten is (en software aangepast) zijn er geen problemen meer met deze motor. Dit hebben we gezien sinds we motoren vervangen hebben waarbij we de egr en DPF meteen verwijderde dan wel dichtgemaakt hadden en geen problemen gehad hebben met deze motoren, ook niet na 250dkm. Dus vervangen van deze egr hoeft niet, dichtmaken helpt.

Jos.

Idd, in mei de Caravelle van Sjaak over genomen met 83.000km op de teller.
Zit nu op 116.000km en het olieverbruik blijft netjes ca. 1l op 10.000km :proost
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door jos_br »

Laserblue schreef:
jos_br schreef:Wanneer de egr helemaal afgesloten is (en software aangepast) zijn er geen problemen meer met deze motor. Dit hebben we gezien sinds we motoren vervangen hebben waarbij we de egr en DPF meteen verwijderde dan wel dichtgemaakt hadden en geen problemen gehad hebben met deze motoren, ook niet na 250dkm. Dus vervangen van deze egr hoeft niet, dichtmaken helpt.

Jos.

Idd, in mei de Caravelle van Sjaak over genomen met 83.000km op de teller.
Zit nu op 116.000km en het olieverbruik blijft netjes ca. 1l op 10.000km :proost
Mooi dat die het goed doet, auto loopt ook goed en Sjaak was er op tijd bij om de boel aan te passen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Ik heb van Ralph Bakker een defecte EGR module gekregen om die te onderzoeken op corrosie.
Ik heb hem zodanig uit elkaar gehaald dat de koelribben van beide helften intact bleven. Een behoorlijke klus, want de EGR module is dubbelwandig vanwege het koelwater, en de doorvoering van het oliefilter naar de oliekoeler aan de andere kant loopt er massief doorheen. Een extra complicatie was dat de klep en de ribben vastgekoold waren en dus muurvast zaten. Veel (hand)zaagwerk dus. Hieronder mijn werkwijze, foto's en bevindingen:

Een korte samenvatting van het olieverbruik probleem:
De EA189 VW motor van het type CFCA (132 kW) in de T5 GP, heeft al sinds de introductie in 2010 bij veel mensen een olieverbruik probleem gegeven. Na een zeer wisselende tijd of km stand begint het olieverbruik steeds sneller te stijgen. De motoren vertonen dan schade aan zuigers, zuigerveren en cilinderwanden. Ook zijn de katalysator en het roetfilter beschadigd door de verbrande olie.
Pas als het olieverbruik na een olieweging door VW meer is dan 0,5 liter per 1000 km, en alle beurten in het serviceboekje door VW zijn afgetekend, kan evt. aanspraak worden gemaakt op garantie of coulance. De officiële VW oplossing is dan een nieuwe motor, roetfilter, katalysator en lambdasonde. Zonder garantie of coulance kunnen de kosten dan oplopen tot meer dan 12.000 euro.
De oorzaak voor deze schade is niet officieel door VW vrijgegeven, hoewel er in 2012 wel enkele modificaties aan de motor zijn uitgevoerd, en er in februari 2015 een motorsoftware update is gekomen bij de ruilmotoren om cilinderslijtage te verminderen. Ook is sinds 2016 (weer) een nieuwe EGR unit (type D) in gebruik genomen, na de typen A en C in 2012 en 2015.

Een van de mogelijke oorzaken van het olieverbruik is dat de aluminium EGR rookgaskoeler van de CFCA motor corrodeert, en aluminium(oxide of -hydroxide) deeltjes direct in de verbrandingskamer terecht komen. Daar komen ze tussen de zuiger en cilinderwand, en in de zuigerveergroeven. Dit geeft dan slijtage aan zuigers en cilinderwanden met uiteindelijk een hoog olieverbruik tot gevolg. Er zijn verschillende feiten die deze theorie ondersteunen:
- De EA189 CFCA motor van 132 kW is de enige die deze aluminium (hogedruk) EGR koeler gebruikt. De overige motoren met lagere vermogens hebben een koeler van edelstaal.
- VW heeft sinds begin 2016 (weer) een nieuwe EGR (type D) in gebruik. De nieuwe EGR heeft een coating over de aluminium koelribben om corrosie te voorkomen.
- In Noorwegen zijn in 2016 bij alle VW T5GP ambulances de CFCA motoren vervangen na een reeks van problemen door overmatig olieverbruik. Hierbij werd ook de nieuwe EGR type D gemonteerd.
- Op het Duitse TX-board zijn tot nu toe meer dan 160 gevallen gemeld, en er wordt een overzicht bijgehouden van oliemonsters, geanalyseerd door Oelcheck.de. Hieruit blijkt o.a. dat in de olie van de CFCA motor gemiddeld 10x zoveel aluminium aanwezig is dan in andere motoren van de EA189 bouwvorm zonder de aluminium EGR koeler.

En tenslotte dan de foto's van de opengezaagde EGR van Ralph. Meerdere koelribben, vooral bij de koeler uitlaat in de onderste helft (bij het meeste condensaat), zijn zwaar aangetast door corrosie.

Met dank aan de door Ralph ter beschikking gestelde koeler!
Oliekoeler en aanbouwdelen verwijderd, en rondom de gelaste rand afgezaagd.
Oliekoeler en aanbouwdelen verwijderd, en rondom de gelaste rand afgezaagd.
En de oliedoorvoering uitboren
En de oliedoorvoering uitboren
Het buitenhuis is verwijderd. Rond dit binnenhuis stroomt het koelwater
Het buitenhuis is verwijderd. Rond dit binnenhuis stroomt het koelwater
Ook de oliefilter doorvoering van het binnenhuis uitboren
Ook de oliefilter doorvoering van het binnenhuis uitboren
Na veel zagen komt het klephuis los
Na veel zagen komt het klephuis los
Alleen kool houdt de koelribben nog stevig op elkaar
Alleen kool houdt de koelribben nog stevig op elkaar
In het volgende bericht nog wat meer foto's!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

En nog wat foto's:
Het binnenhuis is geopend
Het binnenhuis is geopend
Zware corrosie op de onderhelft bij de koeleruitlaat
Zware corrosie op de onderhelft bij de koeleruitlaat
De koelribben bij de (warmere) inlaat van de koeler zien er beter uit
De koelribben bij de (warmere) inlaat van de koeler zien er beter uit
De onderhelft
De onderhelft
De bovenhelft
De bovenhelft
Zo zaten de huizen in elkaar
Zo zaten de huizen in elkaar
Ik heb deze (en meer) foto's uiteraard ook in hoge resolutie beschikbaar.
Gerard.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

@ Ralph,
Ralph, kun je ook aangeven hoeveel km en hoeveel jaar deze EGR koeler heeft gedraaid?
En rij je veel korte stukken? Zware belasting? En heb je ook last van olieverbruik?

Met die gegevens kunnen we misschien meer inzicht krijgen in de EGR als schade oorzaak!

Alvast bedankt,
Gerard
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

Dag Gerard,

Dat ziet er wel als een overduidelijke veroorzaker uit.

Ik heb de wagen met een kmstand van 70k gekocht. De Koeler is bij 92K eruit gegaan ivm storing egrklep.

De sensor zat zo vast in de koeler gecorrodeerd dat deze niet lost te vervangen meer was.

Olieverbruik schat ik 1l per 3000 in op het moment. Korte en lage stukken worden afgewisseld evenals wat sportiever en rustig cruisen. Zware aanhangers worden altijd met beleid gereden.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Bedankt voor die info Ralph! Is je olieverbruik al vanaf je aankoop zo hoog, of is hij stijgend? Dat de EGR corrosie de oorzaak van het olieverbruikprobleem is begin ik ook steeds meer aan te nemen. Ik heb een oliemonster laten analyseren, en ook bij mij zit er veel te veel aluminium in na 48.000 km. Ook een idee voor jou? Je kunt dat laten doen bij oelcheck.de. Ik overweeg nu de EGR preventief te laten vervangen. Dit is wel een erg slechte beurt voor VW!

Veel van mijn informatie komt overigens van het Duitse TX-board.nl Ik heb de foto's ook daar geplaatst, je bent nu lid geworden van een steeds groter wordende club van gedupeerden.....
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Ralph, wat is eigenlijk het bouwjaar van je bus ?
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door jos_br »

Ik heb een paar "getroffen" motoren staan. Daarvan een helemaal gedemonteerd waar goed zichtbaar is wat voor schade er ontstaat door, zoals de laatste tijd bekent, de oplossende egr. Zo'n motor is echt compleet versleten, zelfs de klepstelen worden min of meer weg geschuurd. Om over de cilinderwanden maar niet te spreken.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Jos, wat mij nog wat dwars zit, is hoe het relatief zachte aluminium zo'n schade kan veroorzaken aan de hardere cilinderwanden en zuigerveren. Er is wel een theorie dat de aluminium oxide of -hydroxide onder invloed van de druk en temperatuur in de verbrandingskamer wordt omgezet in korund (waar schuurpapier van gemaakt wordt), maar daar lijkt de verbrandingskamertemperatuur toch niet hoog genoeg voor.

Kun jij in de getroffen motor deeltjes terugvinden in de culinder- of zuigerwanden? Of in de zuigerveer groeven? Zou het mogelijk zijn een zuiger te (laten) analyseren op deeltjes die terug te voeren zijn op de EGR?
Als we dit schade proces kunnen bewijzen, kan dat misschien helpen in een "discussie" met VW over coulance.

Ik heb b.v. een microscoop foto van een cilinderwand van een van de Noorse T5 (probleem)ambulances, waarop aluminium hydroxide wordt aangegeven bij deeltjes die in de cilinderwand te zien zijn.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door jos_br »

Die diskussie met VW kun je wel vergeten, de betroffen motoren beginnen in een leeftijd/km stand te komen dat garantie ed vervallen zijn. Feit is dat de motor die hier ligt goed beschadigt is en op de zuigers inderdaad een soort schuurpapier achtige korrel terug te vinden is.Ikzelf dacht indertijd dat het een gevolg van een bepaalde verbranding was die door toedoen van de egr zou worden gevormd, motoren met een buiten werking gestelde (met plaatje) egr hadden/hebben nergens last van.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Umfufu
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2017, 11:16

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Umfufu »

Dit probleem komt dus helemaal niet voor bij bv de 84 pk versie?? Of op den duur ook?
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Nee. Alleen de 180 pk CFCA motor heeft deze aluminium EGR koeler. De andere (lichtere) motoren van EA189 bouwvorm hebben een stalen EGR koeler, en kennen dit specifieke probleem niet.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

Wat mij dan wel weer intrigeert: Sommige (ook de early editions, 2010-2013) kennen het probleem (olieverbruik) niet ondanks dat deze ook uitgerust zijn met de A-versie (koeler). Ook heeft VW een softwarematige 'oplossing' geïntroduceerd welke vermoedelijk een verandering in de timing tot gevolg had/heeft? (temperatuur>condensatiegerelateerde aanpassing)?

Resumé: Waarom de een wel maar ontspringen andere (ook met hogere kilometrages) de dans?
Plaats reactie