Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hefdak T5 GP comfortline

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
jovdt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:01

hefdak T5 GP comfortline

Bericht door jovdt »

Bewust gewacht om dit event posten, moest eerst wat meer zekerheid hebben wat de garantie betrof.Het viel me op dat bij veel California's een kleine neep zat in het dak.... Toen ik die van mij kocht even langs gelopen bij verschillende dealers en wat info gewonnen over het dak. bij een dealer zag ik een elastiek rond de tent lopen wat bij mij een belletje deed rinkelen. Bij navraag vertelde me men dat dit was voor de zekerheid dat het tentzeil wel degelijk naar binnen werd getrokken.... (Er waren daar veel calif. verhuurd en waarschijnlijk had men al wat prob.gehad.)Deze zomer in Zweden wou ik mijn dak naar beneden laten ,de procedure opgestart en na een 3-tal seconden stopt de automatiek met de vraag of het bed naar beneden is en de ramen openstaan wanner je op dat ogenblik nog wat aan het rommelen bent in de auto waardoor het bed (hemel) nog niet helemaal naar beneden is en dan alles naar beneden doet kan het gebeuren bij het verder naar benden laten van het dak dat de scharnieren in plaats van naar binnen te plooien naar buiten plooien met als gevolg een kreuk in het dak en een gescheurd zeildoek...In de wagen zie je dit niet gebeuren maar bij inspectie buiten sta je wel even versteld van het resultaat....bij terug vlug open van het dak springt het dak terug in de plooi ....buiten een paar kleine scheurtjes in het tentzeil en een kleine neep in het dak valt er weinig te bespeuren en de meeste eigenaars staan er gewoon niet bij stil. Bij deze de klacht naar mijn dealer gestuurd, hij heeft contact opgenomen met VW en een nieuw tentzeil ligt klaar.... Eigenlijk zou VW het stappenplan in de module moeten aanpassen (wat ik ook heb voorgesteld)en wanneer de vraag komt of het bed naar beneden is de mogelijkheid geven met ja of neen bij neen zou het hefdak terug de hoogte in moeten om nadien probleemloos te sluiten.... je zou de procedure niet verder mogen afwerken ook al doe je dan je bed naar beneden, wat nu nog steeds kan met de gekende gevolgen.... Hopelijk kunnen een paar mensen hier hun voordeel mee doen.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door otzie »

bij het sluiten van ons dak (dit gaat ook electrisch)

zetten wij altijd de schuifdeur en de bestuurdersdeur open, bij het sluiten van het dak moet er zoveel lucht uit,
dat het doek dan netjes naar binnen valt.

een keer gehad dat het zo hard waaide dat het doek niet naar binnen wilde ..
dan zit er niets anders op dan even te wachten, tussen de windvlagen door.

afgelopen jaar in italie hebben we ook een stel gezien die het dak aan het dicht doen was, alle ramen en deuren dicht :muur
dat tentdoek was net een balon, en dan vrouwlief allemaal duwen tegen het tentdoek :toppie

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door otzie »

oja nog vergeten:

bij de campermodule hebben ze al een wijziging doorgevoerd:

- voorheen kon je je dak ineens laten zakken,
- bij de nieuwere bedien-units krijg je eerst een "ping-ping-ping...." melding, moet je enkele seconden wachte
" en krijg je de melding of de bedbodem naar beneden staat" daarna kun je pas verder met het sluiten van het dak

otzie
Laatst gewijzigd door otzie op 09 mar 2017, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door eurocook »

Plaats ook een elastiek rondom aan de buitenzijde van de daktent. Hierdoor zal het geheel beter naar binnen vouwen tijdens het sluiten van het dak.

Groet Eurocook
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
jovdt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:01

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door jovdt »

eurocook schreef: 09 mar 2017, 11:00 Plaats ook een elastiek rondom aan de buitenzijde van de daktent. Hierdoor zal het geheel beter naar binnen vouwen tijdens het sluiten van het dak.

Groet Eurocook
Dit is wat veel verhuurcentra doen om problemen te vermijden....eigenlijk zou volkswagen dit standaard moeten voorzien.Maar ook met open deuren en alles volgens de regels loopt het nog mis als je pas na de waarschuwing je bed laat zakken. De achterste scharnieren zijn dan reeds begonnen met plooien maar door de matras kunnen ze niet altijd naar binnen waardoor het soms fout loopt en daar ging mijn punt over....de waarschuwing is één maar dan...zie bovenste tekst. Het feit dat ik een nieuwe tent krijg wijst in de richting van verborgen gebreken ..... Ook al staat de handleiding bol van dingen die je moet doen...
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door Panadero »

Als ik het dak laat zakken dan sta ik (zo lang mogelijk) tussen de voorstoelen en kijk ik richting achterzijde bed. Je kan dan prima van binnenuit zien of al het tentdoek netjes naar binnen wil vouwen.
Wat mij betreft verdwijnt de pauze stand uit de bediening (raam open, bed naar beneden enz).
Het elastiek is overigens een prima investering.
Wat ik niet snap is dat het halogeen bedlampje niet automatisch spaningsloos geschakeld wordt als het dak ingeklapt is. Als dit blijft branden, kans op schroeiplekken (of erger) in je matras....
Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
jovdt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:01

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door jovdt »

Panadero schreef: 13 mar 2017, 16:02 Als ik het dak laat zakken dan sta ik (zo lang mogelijk) tussen de voorstoelen en kijk ik richting achterzijde bed. Je kan dan prima van binnenuit zien of al het tentdoek netjes naar binnen wil vouwen.
Wat mij betreft verdwijnt de pauze stand uit de bediening (raam open, bed naar beneden enz).
Het elastiek is overigens een prima investering.
Wat ik niet snap is dat het halogeen bedlampje niet automatisch spaningsloos geschakeld wordt als het dak ingeklapt is. Als dit blijft branden, kans op schroeiplekken (of erger) in je matras....
Goede tip en inderdaad dat lampje.....zo zijn er nog wel een paar dingen die niet te begrijpen zijn voor die prijs!
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door Gobert »

Wat ik niet begrijp waarom volkswagen er net zoals Mercedes geen baleinen in naait. Het voorkomt niet alle, maar wel een hoop ellende. Je hebt dan sowieso niet zo'n duf elastiek nodig.
jovdt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:01

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door jovdt »

Ondertussen zit de nieuwe tentdoek er in .De stof is anders en steviger wat al beter is .Bij de herstelling ontdekt dat de leeslamp ook voor prob. kan zorgen....waarschijnlijk door het schokken is de lamp gaan branden door de hitte is het dekbed verschroeid....gelukkig heeft het lampje het begeven want anders was de kans op brand zeer groot.Vanaf nu lamp eruit en pas indraaien als het dak open staat.
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door Lambiek »

jovdt schreef: 31 mar 2017, 16:54 Ondertussen zit de nieuwe tentdoek er in .De stof is anders en steviger wat al beter is .Bij de herstelling ontdekt dat de leeslamp ook voor prob. kan zorgen....waarschijnlijk door het schokken is de lamp gaan branden door de hitte is het dekbed verschroeid....gelukkig heeft het lampje het begeven want anders was de kans op brand zeer groot.Vanaf nu lamp eruit en pas indraaien als het dak open staat.
Misschien led lampje erin.
Wordt niet warm
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door Gobert »

Kan dat dan?
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door otzie »

Kan dat dan?
gehele camperdeel van de bus is analoog (non-canbus) dus kun je gewoon led-lampje inzetten. (zonder storingen)
wel is het zo dat de meeste led-lampjes in tegenstelling tot halogeen/gloeilampen niet zo goed tegen voltage schommelingen kunnen,
met name de spanningen boven de 12v, het zou dus kunnen dat het lampje iets eerder defect is dan de voorgeschreven aantal "uren"

succes otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door Lambiek »

otzie schreef: 31 mar 2017, 22:17
Kan dat dan?
gehele camperdeel van de bus is analoog (non-canbus) dus kun je gewoon led-lampje inzetten. (zonder storingen)
wel is het zo dat de meeste led-lampjes in tegenstelling tot halogeen/gloeilampen niet zo goed tegen voltage schommelingen kunnen,
met name de spanningen boven de 12v, het zou dus kunnen dat het lampje iets eerder defect is dan de voorgeschreven aantal "uren"

succes otzie
Als je bijvoorbeeld bij de wit in Schijndel een led kampje koopt ;

Ingangsspanning:10-35 VDC
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door Beckontheroad »

Mijn bedlampje ook vervangen door een LED, wel zo veilig.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak T5 GP comfortline

Bericht door Multivan Generation »

Denk anders eens aan deze:
http://www.ebay.de/itm/OSRAM-ONYX-Copil ... SwvzRX0CzZ

Ik heb hem zelf ook :knipoog
Plaats reactie