Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Druk geweest met onze nieuwe aanwinst T5 California

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Druk geweest met onze nieuwe aanwinst T5 California

Bericht door frans_t4 »

Sinds vorige week zijn wij in het bezit van een T5 California, bj 2006 met 118K op de teller..
Dit weekend de wagen van binnen schoon gemaakt.. daarna wat kleine reparaties uit gevoerd. Het is geen nieuwe meer...
- Beide rolluikjes waren defect.
- Van het rolluik hangkast was de bovenste eindstop afgebroken.
- De pomp in de watertank deed het niet.

Van beide rolluiken waren de eerste twee segmenten los gescheurd... balen, hier en daar geïnformeerd wat deze jongens kosten... Bij VW camperservice was ik het voordeligste uit... €54 en €115.
Maar bij nader inzien vond ik de rolluiken best nog wel reparabel, ik ben op zoek gegaan naar super sterk scharnier tape... en gevonden gewoon bij mij op het werk...
De eind stopjes verwijderd en de rolluikjes een voor een uit de kasten gehaald.. op deze manier kon ik er prima mee aan het werk.
De zaak met wasbenzine goed ontvet, daarna de tape aangebracht... zit prima en ze functioneren weer als nieuw.
Echter van de hangkast rolluik was de bovenste eindstop afgebroken, deze heb ik donderdag besteld bij de VW Camperservice.. zaterdag in de brievenbus.. keurig op factuur...
Om de nieuwe eindstop te kunnen bevestigen moest ik eerst een constructie maken om deze weer vast te kunnen schroeven. Uiteindelijk heb ik iets moois kunnen maken van Gamma verf roer houtjes.. Deze met twee componentenlijm aan de bestaande rails vast gelijmd.
Daarna was het wachten dat de lijm was uitgehard eindstopje erop klein gaatje voorboren om met het schroefje het eindstopje vast zetten.

Volgende project was de water voorziening, de pomp ging niet aan als het kraantje op het aanrecht werd open gezet, je hoorde wel de microschakelaar klikken maar dat was het.

Okay meten is weten.. in de hangkast deksel eruit en meten op de stekker van de pomp.. Nu hier komt mijn leer moment!!! :ie
Ik had de pomp los gekoppeld en de meet pennen van mijn multimeter aangesloten op de stekker... EN ja 12V okay mijn conclusie pomp defect...
Mmmmm wat nu.. de watertank afsluiting moest er uit om bij de pomp te kunnen komen.. Goed zonder speciaal gereedschap is die dop niet los te draaien,.. dus heb ik van hout een passende sleutel gemaakt. Hierna was het een makkie, ontkoppel eerst even de niveau sensor aansluiting, daarna kon ik de deksel van de watertank er uit draaien, daar lag het pompje...
Om een lang verhaal kort te maken... het is een uitdaging de pomp uit de tank te halen... en er weer in te krijgen...
Het lag dus helemaal niet aan de pomp.... de microschakelaar van de kraan had een dusdanige overgangs weerstand dat zodra de pomp was aangesloten de spanning zakte naar 1,5V.. :bonk
Meten is weten maar doe het dan wel goed... dus meten met de pomp aangesloten!!
Volgende leer moment....
Onder het aanrecht zit de elektrische aansluiting van de kraan, stekker los maken, niveau vlotter van de watertank weer aansluiten en de tankafsluiting op zijn kop, nu denkt het systeem dat de watertank vol zit.. :jump
Vervolgens de contacten in de stekker door verbinden en zie daar.. pomp loopt... Conclusie er is iets mis met de microschakelaar in de kraan.
Goed kraan uit bouwen.. ja ja ik zei al leermoment 2... :ie
Eerst de gootsteen aansluiting er af geeft wat meer ruimte.. daarna de de grote moer van het kraantje losdraaien, kraan voorzichtig uit het aanrecht halen . De toevoerslang los maken.. gaat niet heel makkelijk.. dan voorzichtig de bedrading door de bevestigings moer en de kraan is er uit... :jumpklap
We zitten nog in ons leer moment he.. Pfff voorzichtig de kraanknop van de kaan afhalen... oooooooooh shit er sprong een veertje weg.. :ie :ie
Gelukkig snel weer gevonden.
Kraan mee naar binnen en meten... idd er was een behoorlijke overgangs weerstand... nu ben in gelukkig in het bezit van speciale relais contact vijltjes en heb de contacten met behulp van dit vijltje op gepoetst. Als niet in het bezit bent van contact vijltje dan 1200 of 1400 waterproof schuur papier werkt ook prima.
Contacten oppoetsen en nog even meten...
Daarna de kraan eerst aan sluiten om de stekker en testen of de pomp idd gaat lopen... bij was dit het geval... De inbouw gaat in de omgekeerde volg orde...
Het leermoment met de kraan...
- Laat de kraan in het aanrecht zitten, koppel de pomp (onder de deksel hangkast elektrisch af!!)
- Zet de kraan open en pruts nu voorzichtig de kraan handel van de kraan af. (onthou, of maak een foto van de kraan stand!!)
- Doe nu je dingetje met het schuurpapiertje...
- Monteer nu de kraan handel, let op dat je de zelfde stand gebruikt als die van de demontage!!
- Zet de kraan dicht , verbind de pomp weer en testen...

Deze actie scheelt je een nieuwe kraan aanschaf....

Zie foto's van de micro schakelaar..

Afbeelding

Afbeelding

De rode pijl geeft de plek aan waar de contactjes zitten... wees voorzichtig met het veertje!!

Succes...

Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: Druk geweest met onze nieuwe aanwinst T5 California

Bericht door Panadero »

Bedankt voor het posten, handig, vooral v.w.b. de kraan. Een defecte waterpomp heb ik al gehad en zelf vervangen. Roldeurtje bij de gasfles had bij ons ook losse lamellen, maar is onder garantie in Amersfoort vervangen. Zaak om aan de binnenzijde geen dingen te plaatsen die het rolluikje laten klemlopen.....Plezier verder met je Cali!
T6.1 California Coast 4M
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Druk geweest met onze nieuwe aanwinst T5 California

Bericht door frans_t4 »

@ Jan,
Een relais, dat geniet zeker de voorkeur.. is eigenlijk maar een kleine aanpassing daar ga ik mee aan de slag.
De aansluiting van de pomp zit toch achter in de hangkast, spanning voldoende aanwezig.. goed idee... :jumpklap

grt,
Frans..
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Druk geweest met onze nieuwe aanwinst T5 California

Bericht door frans_t4 »

@ Panadero,
De roldeurtjes, is zeker niet de stevigste constructie, handig omdat het in tegenstelling van de Westfalia inbouw (T4) veel minder ruimte in beslag neemt.. maar wel kwetsbaar.
Merkte ook dat ze erg zwaar liepen in hun geleiding rails, deze heb ik met een teflon coating behandeld.. lopen nu super soepel..., heb die zooi ook voor het dak rolluik gebruikt.. en deze loopt nu tijdens het rijden steeds een stukje open...ga eens kijken of ik dat met een magneet sluiting kan oplossen...

grt,

Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie