Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

blauwe rook na chiptuning

vragen over de T4
Plaats reactie
clandestino
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2017, 16:42

blauwe rook na chiptuning

Bericht door clandestino »

Hallo mede volkswagen rijders!

Ik ben nieuw op dit forum, en zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Stijn Knaapen, 30 jaar. Ik rijd een vw t4 2.5 TDI, zwarte verlengde enkele cabine. Ik ben kok en heb 2 restaurants, en ben via een fantastische T3 op de busjes verliefd geworden. Deze is dan ook een mooie opvolger als bedrijfsbus.

Waar ik graag advies over zou willen is het volgende. Ik heb onlangs een grotere turbo laten bouwen. Deze is gemonteerd en in eerste instantie veroorzaakte dit ontzettend veel blauwe rook. Bleek de olie afvoerleiding gedraaid te zitten. De turbo is er af gegaan , slang opnieuw gemonteerd. Nadat ik de het hele systeem redelijk schoon heb gereden ( er zat natuurlijk als olie in de uitlaat , maar na aardig wat kilometers kwam er nog sporadisch een pufje blauwe rook uit ) ben in naar Unlimited Tuning in Amersfoort gegaan. Ze hebben de software voor me aangepast en kwamen op 377 NM en 147 pk uit. Dit was volgens hun de max. Er ontstond een hele rare knik in het krachtsverloop, terwijl ie van tevoren een mooie ronde parabool was. Niet helemaal tevreden met het eindresultaat ( volgens de Turboman zou er makkelijk 170 pk uit te halen zijn op deze manier, met zelfde verstuivers etc )
Een week met de bus gereden, hij produceerde zoveel roet dat ik ben teruggegaan, en ervoor heb gekozen om de software weer terug naar origineel te zetten. Ik had er geen goed gevoel bij, aangezien ze niet wisten waar t aan lag .

Nu komt het volgende probleem ( flinke inleiding he !!) Met de originele software en de grotere turbo produceert ie heel veel blauwe rook. stationair maar ook bij gas geven.. Viel me op toen een maatje van me in mijn bus voor me reed.
Heeft iemand een idee waar deze rook vandaan kan komen?
Ik ben beetje bang dat ie door het hoge koppel, dat misschien niet helemaal netjes over het touren bereik is verdeeld er een te hoge druk is ontstaan in de motor, waarbij er iets is gaan lekken.

Ergens hoop ik dat het met de carterontluchting te maken heeft. Deze hangt nu ( op aanraden van mister Turbo ) via een slang en een openluchtfilter gewoon onder de auto . Origineel wordt ie natuurlijk teruggevoerd op de inlaat van de turbo. Wat we gaan proberen is deze slang toch weer terug te voeren op de inlaat, maar dan wel met een olievangfilter ertussen, zodat er geen olie in de lucht zit.

Iemand hier die zijn licht over deze casus wil laten schijnen?

Groet Stijn
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door Pascal-141 »

Een grotere turbo , met standaard software kan nooit goed gaan . De ECU gaat meetwaardes opmeten die buiten de toleranties liggen , waardoor het niet goed zal lopen.

Om software op maat te verkrijgen , kun je eens contact opnemen met een ander forum lid : "multivan generation" .

De carterontluchting van een 25tdi loskoppelen heeft weinig zin , daar zijn eigenlijk nooit problemen mee .

Waarom wou je eigenlijk een grotere turbo ?
Met de originele turbo haal je ook vlot heel wat extra PKs uit die 25tdi . En als je de turbo, inlaat en uitlaatspruitstuk van een origine 151pk monteerd , win je nog paardjes extra . Voordeel van die setup is dat het plug en play onderdelen zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door jos_br »

Hoe is de nieuwe turbo opgebouwd, is dat bekent? Wanneer er constant blauwe (olie) rook uitkomt is er mechanisch iets mis met deze turbo. De afstelling, hoe vreemd ook, kan dit nauwelijks veroorzaken.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
clandestino
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2017, 16:42

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door clandestino »

De turbo is iets groter dan de originele 150pk turbo.
Waar ik bang voor ben is dat er door verkeerde chiptuning de motor een te grote klap heeft gekregen, en daardoor nu blauwe rook veroorzaakt.
Hij heeft namelijk voor het chippen , met nieuwe turbo ook (bijna )zonder blauwe rook gelopen.
Het heeft er pas 220000 op zitten, maar toch. Diegenen die de turbo heeft gebouwd heeft uitgebreide test gedraaid voordat ie er op ging. Lijkt me heel sterk dat daar iets mis mee is.

Echt balen dit, had nooit verwacht dat ik zo'n groot risico nam door deze aanpassingen. ik dacht ver onder het maximum te zetten met 147 pk.
blijkbaar dus niet..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door Pascal-141 »

Met 147pk zit je nog heel ver onder het maximum hoor . Die 25tdi heeft een heel hoge pijngrens .
Maar , ik vermoed dat het dik misgelopen is met de chiptuning ,door iemand die geen ervaring heeft met T4 , of de turbo is er verkeerd opgebeund .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door Ronald-T4 »

Denk dat je het antwoord al gegeven hebt.

''Waar ik graag advies over zou willen is het volgende. Ik heb onlangs een grotere turbo laten bouwen. Deze is gemonteerd en in eerste instantie veroorzaakte dit ontzettend veel blauwe rook. Bleek de olie afvoerleiding gedraaid te zitten.''

Denk dat er een keerring in de turbo beschadigd is door een te hoge oliedruk.
Even de buis van de turbo afhalen die naar de intercooler gaat en controleren op olie aanslag.
Een beetje kan via de carterventilatie maar het mag er niet uit druppen.
Als dit wel het geval is, denk ik aan de turbo.
Laatst gewijzigd door Ronald-T4 op 19 mei 2017, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door LAYCA »

Hoi Jos

In jou verhaal rookte de bus gelijk al .....met of zonder software aanpassing.
Is de rook zwart?
Dan verbrand de motor de brandstof slecht of teveel brandstof.
En is de rook blauw?
Dan kan dit motorolie zijn en het enige wat anders is zoals boven ook al vermeld is de turbo.
Of is er meer veranderd?
Denk eens in die hoek.
Carterventilatie kan dan ook niet de oorzaak zijn.


Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door ptr1968 »

Licht blauwe rook kan ook duiden op een beginnende versleten injectiepomp.

peter
clandestino
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2017, 16:42

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door clandestino »

Heren , bedankt voor jullie reactie. De turbo gaat er af en terug naar maker. Ik hou jullie op de hoogte.
clandestino
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2017, 16:42

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door clandestino »

De turbo bleek toch schade op te hebben gelopen, druk is te hoog geworden. Zeer waarschijnlijk heeft dit te maken door de manier waarop ie naar 377 NM is gechipt. Nu voor de zekerheid toch maar de uitlaat vervangen, dan kan daar sowieso geen tegendruk door ontstaan.
Als alles straks weer mooi in elkaar zit wil ik hem toch laten chippen. Iemand een goed adres? waar ze echt weten hoe ze een 2.5 tdi moeten chippen?

Groet Stijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

Is het vacuüm systeem ook aangepast?
Evenals de N75?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door Pascal-141 »

clandestino schreef: 23 mei 2017, 23:55
Als alles straks weer mooi in elkaar zit wil ik hem toch laten chippen. Iemand een goed adres? waar ze echt weten hoe ze een 2.5 tdi moeten chippen?

Groet Stijn
Antwoord op die vraag had ik je al gegeven...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: blauwe rook na chiptuning

Bericht door Ronald-T4 »

clandestino schreef: 23 mei 2017, 23:55 De turbo bleek toch schade op te hebben gelopen, druk is te hoog geworden. Zeer waarschijnlijk heeft dit te maken door de manier waarop ie naar 377 NM is gechipt. Nu voor de zekerheid toch maar de uitlaat vervangen, dan kan daar sowieso geen tegendruk door ontstaan.
Als alles straks weer mooi in elkaar zit wil ik hem toch laten chippen. Iemand een goed adres? waar ze echt weten hoe ze een 2.5 tdi moeten chippen?

Groet Stijn
Mooi dat het opgelost is.
Kon ook eigenlijk niets anders zijn.
Plaats reactie