Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem verbrande startmotor(en)

vragen over de T4
Plaats reactie
NielsS
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Probleem verbrande startmotor(en)

Bericht door NielsS »

Beste WJW'ers,

Graag jullie hulp en inzicht. Helaas is al mijn 4e startmotor gemonteerd in mijn T4 Camper (origineel).
Sinds een paar jaar heb ik soms startproblemen. Daarbij is telkens de startmotor kapot. De laatste keer heeft mijn monteur de startmotor eens goed bekeken en deze bleek doorgebrand te zijn.
Nu is de startmotor helaas weer stuk, ik zal het op een rijtje zetten..

Vermoedelijk was de spanning van contactslot naar de startmotor te laag waardoor de startmotor niet aanslaat. Hiervoor heb ik al een jaar rondgereden met een losse kabel die aangesloten zat op de startmotor. Als ik dan startproblemen had, verbond ik deze met de accupool en startte de motor wel (contact aan, versnelling vrij). Hoewel provisorisch, werkte dit wel.
Na later monteren van nieuwe drukgroep en koppelingsplaten, hebben we dat kabeltje weer weggehaald. Vervolgens ongeveer 2 jaar probleemloos gestart en gereden.

Vorig jaar toch weer de startmotor vervangen wegens niet starten. Achteraf was dit vermoedelijk niet de oorzaak, want sinds enkele weken weer moeilijk starten. Na draaien sleutel in contact gaan lampjes aan, verder gebeurt er niks. Soms lukte het na 5 keer proberen wel om te starten.

Na lezen forum heb ik zelf het contactblokje vervangen,dit leek de oplossing, maar na enkele weken toch weer problemen met starten.
Vanwege APK en aanstaande vakantie volgende week, de bus weer bij de garage gezet.

Omdat het vermoeden bestond dat er weer te lage spanning van contact naar startmotor was, een relais geplaatst na contactslot, welke de spanning weer doorgeeft aan de startmotor. Helaas bleef het probleem.
Probleem gemeld, na onderzoek bleek er spanning op de startmotor te blijven staan NA het starten. Om dit te omzeilen heeft de monteur een losse draad gelegd van contactslot naar startmotor. Na meten bleek probleem verholpen. De 2e accu bleek niet bij te laden, maar dit was snel verholpen.

Gisteren heeft mijn vriendin de T4 25 kilometer gereden, bij aankomst belde ze: bus maakt een raar, (ratelend?) geluid en ruikt verbrand. Na afkoelen opnieuw proberen te starten: niks (dus hoogstwaarschijnlijk weer startmotor doorgebrand, ik moet m nog ophalen).

Ik wist het niet meer, dus gisteren heb ik gebeld met Rene die mij enkele tips en oplossingen heeft gegeven en mij heeft aangeraden om mijn probleem ook even op het forum te posten om te kijken welke kennis dat oplevert.

Ideeen / tips van Rene:
- Contactslot draait niet (helemaal) terug waardoor spanning startmotor blijft lopen.
Dit zou je dan kunnen meten denk ik, maar ik sluit niks uit.
- Starterkrans vliegwiel versleten. Door de bramen blijft startmotor erin hangen en blijft meedraaien.
Dit zou ook kunnen, hoewel ik heb begrepen dat je dit dan moet horen na het starten.
- Van het forum: slechte massa waardoor er onduidelijke (elektrische) problemen ontstaan
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 04#p310790

Alvast bedankt voor jullie ideeën en reacties!
Voordat er veel werk (en weer een nieuwe startmotor) in de bus gaat, wil ik eerst alle mogelijkheden weten en een stappenplan hebben.
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Probleem verbrande startmotor(en)

Bericht door m.c van den berg »

Vraag is aan jou: over welke motor , bouwjaar, en km hebben wij het.

Is je Dynamo al eens vervangen, gereviseerd.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
NielsS
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Probleem verbrande startmotor(en)

Bericht door NielsS »

Bedankt voor je reactie.
Ja, een zwaardere dynamo 120 Ampere omdat de oude kapot was. De bus heeft in 2011 helaas een aanrijding gehad waarbij zaken zoals de frontplaat, rotor en ook dynamo kapot waren.
Ik heb begrepen dat een zwaardere dynamo kan helpen bij het opladen van de 2e accu, vandaar de 120A.
Die dynamo was niet nieuw en is waarschijnlijk niet gereviseerd geweest.

Heb mn onderschrift meteen aangepast met de details.
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Plaats reactie