Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Goede vraag.... Er is jammer genoeg geen goed overzicht van het aantal CFCA motoren met en zonder olieprobleem. Het lijkt er op dat ze allemaal aan de beurt komen, maar bij de een (veel) later dan bij de ander. En daarvoor kan ik de volgende redenen verzinnen:
- Brandstofsoort (ultimate die de olietemperatuur lijkt te verlagen, het bio aandeel dat meer zuren in de uitlaatgassen kan geven)
- Motortemperatuur (veel korte ritten met meer zuur condensaat in de koeler die ook langer blijft inwerken)
- Motorbelasting en rijstijl (druk en temperatuur in de verbrandingskamers die misschien de vorming van korund beinvloeden)

Een betrouwbare enquete onder de bezitters van een CFCA motor zou veel duidelijkheid geven! Op Duitse fora wordt daar een poging voor gedaan in de vorm van een "ticker" met een telling van probleemgevallen (meer dan 160 tot nu toe) met de gebruiksgegevens.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.....
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

Gerard: Betreffende de motorolie-analyse (die jij hebt laten uitvoeren): Zijn er voorwaarden aan het nemen van de sample? Bijvoorbeeld bij warme motor aftappen, etc? Kan mij voorstellen dat de aluminiumpartikels 'zakken' als een soort van residu bij stilstand? Ik bedoel, da's toch bepalend voor het gehalte per eenheid? Of moe(s)t je de complete vulling (inclusief oliefilter opsturen)?

Benieuwd.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Nee hoor, je neemt bij een warme motor direct na de stop een klein monster meet een zuigpompje en een slangetje in de oliepeilstokbuis. Overigens zijn de deeltjes die gemeten worden te klein om door het filter gevangen te worden, en blijven ze gewoon opgelost zweven in de olie.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

@Gerard: Maakt het verschil (in gehalte per eenheid) wanneer je de sample neemt ( en monstert)? Ik bedoel, recent na een verversing zal het gehalte aluminiumdeeltjes lager zijn dan richting het einde van de verversingstermijn toch?

Heb jij dat linkje nog eens van dat lab? Eens kijken wat de opvattingen en parameters zijn..
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Ja dat maakt natuurlijk verschil. Daarom wordt ook de kilometerstand bij de monstername en bij de laatste olie verversing genoteerd. Het aluminium en ijzer gehalte kan dan worden teruggerekend naar het gehalte per 1000 km, en is dan te vergelijken met andere motoren.
De website is oelcheck.de.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

Duidelijk. Ga mij eens inlezen.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

Zojuist Jos gesproken. JB te Diever.

De T5 heeft er een koppakking probleem bij naast het olieverbruik.

Net een ton gelopen.

Dus dat wordt een nieuwe motor en turbo en in slechtse geval ook een nieuwe Dpf allemaal dankzij een EGR-koeler.

Gaat weer centjes kosten.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Dat wordt een kostbare zaak Ralph... :muur Of heb je nog coulance gevraagd? Welk bouwjaar is je bus?
En is dat koppakking probleem trouwens gerelateerd aan het olie/EGR probleem?
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

Gerard 136 schreef: 28 apr 2017, 21:10 Dat wordt een kostbare zaak Ralph... :muur Of heb je nog coulance gevraagd? Welk bouwjaar is je bus?
En is dat koppakking probleem trouwens gerelateerd aan het olie/EGR probleem?
Bouwjaar is van Jan 2012

JB . Heeft er al verscheidene binnen gehad heeft er al meer dan je op 2 handen kunt tellen moeten fixen en de constatering is olieverbruik+koppakking = nieuwe motor.

Een blinde kan braille lezen op de cilinderwanden zullen we maar zeggen. Dus ben in alles in overweging nu.

Deze T5 heeft eigenlijk alles wat ik wil en er is op dit moment geen 2de van te vinden in 140 danwel 180pk model.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Zonder de koppakking was je ook binnenkort aan de beurt geweest voor een nieuwe motor.... Ga je nog coulance vragen bij VW?
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door jos_br »

Gerard 136 schreef: 28 apr 2017, 21:10 Dat wordt een kostbare zaak Ralph... :muur Of heb je nog coulance gevraagd? Welk bouwjaar is je bus?
En is dat koppakking probleem trouwens gerelateerd aan het olie/EGR probleem?
Koppakking heeft niets met het olieverbruik te maken, eerder met de gekozen bouten én het feit dat deze wel los lijken te zitten. Overigens hebben we hier ook een oplossing bedacht door er en ander type in te zetten.
Gerard 136 schreef: 28 apr 2017, 21:43 Zonder de koppakking was je ook binnenkort aan de beurt geweest voor een nieuwe motor.... Ga je nog coulance vragen bij VW?
De coulance bij VW lijkt wel een beetje op te houden, eerder zijn er best veel onder coulance vervangen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

Gerard 136 schreef: 28 apr 2017, 21:43 Zonder de koppakking was je ook binnenkort aan de beurt geweest voor een nieuwe motor.... Ga je nog coulance vragen bij VW?
Klopt maar die koppakking versnelt nu wel het eea.
Ik heb het olieprobleem al eens aangekaart bij van Udenhout maar werd al snel met bekende smoezen afgewimpeld. Daarnaast zullen ze constateren dat dit 12k gaat kosten en ik nog de helft zelf mag betalen. Ofwel flink de rek ophogen 50% 'coulance' en ze verdienen er nog bijna aan.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

Net even een informeel gesprek gehad met de werkplaatschef van de lokale VW-dealer tijdens de beurt (garantieperiode). Een niet al te grote dealer maar wel een die relatief veel bedrijfswagens levert. Hij gaf mij (destijds) tijdens de aankoopbesprekingen te kennen dat het olieverbruiksprobleem getackeld was (2015). Ik heb vanmiddag het onderwerp nog eens aangekaart en even meegekeken in het systeem. De persoon in kwestie gaf aan dat hij in totaal zes keer een motorrevisie mbt tot het onderwerp heeft uitgevoerd op het totaal aantal verkochte GP's. Opmerkelijk vond hij dat in alle zes gevallen het een 2011 model betrof. Van de recente modellen (vanaf 2013) heeft hij er niet een meer gehad met dit overmatige verbruiksprobleem.

Ook gaf het interne systeem (VW) aan dat er in 2013-2014 aanpassingen zijn gedaan hieromtrent. Het systeem geeft voor modellen van voor die datum (2013-2014) aan dat er veel meer vervangen moet worden dan voor de modellen van na die datum..
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

Vandaan sinds 3 weken het bussie weer terug.

Wat is er gedaan:

Nieuwe motor
Lamdasonde
Nieuw spruitstuk met turbo's (scheur in)
Nieuw DPF filter
Nieuw getande riem en waterpomp en rollen
Nieuwe Combikoeler Type D
Nieuw DSG-olie
Nieuw remolie
Long life beurt

Op het geheel 2jaar garantie

en vast nog wat tal van zaken.

Bijkomende zaken waren:
3 weken huur Caddy
Oliewegingen
Diagnose

weliswaar een bijdrage van mijn kant maar de dealer Udenhout (oss) heeft het perfect opgelost.
Laatst gewijzigd door Ralph Bakker op 27 jun 2017, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

Ik kan me nog herinneren dat je heel blij was met je nieuwe aanwinst :toppie

Laten we hopen dat je nu weer kunt genieten van het herstelde vertrouwen in de techniek.
weliswaar een bijdrage van mijn kant maar de dealer Udenhout (oss) heeft het perfect opgelost.
Tsja, dat was wel te verwachten, een financiële bijbetaling.
Maar goed, hopelijk kun je nu onbezorgd gaan genieten van je mooie bus :toppie :yes
Plaats reactie