Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Bericht door jeroenH »

Beste mensen,

Ik zoek informatie over een mogelijke verwisseling van de dieselmotor en versnellingsbak onder mijn T4 (70X0B) uit 1992 naar een benzineversie. Ik weet dat ik me mogelijk nogal wat op de hals haal, maar de motor moet er sowieso onder uit om te worden gereviseerd, omdat hij 1 liter olie per 100 km verbruikt met een mistgordijn op de weg als gevolg... Overigens is het ondanks dit olieverbruik altijd starten-rijden.

Ik zie voor oudere diesels sowieso weinig vooruitzichten meer gezien alle milieuzones bij steden. Dit gaat alleen maar strenger worden. Dus vandaar; omschakelen naar benzine (injectie) en daarna naar G3. Is dit een te verwezenlijken plan?

Mij is een benzinemotor inclusief versnellingsbak aangeboden voor 1200 euro. Gelopen 148.000 km, motocode AAF. Dit komt uit een T4 met bouwjaar 1996. Zou dit enigszins zonder problemen over te zetten zijn naar mijn bus? Ik hoor van verschillende mensen heel verschillende dingen. De ene garage zegt onmogelijk of te duur en de ander ''je kan er elke motor onder zetten''. Daar zit nogal wat discrepantie tussen.

Het gaat natuurlijk over of de as-aansluiting van de bak overeenkomen met de originele motor. Ik bedacht me dat een T4 uit 1996 misschien niet zo heel anders is als een uit 1992, maar misschien is dat wel lariekoek :-) Verder is er de boortcomputer, de tank, de benzinepomp en filter en de leidingen. Dit is wat ik zo kan bedenken.

Wat is handig? Zou ik die motor kunnen kopen? Het overzetten is iets dat ik niet zelf kan, dus daar moet ik ook nog iemand voor vinden.

Graag jullie advies!

Jeroen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Bericht door Multivan Generation »

Ik zie een hoop enthousiasme en wil je welkom heten op weetjewel.
Welke motorcode heb je nu in je auto?

1,9D viercilinder of 2,4D 5 cilinder?
De benzine motor met motorcode AAF is, zo dacht ik, een 5 cilinder benzine.

Het is niet onmogelijk, maar als je dit moet laten doen,
kun je wel, vermoed ik, 2 dagen aan arbeidsloon verwachten, tel daarbij op de aanschaf van de motor plus toebehoren,
dan denk ik dat je op een reëel prijskaartje van 3000 euro uitkomt.
Dan moet de liefde wel heel diep zitten, in je busje om dit bedrag nog uit te geven aan een bus van 25 jaar oud.
En dan heb ik het nog niet over de, waarschijnlijke aanwezigheid van de roestduivel.

Ik zou dan liever de bus verkopen, en gaan zoeken naar een nieuwere benzine bus van een veel recenter bouwjaar.
In Duitsland heb je daarin veel meer keuze, bijvoorbeeld via Mobile.de.

Groetjes Peter
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Re: Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Bericht door jeroenH »

Hoi Peter,

Bedankt voor je advies. ;-)

Volgens jullie handige motorcodelijst zou het een AAB moeten zijn. 2.4 D, 5 cilinder.

Wij kochten de bus in 2012 en het zou kapitaalvernietiging zijn om hem nu ongekeurd en met deze kapotte motor veel goedkoper te verkopen. Hij was niet erg goedkoop. Dat is pech. Klussen aan de carrosserie is voor mij geen probleem, inclusief lassen. Dus wat roest, tja...

Uitgaande van dus een AAB dieselblok en een AAF benzineblok, hoe zou dat te vergelijken zijn? Bestaan er bijvoorbeeld schema's waarop typen assen worden genoemd? Volgens mij zijn de aandrijfassen het essentiële probleem. Als die matchen is er veel gewonnen. Dan hebben we nog mogelijke verschillen in vorm en ophanging van de motoren. Enig idee hoe en waar ik dat zou kunnen nagaan?

Greetz,

jeroen
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Re: Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Bericht door jeroenH »

Een andere mogelijkheid zou zijn om zoiets te kopen en de motor te verwisselen en het bij diesel te houden totdat het niet meer mag;

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... &fnai=prev
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Bericht door Pascal-141 »

1. Een versnellingsbak van model 96 padt niet in een T4 model 92. Is passend te maken, maar daar komt extra werk bij : de baksteun is anders. Bij een 92-er zit de baksteun tegen het subframe , bij een 96-er zit er een pendelsteun tussen. De versnellingsbak is dus ook ietsje anders.
2. In principe past een versnellingsbak van een 2.4d ook tegen een 2.5i motor , maar de verhoudingen (eindoverbrenging) zijn iets anders , maar niet onoverkomelijk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Re: Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Bericht door jeroenH »

Hallo Pascal,

Interessant. Bedankt voor de input! De mogelijkheid die zich in mijn geval voordoet is dat ik n AAF benzinemotor mét bijpassende bak kan kopen. Bak en motor zijn dan in ieder geval een geheel. Zoals jij zegt is er dan dus een andere baksteun-situatie. Als ik dus de AAF inbouw in de T4 1992 mis ik de pendelsteun waar je het over hebt. Je zegt dat de 1996 bak niet past in een 1992-er. Betekent dit te weinig (of juist teveel) ruimte in de T4 1992?

Bij punt 2 zeg je dat in principe de 2.4 D bak op een 2.5 injectie AAF benzinemotor past, met iets andere verhoudingen in de eindoverbrenging. Hoe moet ik die verschillen zien? Ik neem aan dat je hier het verschil in koppel bedoelt.

En zijn de bewegende delen zo samen te voegen. Past de 2.5i zomaar op de 2.4D bak? Zou dat zonder veel haken en ogen werkend te maken zijn? In dit laatste geval zou ik dan kunnen volstaan met een enkele 2.5i motor + noodzakelijke extra's.

Greetz,

Jeroen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Bericht door Pascal-141 »

jeroenH schreef: 27 jun 2017, 20:00 Hallo Pascal,

Interessant. Bedankt voor de input! De mogelijkheid die zich in mijn geval voordoet is dat ik n AAF benzinemotor mét bijpassende bak kan kopen. Bak en motor zijn dan in ieder geval een geheel. Zoals jij zegt is er dan dus een andere baksteun-situatie. Als ik dus de AAF inbouw in de T4 1992 mis ik de pendelsteun waar je het over hebt. Je zegt dat de 1996 bak niet past in een 1992-er. Betekent dit te weinig (of juist teveel) ruimte in de T4 1992? De ruimte is dezelfde , maar de baksteun onderaan is dus anders. Je kan de bestaande steun wegslijpen en de goede steun erop lassen (wel voldoende sterk maken) of je kan het subframe van een 96 model monteren , met bijhorende (betere)remmen enz

Bij punt 2 zeg je dat in principe de 2.4 D bak op een 2.5 injectie AAF benzinemotor past, met iets andere verhoudingen in de eindoverbrenging. Hoe moet ik die verschillen zien? Ik neem aan dat je hier het verschil in koppel bedoelt. Nee, heeft niks met koppel tr maken , maar met de toerentallen die je motor draait op dezelfde snelheid met de andere bak . Maar dat kun je uitzoeken via de bestaande tabellen met baktypes en verhoudingen .

En zijn de bewegende delen zo samen te voegen. Past de 2.5i zomaar op de 2.4D bak? Zou dat zonder veel haken en ogen werkend te maken zijn? In dit laatste geval zou ik dan kunnen volstaan met een enkele 2.5i motor + noodzakelijke extra's.
Ik heb het zelf nog niet gedaan , kan er dus niet voor instaan , maar ik ben er vrij zeker van dat het past. Word misschien nog wel even zoeken welke koppeling je dan moet gebruiken. Ik zou de jongere benzinemotor en vak samenhouden en inbouwen inclusief het complete subframe vd jongere T4 , dan heb je ook bijhorend stuurhuis en betere remmen


Greetz,

Jeroen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Re: Ombouw T4 1992 van diesel naar benzine

Bericht door jeroenH »

Pascal, thanks! Ik ga deze opties even napluizen

Jeroen
Plaats reactie