Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

vragen over de T5
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door T5mmie »

Beste WJW'ers,

ik ben sinds vandaag nieuw als lid op dit forum, maar volg het al een tijdje met veel aandacht en plezier. :zwaai
Sinds een jaar ben ik als trouw Volvo-rijder (eigenaar van 3 auto's in mijn leven als autobezitter, alle 3 Volvo) op zoek gegaan naar een ander, groter soort voertuig. Enerzijds om mijn spullen als ZZP'er (muziektherapeut/muzikant) in te vervoeren, anderzijds om wat bouwmaterialen te vervoeren voor de verbouwing van ons huis en niet in de laatste plaats om over een tijdje hopelijk een leuke camper van te maken. De Transporter was als stijlicoon uiteraard al in beeld en omdat ik deze auto wilde gaan rijden als vervanging van mijn Volvo V70 en liefst niet te veel aan luxe/comfort wilde inleveren, ging mijn voorkeur uit naar een T5 en wel een automaat. Als je eenmaal automaat gewend bent, is het moeilijk om weer te wennen aan het roeren in je versnellingsbak; zo is mijn ervaring althans.
Aanvankelijk rondgezocht en gaan proefrijden in een T5 2.5TDI 130pk automaat, maar dit geheel voelde een beetje 'log' aan. Mijn gevoel en verstand zei dat ik bij dit type motor toch liever een handgeschakelde bak kon nemen; dit wilde ik natuurlijk niet, dus toch maar een stapje "hoger" naar de T5GP. Deze zoektocht heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het een 2011 Multivan Startline 103kW DSG geworden uit het land van onze Oosterburen, foto's volgen nog. :yes

Nu heb ik inmiddels de invoerprocedure doorlopen en heb de auto op kenteken en verzekerd. Hij staat nu nog veilig ergens van de straat (ik heb immers mijn V70 nog >staat te koop) maar ik denk dat ik hem ook nog even laat staan, gezien de horrorverhalen die ik overal op internet en ook op dit forum lees.
Komende dinsdag heb ik een afspraak voor het inbouwen van een Construct versnellingsbakslot en de auto is verzekerd tegen diefstal, maar tot die tijd laat ik hem lekker (hopelijk) veilig van de straat verwijderd staan.

Nu kom ik dan eindelijk op het onderwerp van dit topic, namelijk het SCM klasse 3 alarm (met hellingshoekdetectie en extra autorisatie) dat ik wil laten installeren. Ik ben inmiddels wel iets verder qua prijsindicaties. Na een bezoek aan de VW dealer (prijsindicatie 1500+ euro voor alarm plus achteruitrijcamera) en een zelfde offerte voor nog geen 1100 euro via de inbouwer die (zo bleek achteraf) de installatie voor de VW dealer ging doen, ben ik wel genezen van onze vrienden van de dealer. De prijs van de inbouwer is overigens nog de helft duurder dan andere (mobiele) inbouwers die ik op internet tegenkom, dus hier zit nog wel veel marge in. Maar goed, ik wil het hier eigenlijk niet over de prijzen hebben.

De twee alarmsystemen die ik overal tegenkom en mij worden aangeboden door de diverse firma's zijn de Cobra 4627 en een gelijkaardig systeem van fabrikant Defa. Verschil is volgens de verschillende bronnen dat de extra autorisatie bij Cobra verloopt middels een soort "kaart" die de het systeem in de directe nabijheid van het voertuig moet herkennen, en bij Defa moet je handmatig deze extra autorisatie uitvoeren door op een losse handzender te duwen. Qua comfort is de kaart van Cobra in het voordeel, maar een grote inbouwer heeft mij gezegd dat voor het herkennen van de kaart aan de achterkant van een T5 (langste afstand tot de ontvanger) een extra antenne nodig is bij het systeem en er dan nog steeds meer kans is op storingen (cq. niet herkennen van de drivercard).
Mijn vraag is dus eigenlijk of er mensen zijn die ervaring hebben met één van deze (of misschien wel beide) systemen. De prijzen zijn nagenoeg gelijk, dus het gaat met name om gebruiksgemak en werking/storingen van het systeem.

Naast het versnellingsbakslot en het klasse 3 alarm, ga ik nog even het chassisnummer aftappen en de ODB-stekker verplaatsen, dank voor deze tips!
Ik hoop dat iemand mij voor nu kan helpen in het maken van de keuze voor het Defa of Cobra alarm.

Groet, Tom (vanaf nu: T5mmie) :ikrij
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door Henk250 »

In mijn T5 had ik Defa aftermarket,werkte byzonder goed,op originele afstandbediening en zelden of nooit
storingen enz.
Ik meen dat VW standaard ook Defa gebruikt,ooit gehoord van een " inbouwer".

Welkom baai de wee.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door T5mmie »

Dankje Henk250!

Beide systemen die ik noemde werken via de originele afstandsbediening van de auto, alleen is ivm de extra autorisatie bij de nieuwe systemen dus ook iets extra nodig in de vorm van een losse afstandbediening bij Defa, of een losse drivercard bij Cobra. Zonder deze extra autorisatie is er een tweede (?) startblokkering in werking en zou de wagen dus niet moeten starten en schakelt het alarm na 15 seconden na het openen weer in en gaat dus af. Deze extra autorisatiemethoden vormen dus het verschil in gemak (en mogelijk ook werking) tussen de twee systemen die ik noemde.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door heemskerk »

Hey Tom,

Welkom. Prettig geschreven, grammaticaal ook lekker in de flow. :knipoog Ik heb de Defa (klasse 5), bevalt goed. Ik heb een origineel (Volkswagen) af-fabriek-alarm maar die was destijds (2015) niet SMC gecertificeerd. Daarom een DEFA bij moeten plaatsen om aan de voorwaarden van de verzekeraar (diefstaldekking, All-risk) te voldoen.

Nadeel: een extra zapper. Ik heb nu dus drie zappers aan mijn sleutelbos (de originele sleutel, DEFA-zapper & standkachelzender. Het kon niet anders helaas. Inmiddels is het originele fabrieksalarm van de T6 wél SMC goedgekeurd, dat scheelt er tzt één. Hopelijk komt VW met een alles-in-één zapper-sleutel net als bijvoorbeeld Citroën..

De Cobra is oké maar in de rangorde vwb de kwaliteit wat minder heb ik begrepen..
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door heemskerk »

T5mmie schreef: 27 apr 2017, 20:39 Dankje Henk250!

Beide systemen die ik noemde werken via de originele afstandsbediening van de auto...
.. Ten dele. Met de originele zapper kan( tegelijk met het sluiten van de bus) het alarm geactiveerd worden. Het uitschakelen móet echter met de DEFA-zapper waarna de bus vervolgens geopend (CV) wordt met de originele zapper (beide nodig)..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk anders ook eens naar dit filmpje voor een indruk:

T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door T5mmie »

@heemskerk:
de extra "zappers" vind ik ook duidelijk een nadeel ivm met de ook al aanwezige zapper van de standkachel. Functionaliteit moet echter wel nummer één zijn. (Excuses voor lange berichten, maar ik moet al mijn enthousiasme er blijkbaar in kwijt en probeer zo volledig mogelijk te zijn :knipoog )

@multivan generation:
Interessant filmpje, dank daarvoor. Gevoelsmatig zeg ik dat ik dit ietwat overdreven vind en verwacht ik ook een dito prijskaartje bij een dergelijk 6-dubbel uitgevoerd systeem. Ergens moet ook een grens zijn (mijn portemonnee heeft er in elk geval één :knipoog ) en dat is dan waar de verzekering in het spel komt. Deze stelt vanwege de leeftijd van de bus overigens geen (!) beveiligingseisen, dus alles wat ik doe is eigenlijk vooral om deze mooie bus voor mezelf te behouden. Ik weet inmiddels hoeveel werk en tijd er alleen al in de zoektocht, aankoop- en invoerprocedure heeft gezeten... :nuts Dan is een eventuele financiële dekking van een verzekering toch een schrale troost, vrees ik.
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door Matthijs hoek »

Ik heb ook een defa alarm, achteraf ingebouwd. Gewoon in en uit schakelen van alarm met originele sleutel. Inclusief bewegings sensor en hellingshoek detectie. Gaat natuurlijk ook af wanneer deuren motorkap geopend worden met ingeschakeld alarm. Verder zou je ook nog track en trace kunnen inbouwen, heb je ook gelijk een rit registratie systeem online, schakelaar in auto zetten voor het prive of zakelijk registreren van kilometers. Dit kan ook weer aan je alarm gekoppeld worden. Dat heb ik namelijk ook.
Je krijgt dan een sms wanneer je alarm af gaat of de accuspanning onder een bepaald voltage komt, dit is in te stellen.
Ik kan ook wanneer ik zie dat de auto toch gestolen word, en je bent niet bij je auto in de buurt uiteraard, een sms naar auto sturen waardoor de dief die met de auto rijdt onder de 11 km per uur komt, de auto uit gaat en niet meer start.
Track en trace abonnement kost zo tussen 10 en 15 euro per maand, is natuurlijk zakelijk aftrekbaar.
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door heemskerk »

Natuurlijk is de DEFA zo te programmeren dat aan én uit met de originele sleutel (CV) gaat. Echter, wanneer de de (aanschaf)waarde boven een bepaald bedrag komt (lees de duurdere categorieën zoals California's, Multivans en privé verzekerde voertuigen ivm bijtelling BPM en BTW voor het totaalbedrag) is het een bindende voorwaarde dat het alarm uitsluitend uitgeschakeld kan worden met een zapper voorzien van een 'rollende code'. De originele Volkswagensleutel heeft dat nu eenmaal niet. Dag centen bij diefstal..
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door Matthijs hoek »

Ah zo, dat wist niet, maar lees hier niet dat in zijn geval de goedkeuring van het alarm een vereiste voor de verzekering is.
Meer gesteggel over extra handzenders e.d.
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door T5mmie »

Ja, wanneer "men" de originele sleutel kan kopiëren en het Defa- (of elk ander) systeem is gekoppeld aan de originele afstandsbediening (CV), kan dit systeem dus ook worden uitgeschakeld door dezelfde "men". Vandaar ook de (in mijn ogen terechte) eis van verzekeraars om zo'n 2e autorisatie in je systeem te hebben, LOS van de originele bediening van je auto. De term "rollende code" zegt mij niet zoveel, maar ik vermoed dat dit duidt op een steeds veranderende code.

Mijn verzekeraar eist inderdaad niet dat ik een dergelijke beveiliging heb, maar wat heb ik aan een (kostbare) alarminstallatie als "men" deze toch gewoon kan uitzetten met de originele sleutel?
Voor mijn eigen geruststelling wil ik dus graag een versnellingsbakslot en een alarmsysteem mét radar, hellingshoekdetectie èn tweede autorisatie. Verdere DIY-aanpassingen in de electronica en ODB volgens dan nog.

En daarna uiteraard de sticker: :wjw :yes
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door T5mmie »

En Mathijs: mijn vraag gaat meer over ervaringen met de werking van de twee genoemde systemen.

De drivercards zijn gebruiksvriendelijker aangezien ze alleen maar "aanwezig" hoeven te zijn. Bij het Defa systeem moet je elke keer handmatig het alarm uitzetten; een extra handeling dus.

Aangezien één van de bevraagde inbouwers noemde dat er bij het Cobra-systeem meer problemen waren met de herkenning, vanwege de lange afstand tot de achterkant van een Transporter (ondanks gebruik verlengde antenne), ben ik met name benieuwd of iemand hier ervaring daarmee heeft.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door heemskerk »

Systeem van Cobra is recent nog een discussiepunt geweest voor de verzekeraars. Sommige eigenaren met een autorisatiecard zoals die van Cobra werden beticht van oneigenlijk gebruik doordat men deze in het dashboardkastje liet liggen, 'voor het gemak'. Verzekeraars wil ze bij diefstal beide overlegd hebben (Univé) maar ook anderen vragen er om.

Defa heeft (zeker in combinatie met Volkswagen) de beste reputatie. Wanneer de kaart van Cobra niet herkend wordt (storing o.i.d)heb je een lastig probleempje. Bij Defa kan je, zelfs met een defecte handzender/lege batterij een code (soort van morsecode) in het dashboardLED intikken (zit drukknopje op). Kan je toch thuiskomen.

Defa kostte wel wat meer destijds (2015).
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door heemskerk »

Ik heb het niet helemaal scherp meer maar volgens mij heeft/had Cobra geen rollende code (steeds veranderende entreecode), Defa wel. Daarom is Defa ook niet te scannen/kraken. Cobra is daarom toch makkelijker te kraken.

Misschien eens op het net zoeken of er info over is?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ervaringen met aftermarket alarmsysteem SCM klasse 3? Defa of Cobra?

Bericht door Erdem50 »

Ik heb sinds 1 jaar de DEFA erop met een losse handzender en ben er zeer tevreden over. Dat drukken voor de 2e keer is geen probleem, daar wen je snel aan.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie