Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
RobJong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:50

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door RobJong »

Ja vervolg. Het hardnekkige knipperlicht was achteraf gezien een heeel erg simpel probleem. Maar dat is vaak zo he. Uren tobben en de oplossing is oersimpel. Je moet er alleen even aan denken.
Knipper automaat gemeten en gecontroleerd en daar kwam prik uit. Aan die kant niks bijzonders dus. Lampje en lampvoetje gewisseld met de andere kant en dat maakte ook niet uit. Aan beide kanten de meest logische dingen uitgesloten dus. Toen had ik het vermoeden dat er een draadbeuk ergens in de spaghetti achter de zekeringen zat of in de zekeringenkast zelf. Het leek mij wel erg sterk, maar goed. Toen de draad van het knipperlicht gevolgd tot waar hij de zekeringenkast in ging. Vervolgens daar een draad direct vanaf het knipperautomaat aan deze draad gelegd en warempel!!! Er was licht! Echter voordat ik de knipschaar erin ging zetten toch nog maar is goed gekeken. Toen viel me ineens op dat het controlelampje van het mistlicht voor mee knipperde met het knipperlicht…..
INEENS denk je dan; “het zal toch niet…” maar wel dus! :muur In de huidige bumper zitten nog geen gaten voor de mistlampen dus heb ik de stekkers van de mistlampen afgeplakt en aan de kabelboom achter de koplampen weg gestopt. Blijkt dus dat de stekker van de mistlamp exact hetzelfde is als de stekker van het knipperlicht.
Punt is dat ik een aantal dagen voor mijn ongeval nog aan de wagen geknutseld had en oa de knipperlichten en bumper eraf gehad. Dat is ondertussen bijna 2 jaar geleden en ik bleek toen dus de verkeerde stekker afgeplakt te hebben… :bonk :bonk :bonk . “ shame on me..” Maar het voordeel is dat de oplossing dus HEEEEL erg simpel was. :jumpklap
Eindelijk APK ready dus! Daar kwam nog een mistlamp probleempje boven water. In de achterbumper had ik het mistlicht aan de verkeerde kant gemonteerd. En dus blijkbaar de kabelboom overdwars verkeerd om gemonteerd en dus ook gelijk een verklaring voor de aanpassing die ik hier moest maken om het werkend te krijgen. Maar goed. Dat is aangepast en lekker toeren maar! :ikrij

In afwachting voor een juist moment om te plastidippen heb ik me over het interieur ontfermd. Vloermatten eruit, bank, stoelen en gordels eruit alles goed schoongemaakt en kleine roestplekjes beet gepakt. Daarna alle chassis delen die in het zicht blijven zwart gemaakt. Audio voorbereid voor achterin en alles weer dicht gemaakt.

Foto's volgen!
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door odorf »

Heel herkenbaar!
Ik heb ook van die momenten,
dan denk je met de meest simpele stappen te beginnen, moet je nog een tandje terug.
En achteraf denk je ... diepe zucht :toppie

Mooi dat je knipperlichten opgelost zijn.

Succes met de rest.
Kijk ook uit naar plastidip verslag :knipoog

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
johanhogendoorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2016, 11:53

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door johanhogendoorn »

mooi project !

heb er ergens nog foto's van, bij het schadebedrijf waar je het een en ander heb laten doen kwam ik hem tegen en moest er een paar foto`s van schieten :knipoog

al aan gedacht om de kleppen ook met delen te maken van een bus ? zodat alles doorloopt met de rest van de carrosserie ? je ziet dat ook vaak bij een t3 doka
mohendiz
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 mei 2015, 19:20

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door mohendiz »

Wow, echt een gaaf project. Je hebt het wel mooi uitgekiend. Ben benieuwd naar het eindresultaat!!
RobJong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:50

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door RobJong »

@Johan: idd dat is inderdaad wel een idee wat is gepasseerd, maar als alle stukken zijn in de oud ijzer bak verdwenen. Met name omdat de T4 aan de achterzijde iets smaller wordt is het lastig een scharnierend deksel te maken.

De foto's van het binnenwerk.
Herschaalde kopie van IMG_1468.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1474.jpg
Eigenlijk geen foto van het eindresultaat. maar goed al het groene wat in het zicht zit is nu mat zwart.

Wel ondertussen ook nog een wiellager gedaan.
Herschaalde kopie van IMG_1478.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1479.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1482.jpg
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
RobJong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:50

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door RobJong »

Dippen.. een verhaal op opzich!
Een collega heeft een jaar of 3 terug zijn Audi A6 gedipt dus ik had een ervaringsdeskundige in de buurt. Hij heeft het op het werk in de loods gedaan toen het een keer goed opgeruimd was en de vloer leeg. Er komt veel minder verfdamp bij vrij dus een afvoer is niet direct noodzakelijk. Uiteraard me ook wat verder ingelezen op internet en youtube is een enorme bron van instructies en voorbeelden. Er zijn verschillende merken op de markt maar in de basis is het allemaal een beetje hetzelfde spul. De collega had een gallon blik (3,7ltr) en nadat hij de hele wagen had gedaan hield hij nog 2 liter over. Even simpel geredeneerd, de bus is aan oppervlak wel wat groter, maar dat moet je dan ook makkelijk redden. Uiteraard niet verder over nagedacht of gecontroleerd… (oeps)
Gallon besteld en voorbereid.
Moment suprême ging ik de avond van te voren nog even wat afplak plastic halen bij de bouwmarkt 500m verderop. Wil het kreng met geen mogelijkheid meer starten op de parkeerplaats van de bouwmarkt. Sta je dan….
Het klonk niet echt lekker. Startmotor klonk normaal, maar wanneer hij normaal zou moeten vonken leek de motor vast te lopen. Als je bleef doorstarten hoorde je hem langzaam door het zware punt heen draaien en dan deed ie weer een rondje op de startmotor. Dan vervolgens een hele hoop rare geluiden die je niet wil horen uit een motor…
Accu was al niet al te best vol dus andere auto ernaast en verder proberen. Hielp niets. Hulplijntje gebeld en die dacht aan de timing. Dat klink natuurlijk al snel vrij spannend. Verschijnselen van een verlopen timing en rare geluiden zijn geen goede combi. Wat wel opviel is dat als ik de voeding van de bobine los gooide dat hij gewoon bleef doorstarten. Ook zonder raar geluid, maar goed het werd 9 uur en de bouwmarkt incl toegangshek gingen dicht…dus kon niet meer verder proberen.
Volgende ochtend een sleep geregeld terug naar de zaak en toch eerst verder gegaan, met het spuitwerk.
Achteraf bleek het probleem vrij eenvoudig op te lossen. Verdeler kap schoonmaken deed wonderen. Later vervangen en dat was best nodig. Het “vast lopen” was dus waarschijnlijk een compressie die geen vonk kreeg. De rare geluiden kan ik niet verklaren, maar alles loopt weer als een zonnetje.
Spuitwerk dus. Bus eerst met de hogedruk reiniger afgespoten en met de hand en goede sop gewassen. Afgespoeld en alles met spiritus afgenomen om te ontsmetten.
Spuitplaats klaar gemaakt; zeilen opgehangen, vloer goed nat gemaakt en dun zeil erover en ook dat weer nat gemaakt. Alles gedemonteerd wat in de weg zal en radiateur goed beschermd.

Herschaalde kopie van IMG_1797.jpg

Herschaalde kopie van IMG_1800.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1794.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1802.jpg
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
RobJong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:50

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door RobJong »

Doordat de bouwmarkt natuurlijk niet heel vroeg open gaat en er wat tijd in de sleep ging zitten kon ik niet echt heel erg bijtijds beginnen. Het werk hierboven is een paar regeltjes, maar wel uren werk! Dus voordat ik aan spuiten toe was liep het al tegen 5 uur in de middag. Maar nu gaan we door ook! Er wordt geadviseerd om een elektrische spuit te gebruiken.

Herschaalde kopie van IMG_1793.jpg
Die had ik gelukkig al dus dat kwam goed uit.
Herschaalde kopie van IMG_1805.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1807.jpg


Laagje voor laagje….maar de gallon ging wel erg hard op…. Dus op een gegeven moment 1,5 keer rond en gallon op…!!! AAARCH
Check je aannames hoor ik een andere collega vaak zeggen.. achteraf namelijk terug kijkend geven ze een oppervlak van 2,8m2 op per gallon. Ik had dus een gallon of 3 moeten bestellen.
Maar goed, een blik extra fixen op zaterdag einde van de dag is niet heel erg makkelijk. Nu kon ik mij wel herinneren dat de Hornbach ook een soort dip in het assortiment heeft. Die was nog open dus gaan kijken. Van mat grijs alle 6 de bussen meegenomen en verder…het was een ander merk dus er bestaat een risico dat het op elkaar gaat inwerken, maar goed ik nam het risico maar. In het slechtste geval liet alles los en moest ik overnieuw beginnen.
Dit spul zat in spuitbussen. Dat dampt een heel stuk meer!!! Hier zou een afzuigertje geen luxe zijn. Ook vond ik dat je met de spuitbussen sneller druipers te pakken hebt dan met de elektrische spuit.
Met 6 spuitbussen ging ik ook niet al het oppervlak redden, dus er maar voor gezorgd dat ik op zn minst de koets zo ver mogelijk in kleur had. Dak niet meegerekend. Dus neus, deuren en zijkanten zo ver mogelijk. Op de foto’s is het nog niet helemaal droog waardoor het wel heel vlekkerig lijkt


Herschaalde kopie van IMG_1812.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1813.jpg
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
RobJong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:50

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door RobJong »

Toen de 6 spuitbussen op waren zaten er helaas nog een paar plekjes op de motorkap en zijkanten die niet 100% gedekt waren, maar aangezien het een tijdelijke oplossing is vind ik het wel best zo. Even geduld hebben om alles goed op te laten drogen. Een uurtje later de afgeplakte delen weggehaald en spuitplaats schoon gemaakt. Een dag of wat later heb ik pas de lampen etc weer geplaatst. In principe was het binnen een uur wel goed droog, maar het was al laat in de avond ondertussen.
Volgende ochtend viel het resultaat niet tegen.

Herschaalde kopie van IMG_1815.jpg

Weekje erna had de Hornbach weer voorraad dus nog 4 bussen gehaald en de achterkant ook in dezelfde kleur gezet. Dat knapt een eind op.
Herschaalde kopie van IMG_1998.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1999.jpg
Herschaalde kopie van IMG_2022.jpg
Herschaalde kopie van IMG_2018.jpg
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
RobJong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:50

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door RobJong »

Nieuwe schoenen.
De afgelopen tijd al regelmatig gekeken naar alu velgen. Het aanbod is enorm en prijzen gaan alle kanten op. Uiteindelijk een mooi modelletje gevonden een namaak van een Audi model. Op de computer een beetje zitten knutselen en ze in een foto geplakt. Maar de juiste bandmaat bepalen is nog best een dingetje. Maar als je het eenmaal door hebt is het niet zo moeilijk. De huidige standaard velg en bandenmaat terugrekenen naar totaal diameter met bijbehorende buitenste omtrek. Tabel in Excel gemaakt op basis van een 18” en een 19”. Bij de geschikte maat op 18” is op google gezocht naar afbeeldingen, maar vond ik echter nog een beetje te veel “band” zichtbaar om de velg. Dus besloten voor 19” te gaan. Vervolgens kwam ik op 2 bruikbare maten. De eerste was geen leverbare maat dus uitgegaan van de 2e maat.
Misschien handig hierbij een afbeelding van de Excel.
Velgmaat bepalen (1).jpg

Dus het werd 245 35 R19 een hele lap rubber, maar achteraf gezien had het ook echt niet smaller gemoeten. Ik ben er wijs mee.
Herschaalde kopie van IMG_2153.jpg
Herschaalde kopie van IMG_2154.jpg
Herschaalde kopie van IMG_2177.jpg
Herschaalde kopie van IMG_2195.jpg
Ik denk dat het zo wel even mee kan. Ondertussen ga ik wel verder werken aan de laadvloer etc, maar dat is nog even geen zichtwerk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds twijfel of ik de originele laadvloer terug zet of toch de ombouw aftimmer met hout op de chassis balken. Dan heb ik geen vlakke vloer voor een heftruck, maar daar slaap ik nog een nachtje over...of twee..
Current cars
Volvo V70 T6, Fiat 500l '68 White, VW Beetle '78 Blue
VW T4 Caravelle (donor) (Official RIP)
VW T4 DOKA Syncro (project)
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door RITC »

Stoer kleurtje :toppie
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door Blue Star »

Hoi Rob.

Verschrijkelijk mooi project :yes
Enorm veel werk, maar het eindresultaat mag er zijn :sjaal :adhd :sjaal
Super dikke velgen :adhd
Top.
En nu lekker :ikrij
En ik zou kiezen voor een houten bak :toppie

Gruß Fred
New Blue Star Bulli :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
De Graveur
Berichten: 216
Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door De Graveur »

Hoi Rob,

Ziet er gaaf uit man.
Wat een werk.
En ook heel erg leuk om te volgen.
Groet Willem
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 DOKA Syncro ombouw deel 1

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou ook kiezen voor een houten bak.

Maar wat een werk zit hierin zeg :jumpklap

Inspiratie:
Afbeelding


Groeten Peter
Plaats reactie