Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Gasstel is een Smev/Dometic 9722R
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... r-_-111188

gr
René
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Eind mei

Na het aansluiten van het Elektrisch paneel verder gegaan met de zit/slaapbank. Aan de achterzijde hebben we een diep vak met deurtje voor onze Coleman Sling chairs en voorlopig de tarp. (luifel komt wellicht later) In het midden een grote lade met mogelijkheid voor het opbergen van de tafel en aan de rechterzijde nog een volledig uittrekbare lade. Lades zijn via de deksels ook binnenuit bereikbaar. Alle kussens voor het brede bed zijn intussen ook klaar.
5-DSCN1449.JPG
4-DSCN1451.JPG
Voor de tafel hebben we een Sequoia Twist tafelpoot gebruikt.
7-DSCN1446.JPG
Naast het keukentje heeft de Thetford Porta Potti 335 een plekje gekregen.
2-DSCN1460.JPG
De koelkast is een CRX-50 van Dometic/Waeco op 12V.
Bij de schuifdeur nog een walstroom wcd geplaatst voor algemeen gebruik, en een plekje voor de brandblusser gevonden.
8-DSCN1441.JPG
Aan de zijkant van het keukenkastje is een wandcontactdoos voor de walstroom en een wandcontactdoos via de omvormer, deze zit achter het klepje. Met het schakelaartje in het midden kan de omvormer aan en uit gezet worden.
1-DSCN1464.JPG
gr

Rene
Frits T5
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 apr 2017, 18:51

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Frits T5 »

Erg fraai en goed doordacht.
ik zie weer een hoop ideeën :proost

Wat voor lade geleiders heb je gebruikt :goodidea
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Voor de lades heb ik 700mm softclose 50kg geleiders gebruikt. De lades zijn eenvoudig er volledig uit te halen. (http://beschlaege-online.de)

gr
Rene
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

Mooie ombouw, en ziet er heerlijk strak uit. :toppie

Heb je alles zelf kunnen maken?

Ik zou willen dat ik zo handig zou zijn met hout :nuts

Ben benieuwd naar verdere updates :adhd

Groeten Peter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Ja, bijna alles zelf kunnen doen, met hier en daar een helpende hand en veel hulp van het lezen op het forum en kijken op youtube :lach
Het inbouwen van het dak heb ik niet zelf gedaan bij gebrek aan een garage of oprit. De hele ombouw is voor op de straat gedaan en zonder ervaring het dak eruit halen op straat leek mij geen goed plan. Dus dat is uitbesteed. Ook de grote populieren multiplex platen heb ik volgens een zaagplan (met hier en daar overlengte) op maat laten zagen. (zaagplan gegenereerd uit het 3D model met SketchUp) Voor het zagen van de grote platen heb ik helaas geen ruimte. Alle delen zijn daarna wel weer aan de rondingen van de bus op maat gezaagd. Het ontwerp van het keukenkastje hebben we daarna nog gewijzigd dus ook daar zaten ook nogal wat aanpassingen in.

Voorbeeld zaagplan van één plaat van 1220x2500mm:
Voorbeeld zaagplan.jpg

De plissegordijnen heb ik ook op maat besteld, bij Swellshades, deze kon ik niet elders vinden :bonk .

Het is voor de eerste keer dat we een ombouw doen dus we hebben intussen veel geleerd... :nuts

Veel dingen hadden we nog nooit gedaan dus her en der wel wat testjes en probeersels gemaakt. We hebben veel tijd besteed aan de voorbereiding en het verzamelen van alle benodigde materialen om niet elke keer mis te grijpen. We zullen blij zijn als alle spullen uit de logeerkamer en woonkamer :groteogen verdwenen zijn...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

moosev schreef: 30 mei 2017, 10:15

Het is voor de eerste keer dat we een ombouw doen dus we hebben intussen veel geleerd... :nuts

Veel dingen hadden we nog nooit gedaan dus her en der wel wat testjes en probeersels gemaakt. We hebben veel tijd besteed aan de voorbereiding en het verzamelen van alle benodigde materialen om niet elke keer mis te grijpen. We zullen blij zijn als alle spullen uit de logeerkamer en woonkamer :groteogen verdwenen zijn...
Heel herkenbaar.

Planning is soms ook lastig te maken ook als je met levertijden van materiaal moet dealen..
En alles even op voorraad nemen is financieel ook niet aan te raden,
zeker niet als soms, door aanpassingen in het werk, het weer net even anders wordt :gekte

Keep up the good work.. :toppie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Walda »

Rene,

Het ziet er prachtig uit, zeer fraai!
Ik heb wel een vraag, uit belangstelling en niet als commentaar. Waarom heb je voor zoveel ramen gekozen en niet bv de achterste dicht gelaten om zo beter beschermd te zijn tegen kou of felle zon?

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Walter,
Dankje. We hebben bewust rondom ramen gekozen zodat we zelf het uitzicht kunnen bepalen. Het zijn redelijk donkere ramen en de plissegordijnen zijn voorzien van honingraat (dus dubbelwandig) met alu folie aan de binnenzijde, dus ik hoop dat die nog wat van waarde zijn voor de temperatuur huishouding :groteogen . Voor de kou :winter is er altijd nog een diesel heater en naar warme landen gaan we meestal niet... :toppie

We moeten het allemaal nog ervaren dus heel veel kan ik er nog niet van zeggen. Tot nu was het tijdens het warme weekend prima klussen in de bus.

gr

Rene
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

Mag ik vragen hoe je de Smev kookplaat v.w.b. het gas hebt aangesloten?
Er steekt normaal een buisje uit, waar je dan mee verder moet.
Ik weet alleen nog niet hoe :bonk

Alvast dank.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Peter,
Ja daar heb ik ook over getwijfeld. Het is immers geen koper, dus kan dat wel met een snelkoppeling? Ik wilde geen gasslang op de kookplaat dus toch maar een 8mm knelkoppeling toegepast. Vanaf daar verder met 8mm koper naar de gaskraan in het keukenkastje. Het sopje gaf geen bubbels dus het zit voorlopig goed dicht.
Foto achterzijde:
1-DSCN1024.JPG
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Nog wat foto's van de deurrubbers die ik al eerder genoemd had:
1-DSCN1489.JPG
2-DSCN1488.JPG
Geeft een veel beter geluid bij dichtslaan en de deur trilt aan de onderzijde zichtbaar minder na.
(http://r.ebay.com/tu8avw)

Leeslampjes gemonteerd:
Achter de korte versie (130mm), voor bij de draaistoelen de lange versie (330mm):
3-DSCN1481.JPG

En een wat betere foto van de gebruikte dimmer van de andere lampjes die in de koof zitten:
5-DSCN1472.JPG


De indeling van de verschillende opbergvakken:
Aan de bovenzijde van de foto is de toegang tot de lades te zien.
In het midden liggen twee opvulplankjes en de tafel voor het bed.
7-DSCN1468.JPG
In de rode hoes zitten de campingstoeltjes die via het deurtje aan de achterzijde er ingelegd kunnen worden.
Het plankje daarnaast heeft nog wat ondersteuning nodig. Staat nu nog wat krom...
(Dit is een MDF plaatje :bonk voor de bescherming van de lader en omvormer die daarnaast zitten)

3-DSCN1456.JPG
gr

René
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

RDW Keuren van de bus.

Aangezien de bus natuurlijk ook nog gekeurd moest worden bij de RDW voor het camperkenteken hebben we alle zware delen weer gedemonteerd. Dus accu's eruit, draaiplateaus eruit, koelkast, lades, reservewiel, etc. Nog even getwijfeld om ook de 12V/230V omvormer te demonteren, maar die toch maar laten zitten.

Bij het demonteren van de accu's ook de zekeringen, welke tussen de beide accu's zitten, nog even ongepland getest … :ie
Van te voren netjes de minpolen van de start accu en de min pool van de tweede HH accu losgemaakt. Bij het loshalen van de parallel verbinding eerst de min los gehaald, deze even uit de weg gelegd door onder de mat te leggen. :muur Daarna de plus losgehaald en deze kabel toen ook even weggelegd zodat de accu eruit getild kon worden. Toen was het PATS onder het matje… :groteogen Gelukkig had ik zekeringen (80A) in de parallel verbinding opgenomen, beide waren netjes aangesproken. :lach

Het middendeel van de banken, waaronder achteraan de grote lade zit, ook helemaal gedemonteerd om wat meer zitplaatsen op kenteken te krijgen. (Waarom? Omdat het kan..) Nu dus een gangpad van voor tot achter in de bus met aan de zijkant de banken.

Weken geleden al de afspraak gemaakt bij de RDW (wachttijd van ca 4 wkn) en ja hoor op het moment dat we onderweg zijn naar de afspraak wordt de snelweg afgesloten.... :politie Dus in de file maar even gebeld dat we het niet gaan redden op het afgesproken tijdstip. 'Nou kom maar gewoon langs, dan zien we wel of het nog kan'. Uiteindelijk bij de RDW aangekomen was het geen probleem. Na nog een kwartiertje wachten werd de bus nagekeken op chassisnummer en het aantal deuren werd geteld. Drie stuks? Telt de klep niet mee? Nou ja zal wel, ben er verder maar niet op in gegaan. Daarna werden de zitplaatsen geteld: 2 stuks. Twee? Op de zijwaartse banken kunnen toch ook nog personen zitten? O, dat moeten we even nakijken… Bus is van 2012? Ja van feb 2012. Nee dan kan het niet, kan alleen van voor 1997. Voor 1997? Datum is tegenwoordig toch juli 2013? O, even overleggen. Ja klopt, dan worden het, even meten met de duimstok, 1, 2,3, 4, 5, 6 en twee voorstoelen totaal acht stuks. Acht? Er kan nog een stoel vervangen worden door een bankje? Inderdaad, dan wordt het negen. Negen! Ok prima… We zullen er wellicht nooit gebruik van maken, het is immers levensgevaarlijk, maar mocht het een keer voorkomen dat er iemand een klein stukje mee wilt, dan kan dat in ieder geval verzekerd. :toppie

BPM aangifte daarna ingevuld , in de bus gedaan, en weer terug naar huis zonder kentekenbewijs. Thuis weer alle spullen ingebouwd, accu's er weer in, koelkastje weer op zijn plek, etc. Maar … zijn we eigenlijk wel op de weegschaal geweest? Uh… beetje vergeten wellicht? :bonk Wat staat er op het BPM aangifte formulier? Ok, 1973kg, dat is wel erg netjes voor een LWB camper met slaapdak over de volle lengte, keuken, diesel kachel, etc. De hele ombouw was dus 0kg...

gr

Rene
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Nog een paar kleine klusjes gedaan. USB voeding in het dashboard op de HH accu gemaakt. Hiermee kunnen we de telefoon/navigatie voeden en evt een mifi oid. Er lopen dan geen draden meer voor het dashboard langs.
4-DSCN1713.JPG
Verder de USB aansluiting van de radio tot in het handschoenenkastje gelegd. Daar een usb/micorSD kaartje erin met muziek voor onderweg.
Linkboven achterin het kastje:
3-DSCN1716.JPG
Ook het deksel van de gasbun voorzien van een slam latch sluiting.
1-DSCN1719.JPG
2-DSCN1717.JPG
gr

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

Mooie add-ons :toppie

Kwam je een beetje weg, met die USB-aansluiting zo net boven de radio, qua inbouwhoogte van de USB-aansluiting?
Plaats reactie