Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schiet mij maar (koelvloeistof) lek?!

vragen over de T4
Plaats reactie
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Schiet mij maar (koelvloeistof) lek?!

Bericht door Noorfalia »

We hebben ons busje ('92 Cali AAB) nu anderhalf jaar en we hebben er sindsdien ruim 10.000 km mee gereden. We zijn er één keer serieus (drie weken) mee op pad geweest, vorig jaar zomervakantie. Ik was er voor die tijd al achter gekomen dat busje bij de vorige eigenaar(s) wat TLC tekort gekomen was, maar hij deed het verder toch prima. Maar helaas, in de laatste vakantieweek begon onderweg ineens het koelvloeistoflampje te knipperen en inderdaad, het niveau in het tankje was te laag.
Nu heb ik natuurlijk altijd een litertje KVS bij me, dus héél voorzichtig (hete koelvloeistof onder druk!) de dop eraf gedraaid, bijgevuld en weer op weg.

Om een heel lang verhaal wat korter te maken: Dit was het begin van een serieus incontinentieprobleem, wat bijna een jaar later nog steeds niet definitief verholpen is. Op het 'hoogtepunt' moest ik bijna iedere 500 km een liter bijvullen. Gelukkig is de bus onze tweede auto en is de KVS bij de Action niet zo duur... Mijn familie noemt de bus inmiddels spottend 'het vergiet'. Dit doet me veel verdriet, dus behalve steeds bijvullen ben ik natuurlijk ook op zoek gegaan naar de oorzaak.

Ik heb niet het idee dat de KVS in de motor verdwijnt. Oliepeil stijgt niet. Geen mayo onder de olievuldop of aan de peilstok. Olie knettert niet als je een aansteker bij de peilstok houdt. Geen witte rook uit de uitlaat. Ik denk dat de kachels ook nog goed zijn: Middenkachel is droog, de ramen beslaan niet en ik ruik binnen in de bus geen koelvloeistof.

Wel heb ik inmiddels ongeveer een dozijn lekjes gedicht rondom het motorblok. Een vorige monteur heeft verschillende flenzen dicht gesmeerd met vloeibare pakking of siliconenkit i.p.v. netjes een nieuwe O-ring te monteren. Ook ben ik een slang tegengekomen die was gerepareerd met ducttape en tiewraps. :ie

In eerste instantie lekte hij zo hard dat ik na een ritje altijd wel ergens een druppel zag hangen of een koelvloeistofspoortje vond. Op die manier heb ik toch niet alles kunnen vinden; hij bleef lekken/verbruiken. Toen ben ik het systeem maar eens op druk gaan zetten - slangetje met fietsventiel op plaats van overdrukslangetje radiateur en dan pompen tot de dop af gaat blazen. Dit is +/- 1,5 bar. Nachtje laten staan en dan met een lampje op zoek naar druppels. Op die manier heb ik nog een paar klemaansluitingen gevonden die niet helemaal dicht waren. Ook bij de sensor voor de koelventilatoren lekte het; die had ik zelf kennelijk niet vast genoeg aangedraaid bij het vervangen van de radiateur. :bonk

Na een paar van die druksessies lijkt nu alles dicht te zijn. Als ik het systeem op druk zet en een dag laat staan daalt het vloeistofniveau niet zichtbaar en ik kan ook nergens een lek meer vinden.

Maarrrrr... Als ik ga rijden gaat het niveau toch weer naar beneden. GEK wordt ik ervan! :huilen :groteogen :huilen

WAAR BLIJFT DIE KOELVLOEISTOF? Wat zie ik over het hoofd? Ik denk dat ik alles bekeken heb: ook de waterpomp en de aansluitingen van de oliekoeler achter het blok. Maar kan het b.v. zijn dat de waterpomp alleen lekt als de motor draait?

Wat heb ik inmiddels (al dan niet preventief) vervangen:
- Radiateur
- Koelvloeistoftankje + dop
- Verschillende slangen die beschadigingen hadden
- Stalen pijp die opzij en voor het blok langs loopt.
- O-ringen van thermostaathuis, sensorhuis en aansluiting links aan het blok.
- O-ring nalooppompje
- Een aantal van de veer-slangklemmen (vind ik sowieso klerendingen) door gewone schroefklemmen.

De bus start en loopt trouwens prima, niets op aan te merken eigenlijk. Ik vraag me af of ik straks weer een paar duizend kilometer kan gaan rijden op vakantie of zit ik op een tikkende tijdbom en loopt de zaak binnenkort in de soep? :groteogen

Alle suggesties zijn welkom! Alvast hartelijk dank!

Groet, Pieter
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schiet mij maar (koelvloeistof) lek?!

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt de originele veerklemmen vervangen door slang klemmen.
Deze slang klemmen kunnen in het materiaal van de slang insnijden.
Dat heb ik zelf ook gehad.
Mijn advies zou zijn, vervangen voor originele VW slangklemmen en een goede tang daarvoor kopen.
Dan zit je ook niet te klooien.
http://www.ebay.de/itm/YATO-Schlauchkle ... SwIjJZR5S4
Er zijn er met goedkopere verzendkosten, gaat even om het idee.

Verder zou ik eens een blik werpen op de middenkachel en die kunnen bypassen om te zien of het daarmee beter wordt.

En wat ook goed zou kunnen is dat de koppakking lek is.

Groeten Peter
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Schiet mij maar (koelvloeistof) lek?!

Bericht door Herman744 »

Bij mij was eens ooit de flens die aan de rechter achterzijde van de motor zit bros/poreus geworden. (als je van voren kijkt) Hij zit zo'n beetje achter de kap, die de snaar van de brandstofpomp afdekt. Met een spiegeltje en zaklampje is die wel te zien. Is de rechter flens op de foto. Toen ook meteen de flens vervangen die aan de linkervoorzijde van de motor zit. Tevens lekt mijn bus (nog steeds) koelvloeistof door de koppakking. Gelukkig alleen naar buiten en niet naar de cylinders. Moet ongeveer een plastic koffiebekertje koelvloeistof per maand bijgieten. Dit al 18 jaar lang. Mijn bus is ook van 1992 met AAB-motor.
Bijlagen
DSCN8739.JPG
Gebruikersavatar
JanG
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:33
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schiet mij maar (koelvloeistof) lek?!

Bericht door JanG »

Hoi Pieter,

Kun je de koelstofslangen, de dikke slangen, nadat je gereden hebt of als de auto een tijdje stil heeft gestaan inkniipen of zijn ze keihard?
Als de motor koud is en je haalt de dop van het koelvloeistof reservoir af spuit de koelvloeistof er dan uit?

Zo ja dan is het heel waarschijnlijk dat je koppakking een lekje heeft en inderdaad je zult geen witte smurrie ontdekken en geen witte rook. Het lek ontstaat als de motor warm is en zal weer dicht gaan als de motor afkoelt. Afpersen van het systeem geeft ook geen indicatie dat je een lek hebt.
Door het lek wordt er in het koelsysteem druk opgebouwd waardoor de koelvloeistof uit het reservoir spuit als je het open draait, ook bij koude motor.

Succes Jan
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Schiet mij maar (koelvloeistof) lek?!

Bericht door Noorfalia »

Dankjewel meedenkers! :wjw :toppie

Ik had nog niet echt naar de kachel gekeken inderdaad. Zou kunnen dat daar nog een lekje zit, maar zoals ik al schreef ruik ik binnen geen koelvloeistof en beslaat de bus ook niet. Kun je bij de kachel komen door alleen de middenconsole/onderste deel van het dashboard te verwijderen? Ik heb het dash al meerdere keren deels los gehad, maar ik ben ff vergeten hoe het zit :bonk

Ik gebruik slangklemmen die glad zijn van binnen en met een kraagje langs de rand (http://www.iq-parts-shop.com/nl/mikalor-asfa-l-w4.html). Die houden de slang aardig heel. Daarnaast doe ik mijn best om ze niet te vast te draaien. Ben echt geen fan van die veerklemmen, al zal het inderdaad met zo'n tang wel beter gaan dan het gekl*** met een waterpomptang wat ik gedaan heb.

De middenkachel heb ik bekeken. Is zichtbaar op leeftijd en zal over niet al te lange tijd vervangen gaan worden (of afgekoppeld), maar ik zie/ruik nergens lekkages daar in de buurt. Het 'putje' waar hij in staat is ook gortdroog. Ook de aansluitingen onder de auto zijn droog en stoffig aan de buitenkant. Ik overweeg wel om de slangen van die kachel in de motorruimte door te verbinden; dan sluit je de leidingen naar achter ook meteen uit, want die zijn niet overal te zien omdat ze over de brandstoftank heen lopen.

De flenzen die Herman744 noemt heb ik allebei los gehad en met een een lamp en vergrootglas bekeken. Met nieuwe O-ringen weer terug gezet Daarvoor zaten ze met kit gemonteerd :politie en lekten dus ook.

De slangen zijn na het rijden wel een beetje hard, maar zeker niet kneiterhard. Normaal voor zover ik kan beoordelen. Ook als ik het vergelijk met andere auto's. Als de motor is afgekoeld staat er geen druk meer op het systeem. Je kunt zo de dop eraf draaien. Daarom heb ik ook nog geen CO-test laten doen.

Ik zal toch nog eens keertje heel goed rond de kop op zoek gaan naar koelvloeistofspoortjes. Lekkage langs koppakking naar buiten had ik nog niet echt aan gedacht, maar dat kan natuurlijk ook nog.

Ik ga ook eerst weer eens wat ritten maken en bij proberen te houden wat het verbruik nu precies is. Die liter per 500 km waar ik in TS over schreef was vorig jaar toen het nog echt een vergiet was. Overigens moet ik bij mijn Volvo 940 ook al sinds jaar en dag een kopje per 15.000 km bijvullen, dat schijnt voor het motortype wat daar in zit niets bijzonders te zijn.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Schiet mij maar (koelvloeistof) lek?!

Bericht door Noorfalia »

Van de week APK-keuring gehad. Stuurkogel en wiellager, dus niets bijzonders. Maar de roettest (sowieso iets afgrijselijks om mee te maken als liefhebbende eigenaar): Vol gas rookte hij amper, maar bij abrupt gas los gaf hij een indrukwekkende wolk wit/grijze rook, stonk ook naar verbrande olie. :ie Bij gas rustig los laten veel minder rook. Volgens keurmeester kwam hij op die manier wel door de APK en kan ik er nog wel veilig mee op vakantie, maar hij gaf wel het advies om binnen een jaar de koppakking te vervangen.

Bij afmelden heeft hij ook nog een steekproef gekregen. Daar was ik niet bij maar hij is er netjes doorheen gekomen, inclusief roettest. Volgens de garagist rookte hij toen ook nauwelijks. Dus waar kwamen die eerste rookwolken dan vandaan? De koppakking gaat sowieso in het najaar vervangen worden. Hij heeft er ook de kilometerstand voor: 350.000+.

Op vakantie maar een vaatje extra koelvloeistof mee...
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Schiet mij maar (koelvloeistof) lek?!

Bericht door Noorfalia »

Even voor de volledigheid en ter leering ende vermaak, mocht iemand later dit topic nog eens terugvinden:
Het dramatische vervolg met toch een happy end vind je onder deze link
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie