Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

moosev schreef: 14 mei 2017, 21:27 Ik hoop wel dat je de contra van de stekker van het plaatje hebt gemonteerd, anders wordt het een gevaarlijke onderneming om in te pluggen.... Of is deze voor het werken aan de bus?

Een stopcontact is, normaal gezien, altijd female, dus we hebben een female geplaatst.
Niets mis mee, female hadden we vroeger ook, zij het verdekt, bij de T4.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: The next level

Bericht door jorritK »

Heel leuk om te volgen Peter! Hiermee laten we ons weer verder inspireren.
Heel goed bezig :yes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 14 mei 2017, 22:31
moosev schreef: 14 mei 2017, 21:27 Ik hoop wel dat je de contra van de stekker van het plaatje hebt gemonteerd, anders wordt het een gevaarlijke onderneming om in te pluggen.... Of is deze voor het werken aan de bus?

Een stopcontact is, normaal gezien, altijd female, dus we hebben een female geplaatst.
Niets mis mee, female hadden we vroeger ook, zij het verdekt, bij de T4.
Als de bus aan de paal aangesloten wordt dan is de bus de stekker en de paal het stopcontact. Volgens mij heeft moosev wel een punt. Bij mijn California zit aan de kant van de bus een male.
Als de bus aan de paal staat en je zou in jouw geval de stekker aan de kant van de bus lostrekken dan heb je kale stekkerpennen waar 230V spanning op staat. Levensgevaarlijk. Je zult ook geen verlengsnoer vinden met aan twee kanten een male stekker, om dezelfde reden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Mickel Moen »

Eens. Dit verbaast mij. Laat ik dan een gat in de bus gezaagd hebben, de aansluting op de bus is een mannetje. Iedere kabel hoort een mannetje en een vrouwtje te hebben. Twee mannetjes kan niet om de al genoemde reden.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: The next level

Bericht door jorritK »

De male gaat in de stroompaal en de female de bus in, is het anders dan is het levensgevaarlijk. Dat kan niet de bedoeling zijn toch Peter?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.

Daar is niets gevaarlijkste aan..
Je auto is te vertrouwen, de aansluiting op de camping daarvan weet je in principe niets..
Je gaat er van uit dat het volgens de juiste regels is aangesloten, maar helemaal zeker weet je dat nooit.

Maar goed dit is een bouwverslag, discussies kunnen ergens anders gevoerd worden. :zwaai
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: The next level

Bericht door jorritK »

Op die manier is er inderdaad veilig mee om te gaan. Maar geen camperbouwer zal het zo doen. Het kan fout gaan en is niet volgens de regels van de elektro. Dat mag toch ook in het bouwverslag lijkt me.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: The next level

Bericht door moosev »

Multivan Generation schreef: 15 mei 2017, 07:07 Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.

Daar is niets gevaarlijkste aan..
Mocht er met jou wat gebeuren en iemand anders moet de camper ophalen, blijft er een gevaarlijke situatie bestaan.
Erg onverstandig voor een Next level Camper.. Meer iets voor een First Level..

(en niet toegestaan volgens de NEN1010 Art 721.550.4.1)
Laatst gewijzigd door moosev op 15 mei 2017, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz »

Ik volg je bouwverslagen altijd met bewondering en ik leer er veel van maar dit is echt een heel slechte en levensgevaarlijke oplossing. Een snoer met aan beide kanten een stekker is in de elektrawereld een doodzonde.
De spanningvoerende kant heeft altijd een contrastekker en de ontvangende kant een stekker zodat er nooit een blote stekker onder spanning kan staan. Zelfs bij laagspanning is dat de regel. Kijk maar naar de aansluiting bij de trekhaak. Op de auto zit een contrastekker omdat de auto de spanning levert. De aanhanger wordt ingeplugd met een stekker omdat dit de ontvangende kant is.
Het moet toch ook te denken geven dat voor jouw oplossing geen enkel standaard verlengsnoer te koop is.
Laatst gewijzigd door Hanz op 15 mei 2017, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

bobv schreef: 15 mei 2017, 08:59
Multivan Generation schreef: 15 mei 2017, 07:07 Wij prikken de stekker op de auto als eerste in en de stekker op de externe paal als laatste in.
Dus als je ergens op een camping staat en je wilt even weg met de bus neem je je verlengsnoer mee?
Ja
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: The next level

Bericht door Hanz »

Nogmaals, alle bewondering voor je werk maar we hebben tijdens het klussen allemaal wel eens een blinde vlek en kiezen dan met de beste bedoelingen voor een slechte oplossing. Het mooie van het delen op dit forum is juist dat we elkaar dan kunnen adviseren en eventueel corrigeren.
Ik moet er toch niet aan denken dat jij, of een ander, zich bij het afkoppelen één keer vergist en dan in het natte gras staat met een spanningvoerende blote stekker in je handen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: The next level

Bericht door Endebendebus »

Goed idee zeg :lach de plek van de wal aansluiting.
Gewoon even een 'male' van maken. Is ook in de scheepvaart( mijn expertise) gewoon, zie reacties hiervoor.
Doe er je voordeel mee :lach
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

@ Thomas,
ik wist dat ik het idee ergens gezien had,
maar wist niet meer precies waar :bonk

Credits voor het idee zijn voor Thomas :toppie
Heb ook al eens een los afgeschermde 16 A computermodel stekker in iemand zijn bumper gezien

Je suggestie is heel duidelijk, gewoon even ombouwen en klaar.
Is ook simpel en snel te doen.
Wat me bevreemd heeft, is dat er mensen met NEN-normen gaan schermen.
Het zal vanuit de eigen expertise geredeneerd zijn.

Ik wilde er eigenlijk alleen mee laten zien,
hoe je met creativiteit en op een heel andere manier,
te weten, een stekker splitsen, en met plaatwerk er tussen weer vast-vergrendelen,
en onopvallende walstroom aansluiting kunt maken, die goed waterdicht is, en heel laag opbouwd.


Helaas is dat aspect een beetje ondergesneeuwd door de goedbedoelde adviezen :bonk

Mijn redenatie was heel eenvoudig: de pennen in een stekker kunnen los gaan zitten en dat geeft op den duur ergernis bij het er in prikken.
Vandaar een female gebruikt.
Tsja, ik weet ook niet alles en wist dus niet dat dit blijkbaar niet zou mogen volgens de regeltjes der kunst :bonk
Kan gebeuren..
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: The next level

Bericht door moosev »

Ik wilde niet schermen met de norm, was puur informatief bedoeld :groteogen . Het idee is inderdaad super en beter dan de defa oplossing die ik zelf toegepast heb. Het is meer de bezorgheid geweest die vroeg om een reactie. Graag snel weer verder met het bouwverslag want het is erg leerzaam! :adhd
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: The next level

Bericht door Endebendebus »

Multivan Generation schreef: 15 mei 2017, 17:53 @ Thomas,
ik wist dat ik het idee ergens gezien had,
maar wist niet meer precies waar :bonk

Credits voor het idee zijn voor Thomas :toppie
Heb ook al eens een los afgeschermde 16 A computermodel stekker in iemand zijn bumper gezien

Je suggestie is heel duidelijk, gewoon even ombouwen en klaar.
Is ook simpel en snel te doen.
Wat me bevreemd heeft, is dat er mensen met NEN-normen gaan schermen.
Het zal vanuit de eigen expertise geredeneerd zijn.

Ik wilde er eigenlijk alleen mee laten zien,
hoe je met creativiteit en op een heel andere manier,
te weten, een stekker splitsen, en met plaatwerk er tussen weer vast-vergrendelen,
en onopvallende walstroom aansluiting kunt maken, die goed waterdicht is, en heel laag opbouwd.


Helaas is dat aspect een beetje ondergesneeuwd door de goedbedoelde adviezen :bonk

Mijn redenatie was heel eenvoudig: de pennen in een stekker kunnen los gaan zitten en dat geeft op den duur ergernis bij het er in prikken.
Vandaar een female gebruikt.
Tsja, ik weet ook niet alles en wist dus niet dat dit blijkbaar niet zou mogen volgens de regeltjes der kunst :bonk
Kan gebeuren..
Dag Peter, gaat niet om de credits hoor, ik vind het leuk om een idee nog eens terug te zien, iets wat jij met al je projecten toch bekend moet zijn.. :knipoog
Ik ben dol op innovatieve ideeen, ik probeer ook altijd zo te denken en te handelen, dus alle respect :proost en ik volg dit weer met plezier.
Overigens moet er aan de buiten walaansluiting wel af en toe aandacht worden geschonken, vocht kruipt er toch wel in. Vooral even aan het begin van het seizoen even open en dicht en optisch controleren. (In mijn geval zeker)
Keep up the good vibe :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie