Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

12v systeem inbouwen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag hebben wij onze VW T4 1.9TD met zelfbouw camper interieur opgehaald bij de verkoper (particulier via Marktplaats). Wij willen deze bus gaan gebruiken om de komende maanden in te wonen (we zeggen ons appartement op). Maar daarvoor willen we wel graag een 12v systeem hebben naast het 220v systeem dat alleen maar op walstroom werkt.

Ik ben zelf geen professioneel electricien maar ik denk dat ik genoeg ervaring heb om met een beetje hulp deze klus te klaren. Ik heb nu vooral de zeer uitgebreide website van Mickel Moen bestudeerd. Op zich is zijn schema duidelijk en bruikbaar, maar ik wil graag twee dingen anders.

Ten eerste een omschakelautomaat zodat ik mijn stopcontacten zowel kan gebruiken als ik aan walstroom ben gekoppeld als via de sinus omvormer. Ten tweede denk ik dat het voor ons handiger is (voornamelijk qua ruimte) om slechts één accu te gebruiken. Ik denk dat ± 100Ah voldoende is voor ons. Bovendien kiezen wij op dit moment nog even niet voor zonnepanelen, maar mochten we echt vaak zonder walstroom kamperen dan willen we misschien later toch de optie hebben.

We willen graag de volgende apparaten gebruiken: laptop (230V 85W), telefoonladers (230V en 12V via USB), koelbox (12V), enkele LED lampen (12V), oplader electrische tandenborstel (volgens diverse websites hebben we dan een zuivere sinus omvormer nodig), batterijlader (230V).

Ik had de volgende onderdelen op het oog:
  • Accu: Varta Professional Dual Purpose LFS105N Accu 12V 105Ah(20h)
  • Acculader: Ctek MXS 5.0T lader 12V 5A
  • Accumonitor: Samlex Accu Monitor Battery Watch BW-02 met Alarm 12/24Vdc
  • Omvormer: Samlex omvormer 12V DC > 250V AC 600 Watt
  • Accuscheider: Samlex BS 140 DUAL of Victron Cyrix-ct 12/24V 120A
  • Omschakelautomaat: IVT US-12N 230V 12A
  • Massaschakelaar: ???
  • Zekeringkast 12V: ???
  • Kabels: ???
Mijn vragen zijn:
Zie ik nog iets over het hoofd?
Zijn er betere opties voor een vergelijkbaar budget? Is het raadzaam om een omvormer + omschakelautomaat + acculader in één te kopen?
Ik zie vaak bij campers dat de accu niet in een accubak staat, is dit wel raadzaam? Moet de AGM accu geventileerd worden?
Welke kabeldiktes heb ik waar nodig (volgens schema Mickel Moen 35mm² tussen de accu's en de accuscheider en naar de inverter, verder 2,5mm²)?
Heb ik nog ergens zekeringen nodig (volgens schema Mickel Moen 100A tussen de accu's en de accuscheider)?
Waar monteer ik de accuscheider precies (ik geloof dat deze het beste onder de motorkap geplaatst kan worden, maar is er een handige plek in de T4)?

Alvast heel erg dank voor jullie antwoorden, opmerkingen etc.!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door LAYCA »

Zekeringkast 12V: ???

Zeker doen.

Iedere gebruiker zijn eigen zekering.
Bv Koelkast/standkachel/Verlichting/omvormer etc
Kabel van voor bij motoraccu zekeren voor accu scheider (onder motorkap) en voor de verbinding aan standaccu ook. 50/80 A dus aan 2 zijden.
Kabeldikte ongeveer 35 kwardraad.
Kabels???
De rest (dikte) afhankelijk van verbruiker (2.5 is prima voor kleinere gebruikers.)
Massaschakelaar: ???
Wat voor een functie wens jij deze te geven?
Accu's goed vastzetten op houten ondergrond en accupolen beschermen/afdekken.
Hoeft niet in een bak.


Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

LAYCA schreef: 23 apr 2017, 23:05 Zekeringkast 12V: ???

Zeker doen. Iedere gebruiker zijn eigen zekering.
OK, ga ik doen.
LAYCA schreef: 23 apr 2017, 23:05 Kabel van voor bij motoraccu zekeren voor accu scheider (onder motorkap) en voor de verbinding aan standaccu ook. 50/80 A dus aan 2 zijden.
Kabeldikte ongeveer 35 kwardraad.
OK.
LAYCA schreef: 23 apr 2017, 23:05 Massaschakelaar: ???
Wat voor een functie wens jij deze te geven?
Uitschakelen van accu, zoals in het schema van Mickel Moen.

LAYCA schreef: 23 apr 2017, 23:05 Accu's goed vastzetten op houten ondergrond en accupolen beschermen/afdekken.
Hoeft niet in een bak.
OK, top. Heel erg bedankt voor alle opmerkingen!
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

jan2009 schreef: 24 apr 2017, 13:30 Welkom op :wjw
Eind volgende week is er het zelfbouwtreffen van dit forum.
viewtopic.php?f=9&t=54480

Mooie gelegenheid voor een tryout met jullie " nieuwe " busje en voor het uitwisselen van informatie.
:campingT4
Bedankt voor het welkom en het aanbod! Ik zal even overleggen! :-)
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door LAYCA »

Nog een puntje:
Hoe zwaar is jou dynamo?
Dat bepaalt hoe snel je de huishoudaccu's kunt laden.
Je hebt 3 type 90 A 120 A 150 A
Bijvoorbeeld in een california zitten 2 accu's van 80 Ah en een dynamo van 120 A
Dus deze is zwaarder dan standaard anders moet het dynamo te hard weken en slijt dan sneller.
Uitschakelen accu bij langer niet gebruiken of bij werken aan elektra bijvoorbeeld is zinvol.
Heb ik ook maar dan per accugroep op de plus.zie link download/file.php?id=24791&mode=view
Maar accu's hebben permanent onderhoud nodig dus altijd druppelladen.
Gebeurd bij mij vanzelf omdat ik het hele jaar er 2 maal per week mee rij.
Zo niet doet het zonnepaneel op het dak het wel.

Groeten Wim Jansen :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Laptop kun je ook op 12V opladen en daarvoor heb je dus geen 220V per se nodig.

Je hebt zogenoemde DC-DC adapters die zelfs qua output voltage instelbaar zijn.

Groeten Peter
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

Multivan Generation schreef: 25 apr 2017, 05:01 Laptop kun je ook op 12V opladen en daarvoor heb je dus geen 220V per se nodig.

Je hebt zogenoemde DC-DC adapters die zelfs qua output voltage instelbaar zijn.

Groeten Peter
Ja, weet ik, maar bedankt voor de tip. Aangezien we waarschijnlijk alleen de oude MacBook Pro meenemen zit ik er aan te denken om daar een adapter voor te kopen. Maar goed, het is weer een apparaat extra, en de omvormer heb ik sowieso nodig denk ik.
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

LAYCA schreef: 24 apr 2017, 23:03 Nog een puntje:
Hoe zwaar is jou dynamo?
Dat bepaalt hoe snel je de huishoudaccu's kunt laden.
Je hebt 3 type 90 A 120 A 150 A
Bijvoorbeeld in een california zitten 2 accu's van 80 Ah en een dynamo van 120 A
Dus deze is zwaarder dan standaard anders moet het dynamo te hard weken en slijt dan sneller.
Uitschakelen accu bij langer niet gebruiken of bij werken aan elektra bijvoorbeeld is zinvol.
Heb ik ook maar dan per accugroep op de plus.zie link download/file.php?id=24791&mode=view
Maar accu's hebben permanent onderhoud nodig dus altijd druppelladen.
Gebeurd bij mij vanzelf omdat ik het hele jaar er 2 maal per week mee rij.
Zo niet doet het zonnepaneel op het dak het wel.

Groeten Wim Jansen :zwaai
Ik weet niet wat voor een dynamo er in zit. Aangezien het een omgebouwde transportbus is, en geen California, denk ik dat het de standaard dynamo is van de 1.9TD (90A?). Als ik het zo zie kan ik niet zo makkelijk bij de dynamo komen om het even af te lezen...
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door LAYCA »

Ik verwacht ook dat het dynamo 90 A is. (standaard) net als bij mijn bus.
Ik heb als huishoudaccu 100Ah.
En dit is in de praktijk bij mij met zonnepanelen meer dan voldoende,

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

LAYCA schreef: 25 apr 2017, 23:47 Ik verwacht ook dat het dynamo 90 A is. (standaard) net als bij mijn bus.
Ik heb als huishoudaccu 100Ah.
En dit is in de praktijk bij mij met zonnepanelen meer dan voldoende,

Groeten Wim
OK, zonder zonnepanelen is het inderdaad wat kort met een 100Ah accu. Met de Excel worksheet van Mickel Moen heb ik berekend dat ik met mijn verbruik binnen 24 uur door mijn 105Ah accu ben. Als we uitgaan van laadsnelheid van 5A-10A per uur van de dynamo dan zou een 50% ontlaadde batterij tussen de 2,5 en 5 uur laden kosten, zoveel was ik niet van plan te gaan rijden elke dag. Dus ik denk inderdaad dat zonnepanelen eigenlijk wel vereist zijn in deze opzet.
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

Ik had toch nog een vraag over de ventilatie met betrekking tot knalgas dat zich in de accu's kan vormen.

Ik had nog even bij de leverancier gevraagd of de accu's die ik op het oog had (Varta LFS105N of VMF VDC31M) geventileerd moesten worden. De leverancier gaf aan dat alle accu's (gel, AGM, etc.) geventileerd moeten worden.

Mijn vraag is nu wat wordt bedoeld met ventileren? Hoeveel van dat knalgas kan er ontstaan bij deze accu's? Is dit verschillend bij de verschillende type accu's? Is een opening van de accu ruimte naar de rest van het interieur in de bus voldoende? Worden de accu ruimtes in een Westfalia geventileerd naar buiten?
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door Scandibus »

Alleen lood/zuur accus (dus vloeistof-accus die schroef-doppen hebben en bijgevuld moeten worden met gedest.Water)
ontwikkelen tijdens het laden (knal-)gas en moeten geventileerd opgesteld zijn.
Moderne accus zoals Gel- en AGM-accus zijn gesloten, gasvrij en gevuld 'for life'.
Je kunt ze ook in elke positie inbouwen.
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

Bedankt Scandibus voor je reactie. Nog even ter bevestiging, het type accu dat ik op het oog had zijn onderhoudsvrije calcium accu's, die hoeven ook niet geventileerd opgesteld te zijn?
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door Scandibus »

Calcium accus zijn weliswaar gesloten en onderhoudsvrij (Sealed Maintenance Free, SMF), de elektrolyt is in dit type accu's echter niet geïmmobiliseerd. Bij lading zal water en zuurstof aan het vloeibaar elektrolyt ontsnappen en explosief knalgas vormen.
matthias
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:54

Re: 12v systeem inbouwen

Bericht door matthias »

Bedankt weer voor het antwoord. Is ventileren van de accuruimte naar de bus voldoende? Of moet het naar buiten? Zo ja, knalgas is lichter dan lucht dus dan zou er een ventilatie naar het dak toe moeten?
Plaats reactie