Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nog een T4 naast de rat...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

Omdat er aan de rat niet veel meer gebeurd (mijn broertje rijd ermee, hij moet binnenkort wel weer wat aangepakt worden...) en ik een andere bus voor mijzelf gekocht heb, hier maar een nieuwe projectpagina.

Hij zag en ziet er zo uit:

Afbeelding

Hij ziet er zo wel mooi uit, maar rondom flink gebruikschade. Deuken en krassen, genoeg roest op de tankklep en op sommige punten op de carosserie waar hij schade heeft ook. Dat wordt nog aangepakt, de lak is besteld.

Wel gelijk aan de gang gegaan met roosters voor de achterramen, dat vind ik belangrijker...

Afbeelding

Ook de cruise control hendel deed het niet lekker meer, dus die is vervangen voor een nieuwe die ik per ongeluk nog had liggen...

Afbeelding

De bus had nog geen trekhaak, dus ook die er maar onder gehangen, is toch erg belangrijk dat ik de autoambulance mee kan nemen. Ook gelijk een paar LED werklampen onder de bumper gehangen, die geschakeld zitten over de achteruitrijverlichting.

Afbeelding

Afbeelding

Nou nog genoeg plannen...

Sowieso groot onderhoud (distriutie, alle filters, dat spul), verlagen, andere verlichting, side bars met zijverlichting, misschien nog een paar leuke velgen, werklampen achter de achterramen, LED fliters opbouwen, dat soort spullen.

mvg Rick
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

Zaterdag bezig geweest als ook vandaag nog wat afgemaakt (storingsdienst dus ja...).

LED flitsers voor en achter gemaakt en ook achter LED werklampen aan de bovenzijde gemaakt. De werklampen aan de bovenkant kunnen op de achteruitrijverlichting, uit of aan. De werklampen onder de bumper zitten gewoon alleen op de achteruitrijverlichting.

De LED flitsers kun je vanuit de cabine ook van patroon wisselen als ze aan staan.

Hier zoals het opgebouwd zit:
Afbeelding
Afbeelding

Nu wil ik nog LED achterlichten en voor dezelfde koplampen als ik in de andere bus heb zitten, ook weer met xenon erin.

Aan de sidebars ben ik nog niet begonnen. Ook de interieur LED zit er nog niet in.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door Multivan Generation »

Mooiere bus als die zwarte.

Ziet er wel een beetje naakt uit zo zonder :T44EVER -sticker :knipoog
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

Ik heb het niet zo op stickers...

Maar goed, koplampen en achterlampen zijn besteld. Waarschijnlijk volgende week binnen. Verf ook besteld, 2K lak in een potje met een fade-out harder, dat scheelt poetswerk, zou beter over moeten lopen in de bestaande lak.

Gisteren de hele dag aan de Caddy gelast. Wat een hok. Je kunt beter een Franse auto kopen, die roesten tenminste niet zo erg als een VW. Hij is wel heel erg verrot in de bodem. Maar het is nog niet klaar, de rechter dorpel, linker dorpel, gat in de ophanging van de trekhaak en nog 2 gaten in de bodem moeten nog dicht... Al een paar gaten in de dorpels achter bij de achterspatborden dicht gelast, laadvloer half vervangen, draagsteun linksvoor onder de pedalen onder de vloer vervangen, voorzijde van de rechterdorpel kaal gehaald en een nieuw binnenstuk ingezet...

Beter een andere Caddy kunnen halen, maar ik ben er nu al aan begonnen dus nou gaat het af ook.

mvg Rick
jordydereus

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door jordydereus »

mooie bus rick !
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

Goed kleurtje hè?

Zit nu te twijfelen voor een setje lichtmetaal, denk dat ik eerst de wieldoppen en sidebars er maar eens op meubel, dan verder gaan kijken...

mvg Rick
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

Side bars erop geknutseld.

Heb de tekeningen van hier gebruikt, maar wel met eigen inzicht. Zo zitten ze 40 mm dichter op de auto, omdat ik geen bochten eraan wou hebben.
En er dan nog wat aan toegevoegd:

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het eruit met licht aan:

Afbeelding

Daarnaast ook de rembekrachtiger maar vervangen, de oude was namelijk een beetje lek...

Afbeelding

mvg Rick
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

De koplampen stonden in back-order, maar het is nu allemaal gemonteerd. Ik moest wel nog een set andere stelmotoren hebben voor de hoogteregeling, maar alles zit er nu in.

Van de achterlichten heb ik gemonteerd nog geen foto, ik vergeet het steeds te maken...

Afbeelding

In de koplampen zit weer xenon dimlicht en ik ben van plan om er LED grootlicht in te maken. Je schijnt namelijk H1 in LED te hebben die 3600 luhmen licht geeft. Dat is wel een heel hoog getal. Nadeeltje is de prijs van het lampje...

Afbeelding

mvg Rick
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

Hij leeft nog hoor!! Alleen ik heb net een huisje gekocht, dus ben daar erg druk mee bezig. De rat is nu trouwens mat oranje met een matzwart dak en matzwarte spoiler...

Momenteel zonder versnellingsbak, hij heeft bij de vorige eigenaar waarschijnlijk een tijd zonder olie gelopen. De bus staat in Wognum, bij Wester, die heeft de bak eraf gehaald om te reviseren. Gelijk een nieuwe koppeling erachter en we kunnen weer een poos.

We reden een tijdje met de bus en omdat ik er regelmatig een aanhanger achter heb, merkte ik en mijn broertje dat hij uit zijn 5 begon te schieten. Nu is dat vaak geen goed teken.

Dus ik ben bij Wester gaan vragen wat het probleem zou kunnen zijn, Hij zei dat het inderdaad de 5e versnelling is, maar dat die stuk gaat omdat de pignon lagers in de bak stuk zijn. Hierdoor krijgt de pignon as iets ruimte en omdat de 5e versnelling origineel bij dit type bak iets te kort olie krijgt, krijgt deze vrij snel speling, gaat rammelen en slaat zichzelf stuk.

Nu bleek bij de inspectie van de bak, na het wassen van de onderdelen dat alle lagers en bussen blauw/zwart waren. Dat duid op olietekort.

Dus waarschijnlijk is de bus eind deze en anders volgende week weer klaar met een gemodificeerde bak. Wester freest een extra gat in de bak zodat er sneller olie bij de 5e versnelling komt. Ook adviseert hij 3,2 liter olie erin te doen.

mvg Rick
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

De bus doet het nog!!

Heb hem alweer ruim een jaar nu, maar hij staat erg veel stil. Ik rij dagelijks met een Golf 4 variant grijs kenteken TDI. Dat scheelt namelijk een paar liters diesel per ritje... De Golf doet 8 liter per 100 km bij een snelheid van 160 op de cruise control...

Evengoed ben ik nu een 17.000 km verder in een jaar. Hij heeft weer een verse distributie en multiriem. Alleen de olie en filters moeten nog.

Interieur gaat ook veranderen. Ik heb een volledige bedrijfswagen inrichting op de kop getikt en de bus wordt nu dus officieel een servicebus.

mvg Rick
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door LAYCA »

Multivan Generation schreef:Mooiere bus als die zwarte.

Ziet er wel een beetje naakt uit zo zonder :T44EVER -sticker :knipoog
Mooie :driveT4
Bij Henk1 kun je ook stickers krijgen die boven je kentekenplaat passen op het smalle kunststof stripje net boven de plaat.
Dit is de kunststof houder die als een lijstje om de kentekenplaat zit.
Vond ik ook mooier en toch herkenbaar. :toppie


groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

En hij is er nog steeds!! Vorige APK had ik wel een beetje werk, fuseekogels, uitlaat, klein stukje laswerk (was schade van de vorige eigenaar).

HIj doet het nog steeds prima. Heeft groot onderhoud gehad (distributiewissel en alles...) en staat nu voor omlaag met een push-bar met verstralers (ik weet niet meer hoe je hier foto's erop krijg...) op 5 spaaks 9J Borbet 16" velgen. Ook zit er een dikke deuk in de rechterachterdeur, maar er staat een setje dichte achterdeuren klaar, die moeten gespoten en dan gemonteerd worden.

De Golf 4 TDI is 23-06-2017 overleden, de distributieriem is na 12.000 km geklapt, dus daar is iets serieus fout gegaan (waterpomp vastgelopen ofzo).

Dus nu maar weer volledig in de Transporter. Aankomende week maar een setje verlagingsveren bestellen...

Ook hebben we een Transporter 2.4 D van 1992 met een oprij opbouw achterop. Vorig jaar augustus aangeschaft en sinds pinkster gebruiksklaar (gewoon geen tijd). De oprijopbouw is 7 cm opgehoogd zodat deze de achterwielen niet kan raken, hulpveren gemonteerd en natuurlijk een hoop extra lampjes... Zelf een set 3 meter lange oprijplaten gemaakt. Nu moet ik nog een goot maken onder de opbouw waar de platen in kunnen.

mvg Rick
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door rick_k »

Oké, nu met wat foto's:

Dit is de oprijwagen dat we hem net hadden opgehaald in augustus 2016:
Afbeelding

Dit is de neus nu. Genoeg aan opgeleukt van buitenaf. Hij heeft een nieuw model bumper waar ik zelf mistlampen in heb gebouwd, verstralers even hoger omdat dat in het donker toch wel erg lekker is...
Afbeelding

Dit is nu met stadslicht aan:
Afbeelding

De achterkant:
Afbeelding

Aan de zijkant heeft hij nu nog zijverlichting in de rand van de oprijbak.
Genoeg werk aan gehad, maar ik vind het wel leuk om iets te maken wat je niet vaak ziet.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1394
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door Gretschi »

:toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nog een T4 naast de rat...

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Rick,
ik vind het er netjes uitzien zo op de foto's.

Maar ik kan deze opmerking van je, die je kort geleden schreef, dan even niet plaatsen :bonk
rick_k schreef: 10 jun 2017, 21:25 Ik ga voor de Sprinter. Heb het vertrouwen in VW volledig verloren...

mvg Rick
Kun je dat misschien eens uitleggen?

Keep up the good work :toppie

Groetjes Peter
Plaats reactie