Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Mijn huishoud accu is overleden net 4 jaar oud :huilen
Het was een Exide 145ah gel accu.

Nu ben ik op zoek naar wat anders maar loop tegen het laad voltage aan.

Het zou een AGM accu worden aar het advies is minimale laadvermogen = 14.4v anders raakt deze niet vol.
Maar mijn bus laad meer met 14.2 dan 14.4.
En volgens een acculeverancier in de polder gaat deze vroegtijdig stuk..
Dit is waarschijnlijk ook met mijn gel accu dan gebeurd.

Het probleem is dat deze de compressorkoelkast en stand kachel aan moet kunnen voor een paar dagen.
En natuurlijk na het rijden van ± 1 á 2 uur weer vol is.

Mijn vraag: wat hebben de andere camperaars in de Westfaliacamper zitten voor accu?
Hoe is het laadvermogen en laad deze weer goed vol tijdens het rijden?
En natuurlijk hoe lang gaat deze al mee?

Even een discussie op gang brengen:
Als de, best wel dure, accu's na een paar jaar stuk gaan kan er volgens mij beter een veel goedkopere loodaccu in.
Laad sneller vol, levert wat minder lang vermogen, is goedkoper en dus makkelijker, voor n portemonnee, te vervangen lijkt mij.?
Of zie ik het verkeerd....

Komt wel een andere vraag in mijn gedachten hoe zit het met het "gas" wat vrij kot tijdens het laden?
We slapen er ook in natuurlijk..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

Weet je zeker dat jouw oplader nog goed is? Ik heb in mijn 2002 Event nog de originele accu. Een gel accu moet veel langer meegaan dan 4,5 jr vandaar mijn vraag ovr de oplader. Ik heb vorig jaar mijn oplader na laten kijken door Henkk die hier op het forum zit. Als de mijne stuk gaat dan komt er weer een gel accu is, effe slikken bij de aankoop maar uiteindelijk goedkoper omdat hij normaal gesproken langer mee gaat.

Loodaccu is geen alternatief, de kast waar de accu inzit is niet geventileerd dus eventueel knalgas dat gevormd wordt als de oplader niet op tijd stopt hoopt zich op totdat het ontploft! Daarnaast is een loodaccu niet geschikt voor diep ontladen zoals je dat met een huishoudaccu doet.

De technisch mooiste oplossing is in mijn beleving een Lithium accu alleen de kosten zijn nog veel te hoog.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Tijdens het rijden is de laad voltage tussen de 14.1 en 14.4 afhankelijk wat er aan staat
De lader doet aan de walstroom, volgens de display, 14,3 / 14.4 .
Dat lijkt mij dus goed.


Misschien een vraagje aan Henkk, hoe kan ik deze lader controleren?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

Tinus,

Er zitten onderdelen in de lader die na verloop van tijd kapot gaan. Henk vervangt deze door een ander type dat niet meer kapot gaat. Dus ook al doet deze het nu goed deze aanpassing voorkomt latere problemen!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

Tinus schreef: 29 apr 2017, 11:41 Het probleem is dat deze de compressorkoelkast en stand kachel aan moet kunnen voor een paar dagen.
En natuurlijk na het rijden van ± 1 á 2 uur weer vol is.
Wat jij wilt kun je met je huidige set-up niet.
Je pleegt roofbouw op je accu.
Het beste wat ik in jouw geval zou adviseren is een zonnepaneel.
Als goede 2de optie is een ladingsbooster.
Daarvan heb ik een tijdje terug een online te lezen test, gelinkt.
http://www.promobil.de/ratgeber/praxis- ... 42941.html

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Ok dus een uurtje of 2 rijden werkt niet...
De accu is niet vol en gaat daardoor stuk..

Is een zonnescherm van ± 100w genoeg om een accu van 100ah bij te houden.
Het gebruik is meestal de compressor koelkast en heel soms de kachel als het koud is om het even op te warmen en dan gaat deze weer uit.
We staan meestal 2 nachten op een plaats zonder dat de accu geladen wordt.
Hierna word er weer verder gereden.
De dynamo, heb vandaag even goed opgelet, komt tussen de 14.2 en 14.4 met de verlichting en radio aan..

Als we niet op vakantie zijn kan de accu door deze zonnecel bijgeladen worden gedurende de dag en tijdens het woon/werk verkeer (± 25 min)

Kan dit of reken ik verkeerd?

Nog een deel wat ik uit een andere topic haal is "bij een Westfalia kun je de batterijlader/omvormer "instellen" naargelang het "type" batterij dat je gebruikt , hou daar ook rekening mee .Misschien was een verkeerde instelling nu wel de oorzaak van het vroegtijdig overlijden van je huidige accu ..."

Ik heb de link van Peter gelezen en gezien dat de instelling voor de accu alleen maar is 1 of 2 accu's.
Klopt dit?

Ik zie ook nog een dipswitch voor een "sonneschein" en een "deta" accu.
Wat is het verschil?

Ook nog een lader vraagje: Als er een accu met meer ah word geplaatst moet dan de lader ook aangepast worden.
En hoe zit het met de dynamo die natuurlijk het meeste laadwerk doet tijdens het rijden als er niet aan het kamperen zijn.
Laatst gewijzigd door Tinus op 29 apr 2017, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Huishoud accu

Bericht door Pascal-141 »

De huishoudaccu kun je best in conditie te houden door regelmatig de auto aan de stekker te hangen voor langere periode .
Ik heb er bij mij nog steeds de originele huishoudaccu inzitten , en die doet het nog goed . 2 dagen houd ze het nog wel vol met de koelkast continu aan.
Bij mij hangt de Westfalia wel regelmatig voor minimaal 1 week continu aan de lader/stekker.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Ah, Pascal ik had je bericht niet gezien en had nog een stukje aan mijn vraag toegevoegd.

Regelmatig aan de lader zetten is voor mij geen optie.
De bus word dagelijks gebruikt.
Ik zou dan de accu met regelmatig uit moeten bouwen..
Dat was natuurlijk niet de bedoeling.. vandaar de vraag naar de zonnecel.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Huishoud accu

Bericht door vw_camper »

@Tinus: De dipswitches veranderen alleen instellingen van het display, ze hebben geen invloed op het laadproces van de huishoudaccu.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Ok aan de dipswitches hoef ik dus niets te veranderen.
Bij een paar uur rijden raakt mijn huishoud accu niet vol en ben ik deze aan het diepladen bij gebruik waardoor deze eerder stuk gaat.
Dus bij vrij kamperen is een zonnecel een must om de accu wat meer op pijl te houden.
Lood accu niet gebruiken als huishoudaccu..
Dit zal een AGM accu worden lijkt mij.
Ik ga voor Peter's optie 1 de zonnecel.

Ik word steeds iets wijzer.. een leerzame forum is :wjw :yes
Telkens sta ik verbaast hoeveel kennis bij :wjw aanwezig is en bereid is om mee te denken..
Mag wel eens gezegd worden lijkt mij...Dank daar voor... :jumpklap :toppie


Blijven, voor eerst, nog enkele vragen open staan:
- Is een zonnescherm van ± 100w genoeg om een accu van 100ah bij te houden voor 2 á 3 dagen vrij staan.
De grootste gebruiker is de compressorkoelkast en soms de kachel voor een tijdje.

- Beschermt dit, bovenstaande, ook de accu voldoende tegen diepontlading tijdens de "niet kampeer" maanden.
Ik rij ± 25 min woon werk verkeer.
0f is het beter de bus een avond/nacht ± 14 uur aan de 220v te zetten zodat de lader deze volmaakt

- Uit een andere topic: "De batterijlader/omvormer "instellen" naargelang het "type" batterij dat je gebruikt"
Deze snap ik geheel niet..
Betekent dit dat de lader aangepast kan worden naar mate de accu meer ah heeft.
De dynamo levert toch ook geen aangepaste voltage o.i.d. tijdens het rijden bij verschillende accu's?
Indien wel aanpassen, waar, hoe en tot hoever.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Huishoud accu

Bericht door vw_camper »

De originele Westfalia/Philips acculader heeft geen instellingen voor het type accu of voor de capaciteit. Hij laadt met een constante stroom van ongeveer 10A tot de accu vol is op 14,4V. Deze laadspanning wordt aangepast afhankelijk van de temperatuur met een sensor in de ruimte van de huishoudaccu. Het beste voor de levensuur van de accu is om de camper elke maand een nacht op 230V aan te sluiten, dan hoeft de accu er natuurlijk niet uit. Dit staat dacht ik ook zo in de gebruiksaanwijzing van het campergedeelte.
Moeilijk te zeggen of een 100W zonnepaneel voldoende is om een aantal dagen vrij te staan. Die 100W is namelijk het piekvermogen dat het paneel kan leveren zo'n beetje op de evenaar. In de winter op bewolkte dagen met vaak de kachel aan, zul je het toch van de accu moeten hebben.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Ok weer wat wijzer...

Ik hoef dus geen instellingen te doen aan de lader..
De accu moet dus eens per maand aan de lader

100w zonnescherm hoeft de accu niet bij te houden het gaat om net even wat meer..
Als de koelkast aan staat, ±44watt als ik het goed gelezen heb, dan zou de 100w net het verschil kunnen maken lijkt mij.
Ook al zal deze nooit de 100w halen maar b.v. de helft.
Onze werkwijze:
We starten de koelkast, gevuld op 6 gr, thuis al de avond voor we weggaan met de stekker in de 220v .
De andere dag gaat deze op de plaats waar we naar toe gaan op 8 gr
Hierna moet de accu het gaan overnemen en de zonnecel 100w ( ± 50w effectief) ter ondersteuning..
Na een dag of 2 vertrekken we weer en kan de dynamo en de zonnecel de accu laden.
We toeren dan door binnenwegen ± 2 uur..

Zou het voor een AGM accu veel uitmaken met laden van 14.2 i.p.v.14.4 boven de 12.6 word er toch geladen?
En als de zonnecel ook nog wat meehelpt dan lijkt mij dit voldoende..

Of ben ik te optimistisch?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Huishoud accu

Bericht door Scandibus »

Je bent te optimistisch denk ik.
In de link van Peter over de laadbooster staat, dat de dynamo onder het rijden niet constant die hoge laadstroom levert.
De regelaar van de auto zorgt namelijk ervoor dat de laadstroom verlaagd wordt, zodra de startaccu na het starten weer op peil is om te voorkomen dat de startaccu overladen wordt.
Dat de huishoudaccu dan nog niet vol is, "weet" de regelaar/dynamo van de auto niet.
In de praktijk duurt het dus heel wat langer, tot dat de huishoudaccu weer is bijgeladen. Echt vol zal hij niet worden, daarvoor is de laadstroom te laag.
Een zonnecel kan helpen, maar is uiteraard wel afhankelijk van door zon/licht beschikbaar rendement.
Het is dan ook zaaks, om bij de eerste gelegenheid weer enkele uren van de 220V lader gebruik te maken om te huishoudaccu helemaal vol te krijgen.

Mijn keuze wordt dus een laadbooster, die tussen startaccu en huishoudaccu wordt aangesloten. Die moet ervoor zorgen, dat de laadstroom van de dynamo naar de huishoudaccu constant hoog beschikbaar blijft en heeft bovendien (als je dat type kiest) dezelfde IUoU laadkarakteristiek als een goede 220V lader en past zich dus aan de laadtoestand van de huishoudaccu aan. Door de beschikbaarheid van een laadstroom van 14.4V of meer is je accu wel
weer naar 1-2 uur VOL.
De kosten zijn vergelijkbaar met een goede solar-installatie.

Bedankt Peter, voor de link! :sjaal :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Duidelijk antwoord, dankje
Een laadbooster zal het, voorlopig, niet worden denk ik.

Eerst een nieuwe accu en een zonnepaneel.

Zat dus te denken aan een 105ah AGM accu en een zonnepaneel van 100w.
Dit om de accu wat op pijl te gaan houden en dan moeten we zo nu en dan maar aan de 220..
De compressorkoelkast is de grootste gebruiker lijkt mij..
Als ik het goed heb 44watt.
Nu ben ik met Mickel Moen's berekening bezig geweest maar kom er niet geheel uit.

Stel (ik ben slecht in dit soort berekeningen):
Gebruiker 44watt + wat rest ± 5 watt lampjes pompje e.d.)
Dus totaal 50 watt (natuurlijk niet continu)
Accu 105 ah
Zonnepaneel 100 watt ( ± 50 % effectief bijladen)

Na hoelang is mijn batterij zonder rijden "leeg" (11.6?)
T4 California Event 2.5TDI 2002
Plaats reactie