Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Boes Boes DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door MattieBoes »

Dank voor alle leuke reacties!

@jan 2009 dank voor de tip om de bak eruit te halen bij de dorpel om te kijken hoe ver het doorgaat, had ik zelf niet aan gedacht.
@ Peter dank voor de uitgebreide tips, heb inmiddels contact met Mac. Beetje glad vloertje zien we niet echt als een ramp, tis niet echt dat je er flinke stukken op kan gaan wandelen.. Onderkant lakken is weliswaar inkoppertje, maar had ik zelf misschien overgeslagen dus dank Snautzer! En wat betreft de technische planning waar naast Peter en ook Wim het over heeft, lijkt me absoluut verstandig en gaan we ook zo doen. Maar na keuring is alles nog behoorlijk aanpasbaar ern kunnen we er een beetje de tijd voor nemen.. Een tweede accu zal er op een gegeven moment wel inkomen als we nog ergens veretopte euro's tegenkomen. Want op termijn willen we zeker wel een koelkast/box. En eventueel iets om op te laden en een lampje achterin, maar that's it. Standkachel lijkt ons niet nodig, op kou kan je je kleden.. :winter . Zolang we de wanden nog niet hebben geïsoleerd (doen we pas na keuring) kunnen we de bedrading makkelijk daar achterlangs trekken. Tweede accu plaatsen we onder de bestuurdersstoel waarna het mij gemakkelijk draden trekken achter het keukentje langs lijkt, of denk ik nu te simpel? Of dus via bovenkoker zoals Wim zegt. En wat bedoel je met de multikabel?
Kan helaas niet bij de aanstaande meeting zijn vanwege vakantie, maar ik houd het meeting gedeelte in de gaten!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door Hanz »

MattieBoes schreef: ...Standkachel lijkt ons niet nodig, op kou kan je je kleden.. :winter .
Hangt er natuurlijk van af wat je reisbestemmingen zullen zijn. Maar in Nederland en alles ten noorden daarvan is een standkachel zeker in voor- en naseizoen echt geen overbodige luxe. Zo'n busje kan behoorlijk afkoelen en ik zou mijn standkachel niet willen missen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
yuriwestk
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 aug 2015, 16:38

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door yuriwestk »

Goed bezig
lijkt veel op mijn campertje ben er ook erg druk mee
en een goeie en betaalbare lasser
is herman bij de hobbyhal in amsterdam
Hij last ook op locatie heeft voor mij ook me busje gelast echt perfect

ga zo door ik volg jullie
Gebruikersavatar
TAGVerboom
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2009, 21:38
Locatie: Hei- en Boeicop

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door TAGVerboom »

Ook ik ben mij aan het oriënteren aangaande ombouw T4 tot camper.
Heb inmiddels een slaap/zitbank aangeschaft (2e hands en elektrisch).
Verder zal ik dit project van Boes Boes DC blijven volgen.

Ik hoop veel kennis en ervaringen te vergaren op het Zelfbouw camper weekend.

Tot ziens op het weekend.

Gr.
Teus Verboom.
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door MattieBoes »

Zooooow mensenmensen we waren even afwezig, maar dat betekent niet dat we stil hebben gezeten. Sterker nog, er zijn goede stappen gemaakt. Maar waar begín je aan he, al-le-me-maggies. Valt toch altijd tegen hoeveel je gedaan krijgt in een dag/avond wat je van tevoren bedacht had te gaan doen in die tijd. In die zin vast leerzaam mocht .

Maar hierbij de update;
Allereerst zijn de roestplekken (1 in plaat en 1 bij dorpel) verholpen door Peter van Garage Handjeklap en heeft hij gelijk ook de achterveren vervangen door hogere varianten (waren verlaagd). Puik werk geleverd voor een zeer schappelijke prijs, dus voor degenen die in Amsterdam en omstreken wonen een goed adresje mocht je een lasser/garage zoeken! Plaatje erover en daarna goed met tektiel erover heen zag het er zo uit.
Afbeelding

Vervolgens hebben we de bus naar Atrion gebracht die er voor ons een hefdak op heeft gezet en een slaapbank. We hebben hem ook gelijk door hem laten keuren, waren wij van het gedonder af. Dus toen we hem op konden halen was het een gekeurde camper en wel. Formulieren liggen nu bij belasting voor beoordeling van kwarttarief, maar zou goed moeten komen.

Hieronder zit er al een keukentje in; dit was voor de keuring. Nadien hebben we zelf een (tijdelijk) keukentje gemaakt (zie latere foto's).
Afbeelding

Slaap/zitbank
Afbeelding

Dak van binnen
Afbeelding

Vervolgens zijn we de wandjes gaan isoleren met de Xtrem isolatie die ook al onder de vloer lag. Met mallen uitsnijden en vasttapen met aluminiumtape, zag het er vervolgens zo uit;

Zijkant:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

Vervolgens gingen we op zoek naar een goede vloer. We hadden al een mooie multiplex hardhout plaat liggen, maar die wordt toch vuil en is niet fijn als die nat wordt. Eerst dachten we aan lakken, maar dat bleek toch ook geen goede optie voor op de lange termijn (niet slijtage vast, mag je het vaak overdoen). Uiteindelijk bleek na een lange zoektocht wat ons betreft marmoleum/linoleum de beste optie, want relatief licht, zeer duurzaam en slijtagevast, waterbestendig en een natuurproduct. Maar ja, goedkoop is het natuurlijk niet dat spul. Gelukkig vonden we op een gegeven moment een restrol op marktplaats voor een redelijke prijs, dus na weer een mal te hebben gemaakt en goed alles uitgelegd te hebben ligt er nu een vloer! En tegelijkertijd hebben we ook de wandjes vastgeschroefd met deze plastic dingen die we nog bij moesten bestellen. (http://www.ebay.nl/itm/50x-VW-Volkswage ... 0630963891)
Vloer:
Afbeelding

Al met al zeer tevreden over het resultaat. Vloer ligt er strak in en ziet er profi uit. Hieronder zie je het met teruggeplaatste bankje (en ook tijdelijke keuken zie je hier).
Afbeelding

Het volgende project wordt nu de (permanente keuken). Helaas is het bed van Atrion net iets breder dan we bij voorbaat hadden bedacht waardoor het een beetje passen meten wordt met het fornuis dat we hebben gekocht (SMEV 9017L; is 42 cm diep). Hetzelfde geldt overigens voor de nog aan te schaffen koelkast/box, lijkt erop dat je toch wel 45 cm diepte nodig hebt.

Van die vloer hebben we nog precies genoeg over voor 1 extra. De mal ligt nog dus is relatief makkelijk gemaakt. Iemand daar misschien in geïnterresseerd?

Maarrr we gaan gestaag door :driveT5 .
Aanstaande vrijdag er maar eens goed in camperen voor het eerst, daar is ie tenslotte voor bedoeld...
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door MattieBoes »

@ Jan; ja bankje is goedgekeurd op zitplaatsen. Maar hebben we ook laten doen bij/door Atrion..

Inmiddels hebben we veel tijd gestoken in het maken van een keukentje, welke nu bijna af is. Hierbij vrijelijk afgekeken van deze youtube-serie; https://www.youtube.com/watch?v=nQcxCWzna8k. Kost méga veel tijd (en inmiddels ook aardig wat centen), zeker als je niet altijd de goede tools hebt, maar dan heb je uiteindelijk zeker ook wat. Drukknopjes moeten er nog in en ook het kraantje, maar dan kan alles aangesloten worden met jerrycans en de gasfles. Afbeelding

Wat betreft dat aansluiten hebben we een vraag die ik niet zo snel met het zoeken in de fora beantwoord kreeg, maar het gaat om het aansluiten van de koelbox en het aanrecht op de gasfles. We willen de koelbox op gas laten lopen en daarnaast dus gewoon het fornuis gebruiken om te koken. Samen aansluiten op 1 gasfles is mogelijk toch? Maar wat is daar wijsheid wat betreft koppeling/splitters/gasdrukregelaars? Hebben weinig kaas gegeten van hoe je dat zou moeten aansluiten. Heeft iemand daar een voorbeeld van? Bvd!
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door MattieBoes »

Dank voor de tips Jan, zitten inderdaad naar dat soort koppelingen te kijken. Maar na al het lezen op verschillende fora blijven we het toch een lastig verhaal vinden om het wel of niet te doen, dat enkel koelen op gas.. De één komt met allemaal spookverhalen over vergassingen, de ander doet laconiek alsof het allemaal prima zou moeten kunnen omdat die dingen nooit meer lekken. Zijn er camperprojecten hier die het goed hebben gedaan en waar we het goed van zouden kunnen afkijken? Hoe ziet dat gat in de vloer er bijv uit war benodigd is? Hoe verder gezorgd voor goede ventilatie. Wat ons betreft is het fijne dat je geen tweede accu nodig hebt (gebruiken toch geen stroom) inclusief acculader en al die ellende. Maar we zouden toch ook wel weer met een gerust hart willen gaan slapen, en of we dat zo kunnen.. Dan moeten alle risico's wel echt goed afgedekt zijn. Bijv met een gasdetector? Die laatst kom ik echter niet tegen op batterijen.. Kent iemand dus een goed voorbeeld?
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door sanderdb »

Ik zie dat jullie bank gordels heeft, hij is dus gekeurd met extra zit plaatsen ?
Deze bank is zo geleverd door Atrion ?
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door MattieBoes »

Haha thanks jan2009. Dit is inderdaad niet het klusseizoen als je geen garage hebt en op de stoep bent aangewezen, dus wat minder present...
Frits T5
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 apr 2017, 18:51

Re: Boes Boes DC naar camper

Bericht door Frits T5 »

Hoe is het ondertussen met je hefdak. 🤔
Plaats reactie