Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

vragen over de T4
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door VWT4 »

Beste

Hoeveel ruimte/spelling is er normaal op de harde kunststof aansluiting naar de turbo

Die van ons heeft de mogelijkheid tot bewegen



http://www.t4-wiki.de/w/index.php?title ... 0701125817&


Edit uurtje verder :bonk

Met de beperkte middelen onderweg, de aanzuigbuis maar even gedemonteerd en weer vastgezet en onder lichte druk de bout (peilstok) aangedraaid. De ruimte is nu in ieder geval opgesloten.
Blijft dat er (mogelijk) valse lucht via de harde buis en de harde turbo aansluiting kan komen. Kan dit invloed hebben op het vermogen?

Wantrouw de lmm maar dat komt onderweg nu niet naar voren, na thuiskomt hem maar rijdend laten doormeten. 1 vacuüm slangetje op de wastegate stuurklep had kleine beschadiging ter hoogte van de aansluiting, deze is inmiddels ingekort.

Onze vorige 2.5 tdi (2001) had echt meer trekkracht in de bergen dan deze (1999) vooral in hoge toerengebied is het minder en dus met lage snelheid de berg op
Laatst gewijzigd door VWT4 op 25 jul 2017, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door Multivan Generation »

Daar hoort bij een 88 en 102 pk een speciale O-ring tussen. Eventueel kun je met een slangklem er om heen de ruimte wat verminderen.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door VWT4 »

Volgens mij is bij deze uitvoering 1999 de buis van de turbo zonder groef en zonder O-ring, kan dat?
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door VWT4 »

Vandaag opnieuw gereden met de buis zonder de speling, heeft niet geholpen 130km/u 140km/u is de max en een berg op meer dan 7% en hij kakt in.

Na de vakantie maar de lmm doormeten en alle vacuüm slangen vervangen en de kat maar laten checken
(190.000 km)

-Kun je die slang online ergens kopen met de klemmetjes?
-kat leeg laten maken of vervangen met buis?
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door VWT4 »

black bulli schreef: 26 jul 2017, 21:07 Heb nog slang over ,maar niet voor alles.Voor diesel retourleidingen zelfs.Wat is je locatie?
Hoeveel heb je nog liggen dan, misschien toch handiger dat ik voldoende gewoon nieuw ergens online bestel met de klemmetjes. Hoeveel is nodig en is alles 1 maat?

Een enkele leiding is trouwens doogelust met een hard binnenbuisje is dat standaard? Anders maak ik er daar weer 1 leiding van.

Vandaag 8% gehad, meer dan 70 km/u in de 3e zat er niet in, iemand ook toevallig den referentie ?
(California 2,5 tdi met 2 volwassenen - 120 kg samen plus 2 kinderen - 80kg samen , 8 liter water, dieseltank halfvol
2 lichtgewicht alu fietsen op drager en maar weinig spullen zoals kleding eten ed in de auto maak er 50 kg van

Top was onderweg 130 -140 km/h max, gisteren ging dat ook een keer beter alleen is het dan lastig inschatten of dit wegdek wel vlak was
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door VWT4 »

black bulli schreef: 28 jul 2017, 21:38 Er zijn 3maten/doorsnede slangetjes:3mm voor diesel retour lengte 50cm,4mm en 5mm voor vacuüm slangetjes 120 mm van elk, neem niet de hele zachte rubberen en natuurlijk wel gevlochten als origineel.
Ok
De witte verlengstukjes zijn origineel daar hoeft geen klem op, kijk naar je slangetjes met de geknepen klemmetjes en tel ze.je kunt dit alles kopen bij een automateriaalhandel bij je in de buurt.
We gaan op zoek!
Wat de motorprestatie betreft:Als er wat slangetjes losliggen/lekken helpt dat niet echt natuurlijk.Verstopte kat? 3bouten van downpipe naar kat losmaken en kathpijp ff opzij trekken met stuk touw bv.Moet verschil gelijk merken,kwa herrie valt reuze mee.
Gaan we Thuis testen, ik wantrouw deze nu het meeste.
Lmm ?stekker bovenop lostrekken. Geen verschil.Lmm overleden.Het lmm huis(waar de lmm in valt)heeft een roostertje, deze kan vervuild zijn waardoor de airflow verstoord wordt naar de sensor van lmm met noodloop tot gevolg.Je kunt de ecu natuurlijk(rijdend)laten uitlezen :toppie succes ermee
Rooster is schoon, zonder stekker zeker verschil, rooster en lmm ogen erg schoon, thuis zeker een keer rijdend laten uitlezen


Bedankt voor je reacties!!!!👍🏻
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door ptr1968 »

Ik weet toen ik m'n 88pk T4 kocht had ie ook matig vermogen, toen er 2 nieuwe timing riemen opgezet, goed op spanning en op tijd (58) en er was stuk beter vermogen.
Je kan de timing gelijk checken met de vagcom
peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door Multivan Generation »

Ik lees dat de topic starter alleen spreekt over een 2.5 TDI. Voor hetzelfde geld had hij eerst een 102 pk en nu een 88 pk en dan is het behoorlijk verklaarbaar.
Of vorige software matig aangepast en deze niet...

Zou ook zo maar kunnen en dan is er weinig aan de hand.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door Snautzer »

Idd of hij heeft er een andere versnellings bak onder hangen met andere ratio's
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door VWT4 »

Multivan Generation schreef: 29 jul 2017, 18:42 Ik lees dat de topic starter alleen spreekt over een 2.5 TDI. Voor hetzelfde geld had hij eerst een 102 pk en nu een 88 pk en dan is het behoorlijk verklaarbaar.
Of vorige software matig aangepast en deze niet...

Zou ook zo maar kunnen en dan is er weinig aan de hand.
Beide zijn 2,5 tdi, vorige was echter uit 2001 en deze 1999 km standen nagenoeg vergelijkbaar. Zover uitgezocht vorige niet aangepast.

Wat betreft uitlezen met vagcom en timing zal ik doorgeven aan de garage
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door LAYCA »

De oorzaak van het loszitten van de aanzuigbuis ontstaat volgens mij na het stilstaan.
Dan trekt de hitte van turbo en blok ook in de aanzuigbuis.
Deze wordt dan week en gaat soms loszitten ondanks de O ring.
Bij mij lijkt dit goed te gaan maar bij Blackbulli zat deze echt veel te los en zuigt dus direct de buitenlucht aan.
En daarom hebben wij op dat moment gekozen voor een slangenklem.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door Pascal-141 »

VWT4 schreef: 29 jul 2017, 23:09
Multivan Generation schreef: 29 jul 2017, 18:42 Ik lees dat de topic starter alleen spreekt over een 2.5 TDI. Voor hetzelfde geld had hij eerst een 102 pk en nu een 88 pk en dan is het behoorlijk verklaarbaar.
Of vorige software matig aangepast en deze niet...

Zou ook zo maar kunnen en dan is er weinig aan de hand.
Beide zijn 2,5 tdi, vorige was echter uit 2001 en deze 1999 km standen nagenoeg vergelijkbaar. Zover uitgezocht vorige niet aangepast.

Wat betreft uitlezen met vagcom en timing zal ik doorgeven aan de garage
Tja, in de uitdrukking " beide zijn 2.5tdi" kan makkelijk zomaar eventjes 100pk verschil zitten ...
(Standaard 88pk tov gechipte 151pk versie)
Uiteraard zit er dan ook veel verschil in rijden en trekkracht
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door VWT4 »


Tja, in de uitdrukking " beide zijn 2.5tdi" kan makkelijk zomaar eventjes 100pk verschil zitten ...
(Standaard 88pk tov gechipte 151pk versie)
Uiteraard zit er dan ook veel verschil in rijden en trekkracht
Beide de 102 pk uitvoering!
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling

Bericht door m.c van den berg »

Is je lmm nog wel goed?

Waar je het nu over heeft is je aanzuigbuis van je turbo?
Als dat zo is dan staat daar geen lucht druk op.

Hoeveel heeft je auto gelopen?

Draadbreuk bij je 2 map sensor die je turbo aan stuurd. trek die ook niet.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Luchtbuis aansluiting turbo is met speling /Update opgelost met slangenklem

Bericht door VWT4 »

black bulli schreef: 25 jul 2017, 19:56 Ik denk dat er aardig wat 88/102pkaatjes rond rijden met een slechte aanzuigbuis en o-ring omdat deze door slangen en peilstok boutje op z'n plek wordt gehouden... :toppie
Eergisteren een 15 procent helling maar stopgezet, 2e versnelling was zelfs niet toereikend en dus maar omgekeerd, wat tot gevolg had dat we overal tegen afgesloten (secundaire) wegen aanliepen welke door de enorme regenval schade hadden of zelfs weggespoeld waren. Daar hebben ze nog maanden werk aan daar in Oostenrijk.

Dan (helaas) maar de keuze om via de snelweg terug te gaan met vignet.

Gisteren voor de terugreis in Oostenrijk bij het tankstation een vignet en de juiste klem gekocht en snel nog maar even gemonteerd
Kon helaas de steile berghellingen niet meer testen maar de topsnelheid was wel weer volledig terug en op de autobaan in Duitsland rond München waar er toch ook behoorlijke hoogte verschillen zijn kon hij het weer makkelijk aan. Het alleen goed spelingsvrij aansluiten van de buis is dus niet voldoende en het aandraaien van de slangenklem 40-60 heeft dus enorm veel invloed.

Ik zou iedereen (met turbo) adviseren de aanzuigbuis goed te controleren want tijdens het dagelijkse verkeer om huis kon ik er niet heel veel aan merken.

Wat me ook is opgevallen is dat het 2e vliegwiel tril(d)effect bij het opkomen van de koppeling wat ik ook meende iets te hebben nu ook veel minder en misschien nu ook wel weg is. Dit gaan we komende dagen merken, op de autobaan niet echt veel hoeven te gebruiken :knipoog
Misschien is dit veel voorkomende probleem benoemd in het forum niet altijd het 2e vliegwiel / massawiel


Iedereen nog bedankt voor de reacties, binnenkort de vacuumslangen zoeken en ook preventief vervangen
Plaats reactie