Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR vervanger gemonteerd

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

EGR vervanger gemonteerd

Bericht door kenny367 »

Beste weetjewellers,
Ik heb sinds begin van de week een egr vervanger gemonteerd en wat mij opvalt is dat de motor beter loopt maar dat ook mijn T4 sneller is.

Het aller belangrijkste is dat hij minder walmt, of lijkt dat maar zo?

Het is een gechipte AJT 88pk met katvervager en interkoeler. Nogmaals kan het zo zijn dat hij nu minder rookt?
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: EGR vervanger gemonteerd

Bericht door Ronald-T4 »

Dat is goed mogelijk.
Hij heeft nu een goede verbranding door alleen maar schone lucht te krijgen i.v.p. zijn eigen
uitlaatgassen.
Daardoor zal die minder gaan roken.
Het belangrijkste is dat het motorblok van binnen ook niet meer vervuild.
Zelfs de olie blijft langer fris.

Heb zelf bij beide autos de EGR en de kat verwijderd.
Scheelt brandstof en rijdt beter.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: EGR vervanger gemonteerd

Bericht door sgsdebruijn »

Bij stationair en vollast is de klep dicht, daar zal je weinig verschil merken.
Ben wel benieuwd waardoor de olie 'frisser' blijft?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: EGR vervanger gemonteerd

Bericht door Ronald-T4 »

sgsdebruijn schreef: 05 mei 2017, 22:28 Bij stationair en vollast is de klep dicht, daar zal je weinig verschil merken.
Ben wel benieuwd waardoor de olie 'frisser' blijft?
Dat komt doordat als de EGR actief is, er veel meer roet ontstaat bij de verbranding.
dat doen ze om de NOX er uit te halen door een lagere verbrandingstemperatuur te realiseren.
Een deel van het roet komt uiteindelijk in de olie terecht.

Werk zelf in de vrachtwagens en daar zijn met de komst van euro 6 de verversingstermijnen al van 100000km
terug gezet naar 75000km.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: EGR vervanger gemonteerd

Bericht door Harry 341 »

Had 'm ook op mijn 102 pk acv....maar zonder stopklep gaf de motor toch een flinke trap na...garage waar ik door omstandigheden was (in Drenthe,ook een wjw ler..dus nee zeurpieten geen Ismet) gaf de raad de originele EGR er weer op te zetten..2MV vliegwiel krijgt elke keer dar de motor uitgezet wordt een opdonder...lijkt me ook logisch...
Na terugzetten van de originele EGR stopte de motor veel geleidelijker...rustiger dus...het sneller zijn zit volgens mij tussen de oren...
Bijlagen
Kopie van IMG_0379.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: EGR vervanger gemonteerd

Bericht door Ronald-T4 »

Harry 341 schreef: 12 mei 2017, 19:07 Had 'm ook op mijn 102 pk acv....maar zonder stopklep gaf de motor toch een flinke trap na...garage waar ik door omstandigheden was (in Drenthe,ook een wjw ler..dus nee zeurpieten geen Ismet) gaf de raad de originele EGR er weer op te zetten..2MV vliegwiel krijgt elke keer dar de motor uitgezet wordt een opdonder...lijkt me ook logisch...
Na terugzetten van de originele EGR stopte de motor veel geleidelijker...rustiger dus...het sneller zijn zit volgens mij tussen de oren...
Er zit een heel groot verschil tussen de EGR klep en een stopklep.
Een EGR klep sluit de inlaat niet af en kan dus geen enkele invloed uitoefenen op het stopzetten van de motor.
De meeste autos hebben een stopklep of te wel smoorklep en die zit voor de EGR klep gemonteerd.
Denk dat je het probleem ergens anders moet zoeken, misschien in een niet goed afgedopt vacuuümslangetje.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: EGR vervanger gemonteerd

Bericht door Harry 341 »

Ervaring is toch anders...heb de T4 inmiddels doorgeschoven naar mijn zoon...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: EGR vervanger gemonteerd

Bericht door Erdem50 »

Aangezien de laatste modellen Acv alleen een stopklep hebben zou dit betekenen dat de modellen ervoor minder lang met hun 2-massa vliegwiel zouden doen, even los van wel of geen egr vervanger, we weten allemaal dat dit onzin is. Zelfde geld voor de AJT's trouwens.

Om het af te maken, een AHY heeft ook geen stopklep. De AXG wel, deze ook al een paar keer verwijderd incl EGR, geen enkel probleem.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie